Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Torsten tycker att att han får för lite mat. Jag kan non hålla med...

Han får en halv dl torrfoder på morgonen. En dl till lunch och en halv dl på kvällen. Han bantar och det är bara en pytteaning i underkant av rekommenderad giva. Väger maten på våg.

Tycker dock de rekommenderade givorna kan vara kaos. Ebba får 5 dl av sitt foder, istället för 8,5 som det står på påsen 😅
Dock får hon ju träningsgodis med, men hade jag följt rekommenderad giva hade hon varit tjock 😁
 
Tycker dock de rekommenderade givorna kan vara kaos. Ebba får 5 dl av sitt foder, istället för 8,5 som det står på påsen 😅
Dock får hon ju träningsgodis med, men hade jag följt rekommenderad giva hade hon varit tjock 😁
Vi allergitestar. Han har fått Mush igen och bärjade gnaga efter en vecka. Så nu skippar vi mushen och jag ger bara allergifoder. Och han har gått ner, 2 hg. Vägde honom på kliniken i igår. Tror det blir bättre varefter rehaben fortskrider. Dels kan jag distrahera honom med promenader, och dels få mer motion och kanske kunna öka givan lite.
Lite ovant, när jag tidigare behövt truga i maten
Han får Onsior och grannens hundar har rasat i magen av det. Funderar om det kan ge ökad hunger.
 
Vi allergitestar. Han har fått Mush igen och bärjade gnaga efter en vecka. Så nu skippar vi mushen och jag ger bara allergifoder. Och han har gått ner, 2 hg. Vägde honom på kliniken i igår. Tror det blir bättre varefter rehaben fortskrider. Dels kan jag distrahera honom med promenader, och dels få mer motion och kanske kunna öka givan lite.
Lite ovant, när jag tidigare behövt truga i maten
Han får Onsior och grannens hundar har rasat i magen av det. Funderar om det kan ge ökad hunger.
Onsior ger inte ökad hunger, snarare kan det bli tvärtom då det kan påverka magen och tarmen. Dvs leda till nedsatt aptit, kräkning och diarré om hunden är känslig.
Jag tror mer på att den smärtlindrande effekten gör att han mår bättre och därför också äter mer då han inte har lika ont längre.
 
Onsior ger inte ökad hunger, snarare kan det bli tvärtom då det kan påverka magen och tarmen. Dvs leda till nedsatt aptit, kräkning och diarré om hunden är känslig.
Jag tror mer på att den smärtlindrande effekten gör att han mår bättre och därför också äter mer då han inte har lika ont längre.
Låter förfärligt. Dålig matte. :(

Men nu har jag nån form av facit. Spännande att se om jag har hungrig och busig hund när vi sätter ut medicinen
Tack för att du bidrar med dina erfarenheter och klokskap:heart
 
Indigo, min äldsta beauceron (9 år) har ju haft en hel del problem med skador etc genom åren - slet sönder sitt högra knä redan vid 2 års ålder och därefter opererad tre gånger, varav en TPLO. Därefter diskbråck med nervkompression, skulle opereras för det men det läkte ut, dock har han inte full känsel/styrka i höger bak sedan dess men det är inget som har varit något problem för honom.

Efter att diskbråcket läkt ut mådde han bra ett tag (förutom att han fick godartad prostataförstoring och fick kastreras) men sedan en tid tillbaka (förmodligen längre än jag fattat eftersom han är så smärttålig) har han ont någonstans i fronten (bog, halsbas eller liknande). Han har verkat må rätt bra så länge han gått på Rimadyl (tack och lov så tål han det utan problem och alla värden har legat jättefint) men jag vill ju ändå veta vad som är fel.

Tidigare i våras gick de två fysioterapeuterna på samma djursjukhus igenom honom och hittade något knäppande i bogen, stelhet, dåligt med muskler etc. Vi skulle sen träffa en ortoped redan i april men då fick jag Covid och det fick skjutas på, sen var det lång väntetid men förra tisdagen var vi äntligen där och träffade en jättebra ortoped. Hon gick igenom Indigo ordentligt (han hade varit utan Rimadyl en vecka då för att det skulle vara lättare att gå igenom honom och hitta var han har ont) och han visade tydliga reaktioner på höger sida; stel, vill inte vrida huvudet ditåt speciellt mycket och precis som fysioterapeuterna så tyckte hon att han var väldigt dåligt musklad i fronten.

Veterinären förslog en CT på nacke och bogar så att vi får se vad som är problemet - kanske är det inte något som kan åtgärdas men i alla fall så vi får veta hur vi kan hjälpa honom må bättre med rätt rehab etc.

Hon föreslog också att vi skulle testa Librela istället för Rimadyl (ev i kombination om det behövs) vilket jag tyckte var en jättebra idé. Han fick sin första spruta då och de sa att man ser effekt efter 1-7 dagar.

Och jösses ja, vilken effekt! Indigo är som en unghund igen! Visst tyckte jag han var pigg när han gick på Rimadyl men nu är han galet pigg! Vi satte upp vår lilla hundpool härom dagen och förra sommaren klev Indi i den, trampade omkring lite och drack lite. I år rusade han dit och kastade sig i den och jagade vattenstrålen från slangen! Han skuttar omkring på promenaden, nästan lika mycket som Griseo (som är 11 månader) och han verkar må jättebra. Underbart, samtidigt som jag blir lite ledsen för att han förmodligen inte mått fullt så bra tidigare (även om han som sagt verkar må bra och varit pigg när han ätit Rimadyl).

Nu blir det CT nästa vecka och sen får vi se vad den visar, jag önskar ju att det vore något som gick att åtgärda så han skulle få några år till utan att behöva gå på smärtlindring och vi kanske skulle kunna tävla lite mer (han älskar ju att tävla, så det är inte bara för min egen skull som jag tänker så) men det allra viktigaste är att vi kan ge honom ett smärtfritt och bra liv och det verkar ju som att vi kan göra det med Librela. Han är en fantastisk hund och det har varit han och jag från första dagen jag hämtade honom nere i Frankrike. ❤️ 9 år är dessutom ingen ålder för en beauceron, alla mina tidigare har blivit 13 år eller mer, så jag hoppas att han får flera bra år till.
 
Är det någon här som har/haft en hund som kissar på sig lite när de är uppspelta? Jag upplever att Kryza har svårt att hålla helt tätt efter hennes första löp :confused:

Det sker när hon blir uppspelt, t.ex när jag kommer hem från jobbet och hon blir superglad. Det är inga mängder, utan ett par droppar eller upp till en matsked. Bör man kolla upp det? Hon håller tätt annars men det har tagit tid att få henne rumsren generellt.
 
Är det någon här som har/haft en hund som kissar på sig lite när de är uppspelta? Jag upplever att Kryza har svårt att hålla helt tätt efter hennes första löp :confused:

Det sker när hon blir uppspelt, t.ex när jag kommer hem från jobbet och hon blir superglad. Det är inga mängder, utan ett par droppar eller upp till en matsked. Bör man kolla upp det? Hon håller tätt annars men det har tagit tid att få henne rumsren generellt.
Jag har haft en sån hund. Hon kissade bara på sig när hon var glad och hälsade. Hon hade inga problem att hålla sig annars. Vi gjorde ingen grej av det, såg till att hälsa på henne ute när vi kom hem bara.
 
Är det någon här som har/haft en hund som kissar på sig lite när de är uppspelta? Jag upplever att Kryza har svårt att hålla helt tätt efter hennes första löp :confused:

Det sker när hon blir uppspelt, t.ex när jag kommer hem från jobbet och hon blir superglad. Det är inga mängder, utan ett par droppar eller upp till en matsked. Bör man kolla upp det? Hon håller tätt annars men det har tagit tid att få henne rumsren generellt.
Vår förra beaucerontik var sån, hon var dels lite långsamt med att bli rumsren men framför allt glädjekissade hon väldigt länge, jag fick se till att hon mötte min man utomhus när han kom hem och han fick akta skorna... :D

Med mig gjorde hon inte så mer än första veckorna, men så jobbade jag mestadels hemifrån och fanns liksom nästan alltid där, medan maken var borta i perioder när han jobbade mot kunder utomlands och det blev så mycket mer uppvarvat när han kom hem än om jag var iväg ett par timmar och kom hem, då var det liksom inget att hetsa upp sig för och alltså blev det heller inget skvättande.

Hon var sen med att löpa, var 17 månader innan första löpet och vid det laget hade glädjeskvättandet äntligen försvunnit.
 
Är det någon här som har/haft en hund som kissar på sig lite när de är uppspelta? Jag upplever att Kryza har svårt att hålla helt tätt efter hennes första löp :confused:

Det sker när hon blir uppspelt, t.ex när jag kommer hem från jobbet och hon blir superglad. Det är inga mängder, utan ett par droppar eller upp till en matsked. Bör man kolla upp det? Hon håller tätt annars men det har tagit tid att få henne rumsren generellt.

Har haft två tikar som gjort det, men slutade med det när dom var runt 1 år kanske?
 
I helgen har den här gått kurs, två hela dagar. Måste sluta kalla honom för valpen nu, han är ju faktiskt vuxen och över två år :laugh: :love: Är så himla förtjust i honom!

AAAC47BD-930F-4852-9EAA-B05D67C4BE94.jpeg
 
Är det någon här som har/haft en hund som kissar på sig lite när de är uppspelta? Jag upplever att Kryza har svårt att hålla helt tätt efter hennes första löp :confused:

Det sker när hon blir uppspelt, t.ex när jag kommer hem från jobbet och hon blir superglad. Det är inga mängder, utan ett par droppar eller upp till en matsked. Bör man kolla upp det? Hon håller tätt annars men det har tagit tid att få henne rumsren generellt.

Ladda glädjekissade länge, framförallt just när man kom hem. Särskilt på parkettgolvet som var lite halt, för bakbenen gled isär :laugh: men det gick nog över när hon var 1-1,5. Hon var dock enkel att få rumsren.
 
Jag har inga tips mer än att jag lider med dig, jag har två katter som varit så.
Käkat upp ögondroppar, okokt couscous, mängder av tomater osv osv.
Som tur är de inte så starka, men de kan klättra.. De har även ätit sig igenom en tygkasse för att sätta i sig en lussebulle som låg i en plastpåse.
Öppnade dörrar, lådor, skåp osv.

Enda trösten är att man blir bättre på att plocka undan, allt som de absolut inte fick komma åt var i glasbyttor, mikrovågsugnen eller vanliga ugnen.
Ja så är det här med, boxar för allt smått vid soffan, inga öppna dörrar, inte en minsta liten bit plast från en plastpåse i köket då drar han ut den. Jag har litet kök så mina lådor är galet fulla. Allt ramlar ut när man öppnar dom och ugnen är förråd. Inget att äta framme alls ens högt upp synligt när jag är borta för då äter han upp det. Vet inte hur en hund på 34 cm kan nå så långt, trodde jag lagt det jättehögt, blev återigen förvånad när han hittat på nya saker. . Alvin gör aldrig minsta lillan. Som min farbror säger varje gång ”Han är löjligt snäll den där hunden ”

Som natt och dag. Jag måste tänka steget före men ibland missar jag något eller tänker att det är säkert. Fast han är på alla andra sätt den mysigaste hunden som finns.

Ja det ser renare ut men i förvaringen är det kaos. Enda positiva förutom är att det när man tränar är roligt med en fantasifull och taggad och glad hund.
 
Nu är det total säkerhet som g eäller, jag lägger flera minuter varje gång jag ska på att kontrollera säkerheten, går igenom allt,medicinen är nu total möjligt att komma åt. Men Ken dom inte äta nät dom har munkorg? Blir extra nojig och nu vill gömma medicinerna ännu mer men vet inte hur. Om det finns bättre plats för den
 
Nu är det total säkerhet som g eäller, jag lägger flera minuter varje gång jag ska på att kontrollera säkerheten, går igenom allt,medicinen är nu total möjligt att komma åt. Men Ken dom inte äta nät dom har munkorg? Blir extra nojig och nu vill gömma medicinerna ännu mer men vet inte hur. Om det finns bättre plats för den
Finns olika typer. Våran munkorg kan han inte äta något i, vilket snarare är ett problem för oss men vore toppen för er. Dricka är dock inget problem.
 
Ladda glädjekissade länge, framförallt just när man kom hem. Särskilt på parkettgolvet som var lite halt, för bakbenen gled isär :laugh: men det gick nog över när hon var 1-1,5. Hon var dock enkel att få rumsren.
Atan var precis som sin mor men det höll i sig lite längre, iaf upp till 3 år men det sista väldigt sporadiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp