Unnade mig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och började skritta blev jag varse att han var en pigg kille :up:. Han var som klippt och skuren för mig och jag gillade honom skarpt.

Ridläraren förstod jag också. Instruktionerna började på väldigt basic nivå typ; skritten är en fyrtaktig gångart... Men det visade sig att han hade ridit för Lotta Månsson-Söderström en gång i tiden och hade CR-tänket med sig. Me like :up:.

Efter ett tag kom ponnyn igång och jag började hitta lite form också. Ridläraren konstaterade att jag hade börjat hitta knapparna hos honom och att jag förmodligen skulle hitta dit snabbare ju mer vi lärde känna varann.

Det här var en riktigt trevlig och positiv upplevelse. Jag åker gärna dit igen. De har drop-in-ridning vid lunchtid en dag i veckan. Annars finns det lite ströplatser lediga i grupper. Jag loggade in på deras system och kollade detta när jag kom hem.

Nivå IV innebär hos dem: Hopplära Stallvård/ Stallmiljö Ryttarens inverkan Vi påbörjar arbetet med sidförande skänkel. Fortsätter jobba med ställning böjning och börjar få förståelse för hästens korrekta arbete med fokus på form och lösgjordhet. Vi hoppar bana och serier.

Jag kollade vidare på nivå V (som är den högsta nivån) och där stod: Tränings- och tävlingsrelaterade övningar. Få förståelse för hästens uppbyggnad och ryttarens fysik samt ett analyserande tankesätt för att prestera mot specifikt uppsatta mål. Arbeta med utbildningsskalan/genomsläpplighet. Vi lär oss mer om skolorna (öppna och sluta) börjar jobba med lite förvänd galopp. Jobbar med enkla byten. Bakdelsvändningar är också något som kommer stå på schemat. Här arbetar vi med tävlingsförberedande hoppövningar. Vi rider serier och relaterade avstånd.

Men nu finns det inga lediga platser kvar på nivå V så då får det bli nivå IV i så fall. Det gör det enkelt och jag slipper fundera på vilken nivå jag hör till om jag nu skulle ta beslutet att börja i en grupp. Men drop-in-lektioner är väl i nuläget det bästa alternativet.

När jag kom hem fick jag ett meddelande från L (som hade Senioren). Hon undrade om jag fortfarande sökte medryttarhäst. Nej, inte direkt, blev mitt svar. Jag vet vad jag har och inget alls om vad jag skulle kunna tänkas få och det är ju alltid en ny inskolningsperiod när man börjar med en ny häst, plus att jag väl skulle känna mig som en svikare om jag slutade i det andra stallet. Men jag blev nyfiken och började ställa frågor. Tydligen är det en häst inte alltför långt härifrån som behöver en medryttare. L rider hästen själv ett par dagar i veckan men ägaren behöver mer avlastning då hon är sjuk. Hästen är ett halvblod som gått 140, snäll men lite nervig. Sto. Inte riktigt igång. Hon som äger stallet där den står hade testat att rida den, men hästen hade skickat av henne, så personkemin stämde visst inte mellan dem. Ägaren rider den utan problem. Så ja, det återstår att se vad det blir av detta.
 
Senast ändrad:

Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och började skritta blev jag varse att han var en pigg kille :up:. Han var som klippt och skuren för mig och jag gillade honom skarpt.

Ridläraren förstod jag också. Instruktionerna började på väldigt basic nivå typ; skritten är en fyrtaktig rörelse... Men det visade sig att han hade ridit för Lotta Månsson-Söderström en gång i tiden och hade CR-tänket med sig. Me like :up:.

Efter ett tag kom ponnyn igång och jag började hitta lite form också. Ridläraren konstaterade att jag hade börjat hitta knapparna hos honom och att jag förmodligen skulle hitta dit snabbare ju mer vi lärde känna varann.

Det här var en riktigt trevlig och positiv upplevelse. Jag åker gärna dit igen. De har drop-in-ridning vid lunchtid en dag i veckan. Annars finns det lite ströplatser lediga i grupper. Jag loggade in på deras system och kollade detta när jag kom hem.

Nivå IV innebär hos dem: Hopplära Stallvård/ Stallmiljö Ryttarens inverkan Vi påbörjar arbetet med sidförande skänkel. Fortsätter jobba med ställning böjning och börjar få förståelse för hästens korrekta arbete med fokus på form och lösgjordhet. Vi hoppar bana och serier.

Jag kollade vidare på nivå V (som är den högsta nivån) och där stod: Tränings- och tävlingsrelaterade övningar. Få förståelse för hästens uppbyggnad och ryttarens fysik samt ett analyserande tankesätt för att prestera mot specifikt uppsatta mål. Arbeta med utbildningsskalan/genomsläpplighet. Vi lär oss mer om skolorna (öppna och sluta) börjar jobba med lite förvänd galopp. Jobbar med enkla byten. Bakdelsvändningar är också något som kommer stå på schemat. Här arbetar vi med tävlingsförberedande hoppövningar. Vi rider serier och relaterade avstånd.

Men nu finns det inga lediga platser kvar på nivå V så då får det bli nivå IV i så fall. Det gör det enkelt och jag slipper fundera på vilken nivå jag hör till om jag nu skulle ta beslutet att börja i en grupp. Men drop-in-lektioner är väl i nuläget det bästa alternativet.

När jag kom hem fick jag ett meddelande från L (som hade Senioren). Hon undrade om jag fortfarande sökte medryttarhäst. Nej, inte direkt, blev mitt svar. Jag vet vad jag har och inget alls om vad jag skulle kunna tänkas få och det är ju alltid en ny inskolningsperiod när man börjar med en ny häst, plus att jag väl skulle känna mig som en svikare om jag slutade i det andra stallet. Men jag blev nyfiken och började ställa frågor. Tydligen är det en häst inte alltför långt härifrån som behöver en medryttare. L rider hästen själv ett par dagar i veckan men ägaren behöver mer avlastning då hon är sjuk. Hästen är ett halvblod som gått 140, snäll men lite nervig. Sto. Inte riktigt igång. Hon som äger stallet där den står hade testat att rida den, men hästen hade skickat av henne. L trodde det berodde på att hästen ville ha mjukare ridning. Ägaren rider den utan problem. Så ja, det återstår att se vad det blir av detta.
Låter ju jättebra med drop-in lektioner. Vilket trevligt upplägg. Det skulle jag gärna ha också.
 
Men vad kul att det blev så bra med lektionen - både ponnyn och ridläraren verkar ju passa perfekt.

Känns som att du har lite medvind i hästeriet - det här kommer nog bli finemang
Ja, det känns som om jag har mer ridning i sikte än jag kommer att hinna/orka så då kommer jag behöva sålla.

Den där ponnyn hade jag nog gärna tagit med hem faktiskt. Snäll, positiv, framåt och lyhörd. Precis min typ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp