Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rallyträning ikväll. Hunden taggad och superduktig.
Körde lite heelwork också då vi är anmälda till tävling nästa helg. Vi har ännu inte lyckats sätta hela programmet så jag har inte bestämt om vi ska åka eller stryka oss. Är långt att åka men vi har bra starttid så vi kan åka över dagen utan att behöva övernattning. Så jag kanske åker bara för att.
Och inser att det är sådant jag kommer behövs skära ner på om jag ska ha två hundar, att åka på tävling tre timmar bort bara som träning.
 
Min Torsten hoppar inte heller upp själv. Men i hans fall beror det på att han halkar på golvet och inte vågar. Jag får hjälpa med en hand bakom nacken. Nedanför soffan är det en matta och där tar han sig upp själv. men överallt annars vill han ha hjälp.

Har svårt att se att det skulle vara könsbaserat. Alla mina tikar har hoppat upp i soffan när de kunnat, Iris kravlar sig upp nu vid 5 månader.

Iris är en av de mest burdusa och vilda valpar jag haft hittills, endast slagen av min boxer (som också var tik). Mina hanvalpar har varit snäppet lugnare.

Tror absolut inte det är en tik-grej. Jag har haft 7 tikar som alla vägt runt 2,5-3,8 kg. De har alla studsat upp i möblerna. En var försiktig på hala golv. Men annars noll tvekan hos någon.
Senaste valpen lyckades ta sig upp i soffan som ca 10 v gammal. Men hon är ju milt sagt driven. 😅 Jag skulle önska att hon bad om hjälp oftare. 🙄😂
Jag ser att formulerade mig lite tokigt, jag menade ju så klart inte att tikar inte hoppar upp i soffan utan mer att hon inte ens gör en ansats till att försöka. Samtidigt är hon väldigt framåt och testar precis allt annat, allt ska bitas på! Men troligast är nog helt enkelt att prinsesshunden är väldigt bortskämd! :heart Matteslaven måste kanske sluta vara så lydig så hon blir tvungen att försöka själv! :o
 
Suck, blev ingen parning för Helmer, han var inte jätteintresserad av att hoppa upp. Sen märkte jag även att han verkar ha förhudskatarr, det var lite gegg och så är han röd och jag fick INTE peta, då blev han arg. Inget jag har tänkt på förr utan märkte det nu när det gick dåligt med parning, annars är jag liksom sällan och studerar närgånget i det området… Men jag misstänker att det kanske gör ont så att det gjorde att han inte ville hoppa på. Det eller så är han extremt försiktig? Han var liksom väldigt kärvänlig med tiken och följde efter henne runt i evigheter men inget hopp.

Känns som nåt jag bör kolla upp iallafall
 
Just nu känns allt hyfsat ok ändå. Aysus lymfkörtlar verkar ha minskat liiite redan efter första behandlingen (hon ska få ganska många behandlingar) och hon är glad, hyfsat pigg och har sin vanliga aptit. Lite dålig i magen, men det är en vanlig biverkning av behandlingen och lär bli bra snart.
 
Jag ser att formulerade mig lite tokigt, jag menade ju så klart inte att tikar inte hoppar upp i soffan utan mer att hon inte ens gör en ansats till att försöka. Samtidigt är hon väldigt framåt och testar precis allt annat, allt ska bitas på! Men troligast är nog helt enkelt att prinsesshunden är väldigt bortskämd! :heart Matteslaven måste kanske sluta vara så lydig så hon blir tvungen att försöka själv! :o
Ja, Qila var över halvåret innan hon kom på att hon kunde hoppa upp i soffan själv utan att bli upplyft..
 
Har tränat lite nya saker med både Milou och Alvin och båda har tyckt att det varit väldigt roligt och jag har tyckt att det varit jätte mysigt. Har också tränat mycket rally och när jag kollade momenten på sbk så är det tydligen avancerad och mästarklass vi gör mest när vi inte är på kurs.

På träningen i måndags sa instruktören att vi definitivt är redo att börja tävla fortsättning. Tror att allt förutom ett eller två i fortsättning sitter och sen uppenbarligen en hel massa moment från dom högre klasserna, både moment och att jag hela tiden sen han var liten tränat högerhandling också så vi har en bra grund.

Börjar se en karriär här! Om han bara inte vore så löjlig med blött gräs…

Mina fina pojkar. Alvin vill så gärna vara med när jag tränar med Milou så stunden med oss alla tre är värdefull. Men han är lite knäpp, han har velat vara med hela tiden och sen ber jag honom hämta en sak så vi kan leka lite. Då snor han den och springer iväg med svansen uppe och viftandes, jätte stolt över sitt byte och börjar leka själv med den istället…men han är ju nöjd och det är viktigast.
 
Hade coachgrupp i agility idag, hann bara vara med första timmen men sen fick syrran ta över och köra Nano och det hade gått bra hörde jag. Nu är Nano hos syster på obestämd tid, hon ska få testa träna henne lite och se hur det går. Min egen misstanke är att Nano är mer kompatibel med syrrans energi än med min då hon är så inkännande på föraren men det ska bli spännande att se om hon kommer tillbaka med vändande post 😆.
Tay har börjat få riktiga slyngelfasoner främst med husse så vi ska försöka få ordning på det. Jag har inte sett så mycket av det men vi försökte träna på situationer där han blir triggad igår och det gick riktigt bra. Eftersom han ballar ur på träningarna så ska jag följa med nästa gång så jag får se hur han beter sig. Han var med idag på coachgruppen när Nano körde bara för att träna passivitet. Husse är också inne på att gå nån lugnare kurs med mer fokuserad träning så att det inte alltid är som att gå på tivoli (agility) när man tränar med husse. Tror han helt enkelt blir lite för överexhalterad med husse eftersom jag inte upplevt att det nåt problem när jag har haft med honom.

Nano
20211017_133656.jpg
 
Jag njuter av att må så mycket bättre och drog ut i skogen i halvannan timme med Torsten. Han var så glad över att få springa fritt att jag blev alldeles varm i hjärtat. Många spår att nosa i, spännande lukter och tuvor att kissa på.
Dessutom gjorde vi ett - för honom - intressant fynd i skogsbrynet :D
250247627_244182197730071_6101212525546793288_n.jpg
 
Idag kunde vi åka bil en bit bort till ängar där hundarna kunde vara lösa. Aysu var glad åt att det äntligen var sol och ville faktiskt springa lite också :heart Jag märker dessutom tydligt hur lymforna är mindre nu. Känns väldigt, väldigt bra. Hon är inte lika galet pigg som förut, men helt klart väldigt glad och det är så fint att se henne så.
 
Nike har tävlat med husse och fått en SM-pinne i agility, så kul!
Jag har varit på klubben och tränat lite lydnad med Tay och Nessie, det gick jättebra. Börjat med babysteps mot vittringen och apport med dirigering med Nessie. Tay fick träna fjärr, inkallning, lite fot och apportering med leksak.

Fått bilder från syrran på fluffet som ser ut att vara väldigt nöjd hemma hos dom. Hon påstod att det var lättare att ha Nano än Nessie för hon hade inte två hundar dom skulle brottas och riva hela huset :p .

Nike
received_424754529003034.jpeg
 
Åh vad kul!! Blir det en Saluki? :angel:
Såklart :rofl: Jag har fått upp liiite för mycket om spännande valpar i mitt fb-flöde för att kunna tänka på andra raser. Så har jag haft kontakt med en uppfödare som planerar valpar, där tiken såklart är extremt sen med löp. Där är det också redan en del tidigare valpköpare som sagt att de vill ha valp, så jag bestämde mig för att också kontakta en annan som redan har dräktig tik och fråga om det möjligtvis redan var fullbokat där eller om det fanns chans på valp för mig.

Vi känner inte direkt varandra, även om vi följt varandra läänge på fb (och hoppats på valp ur samma kull, ingen av oss fick en då :p). Tvekade länge på att höra av mig, tycker det är lite läskigt och så, framförallt när tiken redan är dräktig och jag vet hur vanligt det är att bra kullar är i princip sålda redan innan tiken parats. Meeen vi klickar verkligen och det är i alla fall inte otänkbart att det finns något till mig där. Sedan vet jag inte än om det verkligen är en kull jag vill ha från, vi har pratat så mycket om saluki och avel i allmänhet att vi inte hunnit prata så mycket om den här specifika kullen, men vi verkar ha lika tänk i grunden iaf och det är ju en bra början!
 
Kan konstatera att de är mycket(!) bättre på att göra hälsoundersökningar utomlands än i Sverige... Tar man Finland som exempel så har lika många salukis blivit ögonlysta där de senaste 6 månaderna som de senaste 10 åren(!) i Sverige. Och det är likadant på de flesta typer av hälsoundersökningar. Ultraljud av hjärta är väl det enda där Sverige är nästan ikapp, men att det ens görs i Sverige är just för att de började med det i Finland. Dessutom går det att få fram såå mycket mer info om hundarna på finska versionen av hunddata jämfört med vad vi kan få fram.

Undrar om det någon gång blir förändringar här på den punkten...
 
Kan konstatera att de är mycket(!) bättre på att göra hälsoundersökningar utomlands än i Sverige... Tar man Finland som exempel så har lika många salukis blivit ögonlysta där de senaste 6 månaderna som de senaste 10 åren(!) i Sverige. Och det är likadant på de flesta typer av hälsoundersökningar. Ultraljud av hjärta är väl det enda där Sverige är nästan ikapp, men att det ens görs i Sverige är just för att de började med det i Finland. Dessutom går det att få fram såå mycket mer info om hundarna på finska versionen av hunddata jämfört med vad vi kan få fram.

Undrar om det någon gång blir förändringar här på den punkten...
Vissa saker gör de bättre o vissa sämre får man säga om finnarna.
Ögonlysa behöver man ju inte göra om det inte finns problem liksom.

Man gör även bara 5 min ekg istället för 24h där, av nån dum anledning
 
Vissa saker gör de bättre o vissa sämre får man säga om finnarna.
Ögonlysa behöver man ju inte göra om det inte finns problem liksom.

Man gör även bara 5 min ekg istället för 24h där, av nån dum anledning
Visst är det så. Men i Sverige finns det tex en hund med ögonfel som gått i avel, och ingen av avkommorna ögonlyst. (Det ögonfelet upptäcktes efter att tiken parats, men det hade ju kunnat hanteras bättre sedan) Det händer då och då att det dyker upp saluki med ögonfel, det är inte vanligt, men för mig känns det i alla fall bra att hålla koll på så att det inte blir ett problem framöver. Sedan är jag inte helt förtjust i allt kring deras lure coursing, på vissa punkter är Sverige bättre där.

Jag vet att mycket i Sverige är väldigt bra när det gäller hundavel, och ditt exempel med ekg är ju en tydlig sådan punkt. Även arbetet med mentalitetsbeskrivningar verkar bättre här. Men när det gäller just salukiavel finns det mycket som är bättre än i Finland än här.
 
Har ett icke problem egentligen. Jag älskar att gå kurs och går rally fortsättning nu och instruktören är bra men av den gamla skolan, mycket tuffare än jag är van vid från alla kurser. Lite militär känsla ibland, hon pysslar med olika bruksgrenar med sina hundar och har typ gjort det i 30 år. Vi kör följsamhet i grupp där vi springer och går runt sida vid sida och hon ropar ut lydnadsmoment

Men problemet är att vi inte får någon genomgång på hur momenten ser ut förutom banvandring, vi får inte träna momenten med hunden utan kastas direkt in i en super komplicerad bana med nya saker. Jag har ju tränat förr och kommer inte ihåg allt men tillräckligt och har tillräcklig följsamhet och grund med Milou och tränar hemma. Men det är ju problem när man själv känt sig tvingad att träna inför träningen för att klara av kursen.

Sist körde vi hundyatzy, jätte roligt. Man kastade en stor tärning och fick göra olika moment. Jag fick momentet backa från mig och gick mot Milou och han backade super fint, men då fick jag onda ögat. Han skulle backa utan att jag rörde mig. Det sa hon inte. Har tränat det hemma nu 3-4 dagar och han backar 1-1,5meter minst redan. Men det sura är att hon bannade mig för något som är mästarklass när vi går fortsättning.

Tyvärr är kursen slut imorgon,vill mer. För trots allt har det varit en suverän kurs, en av dom bästa hittills
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp