Bukefalos 28 år!

Uppbindning i lösdrift

Sv: Uppbindning i lösdrift

Ha, våra springer inte heller! Antingen står de och småstegrar, äter eller sover. Jag antar att det är för att de växer (min rör sig förövrigt som en kratta -förutom i skritt- och han är av fin dressyrstam och ska bli mitt nästa tävlingsämne. Jag börjar dock förtvivla....:eek:).

Jag ska se om jag kan ta något kort på vår uppdelning av lösdriften.

Jag hade dock som tidigare sagts inte vågat ha dem uppbundna i lösdriften utan uppsikt. I stall känns betydligt säkrare.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Jag binder upp mina unghingstar ( shetland) varje dag i samband med att dom får kraftfoder. Jag tycker det är nyttig träning och givetvis får man vaka över dom i början, men när dom vant sig får dom stå och vänta tills jag kommer tillbaka. Vissa dagar står dom bara uppbundna tills dom har ätit upp, andra dagar kan dom stå uppbundna uppåt 1 timme. Så gör jag för att dom inte skall VETA när dom blir lössläppta utan dom skall lugnt vänta tills jag släpper dom utan att skrapa i halmen och vara otåliga. Ibland tar jag ut och tränar en av dom, då får dom andra stå uppbundna under tiden.

Tycker det är ngt alla hästar bör kunna och du behöver inte bygga spiltor, bara sätt upp krubborna tillräckligt långt ifrån varandra så att dom får lugn och ro att äta.

Och förresten, min ena 1-åring äter upp 2 dl kraft på 4-5 min, den andre tar ca 15 min på sig för samma kraftfodergiva, det är individuellt hur fort dom äter, inget konstigt med det.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Men du, kan du inte bygga en liten creepfeeding där bara fölet kan gå in och äta och sedan fodra 4-åringen separat utanför?

Så har jag gjort med våra två föl som går tillsammans med 2 åldre (fullstora) gentlemen.
Jag har byggt av en del av lösdriften och satt plank så att bara fölen kommer in. Där fodrar jag den omgång kraftfoder som de äter gemensamt.

Då spelar det ingen större roll om de någon gång "byter" krubba med varandra eftersom det är samma käk och de äter ungefär lika snabbt.

Andra kraftfodergivan då mitt föl får Krafft protein (dyrt som stryk) så får jag antingen stå mellan och kolla dem eller ta in dem för att fodra.
Jag har lite ångest för att binda upp dem i ligghallen eftersom det ibland rejsas i hagarna bredvid och då känns det farligt att binda upp om de blir skrämda.

Jag ser absolut ingen anledning att inte fodra i lösdriften, de äter ju av halmbädden därinne så varför inte även kraften?

Jag ser en annan fördel med "fölutrymmet" också och det är att de kan välja att lägga sig där och då vara helt fredade om de någon gång skulle känna sig hotade.

För övrigt så tar det LÅNG tid för ett föl/nybliven åring att äta.
Våra får 3 kg kraftfoder per dag p.g.a. de låga värdena i hösilaget och det tar sin rundliga tid att äta (ännu mer så då man delar upp det på flera fodringar).

Hur har du byggt din creepfeed?
Jag har två ettårshingstar på lösdrift på min stora loge och skulle vilja släppa in en gammal valack som är ett matvrak (och överviktig). Jag funderar bara på hur jag bäst ska göra en creepfeed till åringarna, där den store buffeln inte kommer in.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Tack för alla svar :laugh:

Nu är dom äntligen hemma!! De är hur lugna som helst, vi har för tillfället stängt in dem i lösdriften (ca 20kvm) över natten och ska snart gå o kolla till dem. Det ska bli neråt -15 i natt, och med erfarenhet av att pappas hästar inte gick in i lösdriften frivilligt på flera veckor, och våra har stått i stall med plusgrader så valde vi att göra så. Givetvis täckade. Gubben började redan gnälla om att jag skulle tycka synd om dem och kräva boxar snart. Egentligen är det nog han som fick lite dåligt samvete när det var hans egen häst som skulle stå och frysa :D

Föresten så åt de genast av halmen, och då borde de hålla sig varma med det om höet tar slut, eller?

Men det blir till att binda upp dem vid maten då de fick dela på 5dl kraft vid ankomst och det tog ca 30sek för den store och 6-7 min för lillen.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Hur har du byggt din creepfeed?
Jag har två ettårshingstar på lösdrift på min stora loge och skulle vilja släppa in en gammal valack som är ett matvrak (och överviktig). Jag funderar bara på hur jag bäst ska göra en creepfeed till åringarna, där den store buffeln inte kommer in.

Vi har en rektangulär ligghall med en helt öppen sida. Den kanske är 15*6 m (jag och avstånd...:p=?!
På den öppna sidan finns efter ca 4 meter en ordentlig bärande stolpe som är nedgrävd och fastgjuten i marken och går upp till taket.
Jag har skruvat fast brädor från hörnet på den öppna sidan fram till stolpen på en höjd där fölen kommer in men ingen annan och sedan från stolpen och in till den andra långsidan.
De andra hästarna är ca 1.65 och en av dem är mkt duktig på att "krypa", han tar ett fantastiskt lång steg med ena frambenet för att försöka bli så låg som möjligt men som tur var har han en ordentlig manke....:D

Jag hade en del "inbrytningar" från början och har fått sätta dit några till brädor ovanför de befintliga.

Jag ska försöka ta kort i helgen så kan jag visa "tänket" och så får du modifiera det så att det passar dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Så här ser vår ligghall med creepfeeding ut.
090207-09022224.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 138
Senast: LillaMusse
·
Hästmänniskan Har när jag byggt mina boxar och när jag tittade innan läst på så att jag skulle följa gällande regler. Även om jag inte har mer än 4...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: ZOFUS
·
C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 084
Senast: faxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp