Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Milou väckte, mig och ville ut, han har lite konstigt sett jämfört med Alvin. Alvin piper eller gläfser vid katastrof. Milou skäller och gnäller om det är på dagen och vankar ibland men när vi sover vaknar jag alltid av att han vankar omkring i rummet. Intressant hur man kan vakna av så små saker, han är ju liksom ganska liten. Han vankar aldrig om det inte är gå ut läge.

Så det var bara att dra på sig kläder och ut i hallen, det luktade så mycket bajs att jag funderade på hur han skulle tagit sig ut i hallen, bajsat och sen in till sovrummet igen fast den var stängd. Insåg sedan att han stod och fes 🤣 Mindre trevlig doft men den försvann när han fått göra det han ville och lite vädring.

Han äter ju ALLT så inte konstigt ifall stålmagen reagerar ibland. Man vill nog knappt veta vad han stoppar i sin lilla mun ibland, äckel päckel…
 
Kom på en sak, Milou kan ju öppna hårt åtskruvade lock på syltburkar, öppna dörrar och lådor och bland 20 jackor hitta dom med lite mat kvar i även om det bara är smulor, han hittar dom kläder som det varit mat i men som nu är tomma och drar med sig dom och snuttar på fickorna. Idag yog han sig igenom en låda fullpackad med kläder till den längst ner och hittade ett par byxor jag inte använt på över 1,5 år, kanske mer, och där det låg kvarglömda matbitar. Dom hittade han direkt jag öppnade lådan och tittade bort.

Vill gå rally och freestyle i höst men funderar på spår och nw någon gång framöver men tycker det räcker att träna för tävling i två grenar i taget, men det känns som att det skulle passa honom någon gång. Vore häftigt med spår i skogen. Kanske prova någon gång på skoj men känner ingen som kan hjälpa mig.
 
Sedan jag började slipa hundarnas klor med dremel så är vi nu i ett läge där labben knappt säger ett pip (från att ha gallskrikit och vrålat som en döende gris), men istället har Emiron börjat gnälla, och då gnäller han inte när han får sina klor filade, utan att gnäller när labben får sina klor filade :cautious:. När det är hans tur står han som ett litet ljus och säger ingenting, han tycker inte det är kul men han accepterar det utan motstånd. Sambon kom ned för trappan igår medan jag pedikyrade hundarna i hallen och skulle troligen precis fråga om jag behövde hjälp att hålla Emiron med tanke på hur upprörd han lät, men det visade sig att Emiron i själva verket bara stod bredvid och tittade på. Om begreppet "sekundärkränkt" hade ett ansikte hade det nog varit han...
 
Träning, först seriöst och uppstyrt i form av freestyleprogrammet och sen lekträning med agility. Avslutade med skogspromenad så det blev runt 2 timmar som vi var iväg med vila och vattenpauser och lek och träning i mix. Sen kom vi hem och dom små har slocknat men hade väldigt roligt.
20210712_130432.jpg

Alvin ser alltid ut som en flygande boll när han hoppar och han är högt över:D
 
Efter en hel helg med nosework var det kul att träna lydnad idag!
Har haft turen att bli inbjuden i ett så himla bra lydnadsgäng. Inte nog med att de är trevliga - det finns galet mycket kunskap och jag känner att vi vuxit på de få gånger vi varit där. Så kul! 😁

I helgen blir det rallytävlingen på söndag, och sen lydnastävling på måndag. Kan gå hur som helst 😁
 
Dessa förbannade grannar...

Återigen är de på oss om att våra hundar skulle står och skälla hela dagarna när vi jobbar. Intressant att det bara är dem som hör det och ingen annan granne samt att våra övervakningskameror inte heller hör det. När man ber dem att notera ungefärliga tidpunkter så att man har något mer konkret att förhålla sig till så heter det att "vi har bättre saker för oss". Jasså, nu passar det inte... :grin:
 
Dessa förbannade grannar...

Återigen är de på oss om att våra hundar skulle står och skälla hela dagarna när vi jobbar. Intressant att det bara är dem som hör det och ingen annan granne samt att våra övervakningskameror inte heller hör det. När man ber dem att notera ungefärliga tidpunkter så att man har något mer konkret att förhålla sig till så heter det att "vi har bättre saker för oss". Jasså, nu passar det inte... :grin:
De får väl anmäla er då så de kan få svart på vitt att hundarna inte stör 😡 likt @Gnist fall
 
Mår så jävla dåligt över sånt här... Har knappt kunnat sova inatt, sovit kanske tre timmar. Sitter på jobbet nu med ont i magen och hjärtklappning...
Nästa gång, så säg åt dem att om de nu tycker att det är så fastän du vet att det inte är sant, så får de antingen anmäla er till kommunen så att miljö och hälsa får reda ut det hela eller så får de helt enkelt sluta komma över och gnälla över att hundarna skällt nån enstaka gång över dan.
 
Lydnadslägret var jättekul i helgen och jag fick så mycket fina kommentarer om Nessie både från instruktörerna och andra deltagare. Idag tränade jag lite kort på klubben och hon går så bra att man vill grina ❤.
Är anmäld till en tävling men är osäker på om jag lyckas komma iväg då jag jobbar natt och nån ska komma och reparera torktumlaren på dagen så vet inte om jag hinner sova nåt...
Tränade Nano också och hon är så nedrans glad, svansen går som en propeller! Nu efter antiinflammatoriska och vila så har fotgåendet blivit sååå mycket bättre, frågan är om det varit så svårt att få till det för att det gjort ont?
Apporten börjar också komma, det är ju fantastiskt att man gör framsteg när man tränar lite strukturerat :angel: .
Husse funderar på att gå en lydnadskurs med Tay i höst om nåt dyker upp :D.

Gulle-Nano med Qila i bakgrunden
received_163609852430556.jpeg
 
Roy har tävlat för första gången, både igår och idag. Det gick över förväntan även fast jag bröt första dagen och poängen var urusla idag. Jag hade egentligen ganska låga förväntningar då han inte riktigt är redo för tävling men då tävlingen gick där vi brukar träna på nöt chansade jag och han var betydligt modigare än vad jag trodde. Han gjorde så fina hämt där han verkligen tog tag i djuren och tog dem till mig. Jag struntade helt i linjerna då jag inte ville börja bråka för mkt med honom innan fösningen kom vilket är det moment som han har väldigt svårt för, han vill inte och jag tror inte riktigt han förstår hur han ska göra, det största problemet är att han inte vill gå upp på sidorna och trycka till/ändra riktning på djuren. Han gör ju detta utan problem under drivning/hämt men det är tydligen jättesvårt när jag med går bakom djuren! Men det är bara att fortsätta träna! Igår hann vi fålla in djuren och momentet fålla ut har han haft lite svårt för då det är trångt i fållan men han gick bara rätt in och tryckte ut dem. Han backade inte fast de nosade åt honom utan han stod lugnt kvar och sedan gick kvigorna ut. Trodde inte att han blivit så modig :love:
217392773_4435278476522356_1627616493538151521_n.jpg
 
Träffade på en mexikansk nakenhund nyss, den var 14 år och låg och sov utanför stammisarnas kiosk runt hörnet från mig. Den hörde lite dåligt så den brydde sig inte om bilar eller oss, sov lugnt. Det var den större varianten av Xoloitzcuintle så det är ovanligt att träffa på dom.

Var tvungen att prata lite med gubben som ägde den. Hunden såg så rofylld ut när den låg på sin filt vid husses fötter och han kunde till och med lämna den lös utanför när han gick in i kiosken utan att den reagerade alls. Det skulle jag inte vilja göra i den miljön (mycket som pågår hela tiden, bilar, bussar scootrar, cyklar, människor,hundar osv osv) men i det här fallet verkade det helt lugnt.
 
Nu ikväll åkte vi iväg till ett inte allt för ofta besökt område. Där gick vi en minipromenad och badade. Men alltså, shit vad mycket fästingar det fanns där! Kändes som att jag plockade en miljard fästingar från hundarna både under tiden där, när vi skulle hoppa in i bilen, när vi kom ut ur bilen och när vi sedan var inne i lägenheten igen. Kommer inte skynda mig tillbaka just dit om vi säger så...
 
Har lagt två spår åt Rhiannon efter att viltspårkursen startade förra veckan. Hon tycker verkligen att det är jättekul och är väldigt duktig. Det är än så länge korta spår och kort liggtid, men jag bedömer att hon kan testa att gå längre nästa gång + att spåret kan ligga lite längre också.

Sen har vi varit på ringträning i söndags och idag. På förmiddagen var jag iväg och trimmade och fick då några handfasta tips. Det har jag fått på alla ringträningarna jag varit på (två olika ledare och båda är verkligen jättebra fast på olika sätt), men det här var från en person som kan rasen vilket ger lite extra. Under kvällens träning kände jag att det lossnade så nu är det bara att hoppas att det håller i sig på lördag! I söndags konstaterade ledaren att Rhiannon verkligen gjort stora framsteg. Nu har hon börjat bli van vid situationen även om hon fortfarande blir lite väl överlycklig så fort "domaren" ska känna på henne :rofl: .

Nästa vecka ska vi ta en paus från utställningsträningen och istället köra lite spår och även träna mer med vår placeboard för att på sikt börja få stadgan att sitta i apporteringen.
 
Vi kom iväg och tävlade idag, jag och Nessie och jag fick till och med sova ett tag då det aldrig dök upp nån hantverkare (??).
270 poäng fick vi och vann av åtta ekipage som startade, så nöjd över min finaste korv! Det var flera som sa att det såg bra ut och jag hörde applåder men jag vågade inte hoppas på att det gått så bra! Då har vi ett kval resultat kvar för titeln i lydnadsklass 1 😁. Dags att fila på momenten i nästa klass..

Nano var under tiden iväg på MH med husse som gick helt okej. Jag kände att hennes BPH var missvisande pga skottet som hon fick så dåligt på och jag upptäckte ju i efterhand att hon var skendräktig efter sitt första sena löp. Nu fick hon 2a på skott, enligt husse hade hon tittat upp vid första skottet och sen inte brytt sig alls vid nästföljande tre skott. Ena funktionären hade tydligen försökt kidnappa Nano då hon blivit så förtjust i henne, hon är ju ett litet charmtroll..
Blev lite i sista minuten då jag upptäckte att det för en gångs skull fanns plats på ett MH då de brukar vara helt fullbokade här.

Allt som allt en riktigt bra dag!

20210714_223503.jpg
 
Vi kom iväg och tävlade idag, jag och Nessie och jag fick till och med sova ett tag då det aldrig dök upp nån hantverkare (??).
270 poäng fick vi och vann av åtta ekipage som startade, så nöjd över min finaste korv! Det var flera som sa att det såg bra ut och jag hörde applåder men jag vågade inte hoppas på att det gått så bra! Då har vi ett kval resultat kvar för titeln i lydnadsklass 1 😁. Dags att fila på momenten i nästa klass..

Nano var under tiden iväg på MH med husse som gick helt okej. Jag kände att hennes BPH var missvisande pga skottet som hon fick så dåligt på och jag upptäckte ju i efterhand att hon var skendräktig efter sitt första sena löp. Nu fick hon 2a på skott, enligt husse hade hon tittat upp vid första skottet och sen inte brytt sig alls vid nästföljande tre skott. Ena funktionären hade tydligen försökt kidnappa Nano då hon blivit så förtjust i henne, hon är ju ett litet charmtroll..
Blev lite i sista minuten då jag upptäckte att det för en gångs skull fanns plats på ett MH då de brukar vara helt fullbokade här.

Allt som allt en riktigt bra dag!

Visa bifogad fil 73640

Vilken kväll! Grymt jobbat och gött med mh! ✌️
 
Vi har tränat nosework ikväll! Bara okända gömmor för oss, vilka var rätt kluriga till viss del. Väldigt kul med en ny träningskompis iaf och jag ser så mycket fram emot tävlingarna om 1,5 vecka. Maken tävlar på lördagen och jag på söndagen!
Nu på söndag är det rallytävling, och måndag startklass. Fullt upp 😁✌️
 
Nu ikväll åkte vi iväg till ett inte allt för ofta besökt område. Där gick vi en minipromenad och badade. Men alltså, shit vad mycket fästingar det fanns där! Kändes som att jag plockade en miljard fästingar från hundarna både under tiden där, när vi skulle hoppa in i bilen, när vi kom ut ur bilen och när vi sedan var inne i lägenheten igen. Kommer inte skynda mig tillbaka just dit om vi säger så...
Har också såna ställen. Framförallt är det Milou dom gillar, han får tre gånger mer fästingar än Alvin. Det kryllar av dom i hans långa crest i nacken och på huvudet. Man bara plockar och plockar och tror man är klar med så dyker en till upp… vi har ju en fördel du och jag att vi har ljusa hundar så det syns lättare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 190
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 160
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp