Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej, är det någon som har koll på Majstor som företag?
Försökte hitta ursprung på produkter men kan inte hitta var det tillverkas eller råvarornas ursprung.
Finns en butik inte så långt ifrån mig och vill bunkra upp med tuggben till när tandbyte sker.
Ena jag lyckats hitta är att deras hundfoder med lamm samt anka verkar tillverkas i Wales.
 
Nu på eftermiddagen upptäcker jag såklart att Nikes örongång är full av var 🙄. Husse har ringt massor av veterinärer men icke, fick till slut napp på ett nyetablerat helgöppet ställe tack och lov. Inte jätteakut såklart men synd om hon ska gå hela helgen. Få se om det blir till att stryka SM planerna om nån vecka beroende på behandling. 😕

Hoppas att det inget allvarligt.. Har märkt att hon varit lite besvärad av öronen men hon har varit lite kliig överlag och jag tänkte att det för att hon fått tuggis med kyckling i som hon egentligen inte ska äta men husse glömmer ju bort sånt och hade köpt. Tur att man ändå kollar igenom henne hela tiden. Har funderat på om hon är lite loj men alltså hon är ju sån naturligt och har sprungit bra på träningarna ändå. Dock har hon petat ner en bom eller två vilket hon inte brukar göra så det lär väl vara örat som spökat.

Djurkontot är lite övertrakasserat senaste månaden med Nessies separata kremering, Tay fick ett veterinär besök då han verkade ha besvär med magen men det löste sig såklart samma dag (vi var väl onödigt nojjiga) och så inköpet av Spock för att inte tala om de sedvanliga kostnaderna för hundarna och nu Nikes akuttid hos veterinär men jag är himla tacksam att vi slapp vänta tills på måndag!

Tay och Nike
20220609_195431.jpg
 
Vet inte om det beror på att Ebrahs skendräktighet äntligen(!) är över, eller om det är för att hon senaste dagarna ätit i princip uteslutande fodax, men jag tycker att hon druckit mindre än vanligt. Hon tyckte t.o.m. att hon var nöjd med bara lite vatten efter att ha sprungit som en tok i rastgården. Imorgon blir det foder från real igen. Får se om hon börjar dricka mer då eller om det håller sig som nu.
 
Packar för att åka till kappbanan... Kamera (med fullt batteri och tomt minneskort), halsbandet jag ska ha när jag släpper hundar, bilsele, bur + vetbed + handduk som kan läggas på som solskydd vid behov. Fleecetröja till mig, vattenskål till hundarna... Solskyddskräm och keps. Borde inte behövas så mycket mer, men är ändå rädd att glömma något.

Det här är också anledningen till att jag hatar resor osv. Det spelar ingen roll hur många gånger jag gjort det, jag är alltid rädd att glömma något (men vägrar packa mer än nödvändigt), är rädd att komma sent, rädd att något ska gå fel osv. Väl på plats uppskattar jag det. Men innan... Nä fy.

Hundarna får åka dit med sina halsband på, och så har jag ett lite starkare och säkrare koppel till Ebrah än vanligt :p
 
Packar för att åka till kappbanan... Kamera (med fullt batteri och tomt minneskort), halsbandet jag ska ha när jag släpper hundar, bilsele, bur + vetbed + handduk som kan läggas på som solskydd vid behov. Fleecetröja till mig, vattenskål till hundarna... Solskyddskräm och keps. Borde inte behövas så mycket mer, men är ändå rädd att glömma något.

Det här är också anledningen till att jag hatar resor osv. Det spelar ingen roll hur många gånger jag gjort det, jag är alltid rädd att glömma något (men vägrar packa mer än nödvändigt), är rädd att komma sent, rädd att något ska gå fel osv. Väl på plats uppskattar jag det. Men innan... Nä fy.

Hundarna får åka dit med sina halsband på, och så har jag ett lite starkare och säkrare koppel till Ebrah än vanligt :p

Gör en lista? Det gör jag alltid inför träning, tävling etc.
 
Jag får nog börja göra det igen. Jag gjorde det förut, men vet inte hur mycket det faktiskt hjälpte och slutade efter ett tag. Får se om det kanske är annorlunda nu när jag blivit gammal och klok eller något :angel:
Jag har en lista i mobilen som jag bockar av, vissa saker på den följer inte alltid med men då finns de iaf på listan till nästa gång. Det gör att min hjärna spinner runt lite mindre kring om allt är med eller inte :D
 
Nu är vi iaf hemma från kappbanan. Lily var lite tveksam förra gången vi var där, tyckte det var lite obehagligt att gå iväg med främmande människa i främmande miljö när det var okända och stökiga hundar i närheten osv. Hon fick dock ett jättebra avslut förra gången och det verkade hon komma ihåg, för oj vad glad hon var idag!

Hon hade fått ett sent startnummer idag för att hinna titta på allt och fundera lite innan det blev hennes tur, och oj vad hon blev pepp när hon såg Ebrah och sin bästis springa. Sedan var det då hennes tur. Bästis matte tog henne till starten eftersom de känner varandra väl. Lily tittade inte ens efter mig utan gick med glatt humör med dit hon skulle. Jag stod längst bort på banan vid andra änden av raksträckan och Lily blev då som gömd bakom det låga staketet, men jag såg allt hennes glada svans sticka upp :rofl:

Sedan for hon iväg efter trasan, ingen tvekan alls och hon såg bara jättejätteglad ut :heart Hon tittade lite på den när den stannat, men verkade mest tycka det var tråkigt att den alls stannade. Tillbaka till start för att köra en gång till, och då var det ännu mer fart och ett enormt självförtroende. Jösses vad hon tog i när hon sprang, och på slutet kastade hon sig på trasan direkt när den stannade :D Helt underbart att se, och efteråt var det flera som blev imponerade av hur snabbt hon sprungit. Efter det försökte hon dra tillbaka till banan varje gång vi gav oss ut på liten rastningsrunda. Hon har helt klart fattat grejen nu!

Ebrah, hon fick först testa att gå igenom startboxen (vilket hon inte brydde sig det minsta om), sedan släppte en vän henne. Vännen har aldrig varit med på kappbana förut, så jag tyckte att hon kunde få släppa Ebrah eftersom Ebrah är så otroligt snäll och vet precis hur allt går till. Efteråt skrattade vännen och sa att det känts mest som om hon var där för syns skull, för Ebrah hade raskt ställt sig i position och sedan stått helt still tills hon blev släppt och då farit iväg som skjuten ur en kanon :D

Sedan var det dags för helt varv. Hon sprang det förra gången också utan minsta konstigheter, men idag tänkte jag att vännen skulle få släppa även där, och då blev Ebrah förvirrad. Starten var inte på samma ställe som släpharen, och det märktes lång väg att Ebrah inte alls hängde med på att trasan skulle komma i luften efter den fasta maskinen den här gången. Så, när Ebrah släpptes stod hon först stilla, sedan travade hon åt det håll där släpharen stannat, kollade lite efter mig och fattade allmänt ingenting alls. Så fort hon fick syn på mig kom hon i galopp, och så gick vi tillsammans till vännen för att få koppel och starta igen. När jag stod med henne vid starten så var det så tydligt att hon inte alls var pepp. Hon sprang sedan lite pliktskyldigast genom en kurva och efter det kom hon igång! Full fart och kom riktigt nära trasan någon gång också. Får se lite hur vi ska lägga upp det nästa gång, men glad var hon iaf!
 
Skrapsår på trampdyna. Bara hålla koll och vänta några dagar antar jag? Han är besvärad av det och försöker slicka en del. Smörjde in med lite mjukgörande salva (klöversalva) då han är lite torr också. Känner mig som en helt nybörjare på djur bara för att det är en hund den här gången.

Annars går det framåt för oss. Träningen flyter på bra även om vi mest tragglar fotposition och med halti på drar han inte omkull oss längre. Så hundmötena går lite bättre bara genom att vi kan slappna av på ett annat sätt. Han kommer liksom inte loss nu så vi kan faktiskt träna på hundmötena istället för att bara hålla i för glatta livet.

Förra ägaren ska komma upp om någon vecka och hälsa på när hon har semester. Ska bli kul och nyttigt att få lite mer tips och verktyg av henne.

I helgen ska vi upp till mina föräldrar och hälsa på. Då ska han få simma lite vilket han tycker om, men svårt att åka till hundbad när han är som han är. Föräldrarna har sjötomt med egen badplats.
 
Skrapsår på trampdyna. Bara hålla koll och vänta några dagar antar jag? Han är besvärad av det och försöker slicka en del. Smörjde in med lite mjukgörande salva (klöversalva) då han är lite torr också. Känner mig som en helt nybörjare på djur bara för att det är en hund den här gången.

Annars går det framåt för oss. Träningen flyter på bra även om vi mest tragglar fotposition och med halti på drar han inte omkull oss längre. Så hundmötena går lite bättre bara genom att vi kan slappna av på ett annat sätt. Han kommer liksom inte loss nu så vi kan faktiskt träna på hundmötena istället för att bara hålla i för glatta livet.

Förra ägaren ska komma upp om någon vecka och hälsa på när hon har semester. Ska bli kul och nyttigt att få lite mer tips och verktyg av henne.

I helgen ska vi upp till mina föräldrar och hälsa på. Då ska han få simma lite vilket han tycker om, men svårt att åka till hundbad när han är som han är. Föräldrarna har sjötomt med egen badplats.
Han får absolut inte slicka! I denna fuktiga värme blir det snabbt infekterat om han slickar. Köp en tratt, tvätta med klorhexidinlösning eller schampo och sätt på en tassko när ni är ute. Inne ska det vara öppet och lufta så kragen måste vara på hela tiden så att han inte kommer åt.
 
Igår var det den årliga mjukglassdagen, vi åker till glassens hemstad och beställer laktosfri mjukglass åt grabbarna och så får dom smaka.

Inga stora mängder utan bara smaka lite så det inte påverkar magen. Och oj oj oj vad det är uppskattat!

Milou högg in med målmedvetenheten som om han aldrig fått mat i hela sitt liv. Alvin fick äta från en liten sked för han har lite svårt att komma åt annars och som han njöt. Han blundade med ögonen som när han ligger i solen och njuter. Han älskade varje litet slickande på skeden. Blev inte så mycket totalt för magarnas skull men båda hade en perfekt stund. En av bästa stunderna på sommaren. Tradition sen Alvins alla år, han var väl 1 år första glassdagen och nu 12 år.

Slutade med att jag och Alvin delade glassen men det var så mycket trots en liten bägare så tillsammans åt vi nog bara en fjärdedel.

Så en perfekt dag med grabbarna och pappa.

A573B728-4C33-4FE0-8D6C-8C63E919041F.jpeg
 
Och trimning av Alvin, jösses vad mycket päls. Kompakt och krullig. Blir skönt för honom att slippa borstas även om vi kommit in i en bra rutin för att göra borstningen mer ok även om han tycker det är pest och pina så verkar han till och från verka tycka om piggborsten. Och jag tycker inte heller att borsta är så kul.

Men också värmen, kortare päls nu inför att det kanske blir lite varmare. Det är lite jobb med det det hela att få det jämnt och fint. Blir inte perfekt men helt ok. Tog runt 1 timme och 20 minuter plus att jag började igår med ansiktet och halsen och öronen. Så relativt smidigt men så himla tråkigt och när man precis dragit dom första dragen så kommer paniken, hjälp! Det ser galet ut, det kommer bli katastrof, vad tusan har jag gjort :rofl:

E301BE4F-5B6A-4E34-B480-56833A31DA00.jpeg
 
Kan konstatera att Ebrah fått mycket finare tänder sen Lily flyttade in. Det råkade visst bli så när jag ger massor av tugg till Lily för att distrahera henne, och ger lika mycket till Ebrah för att hon inte ska bli utan :p Hon är så jäkla glupsk bara, men jag upplever ändå att hon äter något lugnare nu när hon är van vid att få benen ofta. Att ha dem framme hela tiden går inte, inte än iaf.
 
Torsten äter allergifoder. Det har funkat bra. Han kliar sig inte mycket, knappt alls faktiskt. Det lilla han kliar kan lika väl vara myggbett eller nån enstaka fästing som ändå fått för sig att bita fast
(och sedan dö)
Problemet är att det är så små givor. Han vill ha mat på morgonen och får en halv dl. En hel dl till lunch och en halv som kvällsmat.Eftersom hn äter från en handduk så går det enkelt att strö bitarna glest så han inte kan kasta i sig dem. Men de tar slut ganska fort ändå.

Försöker dryga ut med råa morötter i småbitar men han gnäller och skäller på skafferiet ändå.
 
Torsten äter allergifoder. Det har funkat bra. Han kliar sig inte mycket, knappt alls faktiskt. Det lilla han kliar kan lika väl vara myggbett eller nån enstaka fästing som ändå fått för sig att bita fast
(och sedan dö)
Problemet är att det är så små givor. Han vill ha mat på morgonen och får en halv dl. En hel dl till lunch och en halv som kvällsmat.Eftersom hn äter från en handduk så går det enkelt att strö bitarna glest så han inte kan kasta i sig dem. Men de tar slut ganska fort ändå.

Försöker dryga ut med råa morötter i småbitar men han gnäller och skäller på skafferiet ändå.
Tror du att det kan funka att strö ut det över en bit av gräsmattan?
Annars kan du testa rulla ihop handduken och ha några kulor i varje lager.
Är det riktigt varmt på sommaren kan jag rekommendera att första blöta upp det i vatten och sedan frysa in det så kan han slicka i sig det. Brukar vara tacksamt vid riktigt varma dagar. 🙂
 
Tror du att det kan funka att strö ut det över en bit av gräsmattan?
Annars kan du testa rulla ihop handduken och ha några kulor i varje lager.
Är det riktigt varmt på sommaren kan jag rekommendera att första blöta upp det i vatten och sedan frysa in det så kan han slicka i sig det. Brukar vara tacksamt vid riktigt varma dagar. 🙂
Han äter väääldigt långsamt och måste få maten utspridd. Mat i en hög rör han inte. Alltså går skål bort för det blir för många kulor på samma ställe. Så nej han är inte glupsk.
Just nu är det mängden som är bekymret. Han anser att han får för lite
 
Uppdatering om mig, hundkopplat: lillfingret fick sig en smäll för ca sex veckor sedan då Pajaz gjorde ett ryck mot grannhunden. Dum som jag var väntade jag på att smärtan och svullnaden skulle gå över av sig självt. Förra veckan gick jag iaf till vårdcentralen och igår fick jag tid för röntgen. Det var tänkt att bara vara röntgen men hon som tog bilderna tyckte att läkaren skulle kolla på dom direkt vilket han gjorde. March till akuten efter det. Fraktur och lös benbit. Hade jag kommit in på en gång hade dom opererat men nu var det för sent kom dom tillslut fram till. Om jag har fortsatt problem med smärta om ett år(!!) ska jag återkomma för då kanske dom måste bryta upp den och operera ändå.

Allt pga ett ryck i kopplet som tog olyckligt. Så får ni ont efter ett ordentligt koppelryck- kolla upp det på en gång. Hellre en gång för mycket. Jag kanske får tillbaka full känsel. Smärtan och svullnaden kanske lägger sig om några månader. Om jag har tur. Jävla skit.
 
Uppdatering om mig, hundkopplat: lillfingret fick sig en smäll för ca sex veckor sedan då Pajaz gjorde ett ryck mot grannhunden. Dum som jag var väntade jag på att smärtan och svullnaden skulle gå över av sig självt. Förra veckan gick jag iaf till vårdcentralen och igår fick jag tid för röntgen. Det var tänkt att bara vara röntgen men hon som tog bilderna tyckte att läkaren skulle kolla på dom direkt vilket han gjorde. March till akuten efter det. Fraktur och lös benbit. Hade jag kommit in på en gång hade dom opererat men nu var det för sent kom dom tillslut fram till. Om jag har fortsatt problem med smärta om ett år(!!) ska jag återkomma för då kanske dom måste bryta upp den och operera ändå.

Allt pga ett ryck i kopplet som tog olyckligt. Så får ni ont efter ett ordentligt koppelryck- kolla upp det på en gång. Hellre en gång för mycket. Jag kanske får tillbaka full känsel. Smärtan och svullnaden kanske lägger sig om några månader. Om jag har tur. Jävla skit.
Men nej och fy, stackars dig det där låter verkligen inte bra. Jag håller tummarna för att ditt lillfinger. Har du mycket ont?
 
Men nej och fy, stackars dig det där låter verkligen inte bra. Jag håller tummarna för att ditt lillfinger. Har du mycket ont?
I slutet av dagarna har jag rätt ont. Men inte så ont som jag trodde en fraktur skulle göra :laugh: Är van vid stukningar och stukade även fingret vid händelsen och tycker det gör ondare. Så trodde inte att det var så farligt som det visst var. Men dom hade sett liknande skador förut vid just koppelryck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp