Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harry har fått en till present ❤️
IMG_20220926_160956.jpg
 
Idag har vi hunnit med en massa olika aktiveringar, trots grå jobbmåndag :) Först joggingintervaller på morgon”promenaden”, hopp och lek lös i skogen på lunchpromenaden, söka tepåse efter middagen och nu under kvällen la jag ett spår för första gången i en av beteshagarna. Medan spåret låg till sig så gömde jag mig i skogen, så hon fick leta mig (roliiiigt!). Slutligen så tog hon spåret över beteshagen superbra, trots att det blåste lite så doften rört på sig en del.

En salig mix, kanske inte hundra pedagogiskt men hon har roligt i alla fall :D
 
Har precis varit ute med dårarna i drygt tre timmar på skogspromenad. SÅ skönt att kunna vara ute ordentligt med Ebrah igen :heart Lily fick vara lös lite också. Hon var otroligt duktig, sprang fort(!) men höll sig nära och så fort jag blev lite rädd att hon skulle komma utom synhåll så visslade jag på henne, då kom hon snabbt och höll sig närmare igen och så kom hon fint på inkallning.

Sedan på vägen hem så var hon mindre duktig, Lily alltså. Då hittade hon nämligen bajs att rulla i. Hon hann med att riktigt vältra sig i det innan jag drog bort henne (hon var alltså kopplad när det hände) och alltså den stanken... En av de mest stinkande bajshögar någonsin! Även när hon gick 2 meter framför mig så kände jag stanken. Herrejösses så vidrigt det var :yuck: Av förklarliga skäl blev det raka vägen till badrummet när vi kom hem, först därefter åt vi middag.

Nu har jag trötta, mätta och nöjda salukis här hemma. Återstår bara att ordna någon mer mat till mig. Jag åt lite, men det är något med den maträtten som gör att jag inte kan få i mig speciellt mycket även om jag är hungrig :cautious:
 
Jag kastar min in i uppdateringstråden för första gången på säkert ett år bara för att dela med mig av lyckan över att ha hittat en hund för första gången NÅGONSIN som jag känner att min hund faktiskt trivs med att leka med.

Hon är väldigt försiktig, om än lekfull och nyfiken, men 99 % av hundarna är för buffliga, brutala och tacklar henne för mycket för hennes smak. Så jag har helt släppt det här att hon ska leka med andra hundar, helt enkelt eftersom det utgör en skaderisk, och inte ger henne så mycket mer än eventuella negativa upplevelser (alltså, jag har full förståelse för att hundar kan leka "hårt" ihop, men det är bara inte hennes kopp te, det är tydligt).

Men så häromdagen så fattade hon instinktivt tycke på promenad för en finsk lapphund som dessutom bara bor 3-4 hus bort. Vi blev inbjudna till deras trädgård, och de lekte SÅ fint ihop. Första hunden någonsin som faktiskt verkade uppskattade hennes stil, som var försiktig och backade av när hon signalerade att det blev för mycket, och som tyckte hennes fintande och galna rusande faktiskt var en rätt rolig stil.
Jag tror inte bristen på lekkamrater direkt gjort henne någon skada senaste året, men det var väldigt roligt och fint att se hur nöjda både hon och lapphunden var efter en lång stund ihop. Förhoppningsvis blir det fler stunder ihop, med tanke på hur nära varandra vi bor :)
 
Vaccination och årskontroll av Alvin idag, det känns alltid skönt. Det fanns inte någon tandsten eller missfärgning alls på tänderna så det var skönt att se att han med sina 12 år har så fina tänder och att den dagliga tandborstningen ger effekt. Öron och hull och allt hon undersökte var bra. Blåsljudet var på samma nivå som innan men jag ska boka en tid för ultraljud igen på en större klinik. Han äter medicin och är helt symtomfri. Varit på samma nivå i ca 4-5 år nu så det är stabilt.

Han var som vanligt en väldigt snäll hund som gick med på allt och det känns skönt att veta att han är en farbror som faktiskt mår väldigt bra.
9D0EAC7C-69B2-42B5-AA2B-4193D83C7F72.jpeg

Lilla hjärtat ❤️
 
Jag kastar min in i uppdateringstråden för första gången på säkert ett år bara för att dela med mig av lyckan över att ha hittat en hund för första gången NÅGONSIN som jag känner att min hund faktiskt trivs med att leka med.

Hon är väldigt försiktig, om än lekfull och nyfiken, men 99 % av hundarna är för buffliga, brutala och tacklar henne för mycket för hennes smak. Så jag har helt släppt det här att hon ska leka med andra hundar, helt enkelt eftersom det utgör en skaderisk, och inte ger henne så mycket mer än eventuella negativa upplevelser (alltså, jag har full förståelse för att hundar kan leka "hårt" ihop, men det är bara inte hennes kopp te, det är tydligt).

Men så häromdagen så fattade hon instinktivt tycke på promenad för en finsk lapphund som dessutom bara bor 3-4 hus bort. Vi blev inbjudna till deras trädgård, och de lekte SÅ fint ihop. Första hunden någonsin som faktiskt verkade uppskattade hennes stil, som var försiktig och backade av när hon signalerade att det blev för mycket, och som tyckte hennes fintande och galna rusande faktiskt var en rätt rolig stil.
Jag tror inte bristen på lekkamrater direkt gjort henne någon skada senaste året, men det var väldigt roligt och fint att se hur nöjda både hon och lapphunden var efter en lång stund ihop. Förhoppningsvis blir det fler stunder ihop, med tanke på hur nära varandra vi bor :)
Känner igen mig, Roxy springer hellre runt som en dåre än att brottas. De flesta blir för hårdhänta för hennes smak. Vi har hittat några som det funkar toppen med, det är så kul att se när båda hundarna verkligen uppskattar leken!
 
Nån är lite trött ❤️ klockan har ringt 3 gånger (jag var också trött och snoozat tydligen🙈😅) men hon har inte lyft ett öra. Nu måste vi dock upp om vi ska hinna ut och sen förbereda frukost innan min lektion börjar kl 9 😅
Gissar att gårdagens nosework lektion var energikrävande.
Snapchat-786985587.jpg
 
Var precis ute med hundarna på en lugn långpromenad, inte lång sträcka, men vi strosade runt och de fick skutta lite i rastgården också. Väldigt fint och bra :)

Dessutom fick jag en enligt mig helt fantastiskt bra idé! Nästa månad fyller Lilys uppfödare år. Jag och några andra går ihop och köper en present till henne då. Meeen jag vill gärna göra något lite mer. Så, jag kom på nu att det perfekta vore att skicka ett grattis-kort! Om jag väljer ut något fint, skriver en liten hälsning och sedan ordnar hundarnas tassavtryck så att de får "skriva under" på kortet också så borde hon bli överlycklig :D Har läst nu att det ska gå bra att ordna sådant med vattenfärg, så det ska testas i alla fall. Då kan jag använda lila och orange också som är Lilys och Ebrahs färger. (och det är ingen risk att hon ser det här, hon sitter i USA och kan inte Svenska)
 
Det är sjukt hur svårt det är att få tid till ultraljud i min stad. Den enda som gör det kommer varannan var tredje månad och när jag ringde för att boka tid hamnade jag på reservlistan som nummer 10 i november och dom kunde inte garantera någon mer gång i år eller när hen kommer igen.

Fick söka mig iväg en ganska lång bit bort till en klinik som jag varit på förut. 30 minuter kötid men jag knep en plats 19 oktober. Det känns skönt.
 
Det är sjukt hur svårt det är att få tid till ultraljud i min stad. Den enda som gör det kommer varannan var tredje månad och när jag ringde för att boka tid hamnade jag på reservlistan som nummer 10 i november och dom kunde inte garantera någon mer gång i år eller när hen kommer igen.

Fick söka mig iväg en ganska lång bit bort till en klinik som jag varit på förut. 30 minuter kötid men jag knep en plats 19 oktober. Det känns skönt.
Usch så bökigt. Här brukar det vara ganska enkelt att få tid. Eller var i alla fall för något år sedan när det var aktuellt, det är möjligt att det blivit värre nu...
 
Kom på att jag behö er boka ettårs vaccination åt Tilda. Lättare sagt än gjort. Veterinären vi var till förra året har tydligen stängt, anicura I stan har inte ens tid att ringa upp mig, så ringt en klinik 4 mil bort men dom svarade inte heller, men jag kunde åtminstone lämna ett meddelande så får vi se om dom ringer upp..
 
Kom på att jag behö er boka ettårs vaccination åt Tilda. Lättare sagt än gjort. Veterinären vi var till förra året har tydligen stängt, anicura I stan har inte ens tid att ringa upp mig, så ringt en klinik 4 mil bort men dom svarade inte heller, men jag kunde åtminstone lämna ett meddelande så får vi se om dom ringer upp..
Shit, det måste jag ju också göra! Eller ja, det finns nog drop in-tider här... Ebrah behöver också vaccin.
 
Tyvärr har vi inte så gott om veterinärer här omkring :( AniCura i stan svarar inte ens själv i telefon, utan det är Falun man får prata med, men jag fick inte ens möjlighet att boka telefontid/bli uppringd "för dom hade fullt".
Det är fördelen med att bo i förort till Sthlm.. Jag kollade runt på några olika nu, konstaterade att min närmsta var billigast och har därför 10 min promenad dit. De har inte drop in, men hade tid redan imorgon om man hade velat det. Jag skickade dock mail nu och bad om tid i början på nästa månad, för jag vill boka tid för Ebrah och Lily samtidigt och via bokningstjänsten på nätet kan man bara ta en hund i taget (tvivlar starkt på att det behövs 30 min för att vaccinera två hundar som kommer samtidigt). Otroligt smidigt.
 
Tyvärr har vi inte så gott om veterinärer här omkring :( AniCura i stan svarar inte ens själv i telefon, utan det är Falun man får prata med, men jag fick inte ens möjlighet att boka telefontid/bli uppringd "för dom hade fullt".
Kan man inte boka online på Anicura? Inga problem att göra det på Evidensia online i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp