Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

De här är whippet, labbe, långhårig collie och lurcher (de är med andra ord typ superlurchers. :D Alldeles för många människor här tror att lurcher är en ras.). Det låter tokigt, men titta så fiiiina! :love:

1775074384041.webp

Jag hade lätt kunna tänka mig en. Föreställer mig att vinthundarna och collien liksom kör över labradorgenerna. :D

Jag gillar utseendet på lurcher men skulle inte vilja ha någon själv. :nailbiting:
De kan ju egentligen se ut lite hur som helst fast med vinthundskropp i grunden. :D Tror jag har nämnt tidigare att vi har en saluki x BC här i byn och det är tamesjutton en av de vackraste hundar jag sett, men den är för all del rätt hyper. Annars är de flesta lurchers jag känner rätt chill. Som greyhounds med lite mer styrning, vilket väl är det man vill ha.

De kan ju egentligen se ut lite hur som helst fast med vinthundskropp i grunden. :D Tror jag har nämnt tidigare att vi har en saluki x BC här i byn och det är tamesjutton en av de vackraste hundar jag sett, men den är för all del rätt hyper. Annars är de flesta lurchers jag känner rätt chill. Som greyhounds med lite mer styrning, vilket väl är det man vill ha.
De enda jag "känner till" har varit greyhound + terrier, så kanske liiite jobbigare. ;)

1775081390879.webp

De enda jag "känner till" har varit greyhound + terrier, så kanske liiite jobbigare. ;)

Visa bifogad fil 183396
Haha, kanske, fast jag vet inte! Här är de oftast korsade greyhound eller whipp med antingen staffe, någon typ av jaktterrier, BC eller typ alla tre. Många är ju "flera generationer" av lurchers med diverse inblandat.
Underbar look på den grå! :love:

En greyhound med lite mer styrning låter faktiskt rätt nice. :love: Jag gillar vinthundar men jag gillar också följsamhet så jag känner mig inte som en lämplig ägare till en. :o

En greyhound med lite mer styrning låter faktiskt rätt nice. :love: Jag gillar vinthundar men jag gillar också följsamhet så jag känner mig inte som en lämplig ägare till en. :o
De är dock fortfarande ofta avlade för just jakt (särskilt kanin), även om den sortens jakt inte är lika vanlig numera och man inte får släppa dem på andra djur. Men ja, jag tycker de flesta brukar vara jättetrevliga även om det givetvis oftast inte är en hund man kan släppa till skogs liksom.

Wow, vilken härlig blandning av raser! Det är just det här som är så kul med lurchers – man vet aldrig exakt hur de kommer se ut, men de blir nästan alltid otroligt eleganta. Den där fluffiga akitavalpen i slutet var ju också en riktig snygging, även om det är en helt annan typ av hund!

• Gilla
Reactions: Sel
De här är whippet, labbe, långhårig collie och lurcher (de är med andra ord typ superlurchers. :D Alldeles för många människor här tror att lurcher är en ras.). Det låter tokigt, men titta så fiiiina! :love:

Visa bifogad fil 183389
Så söt 😍
Jag fick upp denna som är lite lik. Jag funderade först om denna kanske var merle också eftersom färgen är så ”uppbruten”, men det stämmer inte med nyansen så det lutar nog mer åt agouti brindle
IMG_9596.webp

• Gilla
Reactions: Sel
Jag fick också upp Poppy bland mina minnen på facebook. Så extremt mycket hon ändrade sig mellan ett år och sju år!
IMG_9546.webp

Och Bella när jag fick hem henne när hon var 4,5år och idag när hon är 11år (jag vet att hon ser allmänt ovårdad ut. Hon fäller vinterpälsen och jag har inte orkat bada henne ännu)
IMG_9640.webp

Och så måste jag ju visa hur hon ser ut som nybadad när jag varit tvungen att föna henne 🤣 Hon brukar få självtorka för att inte förstöra krullet, men när det är kallt så behöver hon fönas för att inte få ont i ryggen
IMG_7737.webp

Det måste vara den tidigaste grånosen jag sett! Hon har också blivit rätt "satt" i kroppen tidigt, men det är kanske päls och vinkel som luras?

Som jämförelse; min hittills gråaste hund var 12 år på det här fotot.
Visa bifogad fil 183474
Båda hennes föräldrar var silver så hon hade mycket troligt minst en silvergen. I vanliga fall brukar det inte synas på fällande pälsar, men Poppy fick jättemycket mer päls efter hon blev kastrerad så då kom silvret fram. Det var också pälsen som gjorde att hon såg satt ut. Hon var slank och fin under allt fluff. Sedan finns det (ännu inte hittade) anlag som gör att de blir gråa väldigt tidigt och det hade/har både Poppy och Bella.
På denna bilden är den vänstra 9år och den högra 11år. På hemsidan (jätteintressant att grotta ned sig i!) bilden kommer ifrån står det att det oftare drabbar hundar med mask och Bella har ju uppenbarligen en mask så det är möjligt att även Poppy hade det, men det går ju inte att se en svart mask i en svart päls.
IMG_9641.webp

Här var de fyra år och 10 månader och Poppy var redan rejält grå runt nosen och det börjar komma på hennes hals också. Och jämför Bella med bilden från där hon var 4,5! Det gick jättefort för henne från nästan svart till gråspräcklig
2019-10-04%20(4).webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar