Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fyller Ammo hela 7 år! Var tar tiden vägen?
Det har vi firat med träning på klubben, mest ren lydnad men även lite bitarbete. Har en vän som var på helgkurs för att figga lite och hon använder Ammo som träningshund. Perfekt upplägg - Ammo får ha kul och hon får träna. Nu ligger han och snarkar här hemma, men tänkte nog ta en längre runda senare idag med så han verkligen får en bra dag :love:

DSC_8848red.jpg
 
Har en helt utslagen hund. Vi har varit på viltspårskurs idag, något vi aldrig provat innan. Men hon fattade nästan direkt och gick två korta men bra spår. Och klöven var toppen! Mattes försök att byta den mot korv var ju löjliga, så nu måste vi hitta något godare framöver.
 
Gick i skogen idag med hunden och ser två lösa hundar komma mot oss. Jag stannar för jag ser inte ägaren. Min hund var kopplad och står vid min sida och tittar på hundarna. Ägaren dyker upp och ropar åt sina hundar som vänder och går mot henne. Ägaren ropar upprört till mig: ”Men varför stannar du, det är bara att gå? Att folk alltid ska stanna så fort de ser mina hundar, det är det som är problemet!” Jag kunde inte låta bli att ropa: ”Nej, problemet är att du har dina hundar lösa i ett naturreservat där det råder koppeltvång året runt!” Sen gick jag. Men så konstig grej att bli upprörd över? Att jag stannade då jag såg två lösa hundar. :confused:
 
Gick i skogen idag med hunden och ser två lösa hundar komma mot oss. Jag stannar för jag ser inte ägaren. Min hund var kopplad och står vid min sida och tittar på hundarna. Ägaren dyker upp och ropar åt sina hundar som vänder och går mot henne. Ägaren ropar upprört till mig: ”Men varför stannar du, det är bara att gå? Att folk alltid ska stanna så fort de ser mina hundar, det är det som är problemet!” Jag kunde inte låta bli att ropa: ”Nej, problemet är att du har dina hundar lösa i ett naturreservat där det råder koppeltvång året runt!” Sen gick jag. Men så konstig grej att bli upprörd över? Att jag stannade då jag såg två lösa hundar. :confused:
Jösses... Bra att du svarade som du gjorde!
 
C93EEB93-CF43-4E87-ACB4-DFD22F691E62.jpeg
Vi var på besök hos mor och far igår. Milou var på sitt allra gosigaste humör, det var pappa som fyllde år men Milou var dagens stjärna. Åh så han njöt av all uppmärksamhet och när mamma masserade honom. Han tycker väldigt mycket om massage, skulle vara lite roligt att gå en riktig massagekurs. Är det någon som gjort det?

Han tyr sig mycket till mamma, i princip den enda han lyssnar på på riktigt utöver mig. Men han kan också hoppa upp till pappa och gosa i timmar eller somna i min brors famn och lägga sig i knät hos vänner och släktingar. Det är så fint för han sprider glädje och kärlek, folk blir glada av honom. Jag med såklart. Även om han är en odåga ibland…

Nu har han lärt sig att öppna skjutdörrarna till garderoben i sovrummet. Det finns en enmillimeter stor glipa och där har filuren kommit på hur han ska göra. Det får definitivt inte sticka ut någon bit av ett plagg för då drar han i den, när kläder inte sticker ut vet jag inte hur han lyckas. Häromdagen hade han fått tag på godaste hundmaten som han slukade men jag vad så lättad att han inte fått tag på något farligt. Dumma hund :heart
 
Vi var på besök hos mor och far igår. Milou var på sitt allra gosigaste humör, det var pappa som fyllde år men Milou var dagens stjärna. Åh så han njöt av all uppmärksamhet och när mamma masserade honom. Han tycker väldigt mycket om massage, skulle vara lite roligt att gå en riktig massagekurs. Är det någon som gjort det?
Jag gick massörutbildning på Axelssons förut, de hade iaf förut även kurser för "husbehov". På utbildningen som jag gick så var det väldigt bra. Duktig lärare och otroligt bra innehåll. Har även gått till människomassör utbildad där och var nöjd även då.
 
Idag träffade vi Lilys bästis, salukin Callie som är en månad äldre (Ebrah var såklart också med). Vi gick tillsammans till kommunens största rastgård och hade sån tur att hundarna som var där tänkte gå precis när vi kom. Att det var just kommunens största rastgård utnyttjades väl av våra galningar. Herregud så de sprang :rofl: De sprang fort, länge och i flera omgångar och folk som passerade utanför stannade och tittade med stora ögon på vårt gäng. När vi sedan tänkte att hundarna garanterat var trötta, då plötsligt for de iväg igen i full fart för ett sista race innan vi trots allt såg till att gå hemåt.

Känns väldigt bra att de verkligen får trötta ut sig rejält då och då.
 
Torstens uppfödare har gjort om kombon med hans pappa och mamma.
Är det vanligt? Att man upprepar en kombo som gett kryptorchid valp?
 
Torstens uppfödare har gjort om kombon med hans pappa och mamma.
Är det vanligt? Att man upprepar en kombo som gett kryptorchid valp?
Kombon lär väl ha gett något mer än din hund och övriga är väl såpass bra att uppfödaren tar den ytterst minimala risken, som det innebär med ett äldre krypt syskon kan man tänka sig.
 
Torstens uppfödare har gjort om kombon med hans pappa och mamma.
Är det vanligt? Att man upprepar en kombo som gett kryptorchid valp?

Är det fler i kullen som blivit krypta?

Att göra om kombinationer är väl i sig inte jätteovanligt, även om någon valp inte helt blivit som önskat. Det är väl inte att han är krypt som är det egentliga frågetecknet här, han verkar ju inte superbra mentalt och det är ju ett desto större bekymmer när man gör om kombinationer, kan jag tycka.
 
Torstens uppfödare har gjort om kombon med hans pappa och mamma.
Är det vanligt? Att man upprepar en kombo som gett kryptorchid valp?
Om det inte är mycket krypta hanar i linjerna så är väl inte den biten ett problem - men personligen tycker jag det är sällan det finns en anledning att göra om kombon. (anledningar kan vara väldigt liten kull eller inga tikar)
 
4DEC8C9F-2579-46BB-927D-5E4691D23400.jpeg


Den här lyckliga gick imorse ett 14timmar gammalt spår -by far det med längst liggtid hon nånsin gått.
Har haft svårt att få till mer än 6-7timmar men igår kväll så chansade jag och la ett ganska kort och enkelt spår att ta nu imorse. Och som hon gjorde det sen! Inga som helst svårigheter att fästa och spårade klockrent utan betänkligheter!
 
Jag gick massörutbildning på Axelssons förut, de hade iaf förut även kurser för "husbehov". På utbildningen som jag gick så var det väldigt bra. Duktig lärare och otroligt bra innehåll. Har även gått till människomassör utbildad där och var nöjd även då.
Ska kika på det,trodde att dom bara hade för människor men det låter dyrt. Kan man lindra värk och stelhet med hundmassage?
 
Så väldigt Skrället. Det härliga mixen av "Jag dyrkar dig, du är centrum av mitt universum" och "vaddå hit, vaddå loss, tror du på den själv eller?"

Kommer aldrig glömma kvällen jag var ute på aw och såg att jag hade ett par missade samtal från sambon. Ringde upp och fick höra att han och Skrället låg och krampaktigt höll i varsin ände av ett gammal, kokt ben som tydligen fiskats upp ur diskhon. När jag ringde hade det gått drygt en halvtimme i den positionen 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp