Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nämnde mina funderingar när jag var på middag hos föräldrarna i helgen. De meddelade nu att de ställer upp under valptiden så då är det löst.
Och om jag snålar på allt annat har jag råd. Men hur mycket vill jag snåla? Och vill jag verkligen ha två hundar? Gaaah!

Jag hade inte skaffat en hund till om jag behövt snåla på allt annat för att ha råd faktiskt. Känns som en himla stress.
 
Alltså det här med djurID, hur hade ni gjort i mitt läge?

Vi väntar på valpens exportstamtavla, så innan dess har hon ju inget svenskt registreringsnummer. Är det värt att regga henne på DjurID som oregistrerad hund, eller är det bättre att vänta tills hennes registrering i SKK är klar?

Hon är registrerad i jordbruksverket redan, men jag vet inte om polisen tittar där om hon skulle komma bort?
 
Alltså det här med djurID, hur hade ni gjort i mitt läge?

Vi väntar på valpens exportstamtavla, så innan dess har hon ju inget svenskt registreringsnummer. Är det värt att regga henne på DjurID som oregistrerad hund, eller är det bättre att vänta tills hennes registrering i SKK är klar?

Hon är registrerad i jordbruksverket redan, men jag vet inte om polisen tittar där om hon skulle komma bort?
Det är första stället dom tittar på och på djurid behöver du väl inte uppge reg nr?
 
Det är första stället dom tittar på och på djurid behöver du väl inte uppge reg nr?
Det verkar vara två olika registreringsförfaranden, här den SKK-reggad kan man anmäla via SKKs e-tjänst, annars är det en annan blankett som ska fyllas i.

Jag vill gärna regga henne på Djurid så fort som möjligt, men det vore tråkigt att regga som oregistrerad hund bara för att exportstamtavlan inte hunnit komma än.
 
Jag hade inte skaffat en hund till om jag behövt snåla på allt annat för att ha råd faktiskt. Känns som en himla stress.
Ja speciellt om en hund plötsligt visar sig bli sjuk eller liknande, en viss marginal vill jag kunna ha.
Snåla på allt behöver jag inte, har t ex räknat med att lägga lika mycket på mat, hundträning/tävling och bensin som nu.
Jag räknar i budgeten självklart med att kunna fortsätta spara några tusen i månaden men minska lite jämfört med idag.
Men dra in på allt extra som böcker (finns ju bibliotek), resor och konserter (som jag ändå inte saknat under covid), medryttarhästen, fint vin, kläder och skor jag inte absolut behöver, tidningsprenumeration, streamingtjänst och liknande. Och i övrigt elt enkelt tänka två-tre gånger innan jag köper något, t ex till hunden. Vilket jag inte behövt göra sedan jag började jobba.

Ja, jag är bortskämd med god ekonomi. Men undrar ändå om det är rimligt att lägga över 25% av sin inkomst på en hobby, vilket det blir med två hundar.
 
Snåla på allt behöver jag inte, har t ex räknat med att lägga lika mycket på mat, hundträning/tävling och bensin som nu.
Jag räknar i budgeten självklart med att kunna fortsätta spara några tusen i månaden men minska lite jämfört med idag.
Men dra in på allt extra som böcker (finns ju bibliotek), resor och konserter (som jag ändå inte saknat under covid), medryttarhästen, fint vin, kläder och skor jag inte absolut behöver, tidningsprenumeration, streamingtjänst och liknande. Och i övrigt elt enkelt tänka två-tre gånger innan jag köper något, t ex till hunden. Vilket jag inte behövt göra sedan jag började jobba.

Ja, jag är bortskämd med god ekonomi. Men undrar ändå om det är rimligt att lägga över 25% av sin inkomst på en hobby, vilket det blir med två hundar.
I och för sig är väl hunden lite din familj också? 😇 så det är ju inte "bara" hobby
;)
 
Theo känner sig väldigt kränkt! Jag sa att så går det när man rullar sig i grävlingskit! :turd::idea:
246498162_4736708503046017_1175329313479535003_n.jpg

245527791_4736708373046030_3928114598705839147_n.jpg
 
Har varit och tränat lite lydnad med Nessie och Nano idag på förmiddagen, Nano kommer verkligen av sig är vi får kommendering så vi får se hur det går i helgen :p . Nessie super-pepp som alltid, det finns inget som rubbar henne på träningsplan dock lite mycket ljud när hon inte fått ösa ur sig innan så det nåt vi jobbar på.

Vallade hos E på kvällen husse med Tay och jag med Nessie. Först fick husse och Tay gå och fösa i lina, jag och Nessie var lite broms när de vände upp mot draget och hjälpte till lite på strategiska ställen som att stå och blockera matplatsen.
Sen vallade jag med Nessie i 25an och efter att ha haft lite olika åsikter om saker så var det heeelt magiskt. Fåren var lättfotade och ville helst bara springa till resten av flocken men vi redde ut det. Nessie hade väldigt fina flanker, parerade fåren jättebra när jag släppte över lite ansvar till henne och jag fokuserade på att läsa får och helt enkelt vara snabbare i tanken så vi fick till timingen. Det är ju evigheter sen jag vallade med Nessie så jag hade glömt hur fantastisk hon är 😍.
Tay fick avsluta lös med husse och instruktören i 25an och gick väldigt trevligt även om husse blev nervös 😅. Han känns väldigt lovande lille Tay, han hade antagligen redan varit en fullt fungerande vallhund om han fått flytta hem till nån som hade egna djur och vallat innan med bc.

Tay
20211018_071225.jpg
 
Jag stod i snöstorm och satte upp ett sånt där grönt stängselnät i helgen efter att valpen hoppat ut från våran mur 1,3 meter upp tre gånger. Var mycket tacksam för nya nätet igår när Skrället sprang mot nätet med hög svans helt klart sugen på att sätta efter något. På vägen 200 meter bort ser jag efter ett tag silhuetten av två älgar. Det där två gångerna vi drog klöv 2017 satte sig lite väl bra.
Kanske får revidera mitt uttalande om att agility är den enda träningsform Skrället intresserat sig för. Tror näst intill att han hade kunnat starta ett vilspårsprov och ta sig igenom det på ren vilja och intresse.
 
Blev väckt klockan ett inatt av en Nano som entusiastiskt pussade på mig :meh:. Släpper ut hundskrället som pliktskyldigt kissar och sen springer in igen och bara "råkar" få med sig ett av märgbenen som de fick igår med sig in till sovrummet. Dock var jag taskig och plockade bort det till hennes besvikelse...
Jag svär att den där hunden tänker alldeles för mycket, det inte första gången liknande inträffar :arghh:. I normala fall brukar jag plocka bort märgbenen innan vi lägger oss men när jag glömt det då är Nano plötsligt i behov av nattliga toabesök. Tur att hon är söt iallafall..

Bättre begagnad MAS kanske behöver nytt hem 😝
20211017_133802.jpg
 
Åh blir så osäker på vad jag vill. Har ju varit inne på att skaffa en jakthund nästa valp(som blir inom 1-2 år) för att kunna kombinera hundintresset med min och gubbens jaktintresse. I och för sig en hund som inte driver så långt men jag är ändå jättenojig att jag ska stå där och inte våga släppa. Har lite smått kontrollbehov 😬 på årets älgjakt blev en hund påkörd av tåget och ett gäng vargar söker sig närmare. Är rädd att jag ångrar mig om jag inte köper en jakthund men samtidigt vill jag ju inte stå där och inte våga släppa hunden och låta den göra det den är född till :crazy:
Har i huvudsak tänkt använda den till eftersök och apportering, men det är ju den säkra delen av det.
 
Snåla på allt behöver jag inte, har t ex räknat med att lägga lika mycket på mat, hundträning/tävling och bensin som nu.
Jag räknar i budgeten självklart med att kunna fortsätta spara några tusen i månaden men minska lite jämfört med idag.
Men dra in på allt extra som böcker (finns ju bibliotek), resor och konserter (som jag ändå inte saknat under covid), medryttarhästen, fint vin, kläder och skor jag inte absolut behöver, tidningsprenumeration, streamingtjänst och liknande. Och i övrigt elt enkelt tänka två-tre gånger innan jag köper något, t ex till hunden. Vilket jag inte behövt göra sedan jag började jobba.

Ja, jag är bortskämd med god ekonomi. Men undrar ändå om det är rimligt att lägga över 25% av sin inkomst på en hobby, vilket det blir med två hundar.
Det är ju en fråga som bara du kan svara på i slutändan. Själv har jag valt bort hästar för hundarna och undviker all form av konsumtion i den mån det går både för hundarnas skull och för miljöns skull. För mig handlar det inte om att snåla, utan på att lägga pengar på det som får mig att må bra. Eftersom mina hundar blir gladare och mår bättre av att vara två så mår även jag bättre av att ha två, även om det blir dyrare. Jag ser dem dock som mer än "bara en hobby", för mig är de familj och livsstil. Jag är inte hel utan dem.
 
Har en grinig Aysu här hemma som inte förstår varför hon inte får fullstor portion mat till frukost (hon har fått pyttelite bara för att jag lättare ska få i henne medicin). Senare idag är det dags för veterinärbesök. Ser inte fram emot det alls, samtidigt som jag verkligen vill ha svar på varför hon är så svullen vid halsen.
 
Det är ju en fråga som bara du kan svara på i slutändan. Själv har jag valt bort hästar för hundarna och undviker all form av konsumtion i den mån det går både för hundarnas skull och för miljöns skull. För mig handlar det inte om att snåla, utan på att lägga pengar på det som får mig att må bra. Eftersom mina hundar blir gladare och mår bättre av att vara två så mår även jag bättre av att ha två, även om det blir dyrare. Jag ser dem dock som mer än "bara en hobby", för mig är de familj och livsstil. Jag är inte hel utan dem.
Jag velar fram och tillbaka. Hunden tror jag inte saknar en kompis, hon har ju sina bästisar på dagis och en valp hade hon definivt tyckt var jobbig men den blir ju vuxen. För att må bra räcker det för min del med en hund.
Men är ju lite sugen på att satsa mer på träningen och kanske sikta på rally-SM och det blir svårt med min nuvarande som är precis lagom miljökänslig för att vi inte ska nå toppresultat. Och jag skulle vilja slippa den tiden det blir utan hund när man bara har en och den blivit gammal.
Men samtidigt är jag faktiskt väldigt nöjd i vardagen just nu med en vuxen lugn hund som går att ha med på allt hon får följa med på, så länge det inte är något med skott. Mina föräldrar tycker hon är så enkel att ha att göra med att de nu till och med kan passa både henne och systersonen samtidigt (han är inte så lätt). Och på samma gång är hon pigg och träningsvillig och försöker alltid göra sitt bästa.

Jag har bestämt att jag ska ta 1-2 månader och fundera vidare och bara känna vad jag egentligen vill. Nu vet jag ju att det är en praktisk möjlighet i alla fall.
 
Det har gått så bra som möjligt, ungefär. Nu har det tagits tre rör blodprov och sedan prov från två lymfkörtlar. Vi fick ett utmärkt bemötande från såväl djurvårdare (eller vad korrekt titel nu är :o ) och veterinär. Eftersom Aysu är så genomsnäll fick djurvårdaren komma in och träna på att ta blodprov från bakbenet, för det tyckte veterinären var bra :p (jag fick såklart frågan först om det var ok, men såg ingen anledning till att säga nej)

Nu är det bara att vänta på provsvar. Veterinären skulle se om det gick att göra något för att snabba på det hela lite, men lovade att höra av sig så snart det fanns något att berätta. Aysu har fått onsior nu också, för att se om det kan göra något bra för henne. Veterinären är lite rädd att det är lymfom, men vi hoppas såklart på att det är något som går att bota istället... Försöker själv att inte ta ut något i förskott, men det är lite svårt när Aysu fortfarande är svullen, inte får springa, äter mediciner och Ebrah börjar bli vild av uttråkning :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 269
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp