Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Red_Chili - att en hund som tydligt är rädd, flyr ringen och gör utfall åker ut och rapporteras skulle jag säga är standard. Utfall faller dessutom under de tjänstgörande funktionärernas rapporteringsskyldighet. Att det är accepterat att domaren inte kan röra individer av en viss ras har jag aldrig varit med om under de år jag arbetat som ringsekreterare. Det kan inte vara speciellt utbrett, men det är naturligtvis urdåligt att det förekommer. Sedan ska det finnas en variation i tillgänglighet eftersom hundraser är - och ska vara - olika.

Beträffande vad som vore idealt tycker jag att allt faller på ägaren/handlern. Hunden borde inte ha ställts ut. Om man nu har tagit sig till utställningen och inser att det inte funkar kan man dra hunden på plats. När du väl gått in i ringen i rätt klass är du för all del skyldig att delta, men jag har sett genom åren sett mer än en utställare som tagit ut hunden just för att de insett att det inte fungerar och har aldrig hört att någon skulle få repressalier för detta.
Har du någon gång suttit som sekreterare när azawakh döms? :D (jag vet att de enligt många "ska" vara rädda, men är de så rädda tycker jag inte att de ska ställas ut) I övrigt håller jag med dig, samtidigt som jag vet att det kan vara svårt att i en nervös tävlingssituation tänka klart. Har själv varit med om känslan att jag borde lämna ringen utan att ha gjort det där och då. Lätt att vara efterklok.
 
Blev riktigt trevligt igår och har saknat så mycket att ha kooiker i ens närhet och bara prata hund med Fennas uppfödare, otroligt givande och lärorik för min egen del.
Vi bestämde oss igår att om två år siktar vi in oss på en Kooikervalp, två tikar ska ev paras då som är av intresse för min egen del. Skulle bara ha en hund men suget för en kooiker är stort för oss båda, som tur tar dom mindre plats än en schäfer. :angel:
20210807_154404.jpg
 
@Lillefrun

Jag har slitit massor med min nervositet inför prov och tävling. Jag har en hund som är som en spegel av min sinnesstämning, och han har blivit helt förbytt när han märkt hur nervös jag varit. Jag har lyssnat massor på t ex podden Mentala Mästare, och i tisdags startade vi ett prov - och det var för första gången riktigt roligt! Inte bara nervöst och jobbigt. Jag tänkte försöka rida på den vågen nu, så nu är vi anmälda till två prov till i augusti :laugh: det har känts extra surt eftersom retrieverproven är så jäkla dyra, ca 500kr/start, och ofta är det en bit att köra.

Hoppas att du kommer till start idag!
Vad roligt att det blivit bättre och gick så bra nu! Och att det bara var roligt. Vad gör man på retrieverprov? Och tack för pepp :heart
 
Jag kom iväg till sist, med en panikartat start. Sov mig igenom 4 alarm och vaknade md bara 40 minuter på mig att fixa ALLT. Sprang omkring och saker flög omkring.

Väl på plats var jag lugn, startade först och det kändes skönt. Fokuserade helt på Milous glädje och oj vad glad han var, han skuttade och hoppade in på planen men med fullt fokus på mig. Fick ändra lite under tiden när det blev lite fel men det var han med på.

Efteråt hade jag en sådan adrenalinkick och Milou var överlycklig, i vanliga fall belönar jag med godis men igår tog vi en liten spring- och skutt- och busrunda i full fart direkt för att vi var så glada och efter det,sen fick han en handflata med korv. Så nöjd med honom.

Men nu satsar vi vidare och satsar på rally. I freestyle tränar man ju så koncentrerat med ett visst program och moment och välja musik osv även om jag tränat mycket annat, men jag tyckte det var lite tråkigt efter ett tag och jag har ingen lust att matcha med musik heller, jag kommer nog aldrig dansa runt på planen eller spela någon roll. Jag vill köra rally där man aldrig vet hur en bana ser ut innan man är på plats så man behöver vara lika bra på allt.

Men jag fick ett kvitto på hur lugn och glad Milou var. Han morrade på 2 hundar som stökade lite men i övrigt var han tyst.

Fick många kommentarer om hur söt och charmig han är, både av arrangörerna och andra som tävlade. Om han förstod alla gånger som folk säger det skulle han nog ha ett mega ego :D
 
Har du någon gång suttit som sekreterare när azawakh döms? :D (jag vet att de enligt många "ska" vara rädda, men är de så rädda tycker jag inte att de ska ställas ut) I övrigt håller jag med dig, samtidigt som jag vet att det kan vara svårt att i en nervös tävlingssituation tänka klart. Har själv varit med om känslan att jag borde lämna ringen utan att ha gjort det där och då. Lätt att vara efterklok.
Jag har aldrig jobbat på Vinthundsklubben och jag misstänker att det är där man bör vara för att få se så många azawakh att det ska gå att notera mönster. Men hur som helst är det ju en ras.

I ditt första inlägg om den här händelsen kritiserade du domarens bedömning och handlande. Det är vad jag vänder mig emot. Av beskrivningen att döma tycker jag inte att det hela var "överdrivet". Det var enligt reglerna. Hundar som uppvisar sådant beteende ska ut. Jag kan inte heller se att konstig bedömning av azawakhs beteende motiverar att man ska vara släpphänt med andra raser. Beträffande att domaren tog kopplet - det var kanske en missbedömning, men hen kunde ju inte gärna släppa när hunden började dra. Att hunden togs tillbaka gissar jag var för att på något sätt ge den en chans att avsluta med en något bättre upplevelse.

Om man har en osäker hund och blir så nervös att man inte kan tänka klart är det verkligen anledning att inte ställa ut. Jag har ett antal gånger funderat på hur vissa resonerar när de anmäler sina mindre stabila hundar till utställning. Tänker de alls på riskerna de utsätter andra för? Genom åren har jag rapporterat ett antal fall, varav ett par med blodvite och ett som kunde gått helt åt helvete om inte domaren haft blixtsnabba reflexer. Jag har också den intressanta erfarenheten av en cane corso som hoppade upp och högg efter mig när jag lyfte handen för att visa bandet. Om en vanligen helt normal hund plötsligt beter sig oacceptabelt kan jag förstå om ägaren/handlern blir chockad, men i de två grövsta fallen jag har rapporterat (hund som hoppade mot domarens ansikte för att bita hen, hund som helt oprovocerat bet förbipasserande person vid ringside - STORA raser i båda fallen) visste den som höll hunden om att det fanns en problematik och tog den ändå till utställningen.

Min uppfattning är att rapporter sällan är överdrivna.
 
igår var Torsten trött och ovillig när vi skulle lägga oss. Morrade när jag skulle bära upp honom. Så han fick vara kvar på nedervåningen under natten. På morgonen var allt lugnt och jag såg att han legat på min smutstvätt under natten.

Ikväll lämnar jag honom nere igen. Han har sovit med mig på övervåningen ända sedan han flyttade hit för i april förra året. Så det är lite konstigt att lämna honom nere. Han vågar inte gå i trappan så jag har burit honom.
 
Vad roligt att det blivit bättre och gick så bra nu! Och att det bara var roligt. Vad gör man på retrieverprov? Och tack för pepp :heart
Det är lite olika beroende på vilken typ av prov man startar, men jag startade en variant som heter B-prov :) det ska efterlikna en jaktlig situation. Det finns tre klasser - nybörjarklass, öppenklass och elitklass. Vi startade i öppen, och där går man i par och apporterar kallvilt (vilt som skjutits vid en tidigare jakt och varit fruset). Det är flera moment, men innehåller alltid en dubbelmarkering på land, en dubbelmarkering på vatten, en dold linje på land, en dold linje på vatten och ett stort sök. Man gör alla moment, men medan ens parkamrat gör en uppgift är man i regel passiv. Provet tar ca 40-60 minuter, beroende på upplägg, och du är under bedömning hela tiden.
 
Fick precis höra att osäker hund varit på utställning. Domaren hade vid hanteringen tagit tag i kopplet, hund försökte komma loss, domaren höll hårdare i kopplet. Kopplet gick av, hund ramlar då bakåt på annan hund i bur (som morrat och skällt på rädd hund mycket innan). Hund blir skrämd av det med (vilket jag förstår) och gör utfall innan den springer till sitt tält. Resultatet av det blev diskad med rapportering om aggressivitet.

Tycker det känns lite lätt överdrivet. Framförallt fattar jag inte varför domaren envist ska hålla i koppel på hund som är tydligt rädd/osäker. Borde väl vara tusen gånger bättre då att bara ge dåligt kvalitetspris för att den inte går att kolla på ordentligt eller något i den stilen?
Helt korrekt agerat och en sån hund -oavsett ras- ska inte ha något kvalitetspris öht.
 
Det är lite olika beroende på vilken typ av prov man startar, men jag startade en variant som heter B-prov :) det ska efterlikna en jaktlig situation. Det finns tre klasser - nybörjarklass, öppenklass och elitklass. Vi startade i öppen, och där går man i par och apporterar kallvilt (vilt som skjutits vid en tidigare jakt och varit fruset). Det är flera moment, men innehåller alltid en dubbelmarkering på land, en dubbelmarkering på vatten, en dold linje på land, en dold linje på vatten och ett stort sök. Man gör alla moment, men medan ens parkamrat gör en uppgift är man i regel passiv. Provet tar ca 40-60 minuter, beroende på upplägg, och du är under bedömning hela tiden. Måste
Oj, det var mycket. Låter riktigt roligt!

Hundarna måste vara helt slut efteråt eller är allt så inbyggd i dom att det till viss del är naturligt för dom?

Alvin och Milou har inga sådana intressen alls, dom skulle kanske inte ens kunna nosa upp en älg 10 meter bort om det inte vore för att dom tyckte att den luktade lite konstigt eller såg intressant ut. Eller inte bry sig alls. Det är sånt som är så intressant med olika raser.

Hur mycket måste man träna? Köper du frysta djur också?

Förlåt för dumma frågor, är dåligt insatt i den delen av hundträning och tävling.
 
Oj, det var mycket. Låter riktigt roligt!

Hundarna måste vara helt slut efteråt eller är allt så inbyggd i dom att det till viss del är naturligt för dom?

Alvin och Milou har inga sådana intressen alls, dom skulle kanske inte ens kunna nosa upp en älg 10 meter bort om det inte vore för att dom tyckte att den luktade lite konstigt eller såg intressant ut. Eller inte bry sig alls. Det är sånt som är så intressant med olika raser.

Hur mycket måste man träna? Köper du frysta djur också?

Förlåt för dumma frågor, är dåligt insatt i den delen av hundträning och tävling.

Ja, det är skoj! Hur trötta de blir beror i regel på hur bra de hanterar passiviteten. Kan de slappna av när den andra hunden jobbar så är det ju en hel del vilotid för dem :) Retrieverns träningspass är ofta ganska långa, en halvdag är inte ovanligt, så tiden som sådan är inget problem. Det svåra är ju att man är under bedömning hela tiden och att hunden ska vara tyst, stadig och fint lös vid sidan hela tiden, förutom att den ska lösa sina uppgifter.

Det är en hel del arv, en del miljö och mycket träning. Man bedömer markeringsförmågan (förmågan att bedöma avstånd till apporterna samt minnas var de landar om de inte får hämta dem direkt), hur de använder sin näsa, hur dirigerbara de är (man skickar ut hunden på en linje mot en för den okänd apport, både på vatten och land), hur de tolererar andra hundar, deras vattenpassion, deras samarbetsvilja, hur de utför sökarbetet, fart, uthållighet, skottreaktion, stadga, apporteringslust och apporteringsgrepp. Detta görs genom de olika momenten, och sedan får man en sammanfattande kritik på det hela som genererar ett första-, andra-, tredje- eller noll-pris.
Vi fick t ex för mycket strul på vår vattendirigering, vilket gjorde att vi halkade ner från ett förstapris till ett tredjepris :)

Det är en hel del träning bakom, och de måste ha fått ett förstapris i nybörjarklass för att få starta i öppenklass.
Jag jagar själv, så det mesta av viltet sparar jag från våra egna jakter :) En del har vi inte tillgång till dock, t ex kanin och trut, så det får jag köpa eller byta mig till.
 
Ja, det är skoj! Hur trötta de blir beror i regel på hur bra de hanterar passiviteten. Kan de slappna av när den andra hunden jobbar så är det ju en hel del vilotid för dem :) Retrieverns träningspass är ofta ganska långa, en halvdag är inte ovanligt, så tiden som sådan är inget problem. Det svåra är ju att man är under bedömning hela tiden och att hunden ska vara tyst, stadig och fint lös vid sidan hela tiden, förutom att den ska lösa sina uppgifter.

Det är en hel del arv, en del miljö och mycket träning. Man bedömer markeringsförmågan (förmågan att bedöma avstånd till apporterna samt minnas var de landar om de inte får hämta dem direkt), hur de använder sin näsa, hur dirigerbara de är (man skickar ut hunden på en linje mot en för den okänd apport, både på vatten och land), hur de tolererar andra hundar, deras vattenpassion, deras samarbetsvilja, hur de utför sökarbetet, fart, uthållighet, skottreaktion, stadga, apporteringslust och apporteringsgrepp. Detta görs genom de olika momenten, och sedan får man en sammanfattande kritik på det hela som genererar ett första-, andra-, tredje- eller noll-pris.
Vi fick t ex för mycket strul på vår vattendirigering, vilket gjorde att vi halkade ner från ett förstapris till ett tredjepris :)

Det är en hel del träning bakom, och de måste ha fått ett förstapris i nybörjarklass för att få starta i öppenklass.
Jag jagar själv, så det mesta av viltet sparar jag från våra egna jakter :) En del har vi inte tillgång till dock, t ex kanin och trut, så det får jag köpa eller byta mig till.
Wow, tack för ett super bra svar. Det måste väl ta flera år att komma dit till det du beskrev? Vad har du för retrieverras? Jag har missat det på något sätt.
 
Alvin och Milou var med som stöd för min första dejt på 8-9 år, har rätt så svårt med närhet och att våga lita på andra så jag har inte vågat träffa någon på så länge. Behöver någon med tålamod tills jag kan slappna av.

Det var så skönt att ha med mina små grabbar, dom skötte sig utmärkt och jag kände mig trygg och kunde bedöma killen efter hur han bemötte Alvin och Milou och pratade om dom och han fick full poäng där.

Det blev en fin promenad trots att det när vi var en halvmil hemifrån kom en störtskur, vi försökte gömma oss inne under några buskar men gav upp. Vattnet var högre än mina skor och det gick att vrida ur kläderna. Lilla Alvin skakade av kyla och killen sa att Alvin verkade ovanligt piggg för sin ålder med sin fart men det var ju bara för att Alvin var fullt fokuserad på att komma hem så snabbt det bara gick.

Vi pratade lite om hundkläder och jag sa att jag har massor av täcken och tröjor. Efter en stund frågade han om man la ett sovtäcke på ryggen på hundarna och hur det fungerade :rofl: Efter lite betänketid frågade han istället om det var såna som hästar har. Jag kan inte sluta se Alvin och Milou vandra runt med ett duntäcke jag bara lagt på lite smidigt på ryggen🤣
 
Wow, tack för ett super bra svar. Det måste väl ta flera år att komma dit till det du beskrev? Vad har du för retrieverras? Jag har missat det på något sätt.

Det beror lite på föraren, och på hunden :) en kompis till mig har redan två förstapris i elitklass med sin tik, som bara är 3 år gammal :)
Jag och Floyd har haft en krokigare väg och kämpar vidare i öppenklass :D jag har två jaktlabradorer (och två wachtelhundar, men de jagar jag klövvilt med).

69AB4A6F-2AC3-4B17-A8A2-1FEE1D786ABA.jpeg
 
Jag tänker låta min trashank köra släphare på bana (om underlaget inte är för tungt). Jag har nog varit för försiktig med fysisk aktivitet. Han behöver mer. Jag har nog gjort en avvägning mellan livskvantitet och -kvalitet, som han inte delar.
På vilket sätt har du avvägt fel ? Ingen kritisk fråga alls utan bara riktigt intresse.
 
Hehe, nu tar jag över lite här i tråden men det är mycket hund i mitt liv, oväntat va? :angel:

Jag vågade mig på ännu en till sak, alltså jag förstår inte hur det går till men jag har övervunnit så mycket senaste veckorna.Jag har tävlat freestyle trots panik innan, jag har gått på första dejten sen hur länge jag kan minnas och igår mailade jag ordföranden för ena klubben jag tränar på (har två olika men på samma ställe) och tog upp frågan att dom inte har rallylydnad och att jag gärna skulle vilja utbilda mig och hålla i kurser hos dom, att det vore bra för klubben med bredare utbud. Så nu väntar jag på svar. Vet att dom på den här klubben gillar mig rätt så mycket. Har bara kommit dit med trevliga, vältränade och lättlärda hundar och engagerat mig i allt till 100%.

Nu är det bara att vänta och se. Håll tummarna för mig! Tänk vad bra för min personliga utveckling det vore och så roligt.
 
Hehe, nu tar jag över lite här i tråden men det är mycket hund i mitt liv, oväntat va? :angel:

Jag vågade mig på ännu en till sak, alltså jag förstår inte hur det går till men jag har övervunnit så mycket senaste veckorna.Jag har tävlat freestyle trots panik innan, jag har gått på första dejten sen hur länge jag kan minnas och igår mailade jag ordföranden för ena klubben jag tränar på (har två olika men på samma ställe) och tog upp frågan att dom inte har rallylydnad och att jag gärna skulle vilja utbilda mig och hålla i kurser hos dom, att det vore bra för klubben med bredare utbud. Så nu väntar jag på svar. Vet att dom på den här klubben gillar mig rätt så mycket. Har bara kommit dit med trevliga, vältränade och lättlärda hundar och engagerat mig i allt till 100%.

Nu är det bara att vänta och se. Håll tummarna för mig! Tänk vad bra för min personliga utveckling det vore och så roligt.

Tips: hos oss får man gå som hjälpinstruktör en tid så att vi kan känna av om det är en person som vi kan tänka oss att skicka på utbildning.
 
På vilket sätt har du avvägt fel ? Ingen kritisk fråga alls utan bara riktigt intresse.
Jag har inte låtit honom köra agility, släphare, kampa eller leka lös med andra hundar - istället har vi kört nose work och andra stillsamma aktiviteter. (Vi sover på golvet för att minska hoppande i möbler). Men han vill inte vara stillsam - han vill köra fullt ös medvetslös och jobba med kroppen.

Vi behöver inte hoppa runt i möblerna, men de saker som han gillar mest måste han få göra - givet viss riskminimering som noga uppvärmning och nedvarvning. Han är trasig och han har pålagringar efter operationer och dåligt benställ. Det ger högre risk. Men att undvika ansträngning är som att försöka lura på Gunde Svan att sitta hemma och lägga patiens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 189
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp