Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en lång skogspromenad med hundarna nu på kvällen. Vi fick skjuts till skogen och hade därför tid att gå lite längre än vanligt, det var otroligt skönt. Två rådjur såg vi också, jättefina :)

En annan som var jättefin var Aysu, jag älskar att hon är snart 10 år men fortfarande rör sig lätt och ledigt utan minsta bekymmer, precis som när hon var ung.
230814559_2043513095797060_4561218350318322132_n.jpg
 
Hon gör utfall i koppel och jag tror hon backar. Vi har mött några skarpa hundar och där har hon backat men med fegsnöret på så är det utfall och skrämmas bort mestadels. Är det massor av olika hundar brukar det vara några enstaka hon väljer ut som är värre än de andra gärna hundar som inte bryr sig om henne det minsta gör hon utfall mot.
Som en del redan sagt så räcker det egentligen att en hund morrar/skäller på en annan på utställningsplatsen (behöver inte ens vara i ringen) för att det ska kunna bli en rapport. Beror på utställningstyp, funktionärer, hundras, etc. På en boxerspecial lyfter man inte på ögonbrynen om en hane gruffar lite om en annan kommer för nära, på en SKK-utställning kan folk bli smått hysteriska.
 
Som en del redan sagt så räcker det egentligen att en hund morrar/skäller på en annan på utställningsplatsen (behöver inte ens vara i ringen) för att det ska kunna bli en rapport. Beror på utställningstyp, funktionärer, hundras, etc. På en boxerspecial lyfter man inte på ögonbrynen om en hane gruffar lite om en annan kommer för nära, på en SKK-utställning kan folk bli smått hysteriska.

Japp då blir det en kort dag för mig :D

Låter hemskt men jag känner att jag kan bara träna och göra det bästa. Skiter det sig så skiter det sig. I helgen ska jag till en annan uppfödare som är van att ställa ut och ska ge mig lite tips och träning så kör vi på.
 
Åh gud. En uppfödarbekanting la precis ut annons om en troligen fantastisk valpkull... Funderar nu frenetiskt på om det finns något sätt att få hit en valp. Men alltså. Där kan vi snacka import. Uppfödaren har ju inte ens vett att bo i Europeiskt land :arghh:
Det brukar gå att lösa. Har varit med och importerat från Ryssland utan problem, och vet flera som importerat från USA och Argentina. Resan för valpen kan dock vara rätt jobbig, speciellt om det är mellanlandningar och blir förseningar. Då sitter den där i sin bur väldigt länge (den öppnas inte).
 
Det brukar gå att lösa. Har varit med och importerat från Ryssland utan problem, och vet flera som importerat från USA och Argentina. Resan för valpen kan dock vara rätt jobbig, speciellt om det är mellanlandningar och blir förseningar. Då sitter den där i sin bur väldigt länge (den öppnas inte).
Jo, det är det jag tänker på också. Jobbig resa, och troligen svindyrt. Tror det är bättre att hoppas på något närmare, men får väl se lite vad som händer...
 
Idag har jag verkligen insett själv att jag håller på att läka :heart

Förlusten av Minn i november har tagit mig så otroligt hårt. Jag har förlorat hundar och andra djur tidigare men ingen förlust har tagit så hårt som förlusten av henne. Jag blev knäckt av det. Jag har senaste månaden känt att den mest akuta sorgen har lagt sig men nu idag har jag även reflekterat över hur jag tänker kring framtiden och en del annat och kan med glädje inse att jag läker. Jag saknar henne så klart extremt mycket fortfarande och tänker på henne varje dag :heart
 
Idag har jag verkligen insett själv att jag håller på att läka :heart

Förlusten av Minn i november har tagit mig så otroligt hårt. Jag har förlorat hundar och andra djur tidigare men ingen förlust har tagit så hårt som förlusten av henne. Jag blev knäckt av det. Jag har senaste månaden känt att den mest akuta sorgen har lagt sig men nu idag har jag även reflekterat över hur jag tänker kring framtiden och en del annat och kan med glädje inse att jag läker. Jag saknar henne så klart extremt mycket fortfarande och tänker på henne varje dag :heart
Hon var verkligen en väldigt fin och mycket älskvärd hund ❤
 
Underbart. Nu blir det krav på MER utställningsresultat för internationellt lure coursing-championat. Tidigare har det behövts ett utställningsresultat. Nu kommer det behövas två. Jag vill inte ställa ut mina hundar ens en gång. (och nej, det är inga som helst krav på att hundarna ska ha ens lite jaktlust för att bli utställningschampions, såklart)

Fy så pissigt.
 
Tack vare ert pepp och lite diskussioner med vänner så tog jag tag i att anmäla mig till vår första officiella agilitytävling :)
Visste att vi skulle diska oss då vi inte tar slalom alls i dagsläget, men ville ha miljöträningen för Humla, och lite roligare banor för min skull :)

Tyvärr kom en hund lös precis före vår start, och det har hon väldigt ont av, så hon var rätt försiktigt inne på banan. Andra varvet fick vi lite fart på slutet då den delen av banan inte hade publik :D Kul att se att farten finns, bara att jobba på så att hon blir bekväm även vid sidorna med publik 😅
 
Insåg nu också att de nya reglerna gör att Ebrah, som stått på prispallen varje tävling, måste ställas ut igen om jag vill ha internationellt championat på henne. Bläh. Tror vi skippar det, om det inte mot all förmodan dyker upp någon utställning supernära med domare som verkar vettig.
 
Insåg nu också att de nya reglerna gör att Ebrah, som stått på prispallen varje tävling, måste ställas ut igen om jag vill ha internationellt championat på henne. Bläh. Tror vi skippar det, om det inte mot all förmodan dyker upp någon utställning supernära med domare som verkar vettig.
Men vad är utställningskravet då?
 
Men vad är utställningskravet då?
Very Good på två utställningar (varav en internationell, måste vara olika domare också). Plättlätt att få för de flesta, det är inte där problemet ligger. Mitt problem är att jag inte vill ge pengar till en tävling som jag vill förbjuda i dess nuvarande form. Min Ebrah tex får lätt excellent och skulle säkert kunna placera sig i BT för rätt domare, jag vill ändå inte ställa henne.
 
Om någon vill veta hur det är att träna viltspår rakt igenom ett jordgetingbo har jag nu kompetens i ämnet. Tack och lov för aloe vera-gel som är väldigt effektiv.

Rhiannon spårade jättebra och blev inte heller attackerad av getingarna. Det var mig de var ute efter. Får vara nöjd att jag kom undan med tre stick.
 
Idag är ordningen återställd och mina huliganer är med på jobbet. Vartenda gammalt ben som ingen ville ha innan semestern är nu högsta prioritet hos båda.

Ska ut och gå med dem en och en idag samt träna på att möta grannföretagets hundar bredvid oss så det blir lite spännande. Dubbel träning på att avar själv + hundmöten samt att jag ffår röra på mig. Win-win
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 183
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp