Bukefalos 28 år!

Upp stressad, kan inte vara ensam. HJÄLP!

Barrjo

Trådstartare
Hej!
Jag är en 14 tjej som har haft min alldeles egen häst i ett halvår :)
Han är en nordsvensktravare som slutade när han var 10år, men jag har ett stort problem med han. Han kan bara inte vara ensam.... Vilket blir jobbigt i längden, från början kunnde man inte ens ta in han från hage pgd av att han visste att då måste han lämna kompisarna. :(
Nu kan jag ta in/ut han och ta in han i stallet, men när han står på skötar platsen så står han med spänd kropp och ser ut som en ost båge för att kunna kolla mot dörren. Om en annan häst går ut och han helt plötsligt blir ensam så stegrade han, den ovanan är nästan helt borta men om jag ställer in han i boxen (ex. om man tränat och dom snart ska in) Men han är ensam så ställer han sig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till :confused: Har jobbat mycket med han sedan han kom men det tar myrsteg och det där med boxen känns ändå viktigt då han nu är 17år gammal och om han nu skulle bli förkyld och måste stå inne så vill jag att han kan lugnt så där med mat och allt. Om någon har haft samma problem eller något likande så kanske ni har något tips? :bump::rofl:
 
Sv: Upp stressad, kan inte vara ensam. HJÄLP!

Hur är han att sköta ensam ute på stallplanen? Hur är han att rida ensam?

Har du provat att göra stallstunden till något annat än borstning? Tex jobba med stretchövningar eller klickerträning, så att han får något annat att fokusera på. Om inte skulle jag föreslå att du provar att ta in honom ensam och jobba lite med såna fokuserande övningar istället för att borsta och sköta honom. Strunta i att rida en tid och försök att få honom att njuta av er stund tillsammans trots att han är "ensam" inne. Med tiden kommer han troligen att ha en annan relation till innestunden och då kan du börja borsta och fixa efter era övningar. Börja med korta stunder, så att han inte hinner bli stressad elle otålig. Och när du kan hålla på så mkt att du kan göra honom klar för ridning utan att han jagar upp sig kan du ju börja rida igen.

Försök att hitta en rutin så att han lär sig att känna igen det ni gör och tiden. Börja med korta stunder. Fokusera kan man inte göra så länge åt gången, max en kvart även när han är lugn och med på leken.

Hur du än försöker lösa det så bestäm dig för ett sätt och ge det en chans i iaf en vecka innan du provar något annat eller ger upp den iden. Det kan ta ett tag innan man ser resultat och upprepning är viktigt.

Hoppas att det löser sig snart.
 
Sv: Upp stressad, kan inte vara ensam. HJÄLP!

På stallplanen så brukar han vara lite mindre stressad för då kan han se dom andra hästarna, att rida ensam har aldrig varit ett problem. Men det där med att hitta på något annat än att borsta låter ju klokt :) Ska prova på det i morgon. Tack! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 958
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 112
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 492
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp