Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på om jag ska våga boka några privatlektioner i rallylydnad. Både jag och vovven tycker det är kul och tränar lite hemma men skulle behöva hjälp för utveckling och mer strukturerad träning. Känner mig dock feg då kurser vi gått tidigare har vi blivit dåligt bemötta av både tränare och deltagare pga rasen, har chihuahua. Men får nog samla mod och kontakta en tränare, förhoppningsvis har jag bara haft otur och träffat tråkiga människor på tidigare kurser.
Jag tror du haft otur. En av de bästa sakerna med rallylydnad är ju att så många olika raser tränar och tävlar.
 
Jag funderar på om jag ska våga boka några privatlektioner i rallylydnad. Både jag och vovven tycker det är kul och tränar lite hemma men skulle behöva hjälp för utveckling och mer strukturerad träning. Känner mig dock feg då kurser vi gått tidigare har vi blivit dåligt bemötta av både tränare och deltagare pga rasen, har chihuahua. Men får nog samla mod och kontakta en tränare, förhoppningsvis har jag bara haft otur och träffat tråkiga människor på tidigare kurser.
Alltså rallylydnad passar ju alla raser, det är ju det som är så roligt! Låter som tråkiga tränare..
Jag har tränat för en jätteduktig instruktör som dessutom är domare och tävlar med yorkisar, hon kan både tipsa om bra saker när man har hund modell mindre och ge bra saker man ska tänka på ur tävlings perspektiv.
 
Virrpannan min welsh springer spaniel har nu gjort BPH. Och min vimsiga hund som varit så stressad gjorde så bra ifrån sig😊😊😊😊Hon har mognat och kommit ikapp och det gick sååå mycket bättre än vad jag trodde innan.Trodde att hon skulle bli skräckslagen när figuranten dök upp ur skogen med hatt, långkappor och konstig gångstil. Men hon bara kollade ”Vad gör du här? ” typ och sen var det inget mer med det.
Hon blir bara bättre och bättre😊
 
Varit på valläger större delen av helgen med masar, det var roligt. Rasen är spretig men det var överlag väldigt trevliga hundar med vilket ger mig hopp för rasens utveckling. Sen var merparten av hundägarna inne på att aktivera/tävla sina hundar i nån gren och inte ha de som endast soffprydnader eller för att de är söta.
Igår fick husse följa med med Tay också och fick lite träning dom också och husse fick även styra instruktörens rutinerade bc för att få känna på att jobba med en färdig hund.
Tay har haft ett par tuffa veckor med löptikar hemma men det har gått okej, lite kinkigare med maten än vad han brukar vara och lite pipig mellan varven men ändå rätt lugnt.
Nessie är hos syster för träning och ska vara där i två veckor, hon har tydligen tagit på sig jobbet att hålla ständig koll på min systerdotter på 1,5 år så hon är väl sysselsatt 😆.

Tay
20211002_065500.jpg
 
Kan konstatera att svarta salukis är mer populära än creme- och guldfärgade på Instagram.

Normalt sett när jag lägger upp en bild där så får jag någonstans runt 150 gillamarkeringar. För en vecka sedan la jag upp bild på en svart saluki. 379 som gillar. Någon dag senare, bild på Aysu. 195 gillar. Sedan en svart igen, pang, 660(!) som gillar på 2 ynka dagar. Sen jag la upp första svarta har jag också fått drygt 40 nya följare, vilket är många på kort tid för mig.

Det är lite intressant ändå hur olika populära olika hundar är. Bilderna på de svarta är på inget sätt bättre än mina vanliga bilder, faktum är att den sista bilden på svart saluki är väldigt standard, inget speciellt alls.

Det är lite intressant hur det som många inom en ras inte gillar kan vara otroligt populärt "utanför". För svart är inte(!) En populär färg bland salukifolk då det kan dölja brindle, och brindle är inte önskvärd färg eftersom folk fått för sig att sådana salukis är blandraser 🙄
 
Kan konstatera att svarta salukis är mer populära än creme- och guldfärgade på Instagram.

Normalt sett när jag lägger upp en bild där så får jag någonstans runt 150 gillamarkeringar. För en vecka sedan la jag upp bild på en svart saluki. 379 som gillar. Någon dag senare, bild på Aysu. 195 gillar. Sedan en svart igen, pang, 660(!) som gillar på 2 ynka dagar. Sen jag la upp första svarta har jag också fått drygt 40 nya följare, vilket är många på kort tid för mig.

Det är lite intressant ändå hur olika populära olika hundar är. Bilderna på de svarta är på inget sätt bättre än mina vanliga bilder, faktum är att den sista bilden på svart saluki är väldigt standard, inget speciellt alls.

Det är lite intressant hur det som många inom en ras inte gillar kan vara otroligt populärt "utanför". För svart är inte(!) En populär färg bland salukifolk då det kan dölja brindle, och brindle är inte önskvärd färg eftersom folk fått för sig att sådana salukis är blandraser 🙄
Det fortsätter vara galet. 700 pers som gillar bilden nu några timmar senare :cautious: Mina andra bilder? Ungefär som vanligt.
 
Jag och Sparven har börjat en ny kurs :D
Unghundskurs för blivande tävlingshundar, i agility. Vi har ju börjat lite smått med min träningskompis/tränare så idag var det inte så mycket nytt, men skönt det när det var ny miljö, andra hundar och människor runt om kring.

Sparven var ljuvlig! Var nojig innan då han är väldigt skällig runt andra hundar, men det gick superbra! Tog med buren så vi kunde träna på att chilla i den i pauserna, och han var väldigt duktig, Redan taggad på nästa vecka!
Filmer
 

Bifogade filer

  • FEAEBA58-7024-438B-9ABD-05C5D9C10436.jpeg
    FEAEBA58-7024-438B-9ABD-05C5D9C10436.jpeg
    227,9 KB · Visningar: 12
Sovit dåligt idag så hundarna har mest fått slappa. Nu har husse åkt till sin agilitykurs med Tay och jag har tränat lite nosework hemma med Nike och Nano. På torsdag har husse heldag vallning med Tay och jag har agilitykurs med lilla Nike på kvällen. Nessie som är hos syster ska iväg på heldags vallning med syrran imorgon annars är hon fullt sysselsatt med att vakta systerdottern 😁.

Tay imorse
20211005_080412.jpg
 
Sovit dåligt idag så hundarna har mest fått slappa. Nu har husse åkt till sin agilitykurs med Tay och jag har tränat lite nosework hemma med Nike och Nano. På torsdag har husse heldag vallning med Tay och jag har agilitykurs med lilla Nike på kvällen. Nessie som är hos syster ska iväg på heldags vallning med syrran imorgon annars är hon fullt sysselsatt med att vakta systerdottern 😁.

Tay imorse
Visa bifogad fil 77768
Hur är han med fåren?
 
Hur är han med fåren?
Överlag trevlig tycker jag, när han inte ställs i situationer han och husse inte är mogna för.
Jag vallar ju en del med honom också och även om han är helt fixerad av fåren så lyssnar han bra. Vi går mest i lina och föser även om han ibland får smaka på lite friheten och då tycker jag han rör sig väldigt trevligt runt fåren. Han har ju kamperat ihop med löptikar senaste veckorna och det inget som han påverkas av i fårhagwn eller i träningen.
Jämför jag med de bc jag sett i hans ålder så känns han balanserad, varken hård eller vek. Han fick ju vara på nötkurs i somras och tyckte oäintw det var några konstigheter. Båda de instruktörer jag vallat för tycker att det en riktigt trevlig vallhund som kan bli riktigt bra så det väl mest upp till oss att inte sabba det..
 
Har nog skrivit förut att jag funderat på det här med hundsällskap till Cessna och det verkar som att det ändå löser sig nu. Hittat en kille som behöver dagmatte 3 dagar i veckan till sin Keeshond och 3 dagar är perfekt för oss. Sen att det är just en spets gjorde det inte sämre. Saknar mina spetsar så otroligt. Har ju ändå varit dagmatte till en keeshond innan, en finsk lapphund, en tysk spets, två samojeder och en eurasier. Livet är inte riktigt detsamma utan de där fluffen, så jag hoppas att han är en trevlig hund och att han funkar med Cessna så blir det nog en toppenbra lösning för oss. 😁
 
Har nog skrivit förut att jag funderat på det här med hundsällskap till Cessna och det verkar som att det ändå löser sig nu. Hittat en kille som behöver dagmatte 3 dagar i veckan till sin Keeshond och 3 dagar är perfekt för oss. Sen att det är just en spets gjorde det inte sämre. Saknar mina spetsar så otroligt. Har ju ändå varit dagmatte till en keeshond innan, en finsk lapphund, en tysk spets, två samojeder och en eurasier. Livet är inte riktigt detsamma utan de där fluffen, så jag hoppas att han är en trevlig hund och att han funkar med Cessna så blir det nog en toppenbra lösning för oss. 😁

Det är perfekt att få låna ett fluff ibland 😍 Jag brukar passa kompisens finska lapphund, jag vill inte ha nån egen men det är så mysigt att få låna.
 
Antar att det inte är läge just nu? Annars har jag ett tips :love:

Ska föda barn om typ tre veckor, bor i lägenhet på femte våningen och har en reaktiv stökig aussie redan 😅😂

Tro mig, jag är sugen (kan tänka mig vad det är för kull i och med gissar vallavlad 😁) - men inser mina begränsningar 😂🙈


När vi bor i hus där det är lugnare för vår nuvarande hund och vi lärt känna bebisen - då är det aktuellt med hund nr två 😁✌️😍
 
Ja men exakt, en bra bruksavlad aussie är en fantastisk hund! Men de måste ju också få något meningsfullt att göra. :) Det är ju samma mönster inom min ras collie även om det där tyvärr finns väldigt få som avlar på arbetsegenskaper (däremot är det en hel del som avlar på mental stabilitet och orädsla).
Absolut måste de få utlopp för sin arbetslust. Men de har inte så svårt att koppla av heller upplever jag, och klarar sig i perioder när det blir lite mindre. Fast man ska ju gärna vara ordentligt intresserad av att träna hund för att fullt ut njuta av dem gissar jag :)

Funderade nu på vilka collie jag träffat på de senaste åren och de är verkligen inte många. En som jag vet tävlar bruks, högre spår tror jag de är i just nu. Har en helt annan mentalitet än den andra jag träffar lite nu och då, som har en del rädslor och lätt blir låg om något känns otäckt. Så tråkigt när det blir så! Den kenneln som den mer rädda hunden kommer ifrån har lagt ner sin avel vet jag, och det känns som helt rätt beslut. Åtminstone med de linjer de hade då.
 
Ska föda barn om typ tre veckor, bor i lägenhet på femte våningen och har en reaktiv stökig aussie redan 😅😂

Tro mig, jag är sugen (kan tänka mig vad det är för kull i och med gissar vallavlad 😁) - men inser mina begränsningar 😂🙈


När vi bor i hus där det är lugnare för vår nuvarande hund och vi lärt känna bebisen - då är det aktuellt med hund nr två 😁✌️😍
Hade varit kul med en Buke-hund till ur samma kull annars, jag får hem en halvsyster till min om drygt 3 veckor :heart
 
Absolut måste de få utlopp för sin arbetslust. Men de har inte så svårt att koppla av heller upplever jag, och klarar sig i perioder när det blir lite mindre. Fast man ska ju gärna vara ordentligt intresserad av att träna hund för att fullt ut njuta av dem gissar jag :)

Funderade nu på vilka collie jag träffat på de senaste åren och de är verkligen inte många. En som jag vet tävlar bruks, högre spår tror jag de är i just nu. Har en helt annan mentalitet än den andra jag träffar lite nu och då, som har en del rädslor och lätt blir låg om något känns otäckt. Så tråkigt när det blir så! Den kenneln som den mer rädda hunden kommer ifrån har lagt ner sin avel vet jag, och det känns som helt rätt beslut. Åtminstone med de linjer de hade då.

Nej, en hund med arbetsegenskaper som får arbeta är ju hur lugn och trevlig som helst när inget arbete erbjuds. :)

Vi har faktiskt ett gäng med collies som nyligen blivit uppflyttade i brukset, det är jättekul och jag hoppas vi ser en ny generation tävlingsintresserade collieägare, för nu och ett tag tillbaka har det faktiskt kommit en hel del bra kullar med driv och nyfikenhet och med fokus på orädsla. Det är himla kul och jag tänker ibland när jag är optimistiskt lagd att det är början av en ny tid vi ser (eller bara en trevlig trend just nu, vem vet).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 012
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp