Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser på FB att det är mycket kennelhosta just nu, och får det bekräftat här.

Mina hundar är typ förkylda. Vet inte om det är kennelhosta, tycker inte det beter sig så.. Kanske noskvalster :meh: ska avvakta lite o se hur det urartar sig, kom över en natt bara sådär. De är i princip symptomfria inne, snorar/snörvlar lite när de sover, men direkt vi kommer ut så fnyser och nyser de. Hostar inte. Men de är ju vaccinerade så tänker om de här symptomen kan vara lindriga symptom?
Precis sådana symptom hade min yngsta hund innan han blev riktigt dålig. Inne märktes inte så mycket men vid promenad så hostade och nös han om vartannat. Äldsta hunden hade samma symptom för två år sedan när han hade kennelhosta.
 
Vet misstänker att det är bordetellaorsakad kennelhosta som gett lunginflammationen. Dels då flera hundar på dagis blivit väldigt sjuka (dagis har informerat om att man tror att det måste vara så då det är krav på vaccin mot kennelhosta på dagis men bara den varianten som skyddar mot virus. De var jättenoga med att kolla alla vaccinpapper när mina hundar började så jag antar att de gör så mot alla nya kunder) dels då mina hundar "bara" är vaccinerade mot virusorsakad kennelhosta har jag förstått så här i efterhand.

Det ska tydligen finnas nåt vaccin som tas i nosen som även ska skydda mot bordetella. Tänker ge detta till båda hundarna.

Idag är yngsta hunden väldigt mycket piggare. Antar att vila och antibiotikan börjar göra sitt :) Båda hundarna ska hållas från dagis minst två veckor också.
Jag ger alltid det intranasala vaccinet för att jag upplever att det fungerar bättre samt innehåller visst skydd mot bordetella 😊
 
Beställde mer laxolja till Emiron och beställde för skojs skull hem provpåsar av Lukullus kallpressade foder i tre olika varianter, just nu testar vi Charolaise beef & Trout. Oklart om det är nyhetens behag (troligen) men han glufsar i sig med god aptit. Får se hur hans mage är imorgon.
 
Suck. Aysu mår illa. Gissar att det beror på medicinerna men ska ändå ringa veterinären imorgon när de öppnar.

Hon skrämde mig på kvällen genom att pipa som om hon hade ont, sträcka huvudet rakt framåt och tugga en del, hon hade också lite blod i munnen en gång. De "anfallen" höll på i 10 sekunder bara.

Sedan behövde hon ut pga diarré vid midnatt. Klockan 5 var vi ut igen. Ska be killen jag träffar att köpa prokolin när han vaknar. Jag är trött nu...
 
Igår var jag och tävlade agility och träffade Nano för första gången på nästan två veckor. Hon var jätteglad att se mig ❤.
Av två lopp nollade jag och Nessie ett men för dålig tid för pallplats med Nano diskade jag mig i bägge men i andra loppet sprang hon på superbra och var så fin, sen var jag alldeles för otydlig vid ett hinder så disken var helt och hållet mitt fel. Qila med husse diskade sig också i bägge loppen men sista loppet var så sjukt fint! Tyvärr så slappnade hussen av på upploppet och hon gick förbi sista hindret 😜. Så himla synd. Det tog emot men Nano fick åka hem till syster igen, hon funkar bra där men vi saknar vår lilla gosis.
Idag ska vi iväg och lägga spår med syrran så jag kommer ju träffa Nano snart igen. Vi ska testa lägga några kortare spår till Tay och Nessie ska få gå ett fullångt spår liksom Qila. Nano som bara kört viltspår ska också få några kortare spår.

Nano
20211017_133700.jpg
 
Igår var jag och tävlade agility och träffade Nano för första gången på nästan två veckor. Hon var jätteglad att se mig ❤.
Av två lopp nollade jag och Nessie ett men för dålig tid för pallplats med Nano diskade jag mig i bägge men i andra loppet sprang hon på superbra och var så fin, sen var jag alldeles för otydlig vid ett hinder så disken var helt och hållet mitt fel. Qila med husse diskade sig också i bägge loppen men sista loppet var så sjukt fint! Tyvärr så slappnade hussen av på upploppet och hon gick förbi sista hindret 😜. Så himla synd. Det tog emot men Nano fick åka hem till syster igen, hon funkar bra där men vi saknar vår lilla gosis.
Idag ska vi iväg och lägga spår med syrran så jag kommer ju träffa Nano snart igen. Vi ska testa lägga några kortare spår till Tay och Nessie ska få gå ett fullångt spår liksom Qila. Nano som bara kört viltspår ska också få några kortare spår.

Nano
Visa bifogad fil 79419
Varför har du inte Nano hemma ?
 
Varför har du inte Nano hemma ?
Syster brukar ju låna Nessie en hel del så nu får hon prova på att ha en helt annan typ av hund. Dessutom blir det spännande att se hur det går I träningen för henne med Nano, det känns som att de är mer kompatibla där. Jag tycker jag gjort jätteframsteg med Nano i träningen sen jag tog över henne från husse men min syster har naturligt en högre energinivå än mig och verkar funka riktigt bra ihop med Nano i träningen.
Sen är det intressant att se hur hon fungerar utan sin flock, hon är ju den hund som varit minst ute på egen hand av våra hundar. Hittills så har det funkat jättebra hos syster, de tycker hon är väldigt lätt och okomplicerad att ha att göra med.

De kommer ju troligen skaffa en hund nr två i framtiden så nästa gång får de kanske låna hem Tay och prova på att ha bc en stund 😄.

Vi vinner på det genom att kunna jobba på Nikes onödiga larmade under tiden, Nano är egentligen den enda av hundarna som gått igång på det. Nu när hon inte får nåt gehör för det så har hon också dämpat sig vilket är skönt. Det inte ett enormt problem men ett litet irritationsmoment i vardagen som vi passar på att jobba extra på att få bort nu.
 
Kan bara konstatera att jag har hamnat hos världens bästa veterinär. Igen. Jag ringde på morgonen, hon ringde upp snabbare än väntat och nu känns allt lugnt igen. Hon förklarade hur det kan komma sig att Aysu mår som hon gör, vad som händer i kroppen och så, och skrev ut medicin som jag kan ge vid behov mot illamåendet och gav allmänna tips på vad jag kan göra hemma för att hon ska repa sig så bra som möjligt. Jag hörde hur hon skrev ner allt i datorn också så att det finns i journalen ordentligt även om vi inte var på plats.
 
Syster brukar ju låna Nessie en hel del så nu får hon prova på att ha en helt annan typ av hund. Dessutom blir det spännande att se hur det går I träningen för henne med Nano, det känns som att de är mer kompatibla där. Jag tycker jag gjort jätteframsteg med Nano i träningen sen jag tog över henne från husse men min syster har naturligt en högre energinivå än mig och verkar funka riktigt bra ihop med Nano i träningen.
Sen är det intressant att se hur hon fungerar utan sin flock, hon är ju den hund som varit minst ute på egen hand av våra hundar. Hittills så har det funkat jättebra hos syster, de tycker hon är väldigt lätt och okomplicerad att ha att göra med.

De kommer ju troligen skaffa en hund nr två i framtiden så nästa gång får de kanske låna hem Tay och prova på att ha bc en stund 😄.

Vi vinner på det genom att kunna jobba på Nikes onödiga larmade under tiden, Nano är egentligen den enda av hundarna som gått igång på det. Nu när hon inte får nåt gehör för det så har hon också dämpat sig vilket är skönt. Det inte ett enormt problem men ett litet irritationsmoment i vardagen som vi passar på att jobba extra på att få bort nu.
Okej.
Men då förstår jag inte varför du tävlar henne samtidigt? Känns som det blir krock med träningen då? All tävling är ju nerträning liksom..
Om ni vill se hur syrrans träning funkar för henne alltså.

Som utomstående blir det liksom lite konstigt att läsa om hundar som hela tiden skickas till någon annan men i en annan tråd vill du köpa fler. Så länge de funkar för er så är det ju suveränt så klart, men blir lite förvirrad över upplägget.
 
Kan konstatera att det verkar betydligt bättre med Aysu nu i alla fall. Hon har inte behövt ut pga magen något mer och hon har inte visat några tecken på illamående sen igår kväll. Jag har ändå gett ProKolin två gånger idag och hoppas på att hon ska vara fri från diarré imorgon.
 
Okej.
Men då förstår jag inte varför du tävlar henne samtidigt? Känns som det blir krock med träningen då? All tävling är ju nerträning liksom..
Om ni vill se hur syrrans träning funkar för henne alltså.

Som utomstående blir det liksom lite konstigt att läsa om hundar som hela tiden skickas till någon annan men i en annan tråd vill du köpa fler. Så länge de funkar för er så är det ju suveränt så klart, men blir lite förvirrad över upplägget.
Hon var redan anmäld så det var mer för att hon var på plats ändå då syrrans man var där och tävlade Qila. I Nanos fall är inte tävling nerträning, det är träning på att skapa positiva assosiationer på tävlingsplan där inte målet är själva resultatet. Eftersom vi inte haft henne så var det enda önskemålet att hon skulle vara glad.

Nessie har varit hos syster för att dels ville hon träna inför start i appellen med henne och dels gjorde dom ett arbetsprov i vallning ihop. Syster har varit glad att få skaffa erfarenhet ihop med Nessie då deras hund inte lika stabil och jag är såklart jätteglad att hon meriterat min hund. Vi bor rätt nära och tränar rätt mycket tillsammans i perioder och hon har tränat Nano en del när vi tränat ihop och de har sett väldigt trevligt ut.

Jag vet inte riktigt varför jag ska försvara att jag vill ha en hund till, visserligen har vi fyra men Nike är husses tävlingshund, Nano har varit tänkt som husses tävlingshund men jag har tagit över träningen då dom inte funkar ihop, Tay är också husses blivande tävlingshund tanken var att jag skulle valla med honom men det verkar som om husse själv blivit taggad på vallning så det har blivit husse som vallat. Kvar har jag Nessie, min tävlingshund som fyller sex år nästa år så jag känner att jag borde ha en på uppväxt så småningom.
Egentligen tycker jag inte att vi behöver fler hundar men realistiskt sett så vill jag ha en till hund att träna och tävla med som passar mig bättre än Nano. Det kan ju också vara så att min syster hittar nycklarna hos Nano så att jag får lite nya uppslag i träningen av henne, man blir ju lite hemmablind och kanske fastnar i en tanke om hur hunden är så ett par nya ögon kanske hjälper oss. Jämför jag Nano med många andra hundar jag ser ute på tävling så är hon ju riktigt bra men det känns inte som jag hittar rätt knappar.
 
Hon var redan anmäld så det var mer för att hon var på plats ändå då syrrans man var där och tävlade Qila. I Nanos fall är inte tävling nerträning, det är träning på att skapa positiva assosiationer på tävlingsplan där inte målet är själva resultatet. Eftersom vi inte haft henne så var det enda önskemålet att hon skulle vara glad.

Nessie har varit hos syster för att dels ville hon träna inför start i appellen med henne och dels gjorde dom ett arbetsprov i vallning ihop. Syster har varit glad att få skaffa erfarenhet ihop med Nessie då deras hund inte lika stabil och jag är såklart jätteglad att hon meriterat min hund. Vi bor rätt nära och tränar rätt mycket tillsammans i perioder och hon har tränat Nano en del när vi tränat ihop och de har sett väldigt trevligt ut.

Jag vet inte riktigt varför jag ska försvara att jag vill ha en hund till, visserligen har vi fyra men Nike är husses tävlingshund, Nano har varit tänkt som husses tävlingshund men jag har tagit över träningen då dom inte funkar ihop, Tay är också husses blivande tävlingshund tanken var att jag skulle valla med honom men det verkar som om husse själv blivit taggad på vallning så det har blivit husse som vallat. Kvar har jag Nessie, min tävlingshund som fyller sex år nästa år så jag känner att jag borde ha en på uppväxt så småningom.
Egentligen tycker jag inte att vi behöver fler hundar men realistiskt sett så vill jag ha en till hund att träna och tävla med som passar mig bättre än Nano. Det kan ju också vara så att min syster hittar nycklarna hos Nano så att jag får lite nya uppslag i träningen av henne, man blir ju lite hemmablind och kanske fastnar i en tanke om hur hunden är så ett par nya ögon kanske hjälper oss. Jämför jag Nano med många andra hundar jag ser ute på tävling så är hon ju riktigt bra men det känns inte som jag hittar rätt knappar.
Du behöver inte försvara dig, jag ställde bara en fråga som jag funderat på ett tag eftersom hur ni gör är något helt nytt för mig. Hundvakt eller att lämna hunden för träning är jag van vid - men inte att cirkulera hundarna liksom.
Ni får såklart ha så många hundar ni vill, jag skrev bara hur jag uppfattade det som utomstående. Jag har ju dock bara dina inlägg att gå på och eftersom jag inte förstod riktigt så frågade jag.

Jag hade ju personligen valt att gå till en duktig tränare inom den grenen jag vill satsa på för att hitta knapparna på min hund istället. Din syster är ju kanske superduktig, vad vet jag - men vad jag förstått det som så är hon mindre erfaren när det gäller träning? Tänker att en utomstående tränare lättare kan se vad som behöver anpassas? :)
 
Du behöver inte försvara dig, jag ställde bara en fråga som jag funderat på ett tag eftersom hur ni gör är något helt nytt för mig. Hundvakt eller att lämna hunden för träning är jag van vid - men inte att cirkulera hundarna liksom.
Ni får såklart ha så många hundar ni vill, jag skrev bara hur jag uppfattade det som utomstående. Jag har ju dock bara dina inlägg att gå på och eftersom jag inte förstod riktigt så frågade jag.

Jag hade ju personligen valt att gå till en duktig tränare inom den grenen jag vill satsa på för att hitta knapparna på min hund istället. Din syster är ju kanske superduktig, vad vet jag - men vad jag förstått det som så är hon mindre erfaren när det gäller träning? Tänker att en utomstående tränare lättare kan se vad som behöver anpassas? :)

Cirkulera hundarna är väl ändå att ta i, den enda som varit där innan är Nessie liksom just för att de skulle träna inför tävling. Sen om syster ska iväg på nåt särskilt som hon känner att hon gärna har en hund till på så får hon såklart låna Nessie, det kan ju inte bara vara på mina villkor. Att Nano är där nu är ju för att jag kännt att det fungerat så himla bra med Nessie och för att jag vill se om hon kan få igång henne ännu mer i träningen.

Jag har varit på kurs med Nano, flera kurser och tränat för tränare som tycker att hon går jättebra och det gör hon ju men jag vill ha mer energi och glädje. Jag kör ju mest tävlingslydnad men det känns inte som om Nano går igång på det och tycker att det är särskilt roligt även om hon gör det.
Syster ska bland annat prova henne i bruks och spår som hon har betydligt mer koll på än vad jag har. Det kanske nosarbete som är Nanos grej, tyvärr är ju det sånt jag tycker är ganska tråkigt men får överväga att plocka upp det om det är just det hon går igång på. De har kört nåt viltspår och hon sa att Nano verkligen gick igång på det, igår var jag med och fick lära mig lägga vanligt spår och Nano fick tre korta spår som tre olika personer lagt och tog det jättebra och var supertaggad så imorgon skulle syster prova lägga ett längre spår till henne.
 
Jag har anmält mig och Hexa till en vanlig valpkurs som kör igång 3 december och sen direkt efter ska vi gå en tävlingsinriktad valpkurs :D. Jag är så sjukt taggad och vill nu bara köra igång och gå en massa kurser. För även om jag kan en del, så har jag fortfarande mycket att lära och jag vill verkligen att Hexa och jag ska få en så bra start som möjligt och verkligen bli ett team.
Hexa är verkligen en hund i min smak :love:. Fullt ös medvetslös, med stor pondus medans hon även är väldigt samarbetsvillig och vill göra rätt.
Här gäller det verkligen för mig att hålla tungan rätt i mun och inte råka förstöra något.

Är en så konstig känsla, att samtidigt som jag älskar valptiden, vilja att hon blir vuxen så vi kan köra igång på riktigt med kurser, träning och tävling :bump:.
 

Bifogade filer

  • Hexa 4 månader.jpg
    Hexa 4 månader.jpg
    10,3 KB · Visningar: 42
Plötsligt har jag en plåster-hund.

Torsten har inte velat ligga i knä mer än korta ögonblick, han har inte gillat kroppskontakt. Efter att jag fick min första dialys för ett par agar sedan har han totalt ändrat beteende. Han vill vara nära och nu på morgonen har han legat avslappnad i mitt knä i över en kvart. Det har aldrig hänt tidigare.

Det kan verka flummigt men jag funderar på om han känt att min kropp var förgiftad och i olag. Att jag nu är "friskare" och hans instinkter inte repelleras av mig nu.
 
Senast ändrad:
Plötsligt har jag en plåster-hund.

Torsten har inte velat ligga i knä mer än korta ögonblick, han har inte gillat kroppskontakt. Efter att jag fick min första dialys för ett par agar sedan har han totalt ändrat beteende. Han vill vara nära och nu på morgonen har han legat avslappnad i mitt knä i över en kvart. Det har aldrig hänt tidigare.

Det kan verka flummigt men jag funderar på om han känt att min kropp var förgiftad och i olag. Att jag nu är "friskare" och hans instinkter inte repelleras av mig nu.
Inte alls omöjligt. Hästen vände ju och ville inte vara nära mig när jag hade gallstensanfall.
 
Suck. Aysu mår illa. Gissar att det beror på medicinerna men ska ändå ringa veterinären imorgon när de öppnar.

Hon skrämde mig på kvällen genom att pipa som om hon hade ont, sträcka huvudet rakt framåt och tugga en del, hon hade också lite blod i munnen en gång. De "anfallen" höll på i 10 sekunder bara.

Sedan behövde hon ut pga diarré vid midnatt. Klockan 5 var vi ut igen. Ska be killen jag träffar att köpa prokolin när han vaknar. Jag är trött nu...
Förstår din trötthet, oron och allt springande ut och in och aldrig få sova när dom inte mår bra. Har också så ibland och hade ännu mer innan vi fick hjälp och rätt foder för Alvin. Det var ett väldans springande, ibland 5 gånger per natt, bodde på fjärde våningen utan hiss. Jag trodde jag skulle bli tokig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 042
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp