Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte alls säker nu, är bara mitt minne av hur det var då så kanske dumt att skriva om det. Jag har inte varit där på länge och klickade inte med hen heller så kan inte bara åka dit och kika.
Kanske värt att göra en anmälan till lst? Du kan ju skriva vad du såg för tio år sedan, och att det oroar dig att det kan vara lika fortfarande. Så kan de välja ifall de vill åka dit eller inte beroende på om de varit där förut eller ej :)
 
Så jäkla mysig eftermiddag i svampskogen med hela familjen ❤
 

Bifogade filer

  • 20210708_160616.jpg
    20210708_160616.jpg
    759,4 KB · Visningar: 173
Varit på blåbärsagility ikväll. Hunden tyckte det blev lite sent, men var jätteduktig med tanke på hur lite vi tränat. Det var en tävling där alla fick vara med, även de som tagit pinne och det var kul att se riktigt duktiga ekipage. Tror jag ska passa på att titta lite på SM som är här i stan nästa helg.

Och jag fick en liten lektion i det här med fördomar. På banvandringen var det med en lång och muskulös man med skägg och tatueringar. Just då tänkte jag inte så mycket på det, men reagerade när han kom med sin hund - en liten söt pomeranian. De passade inte ihop i mitt huvud, men de var superduktiga. Och sedan kom han med en dvärgpincher också.
 
Ville tyckte visst att vi har varit tråkiga som har kört ved så han såg till att få lite egentid med matte genom att leta fram dotterns godispåse, längst ner i hennes kasse och tryckt i sig den. Så det blev en utflykt till Strömsholm för att kräkas. 🙄 Ville imponerade på personalen med att varken bli trött eller tappa matlusten efter sprutan och kräkning utan försökte komma åt hundgodiset på väg fram till kassan. 🙄 Så tacksam för att det ändå var relativt tidigt på kvällen så de hade öppet och tid att ge honom en spruta.
20210708_191129.jpg
 
3/4 av mina organiserade hundaktiviteter denna vecka avklarade. Ringträningen går framåt, men jag är inte nöjd. Tio dagar till utställningen. Måste träna mer. Nästa tillfälle söndag och även bokat en tid onsdag nästa vecka. Sen ska jag åka och trimma på onsdag, så då kan jag få lite tips.

Ikväll var det start på viltspårkursen. Jag hade inte testat över huvud taget men trodde att Rhiannon skulle gilla det eftersom hon gillade nosework (vilket inte jag gjorde så där blir det ingen fortsättning). De hundar som aldrig provat fick ett spår på 50 m i en mjuk böj. Jag tyckte det var rätt svårt för att vara första gången, men min hund var en riktig stjärna! Hon gick spåret klockrent. Tappade det en gång, ringade helt spontant och var tillbaka. Sen höll hon på att gå förbi klöven, men där var jag med - bromsade i linan och lyckades sedan få henne mot klöven utan att gå fram och stötta så att hon fick hitta den själv. Hon har ju aldrig sett en klöv förr och visste inte vad hon letade efter. Nu har jag en mycket nöjd hund!
 
Hade en fin Messenger kontakt med hundarnas uppfödare i förmiddags. Hon skickade 8 olika videor på Milou som valp, hade sett ett par av dom men några var nya. Lilla knyttet. Busigast i kullen redan då. Nyfiken, framåt, social, kontaktsökande, uppmärksam när dom ringtränade.

Önskar jag hade haft honom som valp, han var 6,5 månad när han kom till mig. Men jag har honom iaf nu, viktigast av allt. Han skulle blivit utställningshund och avelshund men han blev lite för stor (1cm för hög) och uppfödaren ville inte att han skulle skrota runt på kenneln även om den är liten. Hon ville att han skulle få ett vanligt hem och då fick jag äran.

Roligt när hon skickar minnen och jag om hur det är nu. Hon är verkligen en fin människa och så mån om sina uppfödningar. Vi har haft kontakt i 11 år nu sen jag köpte Alvin.
 
Senast ändrad:
Lydnadsläger hela helgen med start idag, så kul! Började med kommendering i den klass vi ligger i (ettan). Fick väldigt bra feedback och de tyckte att det bara att börja träna in klass två medans man finslipar på detaljerna för det som fanns att jobba på kan man lika gärna träna på i klass två momenten (lite avslut, lite sega skiften och lite tugg på apport ). Det väl den känslan jag också haft själv att vi borde börja kolla på nästa klass.
Omdömet blev överlag jätte-fint så stolt över min korv 😁😁😁.


Nessie med Tay
20210709_110814.jpg
 
Utflykt med Torsten. Han har träffat främmande katt och blev väldigt besviken på att hans kärlek var fullständigt obesvarad :meh:

Fortfarande är han lite väl reaktiv när det är något nytt. Han gruffar och skäller när det rör sig folk vid grannhusen och känner sig tvungen att uppfostra fåglar på gräsmattan. Lite jobbigt att han vaktar även på bortaplan. Men på det stora hela är han behagligt cool.
 
Var i grannstaden igår och knallade runt på tågstationen. Gick i trappor, på annorlunda underlag, åkte hiss och satt och titta på folk som klev ur tåg. Hon tog det hela med ro. Valpen är helt klart miljöstark men behöver jobba vidare på relationen till okända människor. Hon har en helt annat skärpa i sin vakt än vad min hane har.
6382E58C-1D81-4A8F-B85F-6B28F6FA984D.jpeg
 
Jag har insett att jag verkligen måste köpa en bil, pengar finns knappt men jag går igenom min ekonomi och försöker hitta en lösning. Det är främst för hundlivet jag behöver bil. Vill också kunna handla när jag vill utan att behöva skjuts av mina föräldrar så klart, känns inget vidare kul att behöva vara beroende av dom när jag är över 30. Så klart jätte tacksam för deras hjälp och försöker tajma det med när dom behöver handla. Men det gör att jag bara kan handla allt utom småsaker 1-2 gånger i månaden och då blir det mycket på en gång.

Men mest vill jag kunna ta mig till träningar, kurser, tävlingar, träna själv på klubben, åka till skogen även på vardagar när andra jobbar och allt sånt. Så nu återstår bara att hitta en lösning och hitta en bil. Vore en frihetskänsla. Någon billig men bra, vet ju inget om bilar så får ta med min snälla lilla pappa och leta.

Funderar på hur stor bil jag behöver, dom åker ju i bilsele i baksätet som det är nu (en godkänd sådan såklart) men funderar på att ha en bur om det skulle behövas och speciellt som planen för nästa hund lutar åt en Aussie som känns för stor för sele i baksätet. Då känns en bur som en prioritet. Ibland åker jag ju med mormor och morfar och deras hund åker alltid bur så då är det ju också bra om dom åker med mig. Tror nog det får bli en med plats för bur redan nu i alla fall.
 
Jag har insett att jag verkligen måste köpa en bil, pengar finns knappt men jag går igenom min ekonomi och försöker hitta en lösning. Det är främst för hundlivet jag behöver bil. Vill också kunna handla när jag vill utan att behöva skjuts av mina föräldrar så klart, känns inget vidare kul att behöva vara beroende av dom när jag är över 30. Så klart jätte tacksam för deras hjälp och försöker tajma det med när dom behöver handla. Men det gör att jag bara kan handla allt utom småsaker 1-2 gånger i månaden och då blir det mycket på en gång.

Men mest vill jag kunna ta mig till träningar, kurser, tävlingar, träna själv på klubben, åka till skogen även på vardagar när andra jobbar och allt sånt. Så nu återstår bara att hitta en lösning och hitta en bil. Vore en frihetskänsla. Någon billig men bra, vet ju inget om bilar så får ta med min snälla lilla pappa och leta.

Funderar på hur stor bil jag behöver, dom åker ju i bilsele i baksätet som det är nu (en godkänd sådan såklart) men funderar på att ha en bur om det skulle behövas och speciellt som planen för nästa hund lutar åt en Aussie som känns för stor för sele i baksätet. Då känns en bur som en prioritet. Ibland åker jag ju med mormor och morfar och deras hund åker alltid bur så då är det ju också bra om dom åker med mig. Tror nog det får bli en med plats för bur redan nu i alla fall.
Det du kan göra är att köpa en liten bil med baksäten som går att plocka ur eller fälla helt platt. Då kan du köpa en liten, billig och bränslesnål bil men där det absolut får plats med hundbur för dina små och en eventuellt större hund :)
 
Det du kan göra är att köpa en liten bil med baksäten som går att plocka ur eller fälla helt platt. Då kan du köpa en liten, billig och bränslesnål bil men där det absolut får plats med hundbur för dina små och en eventuellt större hund :)
Smart! Vet du någon modell?
 
@Lillefrun - jag köpte nyss en VW Polo. Har nu halva baksätet nedfällt och får då plats med en hundbur, en MIM L 55x65x76 och den är lagom för min cocker. Packning får plats bredvid och framför buren. Lade t ex ett trimbord i baksätet och det gick bra.

Att jag skaffat bil igen efter tre år utan beror främst på hundaktiviteter.
 
Första dagen på heelwork-läger idag. Vi har sysslat med positions-pill. Faktiskt kul och fått mycket bra att jobba vidare med.

Hunden är ganska trött då vi åkte långt med husbil igår och sedan sovit i den. Inte helt populärt men hon accepterar det.
 
Jag och Humla har gjort vår första officiella nw-start idag, på TEM utomhus :)
Supertrevlig tävling, och vi hade tur med vädret i just vår startgrupp.
De första två sälen gick superbra. Hon hittade inte första gömman, men den var svår (inte ens hälften av hundarna hittade den), och på ett rörligt underlag vilket Humla inte fixar.
Andra söket tog hon superfint :love:

Sen fick vi vänta en stund på de två sista söken, och då var hon lite trött. Tredje var lite mer strövtåg än sökarbete, och fjärde hittade vi inte heller.

Supernöjd med upplevelsen och att vi faktiskt klarade ett av söken :) Taggad att komma iväg igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 191
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp