Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Prinsesshunden vill ha hjälp upp i soffan!
💖
Egentligen kommer hon upp själv, ute kan hon minsann hoppa upp högt men inne har hon inte kommit på det än, utan hon ställer sig och väntar på att jag ska lyfta upp henne! Härom dagen hoppade hon dock plättlätt upp i soffan, det låg ett ben där och när hon fick se att Theo tänkte ta det hoppade hon bara upp och tog det före honom. :D Men hon tänkte nog inte på vad hon gjorde egentligen för hon står fortfarande och vill ha hjälp upp.
😍
Alla andra valpar jag haft har väldigt snabbt lärt sig krypa upp i soffan men Izzy försöker inte ens. Är det en tikgrej eller en individskillnad bara tro? Alltså hon är väldigt aktiv och ska bita på allt men hanvalparna är alla varit mkt mer vilda och burdusa än henne.
🤔
:heart
248096045_4748384278545106_253493726943903411_n.jpg
Det är inte så att hon tycker golvet är halkigt då? Det brukar gå bra om dom kommer med lite fart men om dom står stilla blir det besvärligare.
Tänkte eftersom jag ser att du inte har någon matta och vet av erfarenhet att vissa golv kan vara rätt halkiga 😁
 
Det är inte så att hon tycker golvet är halkigt då? Det brukar gå bra om dom kommer med lite fart men om dom står stilla blir det besvärligare.
Tänkte eftersom jag ser att du inte har någon matta och vet av erfarenhet att vissa golv kan vara rätt halkiga 😁
Det har jag inte tänkt på men golvet är inte särskilt halkigt och hon verkar inte bekymrad alls över golvet utan det är full fart emellanåt. Det är möjligt att hon bara är väldigt bortskämd! :D :heart
 
Prinsesshunden vill ha hjälp upp i soffan!
💖
Egentligen kommer hon upp själv, ute kan hon minsann hoppa upp högt men inne har hon inte kommit på det än, utan hon ställer sig och väntar på att jag ska lyfta upp henne! Härom dagen hoppade hon dock plättlätt upp i soffan, det låg ett ben där och när hon fick se att Theo tänkte ta det hoppade hon bara upp och tog det före honom. :D Men hon tänkte nog inte på vad hon gjorde egentligen för hon står fortfarande och vill ha hjälp upp.
😍
Alla andra valpar jag haft har väldigt snabbt lärt sig krypa upp i soffan men Izzy försöker inte ens. Är det en tikgrej eller en individskillnad bara tro? Alltså hon är väldigt aktiv och ska bita på allt men hanvalparna är alla varit mkt mer vilda och burdusa än henne.
🤔
:heart
248096045_4748384278545106_253493726943903411_n.jpg
Min Torsten hoppar inte heller upp själv. Men i hans fall beror det på att han halkar på golvet och inte vågar. Jag får hjälpa med en hand bakom nacken. Nedanför soffan är det en matta och där tar han sig upp själv. men överallt annars vill han ha hjälp.
 
Prinsesshunden vill ha hjälp upp i soffan!
💖
Egentligen kommer hon upp själv, ute kan hon minsann hoppa upp högt men inne har hon inte kommit på det än, utan hon ställer sig och väntar på att jag ska lyfta upp henne! Härom dagen hoppade hon dock plättlätt upp i soffan, det låg ett ben där och när hon fick se att Theo tänkte ta det hoppade hon bara upp och tog det före honom. :D Men hon tänkte nog inte på vad hon gjorde egentligen för hon står fortfarande och vill ha hjälp upp.
😍
Alla andra valpar jag haft har väldigt snabbt lärt sig krypa upp i soffan men Izzy försöker inte ens. Är det en tikgrej eller en individskillnad bara tro? Alltså hon är väldigt aktiv och ska bita på allt men hanvalparna är alla varit mkt mer vilda och burdusa än henne.
🤔
:heart
248096045_4748384278545106_253493726943903411_n.jpg

Har svårt att se att det skulle vara könsbaserat. Alla mina tikar har hoppat upp i soffan när de kunnat, Iris kravlar sig upp nu vid 5 månader.

Iris är en av de mest burdusa och vilda valpar jag haft hittills, endast slagen av min boxer (som också var tik). Mina hanvalpar har varit snäppet lugnare.
 
Jag har inte uppdaterat på länge, kanske för att jag tycker hundlivet varit lite jobbigt de senaste månaderna. Daisy har betett sig konstigt till och från sedan flera månader tillbaka och det har varit svårt att sätta på fingret på vad som har varit fel. Nu är hon i alla fall genomgången på alla möjliga vis av veterinär och alla relevanta värden är checkade och ligger bättre till nu än vad de gjorde när var iväg i våras.

Vi landade till slut i att det antagligen, tråkigt nog, är allergin som påverkar hennes allmäntillstånd. Nu hoppas vi att cytopoint ska hjälpa.

Det är mentalt påfrestande. Jag älskar ju hundskrället mer än livet självt och vill henne bara väl. Också väldigt ledsamt och förargande att i samma veva få veta att uppfödaren ska ta kull på en av kullsyskon...
 
Jag har inte uppdaterat på länge, kanske för att jag tycker hundlivet varit lite jobbigt de senaste månaderna. Daisy har betett sig konstigt till och från sedan flera månader tillbaka och det har varit svårt att sätta på fingret på vad som har varit fel. Nu är hon i alla fall genomgången på alla möjliga vis av veterinär och alla relevanta värden är checkade och ligger bättre till nu än vad de gjorde när var iväg i våras.

Vi landade till slut i att det antagligen, tråkigt nog, är allergin som påverkar hennes allmäntillstånd. Nu hoppas vi att cytopoint ska hjälpa.

Det är mentalt påfrestande. Jag älskar ju hundskrället mer än livet självt och vill henne bara väl. Också väldigt ledsamt och förargande att i samma veva få veta att uppfödaren ska ta kull på en av kullsyskon...
Så himla tråkigt att höra. Allergihundar kan verkligen vara utmattande både mentalt och emotionellt... Håller tummarna för bra effekt av cytopoint!
Vi har liknande situation kring Skrällets uppfödare. Det finns dessutom mer än hans allergi som också är tveksamt (mentalitet på andra bland annat), men avlas vidare på kullsyskon ändå.
 
Om 45 min är det dags att åka till veterinären för att se om vi kan göra något för Aysu. Ute regnar det. Jag insåg nyss att det snart är vintertid och då blir mörkare tidigare på dagarna. Inser nu hur stor del av mitt liv som kretsar kring hundarna när jag plötsligt inte kan göra någonting utan att bli påmind om Aysus läge. Har spelat lite för att få tankarna på annat håll, men orkar inte spela hela dagen. Imorgon ska jag nog jobba igen, kanske kan vara bra just för att få tänka på annat en stund.
 
Om 45 min är det dags att åka till veterinären för att se om vi kan göra något för Aysu. Ute regnar det. Jag insåg nyss att det snart är vintertid och då blir mörkare tidigare på dagarna. Inser nu hur stor del av mitt liv som kretsar kring hundarna när jag plötsligt inte kan göra någonting utan att bli påmind om Aysus läge. Har spelat lite för att få tankarna på annat håll, men orkar inte spela hela dagen. Imorgon ska jag nog jobba igen, kanske kan vara bra just för att få tänka på annat en stund.

Vi håller tummar, tassar och tår för att prognosen är så bra den kan bli :heart
 
Prinsesshunden vill ha hjälp upp i soffan!
💖
Egentligen kommer hon upp själv, ute kan hon minsann hoppa upp högt men inne har hon inte kommit på det än, utan hon ställer sig och väntar på att jag ska lyfta upp henne! Härom dagen hoppade hon dock plättlätt upp i soffan, det låg ett ben där och när hon fick se att Theo tänkte ta det hoppade hon bara upp och tog det före honom. :D Men hon tänkte nog inte på vad hon gjorde egentligen för hon står fortfarande och vill ha hjälp upp.
😍
Alla andra valpar jag haft har väldigt snabbt lärt sig krypa upp i soffan men Izzy försöker inte ens. Är det en tikgrej eller en individskillnad bara tro? Alltså hon är väldigt aktiv och ska bita på allt men hanvalparna är alla varit mkt mer vilda och burdusa än henne.
🤔
:heart
248096045_4748384278545106_253493726943903411_n.jpg
Sparven var precis likadan :rofl: Kunde hoppa upp på typ berg ute, men för att komma upp i soffan behövde han en putt i rumpan :love:
 
Sparven var precis likadan :rofl: Kunde hoppa upp på typ berg ute, men för att komma upp i soffan behövde han en putt i rumpan :love:
Min hund kan/orkar inte hoppa upp i bilen ibland när hon är sömnig, dvs när matte tvingat ut henne när hon egentligen vill sova. T ex på morgonen eller när hon sovit på dagis när matte kommer. Då sätter hon upp framtassarna och tittar på mig så får jag lyfta rumpan. Jag lärde henne göra så när hon var nykastrerad och inte skulle hoppa och ibland kommer det beteendet fram.
 
Så himla tråkigt att höra. Allergihundar kan verkligen vara utmattande både mentalt och emotionellt... Håller tummarna för bra effekt av cytopoint!
Vi har liknande situation kring Skrällets uppfödare. Det finns dessutom mer än hans allergi som också är tveksamt (mentalitet på andra bland annat), men avlas vidare på kullsyskon ändå.
Tack för tumhållandet! Allergi är verkligen ett aber. Och det är samma situation med aveln här, det är inte bara allergin utan (som jag tror jag tidigare nämnt i andra trådar) en helt uppenbar bristande mentalitet hos den tilltänkta tiken också... Oh well, det blir ju väldigt tydligt vad uppfödarnas ambitionen och primära mål är.

Jag är ganska säker på att uppfödaren är någorlunda insatt i min hunds problem via gemensamma bekanta, men jag funderar dock ändå på att skriva till henne, både mer i detalj kring turerna kring allergin och även kring hur vi jobbat med hennes svajiga mentalitet och vilken utmaning det varit. Samtidigt som jag verkligen vill vara säker på att hon känner till det tror jag inte hon bryr sig alls. Då hade hon ju kunnat göra egna försök att utvärdera/följa upp kullen...
 
Jag är ganska säker på att uppfödaren är någorlunda insatt i min hunds problem via gemensamma bekanta, men jag funderar dock ändå på att skriva till henne, både mer i detalj kring turerna kring allergin och även kring hur vi jobbat med hennes svajiga mentalitet och vilken utmaning det varit. Samtidigt som jag verkligen vill vara säker på att hon känner till det tror jag inte hon bryr sig alls. Då hade hon ju kunnat göra egna försök att utvärdera/följa upp kullen...
Jag hade definitivt hört av mig och beskrivit problemen. Jag tycker det ligger ansvar både hos valpköpare och uppfödare när det gäller att följa upp.
Nu kommer hon kanske avla på kullsyskon ändå, men fram till att du berättat exakt hur illa det är kan hon ju hävda att hon inte visste om det.
 
Tack för tumhållandet! Allergi är verkligen ett aber. Och det är samma situation med aveln här, det är inte bara allergin utan (som jag tror jag tidigare nämnt i andra trådar) en helt uppenbar bristande mentalitet hos den tilltänkta tiken också... Oh well, det blir ju väldigt tydligt vad uppfödarnas ambitionen och primära mål är.

Jag är ganska säker på att uppfödaren är någorlunda insatt i min hunds problem via gemensamma bekanta, men jag funderar dock ändå på att skriva till henne, både mer i detalj kring turerna kring allergin och även kring hur vi jobbat med hennes svajiga mentalitet och vilken utmaning det varit. Samtidigt som jag verkligen vill vara säker på att hon känner till det tror jag inte hon bryr sig alls. Då hade hon ju kunnat göra egna försök att utvärdera/följa upp kullen...

Tycker också det är väldigt bra om du hör av dig till uppfödaren. Tyvärr lär hon ju inte lyssna, men då har du ju iallafall gjort allt för att informera henne om problemet. Dom jag känner med är ju de blivande valpköparna (och de stackars hundarna). :(
 
Tack för tumhållandet! Allergi är verkligen ett aber. Och det är samma situation med aveln här, det är inte bara allergin utan (som jag tror jag tidigare nämnt i andra trådar) en helt uppenbar bristande mentalitet hos den tilltänkta tiken också... Oh well, det blir ju väldigt tydligt vad uppfödarnas ambitionen och primära mål är.

Jag är ganska säker på att uppfödaren är någorlunda insatt i min hunds problem via gemensamma bekanta, men jag funderar dock ändå på att skriva till henne, både mer i detalj kring turerna kring allergin och även kring hur vi jobbat med hennes svajiga mentalitet och vilken utmaning det varit. Samtidigt som jag verkligen vill vara säker på att hon känner till det tror jag inte hon bryr sig alls. Då hade hon ju kunnat göra egna försök att utvärdera/följa upp kullen...
Beklagar att Daisy har allergi. Har aldrig själv haft en hund med allergier men kan tänka mig att det känns otroligt jobbigt.
Men ja uppfödaren har tyvärr bevisat om och om igen vad det är hon bryr sig om i sin avel. Inte är det rasens bästa och framtid iallafall. Utan pengar är det viktiga hos henne :(.
Men hade som någon annan skrivit, meddelat henne och på så sätt kan hon inte säga att hon inte visste.
 
Jag har inte uppdaterat på länge, kanske för att jag tycker hundlivet varit lite jobbigt de senaste månaderna. Daisy har betett sig konstigt till och från sedan flera månader tillbaka och det har varit svårt att sätta på fingret på vad som har varit fel. Nu är hon i alla fall genomgången på alla möjliga vis av veterinär och alla relevanta värden är checkade och ligger bättre till nu än vad de gjorde när var iväg i våras.

Vi landade till slut i att det antagligen, tråkigt nog, är allergin som påverkar hennes allmäntillstånd. Nu hoppas vi att cytopoint ska hjälpa.

Det är mentalt påfrestande. Jag älskar ju hundskrället mer än livet självt och vill henne bara väl. Också väldigt ledsamt och förargande att i samma veva få veta att uppfödaren ska ta kull på en av kullsyskon...
Här har vi också en allergihund och jag håller med om att det är mentalt påfrestande. Allmäntillståndet är påverkat, vi har tagit alla prov som är möjliga känns det som och hon påvisar inte att det skulle vara något annat som är fel. Men så jobbigt att se sin vanligtvis glada och pigga hund vara låg och nästan hängig :(
Nu har vi fått klådstillande som iallafall gett lite resultat och väntar på att vaccinet ska tillverkas.
 
Prinsesshunden vill ha hjälp upp i soffan!
💖
Egentligen kommer hon upp själv, ute kan hon minsann hoppa upp högt men inne har hon inte kommit på det än, utan hon ställer sig och väntar på att jag ska lyfta upp henne! Härom dagen hoppade hon dock plättlätt upp i soffan, det låg ett ben där och när hon fick se att Theo tänkte ta det hoppade hon bara upp och tog det före honom. :D Men hon tänkte nog inte på vad hon gjorde egentligen för hon står fortfarande och vill ha hjälp upp.
😍
Alla andra valpar jag haft har väldigt snabbt lärt sig krypa upp i soffan men Izzy försöker inte ens. Är det en tikgrej eller en individskillnad bara tro? Alltså hon är väldigt aktiv och ska bita på allt men hanvalparna är alla varit mkt mer vilda och burdusa än henne.
🤔
:heart
248096045_4748384278545106_253493726943903411_n.jpg
Tror absolut inte det är en tik-grej. Jag har haft 7 tikar som alla vägt runt 2,5-3,8 kg. De har alla studsat upp i möblerna. En var försiktig på hala golv. Men annars noll tvekan hos någon.
Senaste valpen lyckades ta sig upp i soffan som ca 10 v gammal. Men hon är ju milt sagt driven. 😅 Jag skulle önska att hon bad om hjälp oftare. 🙄😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 045
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp