Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
F
Varför skulle hon skapa dåliga minnesbilder av det?
Finns en massa hundar som simmar så hela livet utan problem, Ammo simmade så i flera år innan jag tog tag i det. Lika glad oavsett om han såg ut att drunkna eller inte.
För hon simmar liksom inte alls framåt utan står mest stilla på samma ställe och sjunker med bakbenen och ja nej ville inte det skulle bli något av det. Ser på dina filmer att Ammo simmar liknande haha men har själv bara sett det på en annan hund och det gick inte alls. Var en jack russell som jag hade tidigare och hon simmade på samma sätt och hon sjönk under ytan hela tiden.

Så nej valde att avsluta badandet och har nu beställt en Hurtta life savior eco :D. Nu ska det inte vara några problem.
 
Ser jag skrivit i mitt ursprunginlägg att jag aldrig haft en hund som simmat så tidigare men min bror påminde mig om Kira, min jack russell som sjönk hela tiden. Kan vara stor del till varför jag fick lite panik när hon simmade såhär haha 😂. Man kan höra det på min röst :o.

Men ja ville att simningen bara skulle vara positiv och valde därför att avbryta. Men nu jäklar efter onsdag ska vi simma på :D. Passade på att beställa lite leksaker som flyter, när jag beställde flytvästen.
 
Jag har ett spray balsam som är helt otroligt. Ibland när det skulle vara ett mega projekt eller knappt gå alls att borsta Alvins tjocka päls räddar den allt. Borstar och kammar bara rinner genom pälsen.

K9 Keratin+ coat repair moisturizer heter den

Bland det bästa i pälsvård som jag har.
Aha! Jag har en K9 spray conditioner. Som jag tycker är smått värdelös.
Har alltså bara köpt fel sort :up:

Tack för tipset!
 
Lily var uttråkad, så vi passade på att träna lite tricks och då även träna lite vanlig inkallning i lägenheten :p Körde ungefär vartannat trick med Lily, vartannat med Ebrah. Ingen struktur alls utan mest fjanterier för att underhålla oss och få den lilla tornadon lite tröttare.

Efter en stund sa jag åt Ebrah att lägga sig. Gav sedan frikommando men hon låg kvar. När jag kom tillbaka efter att ha busat iväg ut i hallen med Lily så hade Ebrah lagt sig lite bekvämare för att sova där jag placerat henne. Hon var väldigt tydlig med att det räckte gott sådär :rofl:

27 grader i lägenheten nu. Vi sitter i det svalaste rummet med fönstren vidöppna så att det fläktar lite skönt. Helt ok, så länge man sitter stilla... Herregud vad trött jag är (och hundarna har somnat)
 
Var ut med hunden på tomten för att han skulle kunna göra ifrån sig upp mot skogen och träna lite inkallning. Det gick jättefint till en början men sen kunde han helt enkelt inte hålla sig och rammade mig rakt med skallen mot låret så jag skulle tappa godispåsen, han snor godispåsen och springer allt vad han har runt runt på tomten med den för att sen slänga sig ner nöjt på backen bara för att besviket konstatera att godispåsen blivit tom under hans segervarv. :rofl:
 
Var ut med hunden på tomten för att han skulle kunna göra ifrån sig upp mot skogen och träna lite inkallning. Det gick jättefint till en början men sen kunde han helt enkelt inte hålla sig och rammade mig rakt med skallen mot låret så jag skulle tappa godispåsen, han snor godispåsen och springer allt vad han har runt runt på tomten med den för att sen slänga sig ner nöjt på backen bara för att besviket konstatera att godispåsen blivit tom under hans segervarv. :rofl:
Vad kör du med för godis som är så vansinnigt gott? :D Blev det godissök på marken sedan för honom?
 
Var till avkommans hus för att mata katter och vattna blommor. I huset intill - som är sommarstuga - var folket hemma. Där var också en niomånaders vavva. Den skällde hysteriskt för att det var en främmande bil på avkommans infart.

Torsten sprang dit och jag följde efter. Den förra chihuahuan de hade var kompis med Torsten men de här två h ar inte träffats tidigare.
Först satt den väldigt avvaktande i husses knä. Och morrade åt Torsten när han försökte nosa och närma sig. Torsten skötte sig exemplariskt backade försiktigt och närmade sig väldigt långsamt. Vavvan var nyfiken men tillät inte hälsande.

Så småningom fick lillkillen komma ner på gruset och gömde sig under husses stol.
Torsten slog försiktiga lovar runt. Till slut lyckades lillkillen nosa Torsten i baken och kissa framför näsan på honom. Och nosa på varandra.
Husse och matte var glada för att deras lille förskrämde kille fick känna efter långsamt och ta kontakt utan att Torsten pushade. Bra social träning.

Är så glad i min pappskalle som är så klok och försiktig med andra hundar och djur. :love:
 
Äckelvarmt idag med. Hundarna hade fått varit ute på gården mellan 07-09, sen 4-5 km promenad. Sen hade alla tre sovit 10-14 berättade mamma 😅
Här hemma på kvällen har Tilda fått en frusen kycklingvinge att kyla ner sig med, men nu är dom slut så får köpa nya nästa gång jag är till affären. Annars har hon inte vart så sugen på mat här hemma, men man vet ju själv hur jobbigt det är att äta i värmen. Hon verkar ha förstått kylmattans funktion, igår kväll ville hon först bara krafsa och äta upp den, men när jag fick henne att ligga ner på den så kom en stor suck och sen låg hon stilla i några timmar och sov med en fuktig handduk som täcke. Under natten när jag vaknat att hon rött sig hat jag sett att hon nästan hela tiden legat med huvudet på den, och ikväll så krafsade hon lite bara innan hon ner eller mindre låg på den. Tror jag ska köpa en till så jag kan ha en nere också, så slipper jag flytta på den i sängen.
Många whippar verkar ju älska värme, men min kan inte riktigt hantera den tydligen 🤷🏻‍♀️
 
Hur påverkade är era hundar av värmen?

Jag väntade till kvällen för att gå en promenad, när vi gick var temperaturen på 30 grader och när vi var tillbaka 1,5 senare hade den bara sjunkit till 28 grader. Det fläktade dock en del.
Vi undvek asfalt och gick i de djupare delarna av skogen. Har sån lyx att kunna gå mellan två större skogssjöar så Ebbot kunde stanna och bada fyra gånger under promenaden.
Han är inte så påverkad av värmen. Minns min fralla som knappt kunde gå ut i sommarvärmen utan att storkna!
 
Alltså Finn, det lilla vattendjuret :laugh: han simmade konstant i typ 45 minuter igår. När jag till slut sa åt honom att det var dags att gå upp, stod han läääänge i vattnet och försökte övertala mig till att det kanske gick att ta en liten tur till, bara en kort…
 
Hur påverkade är era hundar av värmen?

Jag väntade till kvällen för att gå en promenad, när vi gick var temperaturen på 30 grader och när vi var tillbaka 1,5 senare hade den bara sjunkit till 28 grader. Det fläktade dock en del.
Vi undvek asfalt och gick i de djupare delarna av skogen. Har sån lyx att kunna gå mellan två större skogssjöar så Ebbot kunde stanna och bada fyra gånger under promenaden.
Han är inte så påverkad av värmen. Minns min fralla som knappt kunde gå ut i sommarvärmen utan att storkna!
Ville fattar inte alltid sitt eget bästa så han är på alla aktiviteter oavsett värme men han vilar mer och ligger helst ute i skuggan, han har ett favorit hörn som har skugga i stort sett hela dagen och är grävvänligt, så där gräver han ner sig och sover. :)
Men för min egen skull är vi ute och går på morgonen och sent på kvällen.
 
Hur påverkade är era hundar av värmen?

Jag väntade till kvällen för att gå en promenad, när vi gick var temperaturen på 30 grader och när vi var tillbaka 1,5 senare hade den bara sjunkit till 28 grader. Det fläktade dock en del.
Vi undvek asfalt och gick i de djupare delarna av skogen. Har sån lyx att kunna gå mellan två större skogssjöar så Ebbot kunde stanna och bada fyra gånger under promenaden.
Han är inte så påverkad av värmen. Minns min fralla som knappt kunde gå ut i sommarvärmen utan att storkna!
Min hane är rätt så påverkad, lite mer loj än vanligt, men tikarna trippar på bra framåt :) Den lilla spanieln går nog mest på viljestyrka, för hon totalkraschar när vi kommer in :D Vi har tack o lov förhållandevis svalt inne.

Låter inte särskilt märkligt att din fralla var så påverkad. Där ser man ju tyvärr en stor skillnad på hundar som kan syresätta sig och inte.. :cry:
 
Ville stod och gnällde vid dörren, något han bara brukar göra när det är bråttom ut av någon anledning. Jag öppnar och han travar ut och lägger sig på gräsmattan 😂
20220628_094750.jpg
Så jag satte på honom linan så får han väl ligga ute en stund. Han kan gå till skuggan och har vattenskål. :) Jag är inne och stökar så jag håller ett öga på honom också:)
 
Hur påverkade är era hundar av värmen?

Jag väntade till kvällen för att gå en promenad, när vi gick var temperaturen på 30 grader och när vi var tillbaka 1,5 senare hade den bara sjunkit till 28 grader. Det fläktade dock en del.
Vi undvek asfalt och gick i de djupare delarna av skogen. Har sån lyx att kunna gå mellan två större skogssjöar så Ebbot kunde stanna och bada fyra gånger under promenaden.
Han är inte så påverkad av värmen. Minns min fralla som knappt kunde gå ut i sommarvärmen utan att storkna!
Inte alls påverkade. Tyvärr skulle jag säga för jag orkar ingenting när det är värmebölja. Hade varit skönt om dom hade varit lite lugna iaf. 😁😂
 
Pajaz verkar inte särskilt påverkad mer än att han hässjar mer än vanligt. Men JAG är extremt påverkad av värme så vi håller oss inne. Han får göra sina behov i trädgården så tar vi långpromenad runt 23. Han verkar nöjd ändå. Tränar lite inomhus när jag orkar vilket ärligt talat inte blir så mycket. Funderar på att klicka in honom men har verkligen inte haft energi för det trots att det ju är så enkelt.
 
Hur påverkade är era hundar av värmen?

Jag väntade till kvällen för att gå en promenad, när vi gick var temperaturen på 30 grader och när vi var tillbaka 1,5 senare hade den bara sjunkit till 28 grader. Det fläktade dock en del.
Vi undvek asfalt och gick i de djupare delarna av skogen. Har sån lyx att kunna gå mellan två större skogssjöar så Ebbot kunde stanna och bada fyra gånger under promenaden.
Han är inte så påverkad av värmen. Minns min fralla som knappt kunde gå ut i sommarvärmen utan att storkna!

Doris tycker det är väldigt jobbigt att behöva röra på sig i värmen men så länge hon får ligga och vila bryr hon sig inte så mycket. Vi tog en kortare promenad på lunchen igår, ca 26 grader och Doris passade på att lägga sig i skuggan så fort jag stannade till.

Hon har alltid brukat bli varm och jag klipper henne väldigt kort för att hon ska kunna svalka sig på somrarna, om hon har lite mer päls känner man att den blir väldigt varm om man stoppar in handen. Hennes päls verkar dra åt sig värme och skyddar verkligen inte från den.

Jag tycker att hon verkar vara mer påverkad i år och antar att det har med åldern att göra. Vi ska på trickkurs i kväll så vi får se om hon tycker det är jobbigt även om vi gör stillsamma saker.
 
Valkyria uppskattar för första året någonsin sina kylmattor och sover lite mer än normalt. Men så fort vi är i rörelse så är hon precis som vanligt och det kryper lite i kroppen på henne av att vi inte har tränat i princip något de senaste dagarna och promenaderna har i princip bara varit till stranden (200m) och tillbaka.
Att vi tävlade specialsök i gassande sol med 32 grader i skuggan i söndags har hon liksom glömt bort :angel: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp