Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag och Humla på heldagskurs i Hundmassage (för hemmabruk). Hon som höll i kursen går jag till regelbundet med Humla för massage, men ville även lära mig att göra lite underhåll hemma, särskilt för Sparvens skull.
Väldigt trevlig och nyttig kurs!
 
Tycker fortfarande inte att såret ser finare ut, trots antibiotika nu ett par dagar.
Tycker att sårkanterna där dräneringsröret satt inte ser fina ut. Försöker tvätta så gott jag kan men kanterna är stela och tycker inte att de ser rena ut..
Suck 😮‍💨 på det här!
Ringde jouren (AniCura) nu på morgonen och visade bilder.
Jag blir så himla orolig.
Men fick lugnande ord, hon menade på att en infektion gör att såret läker långsammare och att det inte var någon anledning att få panik.
Ska ringa djursjukhuset på måndag och se om hon kan få mer hjälp med såret ”utifrån” för att nå bort envisa bakterier. Just nu tvättar jag ju bara med vatten, kanske behöver något starkare men som inte svider.
 
Ringde jouren (AniCura) nu på morgonen och visade bilder.
Jag blir så himla orolig.
Men fick lugnande ord, hon menade på att en infektion gör att såret läker långsammare och att det inte var någon anledning att få panik.
Ska ringa djursjukhuset på måndag och se om hon kan få mer hjälp med såret ”utifrån” för att nå bort envisa bakterier. Just nu tvättar jag ju bara med vatten, kanske behöver något starkare men som inte svider.
Ställ henne i duschen och spola med ljummet vatten i 10 min minst en gång per dag, försök pilla bort sårskorpor och sekret med handskar på.
I ett öppet sår ska man inte hålla annat än vatten och koksalt då saker som klorhexidin stör sårläkningen.

Frågan är dock om man tagit odling från såret, innan antibiotika sattes in? (Borde ha gjorts om man följer svensk antibiotikapolicy). I sådana fall bör man kanske få ett svar snart och då veta om den antibiotika hon står på ens fungerar, eller om bakterierna är resistenta och ett byte behövs. Det brukar ta ca 5 dagar för labbet att analysera en odling om inte djursjukhuset har eget baktlab.

I vissa fall behöver man förutom ovanstående också gå in och rensa upp såret kirurgiskt.
 
Ställ henne i duschen och spola med ljummet vatten i 10 min minst en gång per dag, försök pilla bort sårskorpor och sekret med handskar på.
I ett öppet sår ska man inte hålla annat än vatten och koksalt då saker som klorhexidin stör sårläkningen.

Frågan är dock om man tagit odling från såret, innan antibiotika sattes in? (Borde ha gjorts om man följer svensk antibiotikapolicy). I sådana fall bör man kanske få ett svar snart och då veta om den antibiotika hon står på ens fungerar, eller om bakterierna är resistenta och ett byte behövs. Det brukar ta ca 5 dagar för labbet att analysera en odling om inte djursjukhuset har eget baktlab.

I vissa fall behöver man förutom ovanstående också gå in och rensa upp såret kirurgiskt.
Får testa att ställa henne i duschen idag.

Nej ingen odling togs, de skrev ut antibiotika efter att jag skickat bilder och pratat med dem via telefon.
Ska som sagt ringa dem på måndag, skulle kännas bättre om de fick se såret och kanske kunde rengöra det mer.
 
9669C506-4471-48E8-B018-F96F1A9AA984.jpeg

Idag ska vinterpälsen ryka! Det syns inte riktigt hur långhårig hon är på kroppen men det är en ordentlig päls 😁
 
För några veckor sedan när det var fint väder ville hunden gå ut direkt igen när hon fått lunch. Vi hade precis kommit in så jag visste att hon inte var nödig. När hon inte fick gå ut hämtade hon gosedjuret (som brukar följa med ut på sommaren). Jag skrattade och hon var så söt att vi gick ut i trädgården en liten stund.
Idag provade hon igen...
20220305_125514.jpg
 
För några veckor sedan när det var fint väder ville hunden gå ut direkt igen när hon fått lunch. Vi hade precis kommit in så jag visste att hon inte var nödig. När hon inte fick gå ut hämtade hon gosedjuret (som brukar följa med ut på sommaren). Jag skrattade och hon var så söt att vi gick ut i trädgården en liten stund.
Idag provade hon igen...
Visa bifogad fil 86898
Dom har sina små saker för sig dom små liven:D Charmen med att ha hund .
 
Iag behövde jag borsta igenom Torsten ordentligt. Blir lika ledsen varje gång.
Jag mutar med godis, klappar och kliar. Borstar och kammar försiktigt. Men han får panik, morrar och biter. Jag ryter i när han blir alltför aggressiv och ger godis direkt när han lugnar sig. Det hjälper föga
:cry::cry::cry:

Klipper ibland, men han biter mot maskinen också. Det enda han numera accepterar är kloklippning och klippning av tofsarna på och under tassarna.

/världens sämsta matte
 
Iag behövde jag borsta igenom Torsten ordentligt. Blir lika ledsen varje gång.
Jag mutar med godis, klappar och kliar. Borstar och kammar försiktigt. Men han får panik, morrar och biter. Jag ryter i när han blir alltför aggressiv och ger godis direkt när han lugnar sig. Det hjälper föga
:cry::cry::cry:

Klipper ibland, men han biter mot maskinen också. Det enda han numera accepterar är kloklippning och klippning av tofsarna på och under tassarna.

/världens sämsta matte
Finns det någon fear free instruktör i närheten du kan ta hjälp av? Vi har pratat lite om det på valpkursen (min klubb har kurs i det också, tyvärr fullbokat annars hade jag bokat in oss).
 
Finns det någon fear free instruktör i närheten du kan ta hjälp av? Vi har pratat lite om det på valpkursen (min klubb har kurs i det också, tyvärr fullbokat annars hade jag bokat in oss).
Inte vad jag vet.
Det är ett nytt begrepp för mig. Vad går det ut på?
 
Inte vad jag vet.
Det är ett nytt begrepp för mig. Vad går det ut på?
Förenklat så betyder det att man gör hanteringen på hundens villkor, att det ska förknippas med något bra och inte tvång :)

Så här skriver min klubb om kursen
I denna kurs arbetar vi med hundens välbefinnande och förbereder hunden för eventuella händelse som kan bli traumatiska eller om du har en hund som upplever hantering traumatiskt.

Har du en hund som har hanteringsproblem eller om du vill förebygga problem så är denna kurs för dig och din vän. Kursen har också hundens känslomässiga välbefinnande i fokus och innebär inga tvångshandlingar. Du kommer få de senaste verktygen att arbeta med som är forksningsbaserad

Det lilla vi har fått träna är att ha en hanteringsfilt, belöna in den (är man på den filten blir det massa gott! Inte vanliga torrisar!), att det är något positivt. Hantera tassar som man hanterar hästens hovar, gärna att hunden står upp och man börjar uppe på Bennet och klappar och sedan förbereder hunden att bara lyfta tassen (om det är ett trauma, bara vidröra och belöna) - få massa gotte, gärna också döpa tassen så att man säger tex 1 om höger fram, och på så sätt verbalt lär in hunden vilken tass som ska hanteras osv. Och allt eftersom lägga till att kunna ta en klo, massa gotte, och så fort hunden visar att det här vill inte jag så får den gå.
 
Förenklat så betyder det att man gör hanteringen på hundens villkor, att det ska förknippas med något bra och inte tvång :)

Så här skriver min klubb om kursen


Det lilla vi har fått träna är att ha en hanteringsfilt, belöna in den (är man på den filten blir det massa gott! Inte vanliga torrisar!), att det är något positivt. Hantera tassar som man hanterar hästens hovar, gärna att hunden står upp och man börjar uppe på Bennet och klappar och sedan förbereder hunden att bara lyfta tassen (om det är ett trauma, bara vidröra och belöna) - få massa gotte, gärna också döpa tassen så att man säger tex 1 om höger fram, och på så sätt verbalt lär in hunden vilken tass som ska hanteras osv. Och allt eftersom lägga till att kunna ta en klo, massa gotte, och så fort hunden visar att det här vill inte jag så får den gå.
+ @tanten frivillig hantering fungerar rätt fint på min hårömma hund 🙂. Försöker jag bara skynda på att borsta blir han sur. Jag får mer gjort när det är mer på hans villkor och vi slipper bråka 🙂
 
Varit på agility tävling idag med husse, han och Nike fick en sm pinne i agilityloppet som var knöligt men de kom i mål. De gjorde också ett superfint hopplopp men där de tog en tunnel som inte skulle tas så det blev disk. Även disk i andra hopploppet där husse glömde banan 😆.
Tay var med för lite miljöträning och kunde koppla av fint efter en stund trots den stojjiga miljön, både jag och husse vill ha hundar som kan koppla av på tävlingsplatsen då det kan bli långa dagar.
Min syster och hennes kille har också varit och tävlat agility och bägge tog var sin pinne med var sin hund ❤. Så himla roligt att det går så bra för dom!

Nike
20220306_120735.jpg
 
Ikväll när vi egentligen bara skulle ut på liten kort rastning så mötte vi vår lilla JRT-kompis med husse, och så blev det att vi gick en längre rastningsrunda med dem. Det är så kul att se denna lilla hund. Han är drygt 15 år gammal, pigg och glad och så otroligt snäll. Som ung var han tydligen betydligt mer terrier :D Nu kör han mest sitt eget race och struntar i vad som händer runtomkring honom, men han hälsar glatt på mig och mina tjejer och kollar lite extra på de ställen som Ebrah tycker är spännande att nosa på. Verkligen en sån hund som är gammal och mår bra, och inte bara "gammal för att den hålls vid liv", vilket jag tyvärr annars sett på tok för många exempel på.

Det blev en trevlig promenad och Lily fick för andra gången idag träna på att gå tillsammans med hund som inte hör till familjen. Tidigare idag mötte vi lurchervännen för första gemensamma promenaden sen Lily kom hit. Tror de kan bli riktigt goda vänner senare när de lärt känna varandra lite mer.
 
Är helt såld på mamma och pappas Märtis som är hos mig några dagar i veckan för passning och träning.
Kanske är det en pinne man ska ha som nästa hund? Är ju trots allt fruktansvärt praktiskt men en mindre hund så då kan man ju ha fler. :angel:
 

Bifogade filer

  • 20220223_105131.jpg
    20220223_105131.jpg
    115,8 KB · Visningar: 71
Är helt såld på mamma och pappas Märtis som är hos mig några dagar i veckan för passning och träning.
Kanske är det en pinne man ska ha som nästa hund? Är ju trots allt fruktansvärt praktiskt men en mindre hund så då kan man ju ha fler. :angel:
Nackdelen är att det kan göra att man sen vill ha en hel liten arme av hundar för de är ju så små 😂 Har jag hört alltså, säger inte att det är vad jag börjar önska mig 🙈
 
Idag åkte jag hemifrån en stund men missade att husse tagit in sin träningsväska och lagt på hallgolvet för att städa ur. Kommer hem till en väldigt glad corv och en urplockad väska som rensats på allt hundgodis :rofl:. Nån fick väldigt lite middag senare...
Åkte iväg och tränade rally med alla vovvarna, samt lite ruta och metallapport med Nessie. Nästa helg ska jag tävla rally med både Tay (för första gången) och med Nessie och vi har väl inte tränat sådär jättemycket. Idag gick Tay en hel bana för första gången dessutom med koppel på då man måste ha det i första klassen. Har inga mål då vi inte direkt tränat rally med Tay utan tar det som miljöträning.

Tjuven:
20220307_152818.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp