Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

AHA! Här finns en mycket bättre bild på den. Jag tror inte den är färgad rosa i övre bilden heller, bara filmad i rosa ljus eller nåt. Spola fram till 40 sekunder in i klippet. :)

https://www.facebook.com/reel/1325453595646067

Edit: sedan såg jag någon annan video och kommer fram till att den mycket väl kan vara färgad. 😅 Den är det inte i videon ovan dock.

Bilden du visade är ju rätt skum i belysningen och det ser ut som att den har vitt i ansiktet till exempel. :)
Den är färgad på min bild, men inte i din video. I din video syns det tydligt att pälsen i ansiktet också är brun

• Gilla
Reactions: Sel
Jag går ju uppenbarligen efter fenotypen i detta fallet och hela hunden är såklart brindle och inte bara ränderna 🙄 Några vita fläckar kan jag inte se någonstans.

Så du skulle alltså beskriva denna hunden som brun med svarta ränder?
Visa bifogad fil 182247
Brindle är ett mönster som ger ränder. Varför skulle jag beskriva hunden som brun med svarta ränder? Jag skulle säga att hunden är brindle, ofta i folkmun kallad svart brindle eller reverse brindle. Du skulle alltså beskriva hunden som svart med bruna brindleränder (det gjorde du ju tidigare i tråden), vilket är inkorrekt.

Jag utgick från bilden du la in och där såg det ut som att hunden hade vita partier. Jag kan inte utgå från bild/film jag inte sett.

Faktum kvarstår; i filmen som las in nu har hunden mörk basfärg och ljusa, långhåriga partier. Det går inte ihop genetiskt om de långhåriga partierna ska vara brindle eftersom brindle har svart basfärg.

Brindle är ett mönster som ger ränder. Varför skulle jag beskriva hunden som brun med svarta ränder? Jag skulle säga att hunden är brindle, ofta i folkmun kallad svart brindle eller reverse brindle. Du skulle alltså beskriva hunden som svart med bruna brindleränder (det gjorde du ju tidigare i tråden), vilket är inkorrekt.

Jag utgick från bilden du la in och där såg det ut som att hunden hade vita partier. Jag kan inte utgå från bild/film jag inte sett.

Faktum kvarstår; i filmen som las in nu har hunden mörk basfärg och ljusa, långhåriga partier. Det går inte ihop genetiskt om de långhåriga partierna ska vara brindle eftersom brindle har svart basfärg.
Fenotypiskt är den svart med bruna ränder och jag har sagt att jag hela tiden har pratat om fenotyp, men nu lägger jag ned denna diskussionen för den har gått över till att bli löjligt ordmärkeri bara för att jag råkade beskriva fenotypen istället för att skriva ut hela genkoden för brindle.

Hade den haft vita fläckar på sig så hade huden varit vit/rosa vilken den väldigt tydligt inte är trots det knepiga ljuset. Hade den varit ee blekt till vit så hade huden mycket riktigt varit mörk, men pälsen är uppenbart ljusbrun trots färgningen så det går inte att skylla på det heller när du slänger ut om att den skulle vara/ha vit/vitt så du är inte bättre på att beskriva färger än vad jag är trots ditt briljerande om hur fel jag har om fenotypen för brindle.

Tack för mig i denna diskussionen

Jag får nästan bara upp taxar nu känns det som 😅 Jag har inte sett så utbredda tantecken innan vad jag kan minnas (utan domino inblandat). Jag har sett dem gå över nosen, men inte så stora ”ögonbryn” och så mycket brunt på insidan av örat
IMG_8365.webp

Dessa ser så fel ut storleksmässigt. Pyreneisk vallhund (orkar inte leta upp originalnamn) är ju inte direkt stora, men den ser enorm ut bredvid en markiesje 😅 Lite häftigt med en brindle merle också
IMG_7437.webp

Den här ser lite rolig ut. Står som BC, men även om de får se ut lite hursomhelst känns det tveksamt. :D

1772999598007.webp

Jag har inte tittat på filmen men på fotot ser det ut som att där pälsen är kort på kroppen är den ljus, nästan vit, medan den långhåriga bitarna är lite mörkare.
Ser jag i syne? :confused:

(Ansiktet är dock iofs mörkt..)

Jag har inte tittat på filmen men på fotot ser det ut som att där pälsen är kort på kroppen är den ljus, nästan vit, medan den långhåriga bitarna är lite mörkare.
Ser jag i syne? :confused:

(Ansiktet är dock iofs mörkt..)
Det är dels ljuset och dels en nakenhund på vintern. De kan bli riktigt ljust fisfärgade då

Alltså jag dööör 😍😍 Jag kommer inte ihåg alla raserna i testet för det var typ 15st har jag för mig att hon sa, men där var inte papillon 😮
IMG_8683.webp

Alltså jag dööör 😍😍 Jag kommer inte ihåg alla raserna i testet för det var typ 15st har jag för mig att hon sa, men där var inte papillon 😮
Visa bifogad fil 182511
Alltså jag som brukar älska allt med blå ögon måste säga att den här nog skulle vara sötare med mörka av någon anledning. 😅
Frän ändå!

Det finns ju rätt många hundar som får "pappislooken" på öronen. Allt som krävs är att de står upp och pälsen är lång och lite silkig typ. :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka