Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara få skriva lite om min lilla hund. Fullständigt okomplicerad att gå med lös, går lös överallt oavsett om övriga hundar är med eller ej, men går bra i koppel också. Kan gå lös i en folksamling med främmande hundar runt om utan problem. Har i stort sett noll jaktinstinkt, inga tveksamheter att lämna henne ensam med kaninerna vid behov. Springer en flock rådjur över vägen och övriga sju går och drar mot dem går Raia oftast bara och nosar, tittar möjligtvis upp mot rådjuren. Alltid engagerad i träning men kräver det inte.
Fullständigt orädd för ljud. De andra hundarna går undan för dammsugaren, Raia nosar på den och konstaterar att den inte är ätbar :D. Lite konstigt att bli dammsugen men okej. Har inte verkat rädd för något annat heller, är något konstigt går hon bara fram och tittar.

Den enklaste hunden jag träffat på i all möjlig hantering, finner sig i att bli vänd på och somnar oftast bara på något konstigt sätt.

Helt enkelt en perfekt sällskapshund. Men det är min hund, min mamma är inte alls lika viktig att lyssna på. Hennes syster är likadan fast tvärtom, hon lyssnar på mig men hennes människa (min mamma) är viktigare. Visa bifogad fil 93860
Är bara glad över min hund :heart
Visst är det underbart med enkla, glada hundar som passar en perfekt :love: Nu är ju mina helt annan typ än din, men för mig passar de utmärkt och jag älskar varje minut jag spenderar med dem.
 
Du har inte lust att utveckla hur du tränat in ett bra stopp och inkallning?

Vi har en bra inkallning idag för att bara vara 14 veckor, men jag tror inte det kommer sitta i en fårhage. 🙈
Tay är ju mycket äldre men en period när han var yngre så körde jag väldigt mycket inkallning på varje promenad med belöning. Samma med stopp, jag har tränat in det på promenaderna. När man gör det varje dag så sitter det till slut. När jag kände att det satt riktigt bra så tränade jag inkallning brevid ankorna tills det satt bra och även stopp för att sen lägga in det i vallningen.
Sen är det väl inte önskvärt att dom lär sig att lösa problem genom att springa tillbaka till en men han har ändå så starkt intresse av djuren och vill jobba på så jag känner att det förmodligen inte blir ett problem för oss.

I fårhagen och med ankorna har vi haft lina på tills jag känt att det verkligen suttit. Sen försöker jag belöna bra stopp med att han får gå på direkt igen, samma att jag ropar in honom och så får han gå på igen direkt så att det inte blir som ett slut på det roliga utan nåt man gör och fortsätter det roliga.

Jag är ju dock inte erfaren på bc vallning men för mig som inte har egna får är det jätteviktigt att just stopp och inkallning sitter för att jag ska känna mig ok med att valla på andras djur.
 
Tay är ju mycket äldre men en period när han var yngre så körde jag väldigt mycket inkallning på varje promenad med belöning. Samma med stopp, jag har tränat in det på promenaderna. När man gör det varje dag så sitter det till slut. När jag kände att det satt riktigt bra så tränade jag inkallning brevid ankorna tills det satt bra och även stopp för att sen lägga in det i vallningen.
Sen är det väl inte önskvärt att dom lär sig att lösa problem genom att springa tillbaka till en men han har ändå så starkt intresse av djuren och vill jobba på så jag känner att det förmodligen inte blir ett problem för oss.

I fårhagen och med ankorna har vi haft lina på tills jag känt att det verkligen suttit. Sen försöker jag belöna bra stopp med att han får gå på direkt igen, samma att jag ropar in honom och så får han gå på igen direkt så att det inte blir som ett slut på det roliga utan nåt man gör och fortsätter det roliga.

Jag är ju dock inte erfaren på bc vallning men för mig som inte har egna får är det jätteviktigt att just stopp och inkallning sitter för att jag ska känna mig ok med att valla på andras djur.
Tack det är alltid intressant att höra hur andra gör, och jag har själv funderat i dem banorna. Att träna separat, med störning och sen med nödstopp om det skulle behövas osv.
Jag har mest frågat mig själv om det räcker när fåren är ett sådant drag.
 
Det är sån stor skillnad på hund och hund (ras och ras)? tränar jag inkallning mer än två gånger på en promenad blir terriern segare och segare (trots typ pannkaka) medan bc'n blir mer och mer taggad, går runt och väntar på en inkallning.

Min (häst) tränare brukade säga att "a good horse will make any trainer look good".

Det är ju såklart sanning med modifikation, men märks det att jag är kär i min bc?

(Jag syftar på att det känns som om det passar till hund också. )
 
Senast ändrad:
Tack det är alltid intressant att höra hur andra gör, och jag har själv funderat i dem banorna. Att träna separat, med störning och sen med nödstopp om det skulle behövas osv.
Jag har mest frågat mig själv om det räcker när fåren är ett sådant drag.
Ja, det klart att fåren är en enorm dragning, för att citera vad min tränare sa igår "Har du lydnad i fårhagen så har du lydnad överallt". Jag tror det underlättar mycket att redan ha en bra inkallning på sin hund, särskilt för mig som inte har får på baksidan så skulle det bli för lite träning av inkallning och stopp annars. Jag har ju även gjort det svårare ute allteftersom genom att stoppa när jag kastar en leksak, kasta en leksak och stoppa halvägs, cykla och stoppa där han ska stanna även när jag glider förbi på cykeln tills jag säger till. Inkallning i full lek med kompisarna, inkallning när husse dyker upp med leksak m.m. Det finns ju ganska mycket man kan hitta på för att öka på störningen även utan djur.
 
Tack det är alltid intressant att höra hur andra gör, och jag har själv funderat i dem banorna. Att träna separat, med störning och sen med nödstopp om det skulle behövas osv.
Jag har mest frågat mig själv om det räcker när fåren är ett sådant drag.
Jag tränar aldrig in något som ska användas till vallning, utan att vara hos fåren.

Att hunden kan ta uppmuntran eller dämpning, vet sitt namn och förstår en inkallning är jättebra, men det går jättefort att lära in det allra mesta på fåren.

Att lära in en massa kommandon som tar hunden "ur djurhantering" mentalt skapar bara en massa felbeteenden. Stopp/ligg inlärt utanför djuren är inte samma sak som ett stopp på djuren! Det kan vara jättesvårt att börja jobba med en följsam hund om den har en massa lydnadsträning sen innan, för den tappar sitt "arbetsmindset" när den får kommandon.

Ha kul, bygg relation och ta vallningsträningen när hunden är mogen att vara hos fåren.
 
Jag tränar aldrig in något som ska användas till vallning, utan att vara hos fåren.

Att hunden kan ta uppmuntran eller dämpning, vet sitt namn och förstår en inkallning är jättebra, men det går jättefort att lära in det allra mesta på fåren.

Att lära in en massa kommandon som tar hunden "ur djurhantering" mentalt skapar bara en massa felbeteenden. Stopp/ligg inlärt utanför djuren är inte samma sak som ett stopp på djuren! Det kan vara jättesvårt att börja jobba med en följsam hund om den har en massa lydnadsträning sen innan, för den tappar sitt "arbetsmindset" när den får kommandon.

Ha kul, bygg relation och ta vallningsträningen när hunden är mogen att vara hos fåren.
Okej, tack för input. 🙂
Detta låter som när jag har frågat andra (vallmänniskor) tidigare och då fått ett svar att "man inte ska ha för mycket lydnad" det låter ju som det, fast mer förklarat.
 
Okej, tack för input. 🙂
Detta låter som när jag har frågat andra (vallmänniskor) tidigare och då fått ett svar att "man inte ska ha för mycket lydnad" det låter ju som det, fast mer förklarat.
Först måste de hitta avspänning och känsla, sen kommer lydnad. Börjar man i fel ände blir det lätt mekaniskt och med dålig kontakt mot djuren och hunden blir begränsad i sin användbarhet.
 
Jag åkte med Hexa till sjön för första gången i veckan och tänkte vi skulle bada. Men Hexa simmar verkligen med sina framben uppe vid ytan. Aldrig haft en hund som gör så innan och hon tvekar inte alls, utan kastar sig verkligen ut i vattnet och slår sen med frambenen. Så blev ingen långvarig simning då jag inte vill hon ska få några dåliga bilder av simning och bad. Detta då hennes rumpa hela tiden sjönk ner.
Har idag beställt en flytväst till henne så hon kan flyta i lugn och ro och träna på att simma rätt :).
Varför skulle hon skapa dåliga minnesbilder av det?
Finns en massa hundar som simmar så hela livet utan problem, Ammo simmade så i flera år innan jag tog tag i det. Lika glad oavsett om han såg ut att drunkna eller inte.
 
Har nu satt kompostgaller för balkongen. Den där galna valpen förstår inte att det INTE är klokt att parkera ute i solen när det är över 30 grader i skuggan. Hon blir jättevarm, sedan kommer hon in och är stressad över att det inte går att kyla ner sig och börjar må illa :cautious: T.o.m Ebrah har lärt sig att det är bäst att vara i skuggan nu.
 
Torsten äter Hill's Prescrition Diet Derm Complete under tiden jag försöker få fram vad han kliar sig av.

Han kliar sig inte längre, men den stora förändringen är att hans päls är annorlunda. Inte lika sträv och lättare att kamma och borsta.

Jag har börjat borsta honom igen. Har inte velat göra det när han var nyopererad eftersom pälsvård innebär en del brottning och jag var rädd att skada det opererade benet. Eftersom kam och borste glider lättare i pälsen så bråkar han inte lika mycket på mig. Bara det är värt massor.
Jag har ett spray balsam som är helt otroligt. Ibland när det skulle vara ett mega projekt eller knappt gå alls att borsta Alvins tjocka päls räddar den allt. Borstar och kammar bara rinner genom pälsen.

K9 Keratin+ coat repair moisturizer
heter den

Bland det bästa i pälsvård som jag har.
 
Angående simma så har mina aldrig gjort det i hela sitt liv:eek:.

Det tog oss flera år att bara få Alvin att sätta en tass i vattnet, nu går han i upp till magen med lite uppmuntran men stannar innan han behöver simma. Tycker det är bra att han kan svalka sig lite i värmen. Milou gör likadant, i upp till magen. Och båda kräver att jag måste vara i samtidigt. Dom har verkligen inget behov eller lust till att vara länge i vatten.

Alvin trodde i många år att trycket från vattnet gjorde det omöjligt att röra sig, han förstod inte att vattnet skulle flytta sig så han bara stod där man placerade honom, vågade inte röra en tass :rofl:

Nu i mogen ålder går han omkring i vattnet en liten stund. Mer än så kommer vi aldrig komma till och Milou får vi väl se med. Kommer aldrig tvinga honom, bara locka i honom för svalkning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp