Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte direkt en uppdatering, men jag läste precis det här inlägget i en av mina shiba-grupper och orkar inte starta en ny tråd om det. Alltså, så gräsligt hemskt. :( Och i princip alla kommentarerna handlar om vilken Fantastisk människa och hundägare det här är.

"Meet my buddy, my pal
💙
who is 17 and will be 18 in December. Has dementia, cannot hear, has kidney failure and wears a diaper and falls going up and down the stairs due to his eyes clouding up. (We are always with him and now carry him up and down, all 15 pounds of him) he has always been that weight. He stares with his tail down, sways and loses his balance very easily and will cry and do a lot of pacing but he still get the zoomies. It is sad for he has forgotten to do a lot of things like “give me kiss, say I love you, roll over and especially bark. No more barks
💔
He relies  on us even through his stubbornness and we will be here for him…until
❣️
"
Men fy fan rent ut sagt. Det där borde gå att anmäla som djurplågeri. Hur kan man göra så, det är inte klokt.
 
Det är inte direkt en uppdatering, men jag läste precis det här inlägget i en av mina shiba-grupper och orkar inte starta en ny tråd om det. Alltså, så gräsligt hemskt. :( Och i princip alla kommentarerna handlar om vilken Fantastisk människa och hundägare det här är.

"Meet my buddy, my pal
💙
who is 17 and will be 18 in December. Has dementia, cannot hear, has kidney failure and wears a diaper and falls going up and down the stairs due to his eyes clouding up. (We are always with him and now carry him up and down, all 15 pounds of him) he has always been that weight. He stares with his tail down, sways and loses his balance very easily and will cry and do a lot of pacing but he still get the zoomies. It is sad for he has forgotten to do a lot of things like “give me kiss, say I love you, roll over and especially bark. No more barks
💔
He relies  on us even through his stubbornness and we will be here for him…until
❣️
"
Sånt där gör mig ledsen och arg, våra djur inte ska behöva bli så dåliga, de ska slippa leva ett ovärdigt liv. :(
 
Har följt en uppfödare från utlandet ett tag.. Hon har en tikvalp som är heeeelt underbar! Jag har sagt saker till min sambo i stil med ”om Bira får en sån valp ska hon få oxfilé varje dag i resten av sitt liv” och ”om den hade varit till salu så hade jag köpt den direkt”. Den var alltså bokad, himla tur!! Meeeen.. Blivande ägaren har strulat och nu är valpen till salu igen!! :arghh: :arghh: kommenterade att den kanske skulle trivas i Sverige. Tog inte lång stund innan min Messenger plingade till. Min uppfödare skrev ”Ser att du är intresserad av denna. Ska vi köpa den ihop?!” Hahaha.. Skjut mig. Det är typ meningen att jag ska ha valpen!:arghh:

Jag har sagt ifrån, jag har inte tid och plats för en till hund. Verkligen inte. Även om hjärtat såååå gärna vill så måste hjärnan säga nej. Min uppfödare ska iallafall köpa valpen så den kommer till Sverige ändå :love: ska bli så kul att följa den här. Kanske kan jag ta en valp efter den i framtiden;)
 
Det är inte direkt en uppdatering, men jag läste precis det här inlägget i en av mina shiba-grupper och orkar inte starta en ny tråd om det. Alltså, så gräsligt hemskt. :( Och i princip alla kommentarerna handlar om vilken Fantastisk människa och hundägare det här är.

"Meet my buddy, my pal
💙
who is 17 and will be 18 in December. Has dementia, cannot hear, has kidney failure and wears a diaper and falls going up and down the stairs due to his eyes clouding up. (We are always with him and now carry him up and down, all 15 pounds of him) he has always been that weight. He stares with his tail down, sways and loses his balance very easily and will cry and do a lot of pacing but he still get the zoomies. It is sad for he has forgotten to do a lot of things like “give me kiss, say I love you, roll over and especially bark. No more barks
💔
He relies  on us even through his stubbornness and we will be here for him…until
❣️
"
Fy fan rent ut sagt, blir ju lite illamående bara av att läsa det där.
 
Har följt en uppfödare från utlandet ett tag.. Hon har en tikvalp som är heeeelt underbar! Jag har sagt saker till min sambo i stil med ”om Bira får en sån valp ska hon få oxfilé varje dag i resten av sitt liv” och ”om den hade varit till salu så hade jag köpt den direkt”. Den var alltså bokad, himla tur!! Meeeen.. Blivande ägaren har strulat och nu är valpen till salu igen!! :arghh: :arghh: kommenterade att den kanske skulle trivas i Sverige. Tog inte lång stund innan min Messenger plingade till. Min uppfödare skrev ”Ser att du är intresserad av denna. Ska vi köpa den ihop?!” Hahaha.. Skjut mig. Det är typ meningen att jag ska ha valpen!:arghh:

Jag har sagt ifrån, jag har inte tid och plats för en till hund. Verkligen inte. Även om hjärtat såååå gärna vill så måste hjärnan säga nej. Min uppfödare ska iallafall köpa valpen så den kommer till Sverige ändå :love: ska bli så kul att följa den här. Kanske kan jag ta en valp efter den i framtiden;)
Kan ni inte sätta ut den på foder ihop då? Så kan ni ta var sin kull på den om den verkar bli så bra som du tror?
Eller handlade det mer om att du vill ha den just hemma? :)
 
Ros och ris för dagen hittills. Sämsta var att första gången vi körde freestyle programmet gick det halvbra och andra gången inte alls, han fick vittring på kongen jag hade förberett och gick till den bänken istället för att träna och ignorerade mig helt.
Vet inte om vi kan tävla nästa lördag för det går uselt just nu hela tiden,

Dessutom ensamhetstränar jag Milou och han bara skäller när han ätit upp kongen. Har honom i sovrummet med kompostgaller så han vet ju att vi är här ändå blir han så. Är snabb som attan att springa dit och kasta in matbitar när han är tyst, verkar fungera lite i alla fall men steget att både jag och Alvin är iväg är långt. Bara träna och träna.

Och ja ris på att vakna typ halv tre
 
Kan ni inte sätta ut den på foder ihop då? Så kan ni ta var sin kull på den om den verkar bli så bra som du tror?
Eller handlade det mer om att du vill ha den just hemma? :)
Jo, kan kan man ju. Det var ett alternativ jag tänkte på, fast ta hem den själv och sätta ut på foder. Uppfödaren vill ha två kullar på den, den har en del av deras gamla linjer som de inte har kvar och den är brun vilket är värt mycket. Så hon vill väl försöka få ut så mycket som möjligt av den. Den är inte jättebillig :nailbiting: så då är det väl inte aktuellt med foder och en kull var tyvärr..
 
Dagens ros var hos veterinären, djursköterskan sa att hon kom ihåg oss för att Alvin och Milou är så trevliga hundar och så lätta att ha att göra med. Det värmde mammahjärtat :heart

Nästa roliga sak att höra var att hon aldrig sett en hund i Alvins åldern med så fina tänder, han har i princip ingen plack alls och det var helt rent. Där ser man vad tandborstning varje dag kan göra. Heja Alvin och Milou som går med på mitt eviga pälsborstande och tandborstande.
 
Våra små (fem stycken) har fri tillgång på mat ur samma skål när vi människor är närvarande, annars händer det att de två stora tar maten. Imorse hade min mamma glömt ta undan maten innan hon åkte. Men maten stod kvar! Är väldigt glad över att de inte är så tjuvaktiga (sen hade hon iofs också glömt stänga till ett skåp så de hade tagit plastinsamlingen, men inte dragit ur så mycket) :up:

Nog större risk att någon av katterna tar maten :cautious:
 
Idag har det varit bra hundväder. Visserligen lite regn då och då men inte så varmt. Så vi har hunnit med att både träna heelwork och gå en långpromenad. Äntligen en nöjd hund!
 
Vet inte vad som hänt, Milou har alltid älskat att träna men nu vill han inte när han inte får belöning vid varje moment och programmet består uppenbarligen av flera moment. Han bara vägrar eller biter i bollen och sparkar iväg den eller cirklar runt framför mig istället för att vända ryggen mot mig och stå på bakbenen och både backa och gå framåt. Gick superlätt fram till igår. Vet inte om jag övertränat men har försökt variera och gör olika och ha vilodagar.

Som det är nu tror jag att jag stryker mig från tävlingen, vi har aldrig varit så mycket ur fas och ur form som nu, så himla tråkigt för vi kan allt utantill båda två, låten gör mig glad och det är inga moment jag är det minsta osäker på för vi har hunnit lära allt. Men så kom den här svackan. Är rätt så ledsen och besviken.
 
Vet inte vad som hänt, Milou har alltid älskat att träna men nu vill han inte när han inte får belöning vid varje moment och programmet består uppenbarligen av flera moment. Han bara vägrar eller biter i bollen och sparkar iväg den eller cirklar runt framför mig istället för att vända ryggen mot mig och stå på bakbenen och både backa och gå framåt. Gick superlätt fram till igår. Vet inte om jag övertränat men har försökt variera och gör olika och ha vilodagar.

Som det är nu tror jag att jag stryker mig från tävlingen, vi har aldrig varit så mycket ur fas och ur form som nu, så himla tråkigt för vi kan allt utantill båda två, låten gör mig glad och det är inga moment jag är det minsta osäker på för vi har hunnit lära allt. Men så kom den här svackan. Är rätt så ledsen och besviken.
Tävlingen var väl nästa helg? Jag skulle testa att inte träna något som är med i programmet alls på en vecka. Prova igen på fredag och om det då fortfarande inte funkar kan du stryka dig då.
Ibland behöver hunden få en längre paus. Du kan ju såklart aktivera på annat sätt.
 
Tävlingen var väl nästa helg? Jag skulle testa att inte träna något som är med i programmet alls på en vecka. Prova igen på fredag och om det då fortfarande inte funkar kan du stryka dig då.
Ibland behöver hunden få en längre paus. Du kan ju såklart aktivera på annat sätt.
Tack för svar, har själv tänkt samma. Att han får vila från dom sakerna. Blir kanske torsdag jag provar på för lite framförhållning. Men händer det även andra?
 
Tack för svar, har själv tänkt samma. Att han får vila från dom sakerna. Blir kanske torsdag jag provar på för lite framförhållning. Men händer det även andra?
Absolut! Smarta hundar vill inte traggla, de undrar varför de ska upprepa vad de redan gjort/kan. Andra blir uttråkade av att göra samma sak för ofta.

Mitt problem är snarare att hunden förekommer mig när hon lärt sig program. Hon vill ju komma till slutet och få belöning. Så jag tänker träna en del nu och sedan ta en veckas paus från heelwork, och veckan innan tävling bara träna lite positioner, förflyttningar och byten, men inga långa programdelar. Men jag kommer torrgå en massa själv så jag kan programmet utan och innan, och vet på musiken var jag ska vara så vi kan "starta om" ifall det strular.
 
Skickade precis iväg ett mail till en för mig ganska okänd uppfödare för att fråga om framtida planer osv. Uppfödaren har helt klart intressanta hundar, men bor långt bort (alltså, långt bort som i helt annat land, dock inom EU åtminstone). Får se vad det kan leda till. Är egentligen inte pepp på att importera från land så långt bort, men tja, vad gör man? :p

Om inte annat är det ju alltid bra att utöka bekantskapskretsen för att på så sätt snabbare få höra talas om planerade kullar som då kanske finns på närmare håll. Vill gärna ha träffat föräldrahundarna eller nära släktingar innan valpköp eftersom det är så otroligt ovanligt med någon form av mentalitetsbeskrivning, hälsoundersökning mm inom rasen.
 
Så kul när både jag och en vän, utan att ha pratat om det innan, skriver till samma kennel under samma dygn för att prata valpar :rofl: Vi har lite lika hundsmak kan man väl milt sagt konstatera. Usch, så opepp på import. Tur att det i så fall är något år fram i tiden det gäller.
 
Absolut! Smarta hundar vill inte traggla, de undrar varför de ska upprepa vad de redan gjort/kan. Andra blir uttråkade av att göra samma sak för ofta.

Mitt problem är snarare att hunden förekommer mig när hon lärt sig program. Hon vill ju komma till slutet och få belöning. Så jag tänker träna en del nu och sedan ta en veckas paus från heelwork, och veckan innan tävling bara träna lite positioner, förflyttningar och byten, men inga långa programdelar. Men jag kommer torrgå en massa själv så jag kan programmet utan och innan, och vet på musiken var jag ska vara så vi kan "starta om" ifall det strular.
Så kan det absolut vara, att han tycker att vi ju redan kan det här och vill gå vidare. Har ju blivit mycket fokus på dom här momenten innan dom satt men nu vill han kanske ha nya utmaningar. Han blir jätte glad så fort vi tränar annat och extra peppad när Alvin är med. Då är ”ligg,sitt,stå, stanna,ner” super roligt, festar till det lite men det är ändå basala moment. Så det och lite andra trick kan vi göra.
 
Nu kan Milou vara ensam i sovrummet medan jag och Alvin är i vardagsrummet så ska prova att ha stängd dörr nu för jag har haft kompostgaller för, sen får jag ta det vidare med att han ska vara ensam hemma korta stund, typ ut och in och sen lite längre så han hinner komma till ro, i början när jag hade honom i hallen eller sovrummet skällde han hela tiden, nu är allt lugnt och han lägger sig till och med i sängen. Så stor ändring på mindre än en vecka. Hoppas på fortsatt utveckling åt det hållet.
 
Åh, är lite nere över att allt ska vara så mycket svårare på tävling än på träning :(

Var på träningstävling i nw idag, och det gick ok med 2 av 4 klarade sök. Men på träning, även när vi åker iväg till ny plats så går det så mycket bättre (även på okända gömmor..)
Samma förra helgen, då vi tävlade blåbärsagility två dagar i rad. Då var hon supertaggad men otroligt miljökänslig, så det går så långsamt och hon är så distraherad. På kursen dagen efter kunde hon istället springa mycket snabbare i en mycket (!) svårare bana. Vill ju kunna tävla på den nivån med :(

Vet att det är ett i-landsproblem, och att det mesta nog går att lösa med att åka ut på fler träningstävlingar, men det är så segt när man bara ser stegen som går åt fel håll och inte de som man tar framåt… och rätt tråkigt att lägga ut pengarna på det med om jag ska vara ärlig.

Behövde bara få det ur mig, så hoppas jag att vi kan ladda om igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 314
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp