Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en milslång cykeltur med hundarna nu på kvällen, passade på nu när marken är lite mjukare efter rejält med regn. Damerna hade oväntat högt tempo och ser nu mycket nöjda ut :) Imorgon har jag tid i tvättstuga, så då tar vi nog lydnadsträning istället eller något annat kul som går att klämma in när maskinerna jobbar.
 
Varit och vallat idag och är så glad, Tay och Nano skötte sig jättebra. Nessie var också med, det blev till att repetera lite då jag inte vallat med henne på länge.

Tay känns väldigt trevlig och välbalanserad, idag var vi i fållan en stund på slutet och han lyssnade klockrent på stanna och på inkallning fast fåren är super spännande.

IMG_20210707_210457_146.jpg
 
Idag har vi myst och lekt i trädgården, kastat boll och börjat jobba lite med sitt och vänta innan mat. Hon lär sig väldigt fort!
Lillparvel tycker alla sorters insekter är både spännande och goda. Döda som levande.. 😂
Myror är otroligt spännande. Hon följer efter dem och sedan trycker hon med nosen på dem och blir jättebesviken för att de inte rör sig mer och står och glor och försöker hoppa och bjuda in till lek. 🙄:laugh:
Vi går en del runt på tomten och springer och leker i den. Hon var ju bara van vid planmark då hon kom. Första gången hon råkade gå ner i ett grunt dike fick hon jobba för att ta sig upp. Nu har hon mer koll på kroppen och kan rejsa runt i olika terräng och kan hoppa upp på lite mindre saker med mer koll. Ävenom det kan vurpas en del också så klart. 😅
Hennes kullbrorsa bor ju rätt nära oss. Och vi hade bestämt att de skulle få ses och leka. Men nu har den hundens ägare andra sjuka djur. Så vi får avvakta lite. Men det är kul att följa deras hund och den ur samma kull som uppfödaren behöll. Roligt att jämföra dem!
 
Har bölat av ångest idag, Assar har förmodligen kennelhosta och min första tanke är att han kommer dö.
Verkligen jättepassande när vi åker till Öland på fredag... Assar stannar hemma hos mina snälla päron så vi får semster och Assar för möjlighet att bli frisk i lugn och ro. :cautious:
Men kennelhosta är väl typ som em förkylning, eller i värsta fall en en influensa? Det borde han inte dö av.
 
20210708_071703.jpg


Grabbarna! Otroligt hur solbränd och fin Milou är och Alvin börjar få lite längre vågig päls så nu är det dags att börja kamma hela honom och inte bara svans och lugg. Svårt att se att dom är nära släkt, antingen tror folk dom är tvillingar vilket är lite skumt eller att det är olika raser.

Älskar när Milou får färg. Enligt min väldigt objektiva sida :D:pär han en bra representant för nakenhundar. Det är väldigt många som blir fascinerade av honom och tycker han är fin. Och att Alvin ser så otroligt gosig och söt ut, som ett gosedjur. Då sväller mamma hjärta.

Struntar i dom som tycker nakrnhundar är fula eller äckliga, vi möts mest av positiva kommentarer, i princip alltid. Men igår fick jag höra att dom är fulsöta. Ta bort ordet ful i den meningen så blir jag nöjd. Fast förstår ju att alla inte kan gilla dom, finns många raser jag inte tycker är särskilt attraktiva utseendemässigt.
 
Igår möttes jag av en mamma vars dotter hade köpt en nakenfisvalp nyligen, den var ca 12 veckor. Hon frågade om man behöver trimma dom och hur och hur dom ska se ut och vilken sorts trimmer.

När jag köpte Alvin och sen Milou från min uppfödare gick vi igenom hur det ska skötas med päls och trimning, rekommendationer om trimmrar, hur man bäst klipper klor när jag köpte Alvin som var min första hund. Ja det och en massa mer, och sen fanns hon alltid tillgänglig. I början skickade jag bilder på Alvins trimning och pälsvård för att få proffsutlåtande så jag visste hur det skulle vara.

Tycker det är konstigt att den andra uppfödaren dom köpt ifrån inte gjorde det. Dock inte förvånad då hen är otroligt oseriös i mina ögon, varit där och det var hemskt. Skulle aldrig köpa där men många gör det för att hen bor i närområdet.

Jag åkte bil flera timmar till min uppfödare och lika mycket hem, det är ju inte att bara ta första bästa för att det är nära. Blir arg på sånt. Bara man hälsar på hos den inser man att man inte ska köpa där, totalt no no. Ändå gör folk det. Stöter ofta på hundar därifrån.

Hundarna bor i misär. Hade jag varit där nu och sett allt hade jag polisanmält men jag var ung och naiv och okunnig om vad som gäller. Kan inte anmäla nu sisådär 9-10 år efteråt .

Fick också frågan på en brukshundsklubb om det går att lära en kines något, om det går att träna dom...
 
Senast ändrad:
Men kennelhosta är väl typ som em förkylning, eller i värsta fall en en influensa? Det borde han inte dö av.
Är väl medveten att hundar yttest sällan dör av kennelhosta och vet egnetligen att han med stor sannolikhet inte borde dö av Kennelhosta.
Men har extrem dödsångest efter att 3 av mina hundar gick bort förra året varav 2 av dom plötsligt död så får ångest av minsta lilla grej med Assar i tron att han också ska dö.
 
Tog mitt upp i grannskogen för att variera promenaderna lite. Stötte på ett par grannar och ett krossverk i ett gammalt grustag. De hade kafferast och där fanns en glad spets. De höll i den eftersom den "kunde vara lite mycket" men jag sa åt dem att släppa. Torsten och spetsen redde ut det snabbt och effektivt och hade kul med varann. Min lilla pappis är tydlig och bra med andra hundar så det var bara kul att se dem. Vi knatade vidare ut i skogen.

På vägen tillbaka körde de krossverket och visst var han skeptisk men skötte det bra trots att det nog var rätt skrämmande med en jättestor grävmaskin, en lastmaskin och så krossverket i full drift.
Vem kunde tro det mim min räddhågsna lilla skit som jag fick hem för lite mer än ett år sedan :love:

Kantareller hittade vi också. :)
 
Har eventuellt gjort mig till ovän med grannarna…. De passar sonens hund, en berner sennen, och har haft honom bunden i löplina i över fyra timmar, i 25 grader. Hunden har haft tillgång till skugga och en vattenskål, oklart om den blivit påfylld någon gång. Hunden skällde var 30 sekund de första timmarna, sedan övergick det i gnäll med enstaka skall. Jag var iväg 1 1/2 timme och hunden var fortfarande bunden när jag kom hem igen.
Grannarna är väldigt skröpliga , knappt rörliga alls, så jag knackade på och sa att jag var orolig att det hänt dem något eftersom hunden varit bunden så länge. Svaret var att sonen tycker att han ska vänja sig! Jag kontrade med att det är olagligt att ha hunden bunden så länge och nu har han faktiskt fått komma in.
 
Jag vaknade ganska tidigt så hade tid för ett träningspass med Milou innan mitt möte och med en lite längre promenad än jag brukar på morgonen då jag bara brukar rasta på samma ställe. Tycker det är skönt att gå ut innan alla andra är ute. Hade mötet hemma och i vanliga fall är Milou klistrad hos oss och Alvin ligger en bit bort. Idag var det tvärtom.

Var första promenaden nu på eftermiddagen med kylvästarna jag fick hem igår. Tyckte mig märka en skillnad hos framförallt Alvin. Ska testa en riktigt varm dag för att utvärdera. Vet inte om dom är hjälpsamma på riktigt och vilken skillnad dom gör eller om jag borde köpa hela täcken eller om dom inte räcker heller men det verkar så omständigt. Västarna är i alla fall bekväma. Mest för Alvins skull jag vill ha dom. Har ni något av det?

Måste borsta grabbarna men dom slocknade efter förra promenaden så låter dom vara ett tag. Vill inte störa.
 
Är väl medveten att hundar yttest sällan dör av kennelhosta och vet egnetligen att han med stor sannolikhet inte borde dö av Kennelhosta.
Men har extrem dödsångest efter att 3 av mina hundar gick bort förra året varav 2 av dom plötsligt död så får ångest av minsta lilla grej med Assar i tron att han också ska dö.

Jag förstår din oro så väl ❤️ Är likadan efter att ha förlorat alldeles för många hundar i för ung ålder.
 
Hundarna bor i misär. Hade jag varit där nu och sett allt hade jag polisanmält men jag var ung och naiv och okunnig om vad som gäller. Kan inte anmäla nu sisådär 9-10 år efteråt .

Fick också frågan på en brukshundsklubb om det går att lära en kines något, om det går att träna dom...
Om du känner dig säker på att hundarna behandlas dåligt nu med så finns det ju inget som hindrar att du anmäler nu, även om det var länge sedan du själv var där.
 
Om du känner dig säker på att hundarna behandlas dåligt nu med så finns det ju inget som hindrar att du anmäler nu, även om det var länge sedan du själv var där.
Är inte alls säker nu, är bara mitt minne av hur det var då så kanske dumt att skriva om det. Jag har inte varit där på länge och klickade inte med hen heller så kan inte bara åka dit och kika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 165
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 319
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp