Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt chockad. Var i stallet idag och Rhiannon, som inte är helt enkel att lämna ensam hemma (vid nära ett års ålder är maxtiden fortfarande ca 1,5 timme), tyckte att det var helt ok att vara i en box medan jag höll på med hästen! Det var en positiv överraskning.

Jag har aldrig haft några problem att ensamhetsträna mina tidigare hundar, men de har också lärt sig av de äldre i flocken. Den första hunden jag och mitt ex köpte tyckte aldrig att det var någon stor grej att vara själv hemma. Hon var en komondor och gick in i jobb-läge när vi åkte iväg. Hon vaktade huset. Alla efterkommande har lärt sig av henne, antingen direkt eller via en senare hundgeneration. Men nu har det blivit ett brott och Rhiannon har ingen att lära sig av. Plus att hon nog ÄR lite svårare än mina tidigare också. Vi ska flytta i september och efter det ska jag ta tag i det hela med förnyad kraft. Den här lägenheten är hopplös för det går inte att begränsa utrymmet på ett bra sätt. Den nya är bättre. Men dagen var verkligen en STOR framgång. Skönt att kunna sätta hunden i en sval box medan jag rider!
 
Jag hade dubbelbokat mig idag och det blev vallning på förmiddagen och sen lydnadsläger på eftermiddagen.
Nessie är guld!! Jag trodde metallapporten skulle vara svår (vi kämpade länge med den vanliga) men hon greppade den och kom med den även om hon inte lämnade den i handen och hon tyckte väl att den var lite äcklig. Instruktören var jättenöjd och trodde att det blir inga större problem. Vittringen som vi testade första gången idag var hon klockren på och imorgon ska vi prova tävlingsutförandet.
Det känns ju nästan som fusk att gå på kurs med Nessie för hon får det att kännas så lätt med allting, som tur är har jag Nike och Nano som tar ner en på jorden sen :p.
Väldigt väldigt trött efter en heldag ute och imorgon blir det lydnad för hela slanten!
 
Har en Milou som vill vara nära sin matte så han löste det genom att lägga sig på plattan. I nuvarande stund turas jag om att hålla upp olika tassar och huvudet istället för att köra iväg honom. Men nu ger jag upp och flyttar på honom för han styr plattan…Men han är som en magnet och kommer tillbaka. Verkar som att han kommit lite till ro, det är liksom 5cm mellan oss.
Jaha, nu vill han pussas också. Och lägga huvudet i min hand och sova så. En extremt social vovve som vill ha närhet. Alvin ligger en halvmeter bort så nära men inte på mig. Båda är bra, Milou är mysig men ibland lite väl som en igel men oftast charmig och mysig. Nu sover Milou hos mig. Men Alvin brukar ha samma plats ofta han med. Hur kan dom vara så gosiga?
 

Bifogade filer

  • IMG_20210710_142337.jpg
    IMG_20210710_142337.jpg
    469 KB · Visningar: 88
Dom är så knäppa mina grabbar, Alvin kan leka med Bävern, Mumin,Apan, Ugglan, Stora apan och ibland Fåret och Fotbollen. Resten ignorerar han helt, det går inte att leka med dom.

Milou kan leka med alla dom och många fler men hans favorit är att ta den som Alvin har, då blir han nöjdast :D Han tar även Grisen, Prasselugglan, Fotbollen, tennisbollar, Tigern och Tomten.

Vi har tränat med fotbollen så mycket så om dom vill ha uppmärksamhet börjar dom sparka runt på bollen eller puffa runt på den. Och göra knäppa ljud.

Milou är rolig, han samlar nästan alla leksaker i en kompakt hög. Det mesta i eller nedanför soffan men Alvins favoriter hamnar oftast i sovrummet till sist för Alvin tar dom dit, så allt bärs fram och tillbaka mellan rummen eftersom båda vill samla i olika rum :p

Inser att jag har sjukt mycket leksaker till dom, bor ju litet så det är leksaker överallt, men dom använder ju alla…
 
Kollar på lite utställningar till hösten, men vill mest åka om smittläget blir så beaktat de kan ha utställningarna mer ”som vanligt”, vill ha det där sociala och lite mässa och sånt där. Men det kommer bli rasspecial samtidigt som Nordic dog show i september rätt nära oss vilket är lockande…

Inser dock att vi behöver en ny bilbur tills dess för då har bebisen kommit och det hopfällbara (jag vet, värdelöst) åbäket till bur går inte att ställa med kortsidan inåt i bilen för då sticker det ut en cm så man inte kan stänga och vi måste ju ha barnvagnen bredvid. Då är frågan, hosta upp för en Artfex eller kan det funka med canvasbur? Har haft det och den var kanon men Stig var valp då och rev sönder nätet, undrar om han gör det även nu…
 
Misstänker att ”valpen” ska börja löpa för första gången :grin: Hon har börjat kissa i tid och otid, tvättar sig mer än vanligt och dessutom har hanen visat visst intresse för henne sen två dagar tillbaka.
Det kommer ju såklart oerhört lägligt isåfall också, eller inte. Vi ska iväg på en veckas semester nästa vecka, med hundarna. Men men, har man skaffat en av varje så är det sånt här man får lösa..
 
Andra dagen på heelworklägret idag. Vi tittade på slingor och program. Mycket brs, förutom att jag nu måste göra lite ändringar i mitt program...

Framkom också att en av deltagarna är domare. Kul att man kan göra en kurs där det även är nybörjare med och alla tyckte det var bra och fick ut vad de ville. Jag var för en gångs skull bland de mer erfarna på en kurs, och jag tycker jag fortfarande är nästan nybörjare.

Nu vilar vi på campingen så ska vi köra hemåt i morgon. Hunden tycker fortfarande inte husbil är någon bra uppfinning men accepterar den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 178
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp