Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
20210801_150043.jpg
 
Har blivit ett rejält träningspass idag. Först en kort rallyslinga med frestelse. Sedan lite positionsträning och för matte torrgående av heelworkprogrammet. Avslutade med ett par markeringar.

Rallyn gick riktigt bra, och positionerna sitter fint. Vid markeringarna tappade hon koncentrationen och jobbade dåligt. Ska nog inte göra det när hon är trött.
 
Vi har varit på vallningsläger hela helgen! Väldigt trivsamt och givande, men vallade bara i torsdags. Nybörjarvallning då varken jag eller hund kan.
Kul iaf, och något jag absolut hade kunnat tänka mig att hålla på med. Sen om vi kommer göra det, det vet jag inte.
Kul helg iaf, och nyttigt att vara kvar trots att vi bara kursade i torsdags 😊
 
Jag vet inte vad som hänt men Nano var helt fantastisk på träningen ikväll. Körde rally med maken och syster och satte upp fortsättningsbana då vi ska tävla i veckan. Alla hundarna gick bra ändå, särskilt corgisarna men Nano hade energi i drivor, svansen gick som en propeller och hon ville träna mer! Antingen är jag världens bästa hundtränare, eller så har vi börjat jobba ihop oss eller så har hon faktiskt haft ganska ont innan för jag har känt att det börjat lossna ordentligt efter att hon blev behandlad för höger bak. Sen har vi såklart jobbat ihop oss mer och mer, jag började ju träna henne för ett år sen och det har hela tiden gått framåt.
Idag var hon så odrägligt energisk så jag fick säga till henne ordentligt.. Vi har lite problem med frestelsen men vi fick till den på slutet. Jag struntar fullkomligt i om vi får -100 poäng på tävlingen, kommer hon in med attityden hon hade på träningen idag så skulle det vara högsta vinsten i min bok!

Nano min lilla diva
20210731_162229.jpg


@Sleepan så roligt med valläger, är så sugen på att anmäla mig till nåt igen.
 
Helvete...

Trolla ska ställas ut och jag ska visa henne. Jag skäms redan.

Hur i helskotta ska jag hinna träna på detta? Har börjat med stå och hon är ganska följsam lös och i koppel med att gå vid sidan (försöker få henne gå utan att hoppa eller sätta sig ned direkt när vi stannat) Men hur gör jag runt andra hundar?

Trolla gör utfall ganska många ggr. Vi tränar hundmöten vissa gånger går de bra andar gånger mindre bra. har insett at hundmöten i vatten är det absolut bästa då är hon som bäst knasfian men svårt att se att hela uställningen kommer flyttas ut i vattnet för att min ska sköta sig.

Egentligen hade jag bara velat lämna henne till uppfödaren och här. Varsågod Din uppfödning du får skämmas :rofl:

Ja ja det går nog bra. Tips på träning någon?
 
Helvete...

Trolla ska ställas ut och jag ska visa henne. Jag skäms redan.

Hur i helskotta ska jag hinna träna på detta? Har börjat med stå och hon är ganska följsam lös och i koppel med att gå vid sidan (försöker få henne gå utan att hoppa eller sätta sig ned direkt när vi stannat) Men hur gör jag runt andra hundar?

Trolla gör utfall ganska många ggr. Vi tränar hundmöten vissa gånger går de bra andar gånger mindre bra. har insett at hundmöten i vatten är det absolut bästa då är hon som bäst knasfian men svårt att se att hela uställningen kommer flyttas ut i vattnet för att min ska sköta sig.

Egentligen hade jag bara velat lämna henne till uppfödaren och här. Varsågod Din uppfödning du får skämmas :rofl:

Ja ja det går nog bra. Tips på träning någon?
Kolla om det finns någon ringträning i närheten och åk på det!
 
Helvete...

Trolla ska ställas ut och jag ska visa henne. Jag skäms redan.

Hur i helskotta ska jag hinna träna på detta? Har börjat med stå och hon är ganska följsam lös och i koppel med att gå vid sidan (försöker få henne gå utan att hoppa eller sätta sig ned direkt när vi stannat) Men hur gör jag runt andra hundar?

Trolla gör utfall ganska många ggr. Vi tränar hundmöten vissa gånger går de bra andar gånger mindre bra. har insett at hundmöten i vatten är det absolut bästa då är hon som bäst knasfian men svårt att se att hela uställningen kommer flyttas ut i vattnet för att min ska sköta sig.

Egentligen hade jag bara velat lämna henne till uppfödaren och här. Varsågod Din uppfödning du får skämmas :rofl:

Ja ja det går nog bra. Tips på träning någon?
Gör hon utfall även på utställning, med så många hundar omkring? Jag har inga direkt utfallshundar med de kan reta upp sig ordentligt på andra hundar ute på promenaderna. På utställning går de dock snällt på löst koppel bland alla hundar, tror det blir så mycket att de inte vet vart de ska börja så de skiter i allt :D

Går hon att muta med godis eller någon mindre leksak annars? Om hon kan släppa fokus på de andra hundarna då?
 
Gör hon utfall även på utställning, med så många hundar omkring? Jag har inga direkt utfallshundar med de kan reta upp sig ordentligt på andra hundar ute på promenaderna. På utställning går de dock snällt på löst koppel bland alla hundar, tror det blir så mycket att de inte vet vart de ska börja så de skiter i allt :D

Går hon att muta med godis eller någon mindre leksak annars? Om hon kan släppa fokus på de andra hundarna då?
Funderar på en sån där pip-leksak. Godis släpper hon ganska fort även om det är extra gottigt och luktar mycket.

Hon gör utfall om någon kommer för nära.
 
Funderar på en sån där pip-leksak. Godis släpper hon ganska fort även om det är extra gottigt och luktar mycket.

Hon gör utfall om någon kommer för nära.
Hundarna kommer nära på utställning både fram- och bakifrån så hon måste kunna bete sig vettigt. Gå på ringträning, annars skulle jag nog inte ställa ut henne på just den utställningen förrän hon har tränat ordentligt.
Vet inte hur allvarligt utfallen är men om hon ryker ihop med en hund kan du och hon bli rapporterade.
 
Hundarna kommer nära på utställning både fram- och bakifrån så hon måste kunna bete sig vettigt. Gå på ringträning, annars skulle jag nog inte ställa ut henne på just den utställningen förrän hon har tränat ordentligt.
Vet inte hur allvarligt utfallen är men om hon ryker ihop med en hund kan du och hon bli rapporterade.

Jag har inget att säga till om i detta fall. (jag är fodervärd) dock bad uppfödaren mig om hjälp med att visa henne då de var kort om folk för de har andra hundar att visa och jag kände att jag inte kan säga nej.
Efter denna utställning kommer jag ALDRIG ställa ut igen.

Läste att man blir utskickad från ringen om de gör utfall så då får vi väl bli diskade känner jag.

Ska iväg till en annan uppfödare som bor nära som har mycket hundar hemma och ställer ut mycket och få lite träningstips/träning bland andra hundar.
 
Jag har inget att säga till om i detta fall. (jag är fodervärd) dock bad uppfödaren mig om hjälp med att visa henne då de var kort om folk för de har andra hundar att visa och jag kände att jag inte kan säga nej.
Efter denna utställning kommer jag ALDRIG ställa ut igen.

Läste att man blir utskickad från ringen om de gör utfall så då får vi väl bli diskade känner jag.

Ska iväg till en annan uppfödare som bor nära som har mycket hundar hemma och ställer ut mycket och få lite träningstips/träning bland andra hundar.

Att be dig att ställa en hund som gör utfall när du själv inte har utställningsvana eller intresse för utställning är ju att ge hunden sämsta tänkbara förutsättningar att visa sig väl i ringen. :) Har du förklarat för uppfödaren hur läget är och hur ointresserad du är av hela grejen? Jag förstår att hunden ska ställas ut som en del i ert fodervärdsavtal, men uppfödaren tjänar ju på att låta någon annan visa hunden.

Om hunden nu ska ställas så behöver ni träna ringträning i någon form, och att göra det ett par gånger innan utställningen, både för din egen hunds skull och för de andra hundarna hon kommer möta.
 
@Diabetikern oftast så blir det väldigt mycket intryck på en utställning så de brukar inte göra såna utfall så som de gör om de ser nån enstaka hund på promenad. För att vara rättvis så skulle jag försöka gå på ringträning innan eller kanske bara nån annan tävling och se hur hunden uppför sig. Sen är det ju skillnad på utfall och utfall, jag har mött hundar som gör utfall i koppel men som inte är aggressiva utan mer osäkra och vill skrämma bort andra hundar och som backar i skarpt läge eller utfall av ren överskottsenergi och glädje som inte heller är aggressivt menade och då är det ju inte mer än en olägenhet för den som håller i kopplet att försöka hålla ordning på sin hund och hålla avstånd. Är det så att hunden är aggressiva och gör utfall för att faktiskt hoppa på andra hundar skulle jag avråda från att utsätta andra för risken att få sina hundar skadade. Man "måste" inte ställa ut, särskilt inte under de omständigheterna.
 
Att be dig att ställa en hund som gör utfall när du själv inte har utställningsvana eller intresse för utställning är ju att ge hunden sämsta tänkbara förutsättningar att visa sig väl i ringen. :) Har du förklarat för uppfödaren hur läget är och hur ointresserad du är av hela grejen? Jag förstår att hunden ska ställas ut som en del i ert fodervärdsavtal, men uppfödaren tjänar ju på att låta någon annan visa hunden.

Om hunden nu ska ställas så behöver ni träna ringträning i någon form, och att göra det ett par gånger innan utställningen, både för din egen hunds skull och för de andra hundarna hon kommer möta.

Uppfödaren har god koll på hunden och jag ha förklarat hennes beteende. Uppfödaren vill ändå att hon ställs ut så då gör jag det. Just nu har hen ingen annan som kan visa hunden annars hade jag gladeligen bett någon annan göra det. Misstänker att utfallen hon gör inte blir lika tydliga om det dessutom är en främling som håller i henne. Men men vi får leta på.
Bara hittat ringträning som startar efter eller samtidigt som denna utställning
 
@Diabetikern oftast så blir det väldigt mycket intryck på en utställning så de brukar inte göra såna utfall så som de gör om de ser nån enstaka hund på promenad. För att vara rättvis så skulle jag försöka gå på ringträning innan eller kanske bara nån annan tävling och se hur hunden uppför sig. Sen är det ju skillnad på utfall och utfall, jag har mött hundar som gör utfall i koppel men som inte är aggressiva utan mer osäkra och vill skrämma bort andra hundar och som backar i skarpt läge eller utfall av ren överskottsenergi och glädje som inte heller är aggressivt menade och då är det ju inte mer än en olägenhet för den som håller i kopplet att försöka hålla ordning på sin hund och hålla avstånd. Är det så att hunden är aggressiva och gör utfall för att faktiskt hoppa på andra hundar skulle jag avråda från att utsätta andra för risken att få sina hundar skadade. Man "måste" inte ställa ut, särskilt inte under de omständigheterna.

Hon gör utfall i koppel och jag tror hon backar. Vi har mött några skarpa hundar och där har hon backat men med fegsnöret på så är det utfall och skrämmas bort mestadels. Är det massor av olika hundar brukar det vara några enstaka hon väljer ut som är värre än de andra gärna hundar som inte bryr sig om henne det minsta gör hon utfall mot.

Vi har varit en del på olika kurser/aktiviteter/grupp-promenader med massor av alla hundar och i slutet är det alltid bättre. Jag brukar få gå en runda och släppa ut lite energi innan vi ska träna/gå med andar hundar
 
Åh vad jag längtar efter att köra freestylen! Någon form av träning blir det idag efter lite ledigt.

Så skönt nu på promenader eftersom Alvin blivit en farbror och accepterar i princip allt, även om andra hundar gör utfall eller vad dom nu gör så går han bara förbi. Milou flämtar och vill fram mot nästan varje hund han ser förutom om någon verkar obehaglig då morras det lite men det är inte optimalt att göra som han vill om jag skulle släppa fram honom till varje hund som han vill hälsa på, tror inte dom hundägarna blir glada då. Inte alla hundar heller, men det vore skönt att ha hans självförtroende och tänka att allt och alla älskar en :pMen han är ung och kommer lugna sig. Men självförtroendet får han gärna ha kvar, bara lite mildare uttryck.

Ensamhetsträningen här inne mellan rummen går framåt och han går och lägger sig i sovrummet när jag stänger dörren istället för att ständigt skälla och sen kasta sig mot dörren i håda dunkar, så jobbigt hade han det i början så det måste få ta sin tid.

Vi har tagit det stegvis och det går verkligen bättre, ibland kan man glömma att han är i sovrummet vilket aldrig hade hänt för bara några dagar sen eftersom han då skällde konstant. Och nu är vi vid det stora vägskälet att snart lämna lägenheten. Men jag har ingen stress. Vet inte om det kan vara fler med fler hundar som inte aktivt ensamhetstränat varje enskild hund men det känns viktigt för mig.
 
Uppfödaren har god koll på hunden och jag ha förklarat hennes beteende. Uppfödaren vill ändå att hon ställs ut så då gör jag det. Just nu har hen ingen annan som kan visa hunden annars hade jag gladeligen bett någon annan göra det. Misstänker att utfallen hon gör inte blir lika tydliga om det dessutom är en främling som håller i henne. Men men vi får leta på.
Bara hittat ringträning som startar efter eller samtidigt som denna utställning

Ni bor inte i närheten av Göteborg va? Annars finns det en vettig människa här som har så att man kan boka in sig per gång, så ingen kurs 😊
 
Jag har inget att säga till om i detta fall. (jag är fodervärd) dock bad uppfödaren mig om hjälp med att visa henne då de var kort om folk för de har andra hundar att visa och jag kände att jag inte kan säga nej.
Efter denna utställning kommer jag ALDRIG ställa ut igen.

Läste att man blir utskickad från ringen om de gör utfall så då får vi väl bli diskade känner jag.

Ska iväg till en annan uppfödare som bor nära som har mycket hundar hemma och ställer ut mycket och få lite träningstips/träning bland andra hundar.
Men har uppfödaren verkligen fattat att det är risk för utfall som kan ge disqualified och rapporteringskod A? Det vill ingen ha och framför allt inte på en potentiell avelshund.
 
Uppfödaren har god koll på hunden och jag ha förklarat hennes beteende. Uppfödaren vill ändå att hon ställs ut så då gör jag det. Just nu har hen ingen annan som kan visa hunden annars hade jag gladeligen bett någon annan göra det. Misstänker att utfallen hon gör inte blir lika tydliga om det dessutom är en främling som håller i henne. Men men vi får leta på.
Bara hittat ringträning som startar efter eller samtidigt som denna utställning

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå hur uppfödaren tänker. Hade jag varit uppfödaren så hade jag avanmält hunden från utställningen om jag inte kunde skaka fram nån handler och övningstillfällen för hunden. Risken är för stor att det är bortkastade pengar och tid. I värsta fall kan ju hunden också få Rapp A om den gör utfall (det krävs inte att hunden slåss med någon annan utan egentligen krävs det bara att hunden är aggressiv mot någon annan hund, oavsett orsak - sen är olika domare/olika funktionärer lite olika nitiska med att rapportera lite mindre allvarliga utfall, men risken finns definitivt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 189
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp