Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som vet hur det är med @AraSlei? Det var länge sen jag såg till henne och hundarna här 🙂

Tackar som frågar, det är bara fint med mig och hundarna :) Har haft en helt galen höst med massa övertidsjobb, 50% universitetsstudier, min hundhall och så fyra hundar, ett hus, en distansrelation på det. Och jakt. Det har gått sådär :D Men hoppas att jag kommer hinna hänga här lite mer till våren!
 
Jag är så sjukt sugen på en hund till...En som inte är trasig, som kan vara med på allt. Nu är det nyår och alla sammanfattar och I mitt flöde dyker det upp bilder från lc-träningar med Pysslingen airborn. Eller med mig ögonblicket efter jag släppt med något marsvinsliknande tre meter framför och en meter upp... De är då häftiga när (om?) de springer. Mekaniken är så annorlunda än när de leker. Plötsligt är det gulliga borta och fokus är totalt. De är som superhjältar med en hemlig identitet

Hjärnan vet A)det är få podengo som springer som Pyssling - varför skulle han annars vara på så många bilder? B) statistiken är emot att jag skulle hitta en som sprang, höll och gick att ha i möblerade rum C) det finns få prov att vara med i och jag skulle behöva åka runt i Norge på norska vägar
 
En snabb uppdatering om det här gänget :heart

Ladda
Njuter av förtidspensionens glada dagar. Har inte jagat med någon ordning sedan hon blev påkörd, men hon är ganska nöjd med sofflivet och att hitta på bus :D

Finn
Är just nu i vila pga fick dra en hörntand på honom häromveckan (där stygnen så klart släppte och det var ett fint hål in till käkbenet.. Men det läker fint nu!). När de var inne hittade de även en frakturerad kindtand, som de drog samtidigt. Denna hunden och hans tänder alltså! Inledde säsongen med en rejäl infektion i tonsillerna samt en inflammerad halsslemhinna, så han har inte kunnat jaga så mycket i år. Det han har jagat, har han dock gjort desto mer rejält. Lite väl rejält emellanåt 😅

Floyd
Vi hade en intensiv start på säsongen med andjakterna, men har inte jagat så mycket fasaner i år. Det blir desto mer av det nu i januari. Har börjat en ny handlingskurs med honom som är så jäkla intressant, där jag får gnugga och tänka på allt, vilket jag upplever har utvecklat oss massor bara den senaste månaden. Det är en träff i månaden fram till april, så himla kul!

Louie
Den här lilla parveln börjar bli en stor gosse nu, han blir två år i slutet av mars. Vi har kommit igång bra med träningen och han utvecklas fint. Han har varit så valpig så länge (började lyfta på benet för typ en månad sen :p ) så det är först nu som han är riktigt träningsbar.

God jul och gott nytt år.jpg
 
Torsten sitter invid mig och gnäller.
Han vill att jag ska kasta en leksak. Och gå efter honom och kasta den igen. Alltså ett evigt vandrande fram och tillbaka i huset efter honom.

Jag är ingen lektant och han behöver en. Jag försöker men ger upp efter en stund. Har aldrig tidigare haft en hund som är så beroende av mitt lekande. Jag mår för dåligt idag för en långpromenad dessutom.

Föreslår att vi ska kompromissa. Han förstår inte hur jag menar :meh:
 
Hatar underlaget just nu, is i botten och 3 cm blötsnö uppe på. Broddar hjälper inte så det är bara att gå rakt ut i skogen som gäller. Fick lite föraning om februari när jakten är slut och jag står med hund i topp kondition som kommer driva mig till vansinne 😂 Vi jagade rejält på nyårsafton och jag hade utan problem kunnat släppt idag också, nu blir det nog först onsdag igen. :)
 
Torsten sitter invid mig och gnäller.
Han vill att jag ska kasta en leksak. Och gå efter honom och kasta den igen. Alltså ett evigt vandrande fram och tillbaka i huset efter honom.

Jag är ingen lektant och han behöver en. Jag försöker men ger upp efter en stund. Har aldrig tidigare haft en hund som är så beroende av mitt lekande. Jag mår för dåligt idag för en långpromenad dessutom.

Föreslår att vi ska kompromissa. Han förstår inte hur jag menar :meh:
Sätt en lång lina på leksaken, så kan du kasta den, dra den till dig igen och hålla på så? Eller lär honom apportera leksaken? :D
 
Jag är så sjukt sugen på en hund till...En som inte är trasig, som kan vara med på allt. Nu är det nyår och alla sammanfattar och I mitt flöde dyker det upp bilder från lc-träningar med Pysslingen airborn. Eller med mig ögonblicket efter jag släppt med något marsvinsliknande tre meter framför och en meter upp... De är då häftiga när (om?) de springer. Mekaniken är så annorlunda än när de leker. Plötsligt är det gulliga borta och fokus är totalt. De är som superhjältar med en hemlig identitet

Hjärnan vet A)det är få podengo som springer som Pyssling - varför skulle han annars vara på så många bilder? B) statistiken är emot att jag skulle hitta en som sprang, höll och gick att ha i möblerade rum C) det finns få prov att vara med i och jag skulle behöva åka runt i Norge på norska vägar
Det är verkligen knepigt att hitta bra hundar ibland. För min del blir det ju import nu, just för att få en hund från rätt linjer. Går det inte att hitta bra podengos mer söderut i Europa? Inom flera av vinthundsraserna så är det iaf lättare framförallt i Tyskland :)
 
IMG_20220102_144500_169.jpg

Hunden är nog lite besviken över dagens lilla pinne. Hon hade ju hittat en jättefin och jättestor som matte tvingade henne släppa eftersom det var två kilometer hem varav sista biten på en ganska trafikerad cykelväg. Hon glömmer ofta att man inte ska dra i kopplet när hon går in i arbets/bära-mentalitet och bara ska hem med pinnen, vilket matte tycker kan bli jobbigt.
 
Torsten sitter invid mig och gnäller.
Han vill att jag ska kasta en leksak. Och gå efter honom och kasta den igen. Alltså ett evigt vandrande fram och tillbaka i huset efter honom.

Jag är ingen lektant och han behöver en. Jag försöker men ger upp efter en stund. Har aldrig tidigare haft en hund som är så beroende av mitt lekande. Jag mår för dåligt idag för en långpromenad dessutom.

Föreslår att vi ska kompromissa. Han förstår inte hur jag menar :meh:
Till mina valpar har jag alltid knutit fast en leksak i ett långt resårband och sedan hängt i en dörröppning. Då kan valpen själv kampa, dra, släppa och jaga efter. Kan detta vara något för Torsten? Det behöver vara en mjuk leksak, annars inget speciellt.
 
Till mina valpar har jag alltid knutit fast en leksak i ett långt resårband och sedan hängt i en dörröppning. Då kan valpen själv kampa, dra, släppa och jaga efter. Kan detta vara något för Torsten? Det behöver vara en mjuk leksak, annars inget speciellt.
Nix, tror inte det. :( Jag behöver vara involverad i leken. Det är bara en boll han kan leka själv med, under korta stunder
Och så petflaskor - som han tuggar korken av....
 
Nix, tror inte det. :( Jag behöver vara involverad i leken. Det är bara en boll han kan leka själv med, under korta stunder
Och så petflaskor - som han tuggar korken av....
Jag skulle nog säga att det inte är så ovanligt att en vuxen hund inte leker själv. Kan dock säkert bero på ras. Som valp lekte min hund massor både själv och med mig. Men nu som vuxen leker han inte mkt själv, han kan ibland leka en kort stund själv med en leksak, utöver det så kan han ibland ligga och tuggar på sina leksaker. Men inte mer än så. Han älskar dock att leka med mig, lek är en av hans bästa belöningar. Fnatt kan han ju få och då springa runt, särskilt med leksaker som består av boll på snöre (det är tydligen kul att däng runt med bollen) men lek är bäst med mig. Vilket är toppen i vår träning.
 
Det är verkligen knepigt att hitta bra hundar ibland. För min del blir det ju import nu, just för att få en hund från rätt linjer. Går det inte att hitta bra podengos mer söderut i Europa? Inom flera av vinthundsraserna så är det iaf lättare framförallt i Tyskland :)
Norskarna har ett gäng som iaf springer hyfsat med podengomått mätt. Problemet är att portugiserna inte anser att de ska springa och då blir det inget kvar utom vänstervarv :(

Ps detta är också skälet till att en bra hund skulle innebära resor till Norge - ska man tävla så ska det bjudas motstånd
 
Senast ändrad:
Kan meddela att jag och sambon kan nog nu mer beskriva nyanser av bajs på minst 1000 olika sätt. MEN Assar är pigg nu, helt återhämtad efter förgiftningen och igår började han bajsa korvar efter flera dagar med superdiarré... har varit mycket dyngnande för min del så det är sååå skönt att få sova hela nätter nu. :up:
 
Första tillfället på nya agilitykursen med sparven idag :love: Så roligt! Vi övade på bakombyten och blindbyten och introducerade ”runt”. Det är så kul att Sparven verkligen är supertaggad! Även när vi var klara ville han verkligen in igen när vi passerade dörren efter rastningen.

Humla är med jätteglad idag :) Lämnade henne hos föräldrarna när jag åkte på kursen, och hon riktigt skuttade fram :love: Nog för att hon alltid är nöjd där, men idag var hon riktigt sprudlande!
 
Körde två korta pass var med hundarna hemma i köket idag. Inget avancerat, bara lite moment som passade för stunden. Är dock väldigt glad att båda väntade fint på sin tur mellan gångerna, och inte skällde och distraherade för mycket 😃 Den som inte tränar är bakom galler i hallen, och vissa gånger kan det skällas och pipas en del där :angel:
 
Höjdpunkterna senaste veckan har kommit från Alvin och Milou.

Alvins ögonförändringar visade sig vara bara åldersrelaterade och helt ofarliga. Han fick ju så mycket beröm av veterinärerna och djurvårdaren som alla tre var redo att hålla i honom för att man ofta måste det men lilla Alvin stod helt stilla utan att röra en tass.

Igår var vi på en hundtrim som skulle ta bort tandsten. Började med Milou och fick jätte mycket beröm för hur snäll han är. Visade sig ju som jag själv tänkt att det inte var så farligt,han fick betyget finaste nakenhunden och finast bland små raser.

Sen var det Alvins tur, där behövdes det knappt inte alls ta bort något och han var helt lugn. Hon frågade hur gammal Alvin är och när jag sa 11 blev hon helt paff för att han knappt hade någon tandsten så hon trodde han var mycket yngre.

Jag borstar ju tänderna varje dag och har gjort det varje dag i 2,5 år.

Kompisens hund visades sig ha för inflammerat tandkött och plack så det gick inte så det får bli veterinären för den hunden.

Jag blir alltid så oerhört glad och stolt när dom sköter sig så fint och bra att få kvitto på att borstandet ger effekt.
 
Idag har vi varit i en djuraffär :) Aysu fick prova ett täcke som en vän var intresserad av till sin saluki så att vi kunde se hur det passade. Det satt förvånansvärt bra, så nu har vi shoppat ett sådant. När vi sedan kollade in sortimentet visade det sig att de hade leksaker i kaninskinn med pip! Aysu blev tokig i den, och om hon blir så förtjust i en leksak, då måste hon få den. Damerna fick också godis av personalen och tyckte nog totalt sett att det här med att gå i djuraffär var riktigt festligt.

271276270_2170564146425287_7034994949302802304_n.jpg


Bästa leksaken!
271286597_2170564129758622_6250551830563093495_n.jpg


Godistajm :D
271278241_2170564159758619_6104395021015109505_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp