Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu tagit Lily på en liten cykeltur och därefter båda damerna på lite halvlång koppelpromenad. Efter det fick Lily lite stretching och båda fick ordentlig middag. Nu sovs det gott här hemma :)

Det var också kul att Lily var SÅ duktig på att trava bredvid cykeln. Jag höll ett lugnt tempo, precis så att hon kom upp i trav och sedan kunde anpassa om hon ville trava snabbare eller långsammare. Det var slakt koppel bredvid mig hela tiden och hon såg nöjd ut. Däremot klev jag av cykeln och gick så fort vi fick hundmöte (vilket det blev en hel del av).

En tant var lite spännande. Lily tyckte att hennes hund var lite läskig, så jag stannade, kortade kopplet och försökte vara så långt åt sidan på vägen det bara gick för att underlätta när tanten skulle gå förbi. Jag stannade också på hyfsat långt avstånd så att hon skulle ha tid att korta upp kopplet till sin hund, vilket hon också gjorde. MEN när hon var bredvid oss, så plötsligt släpper hon efter på kopplet för att släppa fram sin hund!

Lily for iväg och försökte gömma sig bakom min cykel, det blev världens trassel och hon höll på att välta både mig och cykel. Jag blev så paff att jag inte ens sa något, men hörde ett "Ojdå.." från tanten som åtminstone fortsatte gå...

Jag förstår inte folk som släpper fram sina hundar när man tydligt visar att man försöker hålla sig undan från dem. Nästa gång det händer så kommer hundägaren i fråga få veta precis vad jag tycker om det beteendet.
 
Om/när jag väljer att börja fundera på hund igen så ska jag börja i andra änden. Nu har jag haft en lista med viktiga egenskaper på vad jag ”villhöver”. Men efter all otur så började jag kollade olika försäkringspremier och vissa raser kostade 120kr(!) i månaden - jämfört med min ras som kostar närmare 500kr. Det kanske är en god måttstock för att hitta en frisk ras?

Jag har inte heller reflekterat över avelsregler, bara tänkt att det är bra för rasens utveckling.
Men desto fler avelsregler det finns, desto mer finns det ju att jobba med för att behålla en ras frisk?

Jag vet att man aldrig är garanterad en frisk hund men jag känner att det är viktigt för mig i framtiden.
 
Om/när jag väljer att börja fundera på hund igen så ska jag börja i andra änden. Nu har jag haft en lista med viktiga egenskaper på vad jag ”villhöver”. Men efter all otur så började jag kollade olika försäkringspremier och vissa raser kostade 120kr(!) i månaden - jämfört med min ras som kostar närmare 500kr. Det kanske är en god måttstock för att hitta en frisk ras?

Jag har inte heller reflekterat över avelsregler, bara tänkt att det är bra för rasens utveckling.
Men desto fler avelsregler det finns, desto mer finns det ju att jobba med för att behålla en ras frisk?

Jag vet att man aldrig är garanterad en frisk hund men jag känner att det är viktigt för mig i framtiden.
Försäkringspremien ger absolut en bra fingervisning om hur hälsoläget ser ut i en ras. Hos vissa raser (tex vissa vinthundar) är det dock så att de är ganska dyra att försäkra för att när de väl skadar sig så blir det ofta allvarligt, inte för att hundarna är sjuka egentligen. Däremot är det ju såklart trevligt att ha en hund som varken är sjuk eller skadar sig...

När det gäller avel så tycker jag att det är en god idé att kolla RAS-dokumenten. Är de väl uppdaterade och har bra statistik kring saker och ting, då tycker jag det känns bra. Och jag har ju sett hur det i RAS-dokumenten för vissa extrema trubbnosar inte ens nämns(!) något om att man bör jobba för att förbättra andningen, som ett exempel. Det känns som så väldigt stor skillnad mot i min ras, där man nu rekommenderas att göra ett gentest för att kolla om hunden bär på NCL (neurologisk sjukdom där man vet väl hur det nedärvs), inte för att det i dagsläget är ett problem inom rasen, utan just för att förhindra att det blir ett problem i framtiden, vilket även rasklubb är tydliga med och de har jobbat hårt både för att faktiskt få rasspecifikt test och för att få in så att det syns även på hunddata.

För även om man hittar en bra, seriös uppfödare i en ras där det är svårt att hitta rätt... någonstans måste ju uppfödarna få sina hundar ifrån tänker jag. Så om det generellt är svårt att hitta bra hundar i en ras, då blir det åtminstone större chans att navigera rätt om rasen generellt är frisk.

Nu vet jag inte vad du kikar på för raser, men OM du skulle vara inne på att skaffa någon vinthund, hojta till så kan jag hjälpa dig att hitta någon riktigt bra. (och är det intressant med omplacering så känner jag till en vuxen, bra tik som behöver nytt hem)
 
Har varit ute med partnern och släppt jämthunden nu på morgonen. Första rejäla upptaget på älg som stod bomfast i upptaget 😍 hon skäller ännu, men han fick köra hem mig pga att jag och labbarna ska iväg och jaga änder. Det var meningen att han skulle följt med också, men premiärståndskallet för unghunden går så klart före :D duktig tjej! Åh, det är så roligt med unghundar där polletten trillar ner!

3C3A9F5D-C376-44EE-9DBD-DD89F3DD3162.jpeg
 
Försäkringspremien ger absolut en bra fingervisning om hur hälsoläget ser ut i en ras. Hos vissa raser (tex vissa vinthundar) är det dock så att de är ganska dyra att försäkra för att när de väl skadar sig så blir det ofta allvarligt, inte för att hundarna är sjuka egentligen. Däremot är det ju såklart trevligt att ha en hund som varken är sjuk eller skadar sig...

När det gäller avel så tycker jag att det är en god idé att kolla RAS-dokumenten. Är de väl uppdaterade och har bra statistik kring saker och ting, då tycker jag det känns bra. Och jag har ju sett hur det i RAS-dokumenten för vissa extrema trubbnosar inte ens nämns(!) något om att man bör jobba för att förbättra andningen, som ett exempel. Det känns som så väldigt stor skillnad mot i min ras, där man nu rekommenderas att göra ett gentest för att kolla om hunden bär på NCL (neurologisk sjukdom där man vet väl hur det nedärvs), inte för att det i dagsläget är ett problem inom rasen, utan just för att förhindra att det blir ett problem i framtiden, vilket även rasklubb är tydliga med och de har jobbat hårt både för att faktiskt få rasspecifikt test och för att få in så att det syns även på hunddata.

För även om man hittar en bra, seriös uppfödare i en ras där det är svårt att hitta rätt... någonstans måste ju uppfödarna få sina hundar ifrån tänker jag. Så om det generellt är svårt att hitta bra hundar i en ras, då blir det åtminstone större chans att navigera rätt om rasen generellt är frisk.

Nu vet jag inte vad du kikar på för raser, men OM du skulle vara inne på att skaffa någon vinthund, hojta till så kan jag hjälpa dig att hitta någon riktigt bra. (och är det intressant med omplacering så känner jag till en vuxen, bra tik som behöver nytt hem)
Skickar pm!
 
Om/när jag väljer att börja fundera på hund igen så ska jag börja i andra änden. Nu har jag haft en lista med viktiga egenskaper på vad jag ”villhöver”. Men efter all otur så började jag kollade olika försäkringspremier och vissa raser kostade 120kr(!) i månaden - jämfört med min ras som kostar närmare 500kr. Det kanske är en god måttstock för att hitta en frisk ras?

Jag har inte heller reflekterat över avelsregler, bara tänkt att det är bra för rasens utveckling.
Men desto fler avelsregler det finns, desto mer finns det ju att jobba med för att behålla en ras frisk?

Jag vet att man aldrig är garanterad en frisk hund men jag känner att det är viktigt för mig i framtiden.
Du kan även ha ett öga på SKKs Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD). Där uppmärksammas en del exteriöra (och i vissa fall mentala - så som de kan framträda på utställning) problem hos en del raser.

Listan säger absolut inte allt om huruvida en ras är frisk eller ej. Den tar som sagt endast upp ett antal exteriöra observandum. Men ibland hör jag företrädare för SRD-ras hävda att ”det är inget fel, sådan ÄR rasen”. Detta har hänt när hund fått SRD-anmärkning på utställning. Domaren konstaterade kort att - ja, alldeles för ofta och därför står rasen på SRD-listan av just denna anledning eftersom det är OSUNT. Utställaren verkade inte fatta… så för den som intresserar sig för en ras som finns på SRD tycker jag att det är klokt att kolla potentiella uppfödares hundar med respektive ras observandum i bakhuvudet.

Obs att det naturligtvis inte är det enda som ska kollas!
 
Jag är så glad att jag vaknade till vid 6-tiden och bestämde mig för att rasta hundarna då. När jag vaknade näsa gång vid typ kl 8 så var det världens oväder här! Det ösregnade och mullrade massor. Inte direkt lockande att ge sig ut då. Nu har vi ätit frukost och slappar i soffan. Jag funderar på om vi ska ta långpromenaden före eller efter min anställningsintervju i eftermiddag. Ska nog kolla väderleksprognosen först :cautious:
 
Just nu har jag en extremt billig hund :meh:

Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.

Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.

Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....

Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.

Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
 
Just nu har jag en extremt billig hund :meh:

Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.

Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.

Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....

Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.

Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
Läser lite till och från i papillongrupper på fb och det verkar inte vara så ovanligt med hundar som kissar inne.
 
Just nu har jag en extremt billig hund :meh:

Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.

Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.

Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....

Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.

Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
Jag tycker inte att du ska lägga det här på dig själv. Det är inte alls säkert att Torstens beteende har att göra med att du just nu inte förmår aktivera honom som du brukar eller skulle vilja. Han har väl strulat med rumsrenhet vid ett par tillfällen tidigare? Det kanske är något som sker när hans cirklar rubbas, som när han fick bo borta under din operation? Har du förresten pratat med veterinär om rumsrenhetsstrulet?

Men jag delar @snorp s intryck + att jag i min bekantskapskrets har en ung papp som alltid får skvättskydd med binda på när han är borta, annars markerar han (ja, det gör han ju ändå... jag byter minst två ggr när han är här en dag). Oklart varför, han gör det inte hemma och jag orkar inte punktmarkera, så här är det skvättskydd som gäller för att skydda inredningen. Dock har jag kommit på honom i gärningen och rutit NEJ. Det höll i sig den dagen, men nästa gång var det samma visa.
 
Grymt imponerad av våra hundar. Grannen har en hög med mycket fräcka, ouppfostrade, aggressiva och skälliga småhundar av olika raser. De spenderar 90% av sin tid skällande genom staketet mot oss, och försöker bita om vi kommer nära. Vi har satt upp ett staket 1 meter in på vår tomt, för att ha en extra barriär mellan hundarna. Våra hundar ger inte grannhundarna ens en blick.

Idag när jag slängde en blick ut i trädgården så ser jag tre av våra 6 hundar sitta halvvägs ut i trädgården och titta- på grannens unghund som glatt strosade runt bland våra äppelträd. Visslade in våra hundar, maken hämtade ett koppel för att få tag i grannhunden men den drog tillbaka genom staketen hem till sin tomt.

När vi pratade med hussen så skrattade han och sa "tur det inte var den andra, hon höglöper", och tyckte att vi skulle sätta el på VÅRT staket... :nailbiting::arghh::banghead::banghead:

Om de mest aggressiva tar sig in till oss så kan jag inte tänka mig att det blir lika lugnt. Både Frodo och Tas är mycket noga med att skydda valpen om något händer. Hur sjutton ska man agera i ett sånt här läge? Ska inte vi kunna ha våra hundar på vår egen, inhägnade, tomt?
 
Just nu har jag en extremt billig hund :meh:

Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.

Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.

Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....

Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.

Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
Min är också mag-hund - han har problem med inne-kiss ibland i samband med skov

(hos en dagmatte kissade han ogenerat, hemma har han gömde han sig när det var han och Släkting - när det är han och jag blir han ibland så kissnödig att han blir helt hysterisk och bara skriker rakt ut)
 
Bwaaah, träffade mosters settervalp i helgen flera gånger och hellskotta vad uppe i varv den var 🤪
Gry gillade den inte alls, den tog inte hennes nej och då den är större än henne fick hon mest sitta i mitt knä.

Men jag tror faktiskt inte alls min valp kommer vara sådär. Jag hade avlett innan det gick över styr och begränsat den när den var övertrött.
 
Just nu har jag en extremt billig hund :meh:

Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.

Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.

Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....

Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.

Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
OM han är frisk och kry så hade jag sugit tag i honom och berättat vad jag tycker om beteendet.

Ammo får nästan mindre stimulans nu,han skulle inte tänka tanken ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp