Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagom till säsongens sista tävling imorgon så lyckades Lasse med konststycket att ge sig själv ett jack i läppen igår på träningen. Såg ut som ett mindre blodbad just då, men blöder ingenting nu och han verkar inte ha särskilt ont. Det får ju bli en avanmälan, men när jag tittade på det lite närmare idag så blir jag osäker på om det eventuellt behöver sys?

Visa bifogad fil 79054

Läppar har väl ganska bra läkkött, dock? Alltså, han fixar ju sår på sig själv om vartannat när vi tränar men det här verkar ju vara lite djupare än jag först trodde.
Håll rent så gott det går så kommer det läka :)
 
Lagom till säsongens sista tävling imorgon så lyckades Lasse med konststycket att ge sig själv ett jack i läppen igår på träningen. Såg ut som ett mindre blodbad just då, men blöder ingenting nu och han verkar inte ha särskilt ont. Det får ju bli en avanmälan, men när jag tittade på det lite närmare idag så blir jag osäker på om det eventuellt behöver sys?

Visa bifogad fil 79054

Läppar har väl ganska bra läkkött, dock? Alltså, han fixar ju sår på sig själv om vartannat när vi tränar men det här verkar ju vara lite djupare än jag först trodde.
Bara en fråga från en som är både okunnig och nyfiken. Kan ni inte tävla ändå om han inte har ont av det eller är det några sorts regler om sådant? Om det var något smittsamt han fått hade det varit logiskt men detta är ju bara ett sår. Tråkigt hur som att sluta säsongen så, hoppas på en superstart lagom till nästa! :)
 
Bara en fråga från en som är både okunnig och nyfiken. Kan ni inte tävla ändå om han inte har ont av det eller är det några sorts regler om sådant? Om det var något smittsamt han fått hade det varit logiskt men detta är ju bara ett sår. Tråkigt hur som att sluta säsongen så, hoppas på en superstart lagom till nästa! :)

Det är inte så "bara", tyvärr. Det ingår ju bland annat apportering som moment och då riskerar han slå upp såret än värre och jag vill dels inte ge honom minnesbilden att apportering gör ont, och dels inte behöva gå ut med en blodig hund från planen.

Lars är väldigt "munnig" och hetsig under både träning och tävling så risken att han slår upp såret igen är stor. Därför är han nu satt på vila tills det är läkt.
 
Om någon undrar hur det gick till när Lars gav sig själv en redig fläskläpp kommer här en talande beskrivning:

Screenshot_20211105-161917_Instagram.jpg
 
Slutade tillräckligt tidigt på jobbet idag för att hinna gå med hundarna till rastgården. De var jättebusiga och sprang väldigt intensivt båda två :D Nu har de fått middag och vi ska ägna resten av kvällen åt att vila. En arbetsvecka kvar, sedan blir det fyra veckors betald semester och massvis av långpromenader i dagsljus (och jobbsökande...). Jag längtar!
 
Det är TUR att han är så jävla söt, för hälften av våra träningar slutar med blod på antingen han själv eller mig. :meh: Förstår inte hur det kan vara så jävla bråttom hela tiden.

Men det är ju inte han som har bråttom, det är ju du som är för långsam! :sneaky: Izor säger att Larsson är en befryndad själ och förresten, varför har en fyra ben om inte för att HOPPA med dem?!
 
Lars består till 93% av känguru, 6% haj och 1% ärthjärna.

Den kombon, ni. Hör ju direkt hemma i oseriös avel-tråden.

Finns det hoppande pirayor? Bits flygfisk? Isåfall är Izor typ 30-40 % sånt också. I övrigt samma som Lars (ja alltså ingen ska väl tro att Izor nöjer sig med att vara enbart 100 %? Nej här ryms det mycket mer än så!). Visste väl att det var buffel och båg att importera, de avlar ju in allt möjligt bös i kreaturen åver thäär. :rage:

Bästa sortens djur. Komplett galna. :bump: :love: (men det är lättare att se charmen i andras galna djur än i sina egna... ibland).
 
Finns det hoppande pirayor? Bits flygfisk? Isåfall är Izor typ 30-40 % sånt också. I övrigt samma som Lars (ja alltså ingen ska väl tro att Izor nöjer sig med att vara enbart 100 %? Nej här ryms det mycket mer än så!). Visste väl att det var buffel och båg att importera, de avlar ju in allt möjligt bös i kreaturen åver thäär. :rage:

Bästa sortens djur. Komplett galna. :bump: :love: (men det är lättare att se charmen i andras galna djur än i sina egna... ibland).

Blod, svett och tårar utvecklar en. :angel:
 
Det är TUR att han är så jävla söt, för hälften av våra träningar slutar med blod på antingen han själv eller mig. :meh: Förstår inte hur det kan vara så jävla bråttom hela tiden.
Jag slipper oftast blodvite när jag tränar med Testa men det gör ALLTID ont. Spelar ingen roll om det är spåret, lydnad eller skydd för ont på mig gör det. I hennes fall är det tur hon är så rolig att träna med.
 
Försöker hitta info om doping när det gäller tävling/träning. Helt hopplöst. SKK länkar till Jordbruksverket som länkar till SKK... Jag vet att det tidigare gått att få fram en lååång lista med alla preparat och hur lång tids karens som gäller, men jag hittar inget sådant. Jag hittar där det står "exempel", men då kan det vara så ospecifikt som: "Hjärta och kretslopp Karens Förekommer 7, 14, 28 dygn samt 6 mån".

Vet någon om det är samma karensregler för arrangerade träningar eller om det bara är på tävling det gäller?
 
Försöker hitta info om doping när det gäller tävling/träning. Helt hopplöst. SKK länkar till Jordbruksverket som länkar till SKK... Jag vet att det tidigare gått att få fram en lååång lista med alla preparat och hur lång tids karens som gäller, men jag hittar inget sådant. Jag hittar där det står "exempel", men då kan det vara så ospecifikt som: "Hjärta och kretslopp Karens Förekommer 7, 14, 28 dygn samt 6 mån".

Vet någon om det är samma karensregler för arrangerade träningar eller om det bara är på tävling det gäller?
Jag kan tyvärr inte svaret på din fråga men listan du söker antar jag är ATC-förteckningen, eller?

Du hittat förteckningen samt Nationellt dopingsreglemente för hund (regelhäfte) på denna sida under rubriken "Läs mer" (nästa längst ner på sidan) https://www.skk.se/sv/prov-tavling/regler/doping/kar/
 
Försöker hitta info om doping när det gäller tävling/träning. Helt hopplöst. SKK länkar till Jordbruksverket som länkar till SKK... Jag vet att det tidigare gått att få fram en lååång lista med alla preparat och hur lång tids karens som gäller, men jag hittar inget sådant. Jag hittar där det står "exempel", men då kan det vara så ospecifikt som: "Hjärta och kretslopp Karens Förekommer 7, 14, 28 dygn samt 6 mån".

Vet någon om det är samma karensregler för arrangerade träningar eller om det bara är på tävling det gäller?
Jag skrev till dembåda ang karensregler för några månader/ngt år sedan. De verkade inte ha någon större koll själva heller. Och ville bara bolla vidare. :laugh:
 
Milou har varit magsjuk. Han hade ont i magen ovh gnällde, han kräktes 3 gånger i min soffan 2 gånger på min ryamatta och 2 gånger ut och diarré 2 gånger. Fick tag på en tid till Agria veterinären vid 23.15, hann somna innan så var helt borta när hon ringde upp. Så nu blir det snäll mat. Jag var inte nervös av kräkningarnas/diarrén i sig för det är jag van vid men just att han verkade ha ont. Idag mår han mycket bättre.
 
Hade ingen lust att duscha hund idag så tänkte gå den rundan där hon inte brukar bli så smutsig. Men där var det jakt så vi fick ta en annan runda. Gissa vem som hittade en hästskit och rullade sig...
 
20211106_133155.jpg

Detta kanske inte ser ut som något speciellt men för oss är detta stort. Lilla storasyster (labben) är inte den mest hund-sociala hunden utan kör helst sitt egen race och myser hellre med en människa än en hund. Emiron har aldrig varit något undantag utan hans bebis-fasoner har snarare förstärkt hennes milda avsmak. De har aldrig bråkat men man ser på henne att hon liksom suckar inombords när hon tycker han är jobbig. Nu börjar han bli äldre, två år till årsskiftet och lite mindre bebis-jobbig. Detta fotot är taget efter att HON självmant gått och lagt sig i hans bädd där han redan låg. Hon har en egen bädd, likadan, precis utanför bild men hon gick och la sig hos honom. Såna här ögonblick gör mig varm inombords eftersom hon normalt sett reser sig och går när hon tycker att han lägger sig för nära eller när han lägger sig så att någon del av honom nuddar någon del av henne. Här låg hon i nästan en timme helt på eget bevåg.
 
Visa bifogad fil 79141
Detta kanske inte ser ut som något speciellt men för oss är detta stort. Lilla storasyster (labben) är inte den mest hund-sociala hunden utan kör helst sitt egen race och myser hellre med en människa än en hund. Emiron har aldrig varit något undantag utan hans bebis-fasoner har snarare förstärkt hennes milda avsmak. De har aldrig bråkat men man ser på henne att hon liksom suckar inombords när hon tycker han är jobbig. Nu börjar han bli äldre, två år till årsskiftet och lite mindre bebis-jobbig. Detta fotot är taget efter att HON självmant gått och lagt sig i hans bädd där han redan låg. Hon har en egen bädd, likadan, precis utanför bild men hon gick och la sig hos honom. Såna här ögonblick gör mig varm inombords eftersom hon normalt sett reser sig och går när hon tycker att han lägger sig för nära eller när han lägger sig så att någon del av honom nuddar någon del av henne. Här låg hon i nästan en timme helt på eget bevåg.

Så fint ❤️❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp