Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi iväg till en av mina tidigare hundars uppfödare för att snacka lite och dessutom få hjälp med trimning av Rhiannon. Jag är just nu hundvakt åt en papp-valp så han åkte naturligtvis med. Kennelns hundar är väldigt snälla, men vi var helt överens om att valpen inte behövde träffa borzoierna. De har aldrig sett något papp-artat så där skulle det behövas en introduktion och vi skulle bara vara där några timmar.

När vi ska åka hem kommer plötsligt borzoi-matriarken på gården strosande. Hon hade smitit ut och gick för att leta efter matte. Rhiannon, som inte heller är så borzoivan (den första av mina cockrar - alla tidigare har vuxit upp med borzoi), satte sig hos mig. Men pappen - i detta läge pappskallen - börjar mopsa mot en borzoi! :crazy: Turligt nog var hon väldigt cool och stod bara och kollade (med viss avsmak i blick) medan jag försökte fånga papp, som normalt kommer direkt men som just då hade knäck i lurarna.

Allt slutade bra. Jag känner bara typ småhundar utan självbevarelsedrift - not my cup of tea! Han är ju så himla liten!
 
Rallytävling x 3 igår med Nano.
Första banan blev disk, tredje skylten var hopp över hinder och Nano fick glädjebrall och for iväg på ett eget ärevarv och tog hindret en gång till. Eftersom hon hamnade över markeringen på banområdet så vart hon diskad. Vi tog några skyltar till och Nano var så superpepp och glad men eftersom vi var diskade och vi hade två banor till så belönade jag med boll inne på planen och så gick vi ut.
Andra banan var frestelse x 2, kommer in med superglad och pepp hund och vi klarar frestelsen där hennes favoritleksak ligger, en boll! Hopp över hinder även här och åter blir det lite sprall men jag lyckas ropa in henne till nästa skylt. Jag är lite klantig på en skylt och glömmer säga till henne att stanna kvar. Denna bana får vi kval. resultat på!
Tredje banan lika pepp och glad hund men nu har hon förstått att inte busa över hinder utan klättrar över den istället :p, lite distraherad på kortsidan där det mycket trafik och jag tror hon börjar vara lite trött efter nån timme på rörig tävlingsplats för det är ganska ovant. Vi hamnar 1 poäng under kval.resultat vilket är surt särskilt när -10 poäng beror på mig..
Är jätteglad efter tävlingen, Nano har varit sååå glad och så energisk och det känns som om man har nåt att jobba med. Min syster var med och tävlade och sa att det som en helt annan hund jämfört med förra året :heart. Syster yster och Qila fick två kval. resultat och har nu titeln RLD F det har verkligen gått superbra för dom med två titlar på en månad!
 
Tränade frestelsen i går kväll. Vi har försökt träna två gånger i veckan senaste veckorna. Måste hela tiden be träningskompisar ta med saker, då det är nya spännande saker som är det svåra för oss.
Nu börjar det verkligen funka på träning och på hemmaplan. Tävling nästa helg, så då får vi se hur det går i skarpt läge. Funderar på att diska mig och belöna med leksak om hon går igenom frestelsen för att belöna upp beteendet till nästa gång, även om det verkar kunna bli en godkänd runda. Jag borde faktiskt göra det med tanke på framtiden, men det är svårt när det känns som man kan klara poängen...
 
Tre tjejer i 8-9 års åldern ble förtjusta när dom såg
Det är fördelen med htm och fs, det är bara du som vet hur det ska se ut. Domarna vet ju inte om ni gör nått helt annat än ni tänkt er. Min kelpie startade jag en gång i fs och då improviserade jag hela programmet och fick uppflytt 😀 Improviserade nog en del i hennes htm-starter också.
Haha ja det är sant, vi har kommit fram till programmet tillsammans jag och Milou. Han är verkligen en fantastisk hund, så samarbetsvillig och testar och utmanar och är tydlig med vad han vill (nackdelar om vi inte vill samma sak :meh:).
Det är inte som att träna en hund utan träna tillsammans med honom. Han kommunicerar på så många sätt. Det är intressant att se hur han tänker. Och eftersom han var med och valde moment går det kanske ännu bättre än med förra. Håller tummarna. Kan bli som för dig att det blir viss improvisation för oss med:D

Jag har ritat en liten karta med alla moment så jag kan träna mentalt och ta med när jag kör hemma och imorgon på tävlingen.
 
Funderar på att inte åka på tävlingen, nu när det blev ett helt nytt program så märker jag mer och mer hur dåliga vi är, det vill säga hur dålig jag är och hur dumt det är mot Milou att kräva ett helt nytt program.

Milou har varit trött på eftermiddagen och hade ingen lust alls. Ska prova en gång till lite senare och se efter det hur jag gör. Jag är också i en extremt trött period på flera veckor så vet inte hur det ska gå för jag orkar knappt träna mer. Svårt att ens hålla ögonen öppna. Ingen av oss hade lust att träna nu, vi var visserligen ute nyss på en längre promenad så jag testade för jag var så orolig och frustrerad och ville se resultat att ingen av oss fick vila klart. Så nu ger jag oss ett tag att ladda om.

Känns skit dåligt, jag som satsat och tränat och pratat så mycket inför det här. Det är en tävling i oktober så jag skulle kunna vara med då annars. Men det är långt dit. Men måste ta hand om mig själv och jag är super trött och vet inte riktigt hur jag ska kunna träna med energi idag, resa bort imorgon och vara i okänd miljö med mycket intryck och göra läskiga saker och orka prestera.

Men vi får en eller två chanser till på oss ikväll. Inte mer. Sen måste jag ta beslut
 
Funderar på att inte åka på tävlingen, nu när det blev ett helt nytt program så märker jag mer och mer hur dåliga vi är, det vill säga hur dålig jag är och hur dumt det är mot Milou att kräva ett helt nytt program.

Milou har varit trött på eftermiddagen och hade ingen lust alls. Ska prova en gång till lite senare och se efter det hur jag gör. Jag är också i en extremt trött period på flera veckor så vet inte hur det ska gå för jag orkar knappt träna mer. Svårt att ens hålla ögonen öppna. Ingen av oss hade lust att träna nu, vi var visserligen ute nyss på en längre promenad så jag testade för jag var så orolig och frustrerad och ville se resultat att ingen av oss fick vila klart. Så nu ger jag oss ett tag att ladda om.

Känns skit dåligt, jag som satsat och tränat och pratat så mycket inför det här. Det är en tävling i oktober så jag skulle kunna vara med då annars. Men det är långt dit. Men måste ta hand om mig själv och jag är super trött och vet inte riktigt hur jag ska kunna träna med energi idag, resa bort imorgon och vara i okänd miljö med mycket intryck och göra läskiga saker och orka prestera.

Men vi får en eller två chanser till på oss ikväll. Inte mer. Sen måste jag ta beslut
Men måste det gå så himla bra då? Kan du inte släppa det för idag, spara den energin ni har kvar och åka och göra ert bästa utifrån de förutsättningar ni har imorgon?

Jag åkte ju på agilitytävling i onsdags med vetskapen om att jag skulle få två diskade lopp. Gjorde det för erfarenheten och miljöträningen :) Läste precis innan ett bra blogginlägg från två hundtränare jag beundrar där det stod att varje tävling kan ses som en övning inför nästa. Vet inte om det hjälper dig, men jag tyckte det var en skön insikt :)

Tycker du ska sänka kraven på dig själv och åka och bara uppleva hur det är ❤️
 
Funderar på att inte åka på tävlingen, nu när det blev ett helt nytt program så märker jag mer och mer hur dåliga vi är, det vill säga hur dålig jag är och hur dumt det är mot Milou att kräva ett helt nytt program.

Milou har varit trött på eftermiddagen och hade ingen lust alls. Ska prova en gång till lite senare och se efter det hur jag gör. Jag är också i en extremt trött period på flera veckor så vet inte hur det ska gå för jag orkar knappt träna mer. Svårt att ens hålla ögonen öppna. Ingen av oss hade lust att träna nu, vi var visserligen ute nyss på en längre promenad så jag testade för jag var så orolig och frustrerad och ville se resultat att ingen av oss fick vila klart. Så nu ger jag oss ett tag att ladda om.

Känns skit dåligt, jag som satsat och tränat och pratat så mycket inför det här. Det är en tävling i oktober så jag skulle kunna vara med då annars. Men det är långt dit. Men måste ta hand om mig själv och jag är super trött och vet inte riktigt hur jag ska kunna träna med energi idag, resa bort imorgon och vara i okänd miljö med mycket intryck och göra läskiga saker och orka prestera.

Men vi får en eller två chanser till på oss ikväll. Inte mer. Sen måste jag ta beslut

Man kommer alltid att kunna komma på anledningar till att skippa att åka på tävling, men enklast i det långa loppet är att helt enkelt åka dit och göra det man kan. Man behöver inte göra det svårare för sig själv än vad det är. Jag upplever genom dina inlägg att du tränar väldigt mycket, till och med när du/hunden inte har lust och det kan ju dra ner motivationen ganska ordentligt. Tänk kvalitet istället för kvantitet - det är en bra sinnesstämning och en bra minnesbild som är huvudsaken från träningen, inte att alla moment utfördes exakt korrekt. Att bara nöta ger oftast inte särskilt mycket i långa loppet.
 
Man kommer alltid att kunna komma på anledningar till att skippa att åka på tävling, men enklast i det långa loppet är att helt enkelt åka dit och göra det man kan. Man behöver inte göra det svårare för sig själv än vad det är. Jag upplever genom dina inlägg att du tränar väldigt mycket, till och med när du/hunden inte har lust och det kan ju dra ner motivationen ganska ordentligt. Tänk kvalitet istället för kvantitet - det är en bra sinnesstämning och en bra minnesbild som är huvudsaken från träningen, inte att alla moment utfördes exakt korrekt. Att bara nöta ger oftast inte särskilt mycket i långa loppet.
Håller helt med dig. Men när jag skriver att jag tränar kan det vara allt från ett helt program eller rally till lekträning med Alvin eller bara en enda sak som Sitt. Så det blir inte så mycket. På kurser tränar vi minst av alla, både med Alvin och Milou, slutar långt innan dom andra och tittar på och vilar eller leker lite. Är nöjd efter en eller två gånger vi klarat det vi satt upp som mål och tar allt stegvis.

Men just med det där gamla programmet blev det för mycket i längden, jag har noll erfarenhet av att fixa musik, sätta ihop program, moment att ha med, i vilken ordning och hur många gånger och så ska man ju på något sätt mitt i allt få det att passa ihop med musiken, och hur man ska lägga upp träningen med bara enstaka moment och ett helt program och dessutom fixa det till en viss exakt tid i musiken. Puh, det har varit jätte roligt att träna och ha ett mål och programmet är faktiskt väldigt bra men på slutet var man ju lite trött på det.

Nya programmet har vi bara tagit oss igenom det så som det ska vara två gånger totalt och vet inte om jag ska köra det imorgon innan eller skippa det för det gick så bra ikväll så lutar åt att bara göra en kontaktövning.
 
Men måste det gå så himla bra då? Kan du inte släppa det för idag, spara den energin ni har kvar och åka och göra ert bästa utifrån de förutsättningar ni har imorgon?

Jag åkte ju på agilitytävling i onsdags med vetskapen om att jag skulle få två diskade lopp. Gjorde det för erfarenheten och miljöträningen :) Läste precis innan ett bra blogginlägg från två hundtränare jag beundrar där det stod att varje tävling kan ses som en övning inför nästa. Vet inte om det hjälper dig, men jag tyckte det var en skön insikt :)

Tycker du ska sänka kraven på dig själv och åka och bara uppleva hur det är ❤️
Tack, just idag har jag mest varit orolig för att det inte ska kännas bra för Milou och att det blir så mycket intryck. I och med att jag helt bytt program så känner jag att det får gå som det går med det men jag vill att Milou är glad och tycker det är roligt.
 
@Lillefrun några av mina absolut bästa tävlingar har jag varit nära att stryka mig från för att det inte känns bra innan, att gå på hur det känns innan är bedrägligt.
Sen även om ni inte är i form så är det väl en fantastisk bra chans att ta det som en repetition inför oktober? Vill du ha en pepp hund så förenkla programmet och gå in och gör det han tycker är roligt och belöna! När jag startade Nano förra året gjorde hon typ fem jätte basic trick son hon verkligen kan och blir pepp på så döm min förvåning när vi fick bra poäng. Hellre avskalat och lite flytigt än avancerat och tragligt. Känner du att det inte funkar så är det bara gå till en övning där du hinner fundera på vad du ska göra.
Se det som prio ett att ge din hund en bra och trevlig upplevelse inför framtida tävlingsstarter.
 
Fick precis höra att osäker hund varit på utställning. Domaren hade vid hanteringen tagit tag i kopplet, hund försökte komma loss, domaren höll hårdare i kopplet. Kopplet gick av, hund ramlar då bakåt på annan hund i bur (som morrat och skällt på rädd hund mycket innan). Hund blir skrämd av det med (vilket jag förstår) och gör utfall innan den springer till sitt tält. Resultatet av det blev diskad med rapportering om aggressivitet.

Tycker det känns lite lätt överdrivet. Framförallt fattar jag inte varför domaren envist ska hålla i koppel på hund som är tydligt rädd/osäker. Borde väl vara tusen gånger bättre då att bara ge dåligt kvalitetspris för att den inte går att kolla på ordentligt eller något i den stilen?
 
Fick precis höra att osäker hund varit på utställning. Domaren hade vid hanteringen tagit tag i kopplet, hund försökte komma loss, domaren höll hårdare i kopplet. Kopplet gick av, hund ramlar då bakåt på annan hund i bur (som morrat och skällt på rädd hund mycket innan). Hund blir skrämd av det med (vilket jag förstår) och gör utfall innan den springer till sitt tält. Resultatet av det blev diskad med rapportering om aggressivitet.

Tycker det känns lite lätt överdrivet. Framförallt fattar jag inte varför domaren envist ska hålla i koppel på hund som är tydligt rädd/osäker. Borde väl vara tusen gånger bättre då att bara ge dåligt kvalitetspris för att den inte går att kolla på ordentligt eller något i den stilen?
Att en hund är så uppenbart rädd och sedan flyr från ringen diskas pga mentaliteten låter inte uppseendeväckande. Visst, den kunde ha fått KEP men när det hela utvecklades som det gjorde blev nog mentalnollan enda utvägen. I reglerna står att hund med typiskt flyktbeteende tilldelas disqualified. Rapporteringskod A omfattar även detta.

Svårt att säga något om domarens handlande utan att ha sett det hela. För mig låter det som att felet ligger i att hunden över huvud taget deltog i utställningen.
 
Senast ändrad:
Att en hund är så uppenbart rädd och sedan flyr från ringen diskas pga mentaliteten låter inte uppseendeväckande. Visst, den kunde ha fått KEP men när det hela utvecklades som det gjorde blev nog mentalnollan enda utvägen. I reglerna står att hund med typiskt flyktbeteende tilldelas disqualified. Rapporteringskod A omfattar även detta.

Svårt att säga något om domarens handlande utan att ha sett det hela. För mig låter det som att felet ligger i att hunden över huvud taget deltog i utställningen.
Korrekt. Även om domaren inte hanterade det snyggt så är bedömningen korrekt. En hund som är så pass rädd att den visar flyktbeteende ska ha disk och rappkod A.
 
Att en hund är så uppenbart rädd och sedan flyr från ringen diskas pga mentaliteten låter inte uppseendeväckande. Visst, den kunde ha fått KEP men när det hela utvecklades som det gjorde blev nog mentalnollan enda utvägen. I reglerna står att hund med typiskt flyktbeteende tilldelas disqualified. Rapporteringskod A omfattar även detta.

Svårt att säga något om domarens handlande utan att ha sett det hela. För mig låter det som att felet ligger i att hunden över huvud taget deltog i utställningen.
Jag håller med. Hunden kom dock sedan in i ringen igen, domaren fick kolla igenom hela hunden osv (har sett bilder på det, så vet att det stämmer). De avbröt alltså inte där, utan gjorde klart hela bedömningen av hunden. Jag tänker att det ideala vore att domaren inte tog tag i kopplet och om det inte gick att hantera hunden då, så hade man kunnat avbryta. Även om det kanske också hade varit tvunget att rapporteras (vet inte hur reglerna är) så hade det totalt sett blivit trevligare åtminstone för hunden att slippa tvingas till något. Att man inte ska ta en hund till utställning som inte är bekväm med det håller jag fullständigt med om.

Att jag blir förvånad över det här handlar väl också delvis om att jag vet att det fortfarande inom vissa raser, är standard att domaren inte öht kan röra vid hunden och om domaren försöker, då blir det ett väldans liv om "korkad domare som ens tror att det ska gå" osv. Det känns galet att det är så olika.

(och nej, hundarna av sistnämnda ras jag tänker på får inte någon rapporteringskod eller så. De blir utställningschampions istället)
 
Senast ändrad:
@Red_Chili - att en hund som tydligt är rädd, flyr ringen och gör utfall åker ut och rapporteras skulle jag säga är standard. Utfall faller dessutom under de tjänstgörande funktionärernas rapporteringsskyldighet. Att det är accepterat att domaren inte kan röra individer av en viss ras har jag aldrig varit med om under de år jag arbetat som ringsekreterare. Det kan inte vara speciellt utbrett, men det är naturligtvis urdåligt att det förekommer. Sedan ska det finnas en variation i tillgänglighet eftersom hundraser är - och ska vara - olika.

Beträffande vad som vore idealt tycker jag att allt faller på ägaren/handlern. Hunden borde inte ha ställts ut. Om man nu har tagit sig till utställningen och inser att det inte funkar kan man dra hunden på plats. När du väl gått in i ringen i rätt klass är du för all del skyldig att delta, men jag har sett genom åren sett mer än en utställare som tagit ut hunden just för att de insett att det inte fungerar och har aldrig hört att någon skulle få repressalier för detta.
 
@Lillefrun

Jag har slitit massor med min nervositet inför prov och tävling. Jag har en hund som är som en spegel av min sinnesstämning, och han har blivit helt förbytt när han märkt hur nervös jag varit. Jag har lyssnat massor på t ex podden Mentala Mästare, och i tisdags startade vi ett prov - och det var för första gången riktigt roligt! Inte bara nervöst och jobbigt. Jag tänkte försöka rida på den vågen nu, så nu är vi anmälda till två prov till i augusti :laugh: det har känts extra surt eftersom retrieverproven är så jäkla dyra, ca 500kr/start, och ofta är det en bit att köra.

Hoppas att du kommer till start idag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 187
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp