Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev inbjuden igår i en grupp för skyddslydnad, väldigt välbehövligt och trevligt! Träningen har blivit sporadiskt sedan jag började jobba så mycket och det sätter sina spår i ens lydnad på plan. :angel:
Och ännu en gång gör Assar folk besvikna med att han har både ettor på armbågarna och är krypt. Börjar förstå att jag inte har en så tokig hund i snöret trots allt, sedan ska man försöka lyckas förvalta allt det där bra med hunden. :grin:
Så fint med en träningsgrupp! och det är ju jättebra att du kan "träna upp dig" nu med Assar så om du får någon till lika bra hund sedan men utan 1or på armbågarna och som inte är krypt, så kanske du ännu bättre kan förvalta en potentiell avelshund (om det är något du har lust med såklart). Men visst är det kul när andra gillar ens hund! Själv fick jag ett mycket trevligt meddelande för någon dag sedan av en erfaren salukiägare som var väldigt intresserad av Lily och undrade om det fanns planer på valpar efter henne i framtiden. Det gjorde mig jätteglad att höra att någon "helt random" (dvs, någon som inte är varken nära vän eller som har nära släktingar till henne) tycker att hon verkar så bra.
 
Suck. Undrar när jag ska lära mig begripa min hund.
Nu har han matvägrat ett tag. Tar inte ens foder ur handen. Han äter ju inte ur skål utan jag strör fodret glest på golvet.
Nyss flyttade jag maten till ett annat ställe och han åt upp ALLT som han ratat i flera dagar.:banghead:
 
Har nu åter igen påbörjat jakten på billigare hundmat. Det är ju snudd på att det är billigare att köpa människomat och blanda ihop eget än att köpa färskfoder :cautious: Färskfoder blandat med kycklingvingar och pyttelite torrfoder blir en bra lösning så länge... Hoppas framförallt på att kunna få mängdrabatt från någon återförsäljare. Med tanke på att jag nog kan shoppa minst 80kg åt gången borde det inte vara helt omöjligt.

Har förövrigt fått se prisrosetterna som ska delas ut på vår COO-utställning om några veckor. Sjukt snygga :D Tror det är över 10 hundar anmälda nu och det ska bli jättekul att få döma dem. Många år sen jag dömde nu men jag minns det som otroligt intressant.
 
W började kräkas sent igår kväll och har kräkts om vartannat hela natten. Både hon och jag är helt slut. Lyckades till slut få i henne kräkningshämmande medicin imorse när jag mortlade tabletten och blandade med vatten som jag sprutade in. När hon inte hade kräkts på två timmar vågade jag då ge henne epilepsimedicinen som hon fått behålla, tack och lov. Epilepsimedicin är ingen medicin man bara hoppar över. Nu sitter vi i bilen hem till Stockholm. Hon är klart trött och påverkad men har i alla fall kommit till ro i buren. Inatt sov hon inte många minuter.

Får åka in med henne till jobbet om hon känns fortsatt hängig imorgon eller om det blir värre igen. Men har verkligen ingen lust att åka till jobbet under semestern 😫
 
Jag förundras över och känner ömhet inför hundens alla livsfaser och åldrar. Varje del av livet är speciellt och har sin charm.

Alvin fyller 12 år om en månad, han har blivit en fin farbror :heart Han har lättare att slappna av om man är iväg och finner sig tillrätta snabbt och lägger sig och vilar, han är så följsam att det känns som att vi sitter ihop.

Han är fantastisk med unghundar och valpar,säger ifrån om dom blir för på men är annars snäll och låter dom hållas. Bra uppfostrare.

Och han är så söt när han vill träna, han är smart den lilla krabaten. Ibland när jag tränar med Milou har Alvin legat i soffan och tittat på och sen kommer han och bara gör momenten fast han aldrig gjort dom innan och vi aldrig tränat på det.

Och gos,ingen kan stå emot hans hundögon och att mingla runt och att bli klappad av alla i familjen är självklart för honom, han vill bli bortskämd och alla gör det också . Men han kan sen vara trygg i situationen och lägga sig själv och slappna av helt.

Jag kan inte ens komma på när jag blev arg eller irriterad på honom sist eller fick säga till honom på något vis.

Jag är så klart med på att en äldre hund har kortare tid kvar och det skrämmer livet ur mig mig men jag tänker njuta av varje sekund med min lilla farbror. :heart
 
Ska på tävling i morgon och skulle lånat föräldrarnas husbil men den har gått sönder. Så nu bor vi på hotell. Och när receptionen säger att hunden gärna får vara med på restaurangens uteservering blir ju matte sugen på något annat än sina medhavda mackor. Men har inte planerat för något annat än hundaktiviteter.

Det blev en god chevre-toast med honung och valnötter och ett glas prosecco. Iklädd tights och träningströja...

(Inser nu att jag ju kunde bytt till mina tävlingskläder. I heelwork är det svarta byxor och en glittrig tröja, hade nog passat bättre på restaurangen.)
 
Nu har Lily simmat, inte riktigt planerat :D Hon sprang i full fart ut i vattnet som blev djupt betydligt snabbare än hon räknat med. Plums så bottnade hon inte längre och fick helt enkelt simma för att komma till land igen. Stilen påminde lite om @Wingates Ammos plaskstil, om än inte riktigt lika galet men hon verkade riktigt nöjd med sin simtur, ruskade lite på sig och klev runt en stund i vattnet igen innan hon ville busa lite mer. Såg ganska kul ut :D
 
Milou drar till sig fästingar något extremt. Igår efter skogspromenaden hade Alvin och mormors hund inte en enda fästing på sig. I bilen på vägen hem satt Milou i mormors knä och på 10 minuter hittade hon minst 15 fästingar som klättrade runt i hans långa päls, mest på nacken och huvudet.

Han har alltid mest fästingar av alla hundar jag träffar och umgås med. Men 15 stycken är bra jobbat ändå. Funderar om det beror på att han är nakenhund men det är ju inte på kroppen där han är naken som dom sätter sig utan i cresten. Vet bara att han är som en magnet för dom.
 
Tävlade heelwork idag. Första klassen var ute och det blåste. Mycket att titta på så hunden glömde lyssna på matte. Andra klassen gick bättre. Vi missade lite i starten men satte det mesta i övrigt och fick precis uppflyttningspoäng. Det var tredje uppflyttet så nu har vi titeln!

Kommer ta resten av året att hitta ny låt, träna in nya positioner och sätta ihop ett klass-3-program och debutera med det till våren.
Under tiden ska vi testa freestyle. Har ett program i huvudet och en månad att träna in det då jag vill åka på en stor och rolig tävling i augusti. Men vi kommer köra helt utan krav, blir det godkänt är det bonus.
 
Gick förbi en kvinna förut som pratade i telefon, ingen jag känner och hörde henne säga i telefon ” Här går det förbi två vackra och eleganta nakenhundar men som inte är nakna. Hälsa det till Josefine” Höll på att börja skratta för Josefine som skulle få få veta att någon som befann sig på den här platsen just då såg oss och skulle vara intresserad av den informationen 🤣
 
Gick förbi en kvinna förut som pratade i telefon, ingen jag känner och hörde henne säga i telefon ” Här går det förbi två vackra och eleganta nakenhundar men som inte är nakna. Hälsa det till Josefine” Höll på att börja skratta för Josefine som skulle få få veta att någon som befann sig på den här platsen just då såg oss och skulle vara intresserad av den informationen 🤣
Josefine kanske också har nakenhundar? 🥰
 
Jag och husse har varit på minisemester utan hundar och bott på hotell med spa. Väldigt tacksamt att de hade chromecast för då kunde vi ostört titta på live-sändningarna från SM.
Valpen fick vara hos syster två nätter, vi var tydliga med att de inte fick behålla honom 😅. Syster tyckte att han var fantastiskt enkel att ha att göra med och han hade fått hänga på och kika på fåren också. Dottern tog hand om Tay och Nike åt oss 💖.
Väl hemma så åkte vi en sväng till bk och tränade, för Spock blev det lek och kamp, inkallning lite skiften och så smälleken på gungan. Han är verkligen jätteglad när han får träna och har fint fokus.

20220710_174818.jpg
 
Vi har ju flyttat in i ett nytt hus, och bor numera granne med en stor kennel med div småhundsraser som avlas för show. Fördelen är att våra hundar som tidigare var rätt rasistiska för att de bara träffade BCs, numera skiter fullständigt i mopsar, luddhundar utan ben, frisyrklippta hundar mm mm, även när sagda hundar springer längs staketet mellan tomterna och spottar fradga. Fantastiskt att se vår flock om 6 hundar bokstavligen agera som att de andra inte finns, samtidigt som grannhundarna är nära hjärtinfarkt av frustration 😂

Nackdelen är väl att våra fördommar om småhundar, utställningshundar och showavel cementerats rätt ordentligt... Grannen är oerhört imponerad av att våran 3 månaders redan förstår inkallning, att sitta och vänta för belöning istället för att klättra, kan släppa äckliga saker han hittar osv... Väldigt väldigt basic i vår värld.


Tacka vet jag BCs 😅
 
Jag och husse har varit på minisemester utan hundar och bott på hotell med spa. Väldigt tacksamt att de hade chromecast för då kunde vi ostört titta på live-sändningarna från SM.
Valpen fick vara hos syster två nätter, vi var tydliga med att de inte fick behålla honom 😅. Syster tyckte att han var fantastiskt enkel att ha att göra med och han hade fått hänga på och kika på fåren också. Dottern tog hand om Tay och Nike åt oss 💖.
Väl hemma så åkte vi en sväng till bk och tränade, för Spock blev det lek och kamp, inkallning lite skiften och så smälleken på gungan. Han är verkligen jätteglad när han får träna och har fint fokus.

Visa bifogad fil 94978
Hur gammal är Spock nu?

Kunde ni slappna av utan hundarna? Kanske var skönt med lite egentid? Jag tycker det är så delat med tid utan mina grabbar. Saknar dom men samtidigt kan det vara lite skönt ibland. Att inte behöva gå upp och ut i ösregn på morgonen utan ner till hotellets goda frukostbuffé och att inte passa tider under dagen men mest saknar jag dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp