Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft en bra vecka med hundarna :) Har försökt jobba hemma så mycket som möjligt, för att mina föräldrar ska få lite paus från hundarna.

I tisdags var jag och Sparven på agilitykursen. Vi jobbade vidare på byten och tog fram gungan och började leka lite med den. Han är så grymt kul att träna agility med :love:

På onsdagen fick Humla åka på träningsgruppen. Vi var så många att vi vsr tvungen att köra två samtidigt (två små banor i ett ridhus). Ställde in mig på 100% miljöträning, då hon inte brukar kunna koncentrera sig när någon annan hund är på plan, men det gick över förväntan! Först körde vi samtidigt som en av hennes kompisar, och då gick det riktigt bra! Sen körde vi med en annan tjej, och det var lite svårare, men hade ändå en hund som kunde fokusera någorlunda på matte ändå!

Kul att det går framåt även där!
Nu har hon börjat löpa, så håller tummarna att jag ska kunna ha dem hemma båda två så länge som möjligt 🤞
 
Tävlat rally fortsättning idag. 94 och 97 poäng 🤩😍
 

Bifogade filer

  • IMG_20211106_171648_931.jpg
    IMG_20211106_171648_931.jpg
    325,4 KB · Visningar: 58
Idag har husse och Tay varit iväg och vallat för en instruktör hos E som de inte vallat för tidigare. Han tyckte Tay var mjuk och lyhörd och husse fick köra hela passet utan lina och träna drivning. Husse var väldigt glad då det gått så bra och verkar ha fått blodad tand på vallningen 😁.

Själv jobbar jag hela helgen och var hemma och sov, hann vakna medans det var lite dagsljus och tog ut Nessie och Nike på en timmes cykeltur. Det hade hunnit bli becksvart innan vi kom hem så det var tur att jag tog med en pannlampa.
Syster hade testat viltspår med Nano och upptäckte att hon hade taggat igång massor på det 🙂.

Tay
20211017_133833.jpg
 
Yngsta hunden ligger inlagd på IVA på ett av djursjukhusen här i stan. Han har hög feber och är lite uttorkad så han får drop och antibiotika. Han har också lite svårt att andas så han får ligga i nån slags syrgasbur. Vet misstänker lunginflammation till följd av kennelhosta.

Han var varit lite småkrass ett par dagar med typiska kennelhosta-symptom. Detta var inget som oroade mig då det går kennelhosta på dagis och min andra hund haft detta tidigare med milda symptom. Båda hundarna är dessutom vaccinerade så sent som i juli. Imorse ville han inte äta, dricka eller gå ut. Han rosslade vid andningen och hade hög feber så vi åkte in. Känner mig som världens sämsta husse just nu :(
 
Ikväll blev det cykel för Ebrah igen. Aysu vill inte ut i regn och eftersom hon trots allt är sjuk så får hon välja själv. Imorgon ska hon till veterinären igen.

Ebrah och jag snittade på 1km/h snabbare än förra gången. Det gick bitvis väldigt snabbt och hon var väldigt glad :D Imorgon får även hon vilodag.
 
Nu skavise hur herr yrväder-galenpanna reagerar på att jag hår med krycka ute. Har en känsla av att han faktiskt kan coola ner en hel del.
 
Nu har Aysu fått cellgifter en andra gång. Mindre dos nu eftersom hon reagerade så kraftigt förut, och hon är betydligt piggare ikväll än vad hon var efter cellgifterna förra gången. Veterinären var åter igen imponerad av hur genomsnäll, lugn och duktig hon är och hon ville som vanligt bara hem, hem, hem men gick snällt med på precis allt :heart
 
Tredje lydnadspasset sen i torsdags och det gick såå bra! Hundungen har verkligen börjat uppskatta lydnaden känns det som, och vi har fått så jävla bra hjälp i den lydnadsgrupp vi börjat hänga med i.

Hon är taggad, peppad och såå duktig! Så nöjd med henne efter kvällens lydnadspass med gruppen alltså!
Och även nöjd med mig själv som tog mig iväg så här på Bf+8 och tränade!
 
Doris har nått en ny nivå av divalater, i natt väckte hon mig för att det låg en kudde precis där hon ville ligga i soffan 😁

Jag trodde att hon behövde gå ut, annars hade jag inte stigit upp, men hon var väldigt tydlig med att jag behövde fixa soffan åt henne. Hoppas bara att det här inte är nåt hon kommer fortsätta med, finns en risk att jag kommer bli väldigt less och inte idas stiga upp när hon väcker mig framöver.


1F49125C-8C00-4E5C-923A-52B36CF518C2.jpeg
 
Nu är yngsta hunden hemma från djursjukhuset. Han mår bättre och har fått blivit ordinerad vila och antibiotika i 5 dagar. Så skönt att ha honom hemma igen :love:

2 dygn på IVA och en dag på vårdavdelning. Hua, tur att man har försäkring :nailbiting:
Vad skönt att han fått komma hem! Hört att det är galet mycket kennelhosta i Gbg nu och verkar ha kommit även till Sthlm. Jag skyndade mig och booster-vaccinerade mina hundar igår då flera personalhundar börjat harkla/hosta senaste dagarna.
Håller verkligen tummarna att våra håller sig friska! Vi har haft kennelhosta tidigare och den ena hunden fick också lunginflammation sekundärt men behövde tack och lov inte vara inlagd.
 
Läser på FB att det är mycket kennelhosta just nu, och får det bekräftat här.

Mina hundar är typ förkylda. Vet inte om det är kennelhosta, tycker inte det beter sig så.. Kanske noskvalster :meh: ska avvakta lite o se hur det urartar sig, kom över en natt bara sådär. De är i princip symptomfria inne, snorar/snörvlar lite när de sover, men direkt vi kommer ut så fnyser och nyser de. Hostar inte. Men de är ju vaccinerade så tänker om de här symptomen kan vara lindriga symptom?
 
Jag har varit bortrest i helgen och hundarna har varit hos mina föräldrar. Jag lämnar typ aldrig bort dem, yngsta hunden har aldrig varit ifrån mig sedan jag köpte henne men vi sover ofta över hos mina föräldrar och de älskar att vara där.
Efter 12 timmar matvägrar maran, varken hundmat, godis, och eller kyckling dög men hon var pigg, min stackars mamma var dock sjukt orolig. När jag kommer hem 3 dagar senare häller jag upp hundmat, sätter ner skålen och lillfisen smaskar glatt i sig alltihop. Antingen saknade hon mig så mycket att hon inte ens ville äta, eller så trodde hon att min mamma försökte förgifta henne. :cautious:
800ADFBA-56DE-4348-8BA2-3E5BC15DF688.jpeg

Bild på fjanten.
 
Läser på FB att det är mycket kennelhosta just nu, och får det bekräftat här.

Mina hundar är typ förkylda. Vet inte om det är kennelhosta, tycker inte det beter sig så.. Kanske noskvalster :meh: ska avvakta lite o se hur det urartar sig, kom över en natt bara sådär. De är i princip symptomfria inne, snorar/snörvlar lite när de sover, men direkt vi kommer ut så fnyser och nyser de. Hostar inte. Men de är ju vaccinerade så tänker om de här symptomen kan vara lindriga symptom?
Ja det kan vara lindriga symtom. Skulle hålla de från andra hundar i 14 dagar för säkerhets skull.
Mina är också vaccinerade men förut gav jag enbart mot parainfluenza och då blev de sjuka en gång i alla fall. Nu ger jag både mot parainfluenza och bordetella och då har de (peppar, peppar) inte blivit sjuka trots högt smittryck.
 
Ja det kan vara lindriga symtom. Skulle hålla de från andra hundar i 14 dagar för säkerhets skull.
Mina är också vaccinerade men förut gav jag enbart mot parainfluenza och då blev de sjuka en gång i alla fall. Nu ger jag både mot parainfluenza och bordetella och då har de (peppar, peppar) inte blivit sjuka trots högt smittryck.
Vet misstänker att det är bordetellaorsakad kennelhosta som gett lunginflammationen. Dels då flera hundar på dagis blivit väldigt sjuka (dagis har informerat om att man tror att det måste vara så då det är krav på vaccin mot kennelhosta på dagis men bara den varianten som skyddar mot virus. De var jättenoga med att kolla alla vaccinpapper när mina hundar började så jag antar att de gör så mot alla nya kunder) dels då mina hundar "bara" är vaccinerade mot virusorsakad kennelhosta har jag förstått så här i efterhand.

Det ska tydligen finnas nåt vaccin som tas i nosen som även ska skydda mot bordetella. Tänker ge detta till båda hundarna.

Idag är yngsta hunden väldigt mycket piggare. Antar att vila och antibiotikan börjar göra sitt :) Båda hundarna ska hållas från dagis minst två veckor också.
 
Gick en tidsmässigt lång men kilometermässigt kort långpromenad nu på kvällen. Vi traskade lite i skog och hundarna var glada. Nu när jag la mig i sängen så tyckte Ebrah att det var en bra idé att försöka krypa in under mig, eller åtminstone dela kudde :heart Hon är så galet mysig den där lilla damen. Nu ska vi sova.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp