Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett chockartat besked imorses. Min väninna som varit iväg och tävlat med alla sina hundar (och det gick riktigt bra) har fått lägga in alla 3 akut på djursjukhus för dåliga njurvärden typ dagen efter :cry:
Vi ringde om varandra igår och under natten skickade hon detta på messenger så nu sitter jag och våndas/oroar mig. Bett henne ringa när hon vaknar.

Men alla 3? Vad kan orsaka detta? Känner att det måste vara allvarligt om hon märkt det på hundarna såpass att de får åka in och läggas in.
 
Pratat med vänninan nu och kan andas ut. Autocorrect hade varit i farten och istället för att skiva ett namn blev det alla.

På något sätt kändes det mycket lättare att det är en hund som de redan har lite koll på än hennes egna 3
Hon skrev nämligen NamnX är inlagd på djursjukhus pga av dåliga njurvärden men i telefonen blev det ALLA är inlagd på djursjukhus.

Så nu sitter jag här och känner mig hemskt över att ha blivit lättad.
 
Försökte oss på lite nosework inne nu när det är så ruggigt ute. Jobbar med markeringarna men det är så knepigt. Jack har väldigt bråttom i allt han gör och oftast kastar han sig över doften och ska äta den. Inne kör jag oftast med möbeltassar men dom stoppar han in i munnen snabbt som ögat. Nu körde jag med en behållare och då höll han på att svälja ner hela metalldosan 😱
Har försökt öva in markering att han ska sätta sig men det resulterar bara i att han slänger ner rumpan så fort han känner att doften är i närheten och tittar på mig. Har alltid belönat nära doften men antingen är han så på att han käkar upp den eller så sätter han sig en halvmeter ifrån och stirrar på mig 😒 jag gör ju så klart något helgalet. Så synd att vi inte kom med på någon kurs i höst.
 
Försökte oss på lite nosework inne nu när det är så ruggigt ute. Jobbar med markeringarna men det är så knepigt. Jack har väldigt bråttom i allt han gör och oftast kastar han sig över doften och ska äta den. Inne kör jag oftast med möbeltassar men dom stoppar han in i munnen snabbt som ögat. Nu körde jag med en behållare och då höll han på att svälja ner hela metalldosan 😱
Har försökt öva in markering att han ska sätta sig men det resulterar bara i att han slänger ner rumpan så fort han känner att doften är i närheten och tittar på mig. Har alltid belönat nära doften men antingen är han så på att han käkar upp den eller så sätter han sig en halvmeter ifrån och stirrar på mig 😒 jag gör ju så klart något helgalet. Så synd att vi inte kom med på någon kurs i höst.

Sätt doftbärarna så att han inte kommer åt dem så bör du komma runt problemet? 😁
 
Visade sig att hunden har Addison 😭
Hellre addison alla dagar i veckan än njursvikt.
De flesta hundar med addison lever ett normalt, fullångt liv och dör av andra orsaker. Behandlingen brukar oftast vara biverkningsfri dessutom. Det som är trist är dock att det inte går att få dispens för tävling hos SKK, trots att medicineringen enbart består av fysiologiska doser av det eller dom hormon som saknas.
 
Senast ändrad:
Ledig idag.. Förmiddagen var det brukskurs med Nessie och så fick Tay hänga med på ett hörn, hem och äta snabb lunch och så åkte jag och tränade lydnad med en bekant och då blev det Nessie och Nano och nu på kvällen blev det agiltyträning för Tay och lilla Nike. Hela dagen har egentligen gått åt till hundträning :p.
Imorgon blir det rally då syster ville att jag skulle bygga upp en avancerad bana, tar med hela gänget då så får alla träna lite och så får det vara hundträningen för imorgon tror jag. Torsdag blir det vallning och fredag blir det vallning + lydnadsträning och hela helgen ska jag åter igen vara på valläger.

Har anmält Nike till två agilitytävlingar, Nano till två lydnadstävlingar och Nessie till en start samtidigt som Nano fast jag sagt att jag inte ska starta två hundar samma dag i olika klasser :idea:.

tayy.jpg
 
Hellre addison alla dagar i veckan än njursvikt.
De flesta hundar med addison lever ett normalt, fullångt liv och dör av andra orsaker. Behandlingen brukar oftast vara biverkningsfri dessutom. Det som är trist är dock att det inte går att få dispens för tävling hos SKK, trots att medicineringen enbart består av fysiologiska doser av det eller dom hormon som saknas.
1000 tack för detta svar. Hunden ifråga är 2 år och ganska illa medgången de har nyligen opererat ut livmoder mm och nu detta. Enligt min vän var prognosen väldigt oklar när de var pratat med vetrinärerna men det kan ju bero på andra biverkningar än just addison.

Tack en gång för svar.
 
Att skaffa en hund till är typ det bästa beslutet jag tagit på många år. Valpen är en fantastisk individ med alla styrkor som den äldre har och dessutom styrkor där den äldre har svagheter, och den äldre hanen växer in i rollen som storebror och fostrar med tydlig men vänlig tass. Och att se dem interagera, att gå med dem på promenad ute, att träna dem en i taget där den som inte tränar blir helt vild och bara vill få vara med sin matte och träna han med... Ja, det är helt enkelt underbart med två hundar och jag är så lycklig i mitt hundliv just nu. :heart
 
Att skaffa en hund till är typ det bästa beslutet jag tagit på många år. Valpen är en fantastisk individ med alla styrkor som den äldre har och dessutom styrkor där den äldre har svagheter, och den äldre hanen växer in i rollen som storebror och fostrar med tydlig men vänlig tass. Och att se dem interagera, att gå med dem på promenad ute, att träna dem en i taget där den som inte tränar blir helt vild och bara vill få vara med sin matte och träna han med... Ja, det är helt enkelt underbart med två hundar och jag är så lycklig i mitt hundliv just nu. :heart
Så underbart att läsa! :)
 
Att skaffa en hund till är typ det bästa beslutet jag tagit på många år. Valpen är en fantastisk individ med alla styrkor som den äldre har och dessutom styrkor där den äldre har svagheter, och den äldre hanen växer in i rollen som storebror och fostrar med tydlig men vänlig tass. Och att se dem interagera, att gå med dem på promenad ute, att träna dem en i taget där den som inte tränar blir helt vild och bara vill få vara med sin matte och träna han med... Ja, det är helt enkelt underbart med två hundar och jag är så lycklig i mitt hundliv just nu. :heart
Jag känner samma här. Det är så fint att se hur äldre valpen vuxit och den äldre storasystern. Och se dem interagera med varann och snacka sitt språk och umgås på sitt vis. ❤️

Jag har ju alltid haft två samtidigt utom med förra hunden. Hon kom till mig IOM att hon blev lite för stressad på kenneln där hon skulle ha koll på alla jämt. Hon funkade bäst själv.

Men jag är så glad att igen kunna ha två kompisar.😍
 
Idag har flickorna jagat löv i vindbyarna. Tydligen otroligt kul! Bäst var när löven råkade blåsa längs med vägen och det blev långa rusher. 😅
Tyvärr klev Pebbles, yngsta valpen, på en geting. Igen.. Hon blev stucken i ansiktet förra v. Fattar inte hur hon lyckas. Så på veterinärens inrådan avvaktade vi. Och det gick över på 2 h typ som tur var.
Efter det har det varit fullt kör igen. De är så himla roliga de där små busarna! ❤️
14C8C1B6-20C6-415D-AA82-C194D39C7BB2.jpeg
 
Torsten var som vanligt med på gängets arbetsdag i kulturträdgården. Flera i gänget gillar hundar och speciellt en äldre man är förtjust i honom. Jag binder Torsten i närheten av oss så han kan kolla oss. Jag har hittat den där mannen liggande på marken hos Torsten flera gånger. :love:

Igår busade de och Torsten var i himlen. Han morrade, tuggade fingrar och viftade på hela kroppen. En annan av damerna är tydligen inte hundvan för hon blev alldeles förskräckt och varnade -akta så han inte bits! Fast bet var ju precis vad han gjorde. Hela tiden. :D
 
Blev inbjuden till en fb-grupp för en nyfödd valpkull i annat land. Herregud så valpsugen jag blev :love: Supersöta valpar från otroligt intressanta föräldrar, kunnig och erfaren uppfödare som öser på med foton och info men som samtidigt är noga med att valparna ska ha det så bra det bara går. Det är inte en miljard bilder på valpar som ligger ensamma utan sin mamma eller så utan bara bilder på när de alla är med syskon + mamma i valplådan (jag reagerar ibland på att man "kastar runt" med nyfödda valpar som mest troligt bara vill ligga med sina syskon och äta eller sova). Ska bli så fint att följa dem och känns så kul att uppfödaren bjuder in mig till gruppen trots att jag inte ska ha valp därifrån.
 
Jag funderar på om jag ska våga boka några privatlektioner i rallylydnad. Både jag och vovven tycker det är kul och tränar lite hemma men skulle behöva hjälp för utveckling och mer strukturerad träning. Känner mig dock feg då kurser vi gått tidigare har vi blivit dåligt bemötta av både tränare och deltagare pga rasen, har chihuahua. Men får nog samla mod och kontakta en tränare, förhoppningsvis har jag bara haft otur och träffat tråkiga människor på tidigare kurser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp