Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjoho! Det verkar bli lure coursing för Aysu imorgon! :banana: Hon kommer bli sååå glad åt att få jaga igen, det blir första gången på många år nu. Hon är ju för gammal för att få tävla, men när en vän hör av sig och behöver stödhund så är det klart att vi passar på :D

(När hundar ska ta licens på lure coursing så ska de springa några lopp med erfaren hund för att visa att de faktiskt jagar trasan och följer den ok. Den erfarna kallas för just stödhund. Får hunden inte godkända licenslopp så får den inte heller tävlingslicens.)

Åh vad glad hon kommer att bli! Fina Aysu :heart
 
Åh vad glad hon kommer att bli! Fina Aysu :heart
Ja :D Bästa är också att även vännen som vi ska åka dit med fotograferar väldigt bra och vi känner fler på plats, så oavsett hur vi gör med vem som släpper hundar osv så kommer det gå att ordna en ledig fotograf för att dokumentera det hela :p

Det kan tyvärr vara lite svårt att få tag på bra stödhundar ibland, de som har bra vuxna hundar tävlar dem ofta och vill inte att de springer för mycket på träningar (för då finns risken att de lär sig hur man genar m.m. som ger dåliga poäng på tävling). Då kan det ibland bli att hundar som inte är helt stabila springer som stödhundar, typ sådana som själv leker eller hittar på andra dumheter. Har man då en snäll och jaktgalen, dokumenterat duktig hund som man vill låna ut så blir det uppskattat :D För tja, säga vad man vill men på LC så har Aysu inte en tanke på att leka. Förut när en hund försökte leka med henne så hoppade hon helt sonika rakt över den för att fortsätta efter trasan :rofl:
 
När hunden för första gången stjäl en fläskkarré som väntar på grillning får man vara tacksam över att han passade på npr det var benfria karréer. Och att han bara tog (hann ta?) en :meh:.

Trodde faktiskt inte att han skulle stjäla något som inte var i noshöjd, men han blev väl sugen.
Har en liten Alvin som inte ens tänker tanken på att stälja, man kan ställa vad som helst på soffbordet precis framför nosen på honom och han rör det inte utan jag kan gå på toa, gå till sovrummet eller vad som helst, jag sa till honom en gång med bara ett tydligt nej när han var valp och sen har han accepterat det i 11 år. Så vi levde i symbiosen att allt mitt kan stå på bord och bänkar och golvet och sängbord osv.

Men sen kom Milou, suck vilken marodör och ögontjänare. Så länge jag är där sköter han sig. Sen om man glömt något som två gurkskivor på soffbordet kan man från badrummet höra klickande ljud och se en Milou stå på bordet… Han snor precis vad som helst. Har självklart försökt sätta gränser även för honom men han är som en gås, allt rinner av honom. Är fortfarande som en valp och plockar upp allt han hittar ute, skräp, godisförpackningar, papper och bär runt på det, tuggar tuggummi han hittar (sväljer aldrig och jag tar bort det så fort jag kan)
 
Ja :D Bästa är också att även vännen som vi ska åka dit med fotograferar väldigt bra och vi känner fler på plats, så oavsett hur vi gör med vem som släpper hundar osv så kommer det gå att ordna en ledig fotograf för att dokumentera det hela :p

Det kan tyvärr vara lite svårt att få tag på bra stödhundar ibland, de som har bra vuxna hundar tävlar dem ofta och vill inte att de springer för mycket på träningar (för då finns risken att de lär sig hur man genar m.m. som ger dåliga poäng på tävling). Då kan det ibland bli att hundar som inte är helt stabila springer som stödhundar, typ sådana som själv leker eller hittar på andra dumheter. Har man då en snäll och jaktgalen, dokumenterat duktig hund som man vill låna ut så blir det uppskattat :D För tja, säga vad man vill men på LC så har Aysu inte en tanke på att leka. Förut när en hund försökte leka med henne så hoppade hon helt sonika rakt över den för att fortsätta efter trasan :rofl:
Jag läste igenom CCD historia och rasklubbens material och avelsarbete och allt som står där i igen som uppdatering nu i veckan och där stod det att i Storbritannien så har kineser använts till lure coursing genom historien. Du kan få låna Milou :D Han skulle bli överlycklig
 
Jag läste igenom CCD historia och rasklubbens material och avelsarbete och allt som står där i igen som uppdatering nu i veckan och där stod det att i Storbritannien så har kineser använts till lure coursing genom historien. Du kan få låna Milou :D Han skulle bli överlycklig
Hahah! :D Det finns många raser som älskar lure coursing, och jag tror det är i USA(?) som det även går att tävla med tex ridgebacks. På träningar har jag sett lite allt möjligt, och på unghundsträningarna på kapplöpningsbanan har jag också sett massor av olika hundar. Har sett cocker spaniel, chihuahua, schäfer, amstaff...

Sedan är det ju en väldig skillnad på hur hundarna springer, men ja, kul tycker många att det är! De "vanliga" hundarna ser man dock att oftast springer för att de tycker det är kul med själva förföljandet, när de riktigt taggade vinthundarna kommer så blir det ett annat allvar i det hela. Märks även i vardagen, tex blir Aysu förbannad på Ebrah om Ebrah försöker leka när vi ser en hare ute. Det är som att Aysu tycker att man inte har tid för sådant trams då. (när de är kopplade och ser hare så brukar det bli att Ebrah sprattlar runt i största allmänhet, Aysu står bara still och är tokfokuserad)
 

Bifogade filer

  • 415ABB41-F140-493C-88FF-A4EE557C826B.jpeg
    415ABB41-F140-493C-88FF-A4EE557C826B.jpeg
    280,9 KB · Visningar: 93
Nu har vi gjort utställningsdebut! Rhiannon fick excellent och vann juniorklassen. Men tyvärr inget CK för att hon behöver fylla i nospartiet. Det stämmer, men lite surt är det men domaren dömer och det är bara att gå vidare.

Det hela gick ganska bra. Lite sprattlig på bordet, men efter en strykning hamnade vi först så det var noll förberedelsetid. Sedan sprang hon bra och stod riktigt bra (friställd) framför domaren. Nu äter hon märgben och jag kebab!
 
Han är så läcker! :love: Jag kommer tänka på namnet Ozzy varje gång jag ser honom :rofl:😅
Tack! Ja han är en cooling till 100% och har fått många som inte gillar nakenhundar att ändra sig :D Hälsar honom från dig för han älskar uppmärksamheten han väcker:rofl:

Haha, Ozzy Osborne? Skulle kunna bli ett bra par med dom två 😅
 
Förstår inte alls.. :angel: Hittills idag: Vägrade hon kissa innan vi skulle åka bil. Kissade direkt hon kom in i bilburen.. :meh: Tog ut henne för hon skulle kissa klart utanför buren, sprang då rakt in i hanens kisstråle:arghh:
Jag har haft ett sånt sug efter valp sen Alvin och Milous uppfödare skickade massor av videos på Milou som liten. Men nu blir jag lite tveksam :rofl: Fast ändå liiite avundsjuk, däremellan deras små egenheter är det ju bara fantastiskt.
 
Blev precis medlem i vinthundsklubben igen, det behövdes visst trots att mina hundar bara går som stödhundar. Men, nu när jag ändå är medlem funderar jag på att anmäla Ebrah till en tävling också. Det är en i närheten senare i höst... Ska se hur hon springer på träningen först, men känns det som om hon springer bra (förutsatt att hon nu får springa) så anmäler jag nog. Kan bli spännande, hon behöver bara ett cert till för championat.
 
Blev precis medlem i vinthundsklubben igen, det behövdes visst trots att mina hundar bara går som stödhundar. Men, nu när jag ändå är medlem funderar jag på att anmäla Ebrah till en tävling också. Det är en i närheten senare i höst... Ska se hur hon springer på träningen först, men känns det som om hon springer bra (förutsatt att hon nu får springa) så anmäler jag nog. Kan bli spännande, hon behöver bara ett cert till för championat.
Heja heja
 
Körde ett grymt pass med Milou, det gick så bra. Alvin väntade snällt på platsen jag placerade honom så även han var jätte duktig.

Som jag gör ofta så avslutade jag med träning med båda. Favoriterna är när Milou står upp och Alvin kryper under hans mage från en sida till den andra, när Milou hoppar över Alvin, när dom står på bakbenen och kramas, vilar liggande på sidan och rullar samtidigt bredvid varandra och att krypa tillsammans sida vid sida. Är så nöjd med dom. Fina pojkar.

Och så tycker dom konstigt nog väldigt mycket om att sitta, stå, ligga på plats (ibland med godis framför nosen) och vänta helt stilla när jag pysslar lite med störningar och lämnar rummet osv. Jag tränar det som allmänlydnad så det är ju tur att dom ser det som trick😅 Lätt roade;)
 
Det är SÅ skönt att vara igång igen :D Aysu har sprungit en gång som stödhund och gjorde det hur fint som helst. Kul att hon fortfarande kan hålla jämna steg med en ung hund, hon är tveklöst äldst här :) Snart ska Ebrah få springa ensam, sedan blir det ett lopp som stödhund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp