Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
32 grader här. Då kunde jämten lära sig simma :laugh:
Nu får husse lägga extra krut på inkallningsträningen, för några bäckar lär inte stoppa den här damen :p
Visa bifogad fil 93750

Det är vanligt att spetsar inte simmar, så för de som inte kan kalla in sina hundar under jakt brukar en bredare bäck kunna hjälpa till för att få stopp på dem :p
Fulltankad bil så löser det sig ändå :p
 
Jag är förföljd av två äldre damer med hund som alltid vill haka på mig på promenad, jätte kul egentligen. Om det inte vore för att båda klankar ner på hela min uppfostran av Alvin och Milou, min mat eftersom det någon gång kom fram att jag är vegetarian, allt jag gör är fel, dom berättar bara om hur bra dom är och vad deras hundar kan gentemot mina.

Idag läxade den ena damen upp mig om nakenhundar. Plötsligt var Milou ingen riktig nakenhund för att han har päls på dom ställen det ska vara päls som huvud, öron, ben och svans. Men nej, Milou var fejk :devil:Sen kom hon in på nästa sak. Hon berättade för mig att det finns nakenhundar med päls som heter något med powder som jag kanske inte visste om och fortsatte sin föreläsning om CCD i en evighet till jag sa ifrån. Jag har levt med en puff i 12 år, jag haft Milou i 3 år och vet nog mer än hon men hon lyssnade inte. Uppläxad om min egen ras av någon utan kunskap :banghead:

När jag upplyste henne om att Alvin är en puff ansåg hon att det var synd om honom för att jag trimmar och klipper ner honom och ansåg att han inte fick leva ett fullvärdigt liv om hans långa päls togs bort.:eek: Vid det laget la jag ner pratet och bara gick men hon följde efter.

Är så trött på båda tanterna, dom suger ur mig glädje och energi. Måste försöka få dom att fatta att jag inte vill prata eller gå med dom.
 
Jag är förföljd av två äldre damer med hund som alltid vill haka på mig på promenad, jätte kul egentligen. Om det inte vore för att båda klankar ner på hela min uppfostran av Alvin och Milou, min mat eftersom det någon gång kom fram att jag är vegetarian, allt jag gör är fel, dom berättar bara om hur bra dom är och vad deras hundar kan gentemot mina.

Idag läxade den ena damen upp mig om nakenhundar. Plötsligt var Milou ingen riktig nakenhund för att han har päls på dom ställen det ska vara päls som huvud, öron, ben och svans. Men nej, Milou var fejk :devil:Sen kom hon in på nästa sak. Hon berättade för mig att det finns nakenhundar med päls som heter något med powder som jag kanske inte visste om och fortsatte sin föreläsning om CCD i en evighet till jag sa ifrån. Jag har levt med en puff i 12 år, jag haft Milou i 3 år och vet nog mer än hon men hon lyssnade inte. Uppläxad om min egen ras av någon utan kunskap :banghead:

När jag upplyste henne om att Alvin är en puff ansåg hon att det var synd om honom för att jag trimmar och klipper ner honom och ansåg att han inte fick leva ett fullvärdigt liv om hans långa päls togs bort.:eek: Vid det laget la jag ner pratet och bara gick men hon följde efter.

Är så trött på båda tanterna, dom suger ur mig glädje och energi. Måste försöka få dom att fatta att jag inte vill prata eller gå med dom.
Men gud, vilka människor. Nästa gång dom kommer emot dig så tycker jag att du lugnt och sansat ska säga ”Jag vill inte gå på promenad med er längre. Sluta följ efter oss.”. Sen går du bara. Inga förklaringar, öppna inte upp för diskussion utan gå bara även om dom försöker diskutera. Sätt i hörlurar i öronen också när du går.
 
Vi har varit och badat med hundarna både igår och i förrgår, valpen är verkligen ett riktigt blötdjur. Första dagen "anföll" han vågorna 😂, igår var han lite lugnare men plaskade runt och simmade även ut till husse som svalkade sig.
Vi har semester och har lagt om så att vi är uppe längre på kvällarna så vi kan träna hundarna när det är svalt. Egentligen är det bara Tay som tränas nu, Nike tar sista antibiotikan idag och valpen kör mest kamp och belöningslekar.
Skulle valla med Tay ikväll och imorgon blir det valpkurs för Spock 🙂.

Tay och Spock
20220625_190446.jpg
 
Oj, här i Småland är vi bortskämda med gott om sjöar så behöver aldrig trängas med folk. Sen att en inte får sandstrand och långgrunt, men det bryr sig hundarna ändå inte om. Idag badade hundarna först i en göl och därefter badade vi alla i en mindre sjö.
Jag har varit på att göra en "ekopool" eller liknande i en hage, blir ännu mer sugen nu.
Jag bor i sydvästra Skåne och här är det antingen folk eller privatmark överallt.
Jag har tänkt att jag ska ge mig ut och leta efter en annan bit där man kan vara själv.
 
Jag är förföljd av två äldre damer med hund som alltid vill haka på mig på promenad, jätte kul egentligen. Om det inte vore för att båda klankar ner på hela min uppfostran av Alvin och Milou, min mat eftersom det någon gång kom fram att jag är vegetarian, allt jag gör är fel, dom berättar bara om hur bra dom är och vad deras hundar kan gentemot mina.

Idag läxade den ena damen upp mig om nakenhundar. Plötsligt var Milou ingen riktig nakenhund för att han har päls på dom ställen det ska vara päls som huvud, öron, ben och svans. Men nej, Milou var fejk :devil:Sen kom hon in på nästa sak. Hon berättade för mig att det finns nakenhundar med päls som heter något med powder som jag kanske inte visste om och fortsatte sin föreläsning om CCD i en evighet till jag sa ifrån. Jag har levt med en puff i 12 år, jag haft Milou i 3 år och vet nog mer än hon men hon lyssnade inte. Uppläxad om min egen ras av någon utan kunskap :banghead:

När jag upplyste henne om att Alvin är en puff ansåg hon att det var synd om honom för att jag trimmar och klipper ner honom och ansåg att han inte fick leva ett fullvärdigt liv om hans långa päls togs bort.:eek: Vid det laget la jag ner pratet och bara gick men hon följde efter.

Är så trött på båda tanterna, dom suger ur mig glädje och energi. Måste försöka få dom att fatta att jag inte vill prata eller gå med dom.
Jag tycker att nästa gång de vill ha följa så tycker jag att du ska säga att det är trevligare att gå själv.
Ifrågasätter de dig så säg att du trivs med dig själv och dina hundar, och när de har problem med det är det trevligare att gå själv.

Håll det kort, men tycker det absolut låter som om de ska dra dit pepparn växer.
 
Men gud, vilka människor. Nästa gång dom kommer emot dig så tycker jag att du lugnt och sansat ska säga ”Jag vill inte gå på promenad med er längre. Sluta följ efter oss.”. Sen går du bara. Inga förklaringar, öppna inte upp för diskussion utan gå bara även om dom försöker diskutera. Sätt i hörlurar i öronen också när du går.
Jag måste verkligen göra så, men jag är rätt försiktig av mig men det här måste få ett stopp. Den ena tanten har följt efter mig sen Alvin var valp, dvs i en 11-12 år. I början gick jag med på det för att Alvin älskade att leka med en av hennes hundar men sen blev hon för jobbig och jag har lyckats undvika henne men nu är det som att hon dyker upp överallt.

Den andra säger saker till mig om hur man ska och inte ska göra och säger att hennes hund aldrig skulle skälla åt en annan hund, aldrig ge godis åt sin hund som om det är kärnvapen men mormor har sett henne ge hunden godis ute och imorse började hennes hund gå igång rätt rejält på den andra damens hundar. Hon anser att enda sättet att uppfostra en hund oavsett vad, t.ex. morra åt en främmande hund, inte komma på inkallning eller om hunden inte riktigt lärt sig saker som att gå fint i koppel så ska man ignorera hunden helt tills den fattar. Inte bara i den situationen utan sen hemma, flera dagar. Man får inte titta på hunden, inte prata med den, hunden ska inte vara i samma rum, ingen ögonkontakt och inget klappande eller gosande.

Förstår mig inte på henne, hennes metoder är helt befängda. Att en hund som drar i kopplet ute (vilket jag inte har problem med alls men som exempel) ska koppla att då den drog i kopplet ute så leder det till att den ska ignoreras på precis alla plan tills den gör som man vill. Hur det ska gå till förstår jag inte och bara tanken på hur det måste vara för hunden gör mig ledsen.
 
Jag tycker att nästa gång de vill ha följa så tycker jag att du ska säga att det är trevligare att gå själv.
Ifrågasätter de dig så säg att du trivs med dig själv och dina hundar, och när de har problem med det är det trevligare att gå själv.

Håll det kort, men tycker det absolut låter som om de ska dra dit pepparn växer.
Tack, ja jag lyssnar på pod och böcker när jag är ute så kan ju säga att jag är upptagen och lyssnar. Problemet är att jag ofta försöker avvärja dom och säga att jag ska gå hem när vi är precis där dom bor, tanterna känner nog inte varandra så jag har dom utspridda lite men även om vi är hemma hos dom vänder dom om och går samma väg tillbaka med mig åt helt fel håll. Jag måste nog vara ännu tydligare och säga att jag är på väg hem SJÄLV
 
Torsten äter Hill's Prescrition Diet Derm Complete under tiden jag försöker få fram vad han kliar sig av.

Han kliar sig inte längre, men den stora förändringen är att hans päls är annorlunda. Inte lika sträv och lättare att kamma och borsta.

Jag har börjat borsta honom igen. Har inte velat göra det när han var nyopererad eftersom pälsvård innebär en del brottning och jag var rädd att skada det opererade benet. Eftersom kam och borste glider lättare i pälsen så bråkar han inte lika mycket på mig. Bara det är värt massor.
 
Vi firade midsommar uppe hos mina föräldrar. Pajzan var så trött igår att han tom bangade lydnad. Hjärnkapaciteten fanns helt enkelt inte där efter en dag med bad och vara med när det fiskades, byggdes trapp och lite sånt. Han har på det stora hela varit helt fantastisk i helgen och det var skönt att slippa oroa sig för hundmöten hos föräldrarna. Idag var han fortsatt trött märktes det så han fick gå in i husvagnen och sova med ACn på fullt blås då han skulle jaga fiskedragen (satt fast) och blev alldeles för uppe o varv och blev hoppig av sig runt hundrädd person.
 

Bifogade filer

  • 589F6CB0-A869-4048-8C4E-5D0D6CA6BE58.jpeg
    589F6CB0-A869-4048-8C4E-5D0D6CA6BE58.jpeg
    631 KB · Visningar: 29
Jag åkte med Hexa till sjön för första gången i veckan och tänkte vi skulle bada. Men Hexa simmar verkligen med sina framben uppe vid ytan. Aldrig haft en hund som gör så innan och hon tvekar inte alls, utan kastar sig verkligen ut i vattnet och slår sen med frambenen. Så blev ingen långvarig simning då jag inte vill hon ska få några dåliga bilder av simning och bad. Detta då hennes rumpa hela tiden sjönk ner.
Har idag beställt en flytväst till henne så hon kan flyta i lugn och ro och träna på att simma rätt :).
 
Vallade för första gången sen förra året för instruktör med Tay. Fick höra att vi gjort bra framsteg även om det mycket kvar att jobba på. Fick kvitto på att han har bra stopp och feedback på vad vi ska jobba på för att komma framåt. Så kul, vi har såklart inte gjort jättekliv men med tanke på att vi inte vallat så himla mycket är jag nöjd med att kunna ha han lös, tack vare stoppen. Han börjar kunna riktigt bra höger och vänster och att han kommer in utan att tveka när jag kallar av honom. Sen finns det jättemycket att jobba på och vi har inte alls kommit långt men med det långa vinteruppehållet och den sporadiska vallningen (som nästan bara bestod av att fösa i lina) på våren så är jag jättenöjd. Det underlättar enormt att maken släppt vallningen helt till mig tills vidare så vi kan jobba på.

Imorgon blir det valpkurs med Spock!

Tay
20220622_172530.jpg
 
Vallade för första gången sen förra året för instruktör med Tay. Fick höra att vi gjort bra framsteg även om det mycket kvar att jobba på. Fick kvitto på att han har bra stopp och feedback på vad vi ska jobba på för att komma framåt. Så kul, vi har såklart inte gjort jättekliv men med tanke på att vi inte vallat så himla mycket är jag nöjd med att kunna ha han lös, tack vare stoppen. Han börjar kunna riktigt bra höger och vänster och att han kommer in utan att tveka när jag kallar av honom. Sen finns det jättemycket att jobba på och vi har inte alls kommit långt men med det långa vinteruppehållet och den sporadiska vallningen (som nästan bara bestod av att fösa i lina) på våren så är jag jättenöjd. Det underlättar enormt att maken släppt vallningen helt till mig tills vidare så vi kan jobba på.

Imorgon blir det valpkurs med Spock!

Tay
Visa bifogad fil 93859
Du har inte lust att utveckla hur du tränat in ett bra stopp och inkallning?

Vi har en bra inkallning idag för att bara vara 14 veckor, men jag tror inte det kommer sitta i en fårhage. 🙈
 
Måste bara få skriva lite om min lilla hund. Fullständigt okomplicerad att gå med lös, går lös överallt oavsett om övriga hundar är med eller ej, men går bra i koppel också. Kan gå lös i en folksamling med främmande hundar runt om utan problem. Har i stort sett noll jaktinstinkt, inga tveksamheter att lämna henne ensam med kaninerna vid behov. Springer en flock rådjur över vägen och övriga sju går och drar mot dem går Raia oftast bara och nosar, tittar möjligtvis upp mot rådjuren. Alltid engagerad i träning men kräver det inte.
Fullständigt orädd för ljud. De andra hundarna går undan för dammsugaren, Raia nosar på den och konstaterar att den inte är ätbar :D. Lite konstigt att bli dammsugen men okej. Har inte verkat rädd för något annat heller, är något konstigt går hon bara fram och tittar.

Den enklaste hunden jag träffat på i all möjlig hantering, finner sig i att bli vänd på och somnar oftast bara på något konstigt sätt.

Helt enkelt en perfekt sällskapshund. Men det är min hund, min mamma är inte alls lika viktig att lyssna på. Hennes syster är likadan fast tvärtom, hon lyssnar på mig men hennes människa (min mamma) är viktigare.
received_925424888297885.jpeg.jpg

Är bara glad över min hund :heart
 
Jag åkte med Hexa till sjön för första gången i veckan och tänkte vi skulle bada. Men Hexa simmar verkligen med sina framben uppe vid ytan. Aldrig haft en hund som gör så innan och hon tvekar inte alls, utan kastar sig verkligen ut i vattnet och slår sen med frambenen. Så blev ingen långvarig simning då jag inte vill hon ska få några dåliga bilder av simning och bad. Detta då hennes rumpa hela tiden sjönk ner.
Har idag beställt en flytväst till henne så hon kan flyta i lugn och ro och träna på att simma rätt :).
Flytväst brukar göra susen för tekniken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp