Uppdatera mig om lagen tack!

W

Wannabe_Me

När är det tillåtet att ha hästen ute dygnet runt utan ligghall? Har för mig att det har att göra med betestillväxten och medeltemperaturen på dygnet... Men någon annan har säkert bättre koll:angel:

(har försökt kolla på jordbruksverkets hemsida, men datorn hänger sig vid öppnandet av PDFdokument:smirk: ...)
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Det är INTE tillåtet någon period på året att ha dem ute utan ligghall, enligt min dagsfärska folder om regler för utevistelse.
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Enligt SJV:s skrift "Djurskyddsbestämmelser Hästar":

Citat: "UTEVISTELSE
Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage
eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete."
"UTEGÅNGSDJUR
Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."

Hur fick du till det att det inte är tillåtet med utevistelse dygnet runt nånsin?
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Det undrar jag med!! Vet att man inte får ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall efter 1 oktober på hösten, men vet inte när man får släppa ut dom på våren.. Ingen som vet??
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Om det är under perioden med betestillväxt, så beror det ju på var du bor, eller hur?

Jag menar det är ju skillnad på när grödorna kommer igång i Falsterbo och när de kommer igång i Kiruna :)
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Trix skrev:
Om det är under perioden med betestillväxt, så beror det ju på var du bor, eller hur?

Jag menar det är ju skillnad på när grödorna kommer igång i Falsterbo och när de kommer igång i Kiruna :)
Ja något datum finns ju inte i föreskrifterna. I år tex verkar betestillväxten dröja.:(
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Har för mig att jag läst någonstans nyligen förutsättningarna för betestillväxt, att den i regel sätter igång vid en viss dygnsmedeltemperatur... Ingen som tror sig veta?
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

jo, som riktmärke när medeltemperaturen på dygnet överskrider 10 grader, är det jag "hört". Samt ingen frost
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Jo men "vdb" bor ju i Norrland, kommer betestillväxten igång riktigt där :rofl: :rofl:
Sorry kunde inte låta bli....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Schysst, jag kommer och dricker god, dansk öl hos dig Rolle! :D
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Har en hel hög med Ódinn Öl i brygghuset, så har du vägarna förbi....

Jag var kanske lite väl kaxig, så här ser det ut just nu här nere....
Solnedgang.jpg

Vinterhagen

...och -12,14° på nätterna :eek:
Men det är ju nära till kontinenten, vi har ju närmare till Holland än till Stockholm :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Återför Skåne till Danmark

Ja,vi skulle inte förlora på det :cool: :D :angel:
Skåne, ett land i Sverige...:D

Rolle på Österlen, född i Skåne, uppväxt i Stockholm, pluggat i Västerås, gjorde lumpen i Norrland o Lappland, varit en del somrar i Dalarna och Värmland och anser att varje plats har sin charm....åter till fädrenelandet -89 :cool:
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

HeJ!

I våras hade vi minusgrader i början av juni, men varmt dagtid, gräset växte som 17 så hästarna åkte ut på bete, trots de frostiga mornarna../ Lavinia
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Ja, men i höstas tjatade alla här inne om att den första oktober så var hästarna tvungna att tas in (om man inte har vindskydd). Inte för att jag följde det men! Var ju en superfin höst! (Fast ska väll sägas att vi stödutfodra, fick nästan full foderstat på slutet).

På riktigt bete går ju bara att ha hästarna när det finns gräs så klart. Men man måste ju få släppa ut hästarna tidigare eller? Jag har en dammöverkänslig häst som jag vill ha ut så fort som möjligt bara det är hyggligt väder och lite varmare.
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Ja, man får släppa ut hästarna innan det finns bete - OM man har vindskydd... Det är bara att be till vädergudarna att gräset kommer igång...
 
Sv: Uppdatera mig om lagen tack!

Rolle skrev:
Jo men "vdb" bor ju i Norrland, kommer betestillväxten igång riktigt där :rofl: :rofl:
Sorry kunde inte låta bli....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Betestillväxt? nån gång i juli kankse...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 774
Senast: Hedinn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 563
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp