Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har den lilla morrhoppan blivit 6 månader gammal :D Ska väga och mäta henne idag, men tycker att hon för stunden är en väldigt trevlig storlek, fast jag upptäckte nu att jag tänkt fel. Jag har hela tiden fått för mig att Ebrah var klar på höjden vid 6 månaders ålder, men det var visst 8 månader... Oavsett så är det tydligt att Lily inte blir speciellt stor utan lär sluta som normalstor eller åt det mindre hållet vilket jag tycker är trevligt. Inte minst för att det börjar bli vanligt med väldigt stora salukis. Alla mina har varit 62-63cm i mankhöjd, men senaste åren har jag fått höra från alla möjliga håll att mina är väldigt små :grin:

Hur som helst, Lily är fortsatt skitglad, otroligt energisk och otroligt enkel som helhet. Tre timmar ensam fungerar finfint, sedan brukar hon behöva ut, åtminstone om hon ätit lunch eller middag precis innan jag lämnat henne (vilket jag ofta har). Det lär bli ändringar på det snart :) Kan jag jobba 4 timmar i streck så blir det mycket lättare för mig att hoppa in då och då på tidigare jobbet, vilket är bra eftersom jag annars pluggar på distans nu. Hittills har jag killen jag träffar hoppat in som hundvakt de dagar jag jobbar, och successivt kommit hem till hundarna senare och senare allt eftersom vi vet att det går bra, men imorgon börjar han nytt jobb och då blir det svårare. Jag är dock inte speciellt orolig för det.

Ebrah är på väg att bli skendräktig nu. Inte jätterolig, men åtminstone något busigare ute än när hon löpte och inte riktigt lika mycket knäck i öronen. Just nu saknar jag dock min "vanliga" Ebrah, den med full fart och som för det mesta var väldigt uppmärksam på mig. Jag är inte alls förtjust i hennes löp och skendräktigheter, även om de absolut inte är speciellt komplicerade egentligen. De bara påminner mig om hur jag älskar hundar med lite fart i. Förhoppningsvis kommer Lily ha mer fart i sig mest hela tiden. COO-salukis brukar ha det.

Och det är lite komiskt, för en bekant som haft COO-salukis länge nu sa förut att hon inte tyckte att jag skulle ha en, för att de skulle vara "för mycket hund" för mig, mest baserat på att mina hundar var uppfostrade och lyssnade och det skulle aldrig gå med hennes enligt henne själv :p Samtidigt som jag då suttit och tänkt att jag vill ha mer fart i dem, att det vore kul om de ville hålla igång mer osv. Det ska bli mycket intressant att se hur Lily blir som vuxen. För mig tror jag att hon blir perfekt :heart
 
Dumle har tävlat nosework klass ett idag. Vi vann totalen med nästan 30 sekunders marginal till tvåan och kom dessutom trea i både behållasöket och fordonssöket! Vilken stjärna jag har!
Men wow! Jag och Humla var på samma tävling. I vår startgrupp var det en (!) som tog en gömma, resten bommade på allt i de två första söken.
Humla var inte riktigt med, men fick en fin avslutning på inomhussöket där hon slog på näsan och hittade gömman enkelt :)
 
Men wow! Jag och Humla var på samma tävling. I vår startgrupp var det en (!) som tog en gömma, resten bommade på allt i de två första söken.
Humla var inte riktigt med, men fick en fin avslutning på inomhussöket där hon slog på näsan och hittade gömman enkelt :)
Tack så mycket! Vad bra för er att sista gömman funkade! Alltid skönt när sista går bra! Vi tävlade igår igen och även då tog hana alla fyra!
 
Tänk vad mycket lättare det skulle vara om hundar kunde prata.
Tiken blev ju sydd 23/2 pga skada och veterinären tyckte då att hon hade smutsiga öron. Vilket jag inte sett innan. Hon fick betnovat utskrivet som jag behandlade med.
Med tratt på under tre veckor upplevde jag att hon försökte klia sig, oklart om det kliade i örat eller om hon bara var irriterad över tratten.

Hon fick två varianter av antibiotika, under den senaste kuren började hon klia sig mer. Vid det här skedet började hon tappa päls på utsidan av örat och hon gnagande bort päls på benet som var sytt. Pälsen hon har gnagat bort på benet är precis över det sydda såret, så vet inte om det är därför eller om det faktiskt kliar?

Uppföljning hos veterinär. De trodde att det kanske rörde sig om en öroninflammation som inte läkt, så en till omgång med betnovat.
Sen skrev de ut fästingmedel för att utesluta skabb.

Den här tiden sedan skadan har varit så intensiv. En riktig dipp just nu!
 
Förhoppningsvis ska Imperia göra MH nästa helg ihop med ett kullsyskon, hon ska ställas på Malmö internationella och rasspecialen i Södertälje i början på maj. Dit tänkte jag även anmäla Impa och Testa och när jag ändå är uppe i de trakterna ska Testa göra MT samtidigt som pappan till Imperia så det blir lite extra roligt. Helgen efter ska jag titta på Impas förra kull när de gör MT. Fullspäckat schema närmsta tiden 😅
 
Ville var lite halt i morse, och blev mer halt efter att jag har undersökt hans tass 🤔 jag hittar inget sår eller fläck där han har mer ont så jag lutar åt en stukning eftersom det dök upp efter vi har sovit hela natten. Så det blir vila några dagar och blir det inte bättre får vi åka till veterinären i veckan. Men med tanke på att han utan minsta min stretchar ut bakbenen på egen hand så säger min magkänsla att det är något mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp