Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men åh, två valpisar på samma gång?! Kul!
Jajjemän! Blir nog både väldigt kul och :banghead: ibland. 😂
Vi vill ju ha två så att de har varann. Jag har alltid haft så förr. Men sista hund innan detta tror jag och tidigare ägare mådde bäst som ensamhund. Så hon fick vara det.
Men nu vill jag/vi återgå till att de får ha kompis av sin egen sort med. Och ska vi ändå igenom valptid med allt vad det innebär kan vi köra två samtidigt. Kul med jämngammal kompis och skönt att vara klar m rumsrenhet etc se. 😅
 
Jag kommer att behöva semester efter semestern 😅😅😅..
Kom hem från jobbet på måndag morgon för att åka igen en kvart senare mot Skinnskatteberg då husse och Tay skulle på vallkurs. Vi var där två dagar och sov över, det var jättetrevligt och maken verkar ha fått mersmak. Instruktören tyckte att Tay var en riktigt bra hund som skulle kunna gå långt.
Idag åkte vi på kennelläger och maken och Tay kör grundkurs i agility nu i tre dagar, väldigt kyl att vara med som åhörare och jag testade lite övningar med Nano på kvällen.
På lördag blir det agilitytävling för Nano och Nessie, den första för i år. Söndag är fri så då ska vi försöka fixa lite saker hemma och sen är jag på vallkurs på nöt på måndag tisdag samt ska tävla Nessie i rally måndag kväll..
Det minst sagt en intensiv första semestervecka men så roligt 😁.

Tay
20210719_114112.jpg
 
Cocker i utställningspäls (inkl ulligt behäng pga valppäls ej helt urfälld ännu) HOPPAR i hög med nedklippta kardborrar. :meh:
Tur att hunden är van vid pälsvård och helt ok med det. Tog sin tid att få bort eländet, speciellt som vi befann oss i stallet och jag bara hade min "bilkarda" och hästägarens Foxfire att tillgång.

Sen skäller djuret i bilburen när jag sätter henne där. Blir galen. När vi först testade gick det bra att ha henne i en box, men där skäller hon och nu då även i bilburen. Det här måste få en lösning, för annars kommer vårt liv att bli alldeles för begränsat. Mina gamla hundar kunde jag lämna på hotellrum osv, aldrig några problem. Rhiannon skäller när jag går hemifrån, men även om jag bara är på pizzerian i huset bredvid i tio minuter är det tyst när jag kommer hem. Har jag varit borta längre kan hon mycket väl se sömnig ut. Jag tror att stressmomentet är mer att jag går än att hon är själv. I stallet vet hon ju att jag finns i krokarna... Som sagt, detta problem måste få en lösning. Kardborrarna har jag lösningen på - kortare koppel på platsen nästa gång!:rofl:
 
Har nu haft en veckas ”semester” från tiken som är i en riktig tonårsfas. Det var välbehövligt :angel:
Vi har varit iväg på semester och tiken fick vara hos min mamma, vi tyckte oss se tedens till löp men så var inte fallet. Tiken och min mamma har promenerat och socialtränat varje dag har hon skrivit. Roligt att de fått tid tillsammans också!
Hanhunden har varit med i husvagnen och har trivts med tillvaron. Han har mest legat och tittat på folk. Har fått många kommentarer att han är den optimala campinghunden 💜 Han varken skäller eller bryr sig om andra hundar. Har haft en kompostgallerhage till honom, det var gött!

Han fick även vara på hundpensionat för första gången när vi var iväg på vattenland med barnen. Inga problem alls! Han är verkligen helt okomplicerad att ha och göra med.
 

Bifogade filer

  • 10452CEE-7851-403B-A48E-D988A8FC6C94.jpeg
    10452CEE-7851-403B-A48E-D988A8FC6C94.jpeg
    384,9 KB · Visningar: 33
Cocker i utställningspäls (inkl ulligt behäng pga valppäls ej helt urfälld ännu) HOPPAR i hög med nedklippta kardborrar. :meh:
Tur att hunden är van vid pälsvård och helt ok med det. Tog sin tid att få bort eländet, speciellt som vi befann oss i stallet och jag bara hade min "bilkarda" och hästägarens Foxfire att tillgång.

Sen skäller djuret i bilburen när jag sätter henne där. Blir galen. När vi först testade gick det bra att ha henne i en box, men där skäller hon och nu då även i bilburen. Det här måste få en lösning, för annars kommer vårt liv att bli alldeles för begränsat. Mina gamla hundar kunde jag lämna på hotellrum osv, aldrig några problem. Rhiannon skäller när jag går hemifrån, men även om jag bara är på pizzerian i huset bredvid i tio minuter är det tyst när jag kommer hem. Har jag varit borta längre kan hon mycket väl se sömnig ut. Jag tror att stressmomentet är mer att jag går än att hon är själv. I stallet vet hon ju att jag finns i krokarna... Som sagt, detta problem måste få en lösning. Kardborrarna har jag lösningen på - kortare koppel på platsen nästa gång!:rofl:
Du får backa i ensamhetsträningen.
Ta in bilburen hemma och träna 5 minuter varje timma tills det går bra och sen öka, sen när bilburen funkar så ställer du den i boxen och om en månad räcker det med att bara stoppa in henne i boxen.
 
Du får backa i ensamhetsträningen.
Ta in bilburen hemma och träna 5 minuter varje timma tills det går bra och sen öka, sen när bilburen funkar så ställer du den i boxen och om en månad räcker det med att bara stoppa in henne i boxen.
Jag är bara hästvakt så det går inte att träna på det sättet i boxen. Jag kan inte heller ta bilburen ut och in för den är monterad med spännband och grejor som gör att det tar tid att ta den ut och in. Har en annan bur jag tränat med hemma, men det är när störningsmomenten utanför tillkommer som hon reagerar. När luckan är stängd har hon hittills varit tyst, men det går ju inte att ha det så nu.

Fundrar på att åka runt, stanna på olika ställen och sätta mig och dricka kaffe blandat inom och utom synhåll med hunden i bilen.
 
Jag är bara hästvakt så det går inte att träna på det sättet i boxen. Jag kan inte heller ta bilburen ut och in för den är monterad med spännband och grejor som gör att det tar tid att ta den ut och in. Har en annan bur jag tränat med hemma, men det är när störningsmomenten utanför tillkommer som hon reagerar. När luckan är stängd har hon hittills varit tyst, men det går ju inte att ha det så nu.

Fundrar på att åka runt, stanna på olika ställen och sätta mig och dricka kaffe blandat inom och utom synhåll med hunden i bilen.
Kanske räcker med att täcka för den delen av buren som är vänd utåt. Exempelvis med en silverduk som är luftig.
 
S x. Ss H v. X z.
Kanske räcker med att täcka för den delen av buren som är vänd utåt. Exempelvis med en silverduk som är luftig.
Har funderat på precis det! När hon som liten valp åkte i sin kattbur eller cykelkorg gick det hur bra som helst att lämna henne i bilen. Det var visserligen max en kvart, men hon sa inte flaska! Men då var det mer ombonat. Jag tror att det är att det är "öppet" åt alla håll som gör henne orolig.
 
Kollar utställningar. Funderar seriöst på att göra en tripp på 40 mil i augusti. Det är dubbelutställning och jag vill gärna ställa för en av domarna men är osäker på den andra. Dock kan en resa västerut kombineras med att hälsa på vänner och familj som jag inte sett på ett år pga en viss pandemi, så naturligtvis går det att åka för bara en dag och åka hem. Vi får alltså se. Innan eventuell västkusttripp ska vi i alla fall åka på en inofficiell utställning i grannskapet i början av augusti. Innan dess hoppas jag få plats på ett par ringträningar. Tycker verkligen att de har givit resultat så nu är jag peppad. Inför nästa säsong måste det bli en handlerkurs.

På torsdag är det gång 2 på viltspårkursen. Jag lade ett spår härom kvällen och ska försöka hinna med ett till före torsdag. Då blir det två spår per vecka, vilket känns lagom. Ska prata med kursledaren om det är möjligt att gå ett fullångt träningsspår före nästa kurstillfälle, som är i början av september. Anlagsprov ingår i kursavgiften, men jag har också den lokala Cockerklubbens mästerskap i sikte. Det är i mitten av september och om det går (vilket inte på något sätt känns orimligt) skulle jag helst vilja starta i öppen klass där.
Misstänker att du bor i närheten av mig då med tanke på den infon :D Vi ska till Ljungskile :)
 
Tog en timmeslång promenad nu på kvällen. Mycket fint ute och efteråt fick Ebrah stretching igen. Idag var hon mycket mer avslappnad och stretchingen gick sååå bra. Kändes superbra :) Avslutade med att jag la mig på golvet bredvid henne och myste en stund, bara för att ytterligare få henne att koppla det hela till något positivt.
 
Sitter nu på en bänk i rastgården. Hundarna springer knappt, men jag tror det är skönt för dem att få möjlighet att strosa runt och bara lukta på allt (och pissa på sjutusen ställen...). Hade varit skönt med villa/stuga med inhägnad tomt sådana här dagar, men är väldigt glad åt att ha rastgården inom gångavstånd iaf. Det är en bra rastgård, ganska stor med gräs och det finns buskar, stora träd, ett omkullfallet träd, en "miniskog" av buskar med små gångar i osv. Betydligt roligare än grusrutorna jag sett inne i stan.
 
Jag är orolig för Alvin, han är betydligt mer påverkad av värmen än han varit förr och jag börjar springa loss i huvudet att det är felet på hjärtat som visar sig eller att han kanske har något fel med bakbenen eller om han bara är trött av värmen och ålder. Äter dåligt till och från men får i sig det han behöver på något sätt. Är inte akutläge för han kan busa massor med Milou, vill vara med och träna, fin i hullet, leker mycket med mig också och är gosig och kontaktsökande.

Som tur är har jag en veterinärtid nästa vecka och ultraljud på hjärtat i mitten av augusti. Men oron är hemsk. Blir kortare promenader eller att Alvin får vara hemma om jag går med Milou som inte är särskilt påverkad av värmen mer än av riktigt, riktigt långa promenader.
 
Sitter och svär åt att folk har hundar som är så lika varandra :rofl: Det blev lite rörigt med mina bilder nu. Men men, snart är jag äntligen klar med alla bilder från förra helgen.
 
Jag har köpt sommarstuga och försöker mig på lite skvallerträning med min gammeltant, vill verkligen inte att grannarna ska bli irriterade på oss innan vi ens har träffats på grund av att Doris skäller. Hon skäller för att varna mig när hon hör någon som närmar sig eller som plötsligt lever om och trots 10 år med att säga Tyst är vi fortfarande inte överens om vad det betyder.

Grannen har också hundar, en stor korthårig jakthund och en lite mindre fluffig hund. Säljarna berättade att dom har väldigt bra koll på sina hundar och jag vill helst inte att dom ska tycka att jag är en dålig hundägare. Jag borde nog gå över och presentera mig men funderar på om jag ska stänga in Doris och gå själv eller ta med henne så att hon får se vad det är för människa som bor bredvid oss.
89B06E91-A0F0-46CD-8E46-00390EB6C11A.jpeg
 
Nu har jag en trött hund.

Började dagen med besök och grävning i trädgården. Torsten var överlycklig.
Jag gick och la mig en stund efteråt och han blev överraskad när det knackade på dörren och hans favoritmänniska kom på besök. Jag hade inte skvallrat :)

En stund senare kommer extradotter med sin ena volpino. Party!
Volpinon är väldigt mammig och blyg men Torsten jobbade stenhårt på att få igång honom. Så småningom lekte de.

Så min hund har i stort sett haft hålligång hela dagen. Kommer nog att somna rätt ovaggad ikväll. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 818
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp