Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
I slutet av dagarna har jag rätt ont. Men inte så ont som jag trodde en fraktur skulle göra :laugh: Är van vid stukningar och stukade även fingret vid händelsen och tycker det gör ondare. Så trodde inte att det var så farligt som det visst var. Men dom hade sett liknande skador förut vid just koppelryck.
När jag gick med en absolut sprallig unghund med noll koll på sin kropp eller på mig blev det ett hårt ryck som smärtade till över bröstkorgen och revbenen. Hamnade också på akuten till sist efter att som du väntat för länge, flera dagar och jag åkte bara för att mina föräldrar tvingade mig. Men det blev så illa att jag inte kunde röra mig eller andas. Visade sig att jag hade någon sorts sträckning och svullnad över ena sidan av överkroppen och mellan revbenen och att jag inte kunde andas pga smärtan. Var så dålig att dom skjutsade förbi mig på en säng in i ett akutrum och kopplade in mig till en massa maskiner eftersom jag inte kunde syresätta mig. Fick stanna över dagen och sen åka hem men det gjorde ont i flera månader. Men det gick över till slut i alla fall. Och allt för ett oväntat drag i kopplet.
 
Min öilla pappskallr. Gick upp för att läggs mig. Bar upp honom i sedvanlig ordning. Efter en stund larmade min blodsockermätare för lågt blodsocker. Så jag gick ner till köket för att ära nåt. Torsten stod uppe och gnällde och skällde. Så småningom kom han ner för egen maskin. Han som inte vågar gå i trappan. Lille skutt, han var orolig.
 
Var på kurs med sparven igår, och det gick superbra tills han kommer ut ur en tunnel med halva sporren (klon alltså, är osäker på terminologin 🙈) borta 😩
Det slutar blöda fort men pulpan är blottad, så får hålla rent och lindat ett tag nu 😔 Tack och lov lämnar han lindan i fred (så länge jag har koll) och verkar inte ha ont ❤️

Nått särskilt man ska tänka på vid sådana skador?
 
Var på kurs med sparven igår, och det gick superbra tills han kommer ut ur en tunnel med halva sporren (klon alltså, är osäker på terminologin 🙈) borta 😩
Det slutar blöda fort men pulpan är blottad, så får hålla rent och lindat ett tag nu 😔 Tack och lov lämnar han lindan i fred (så länge jag har koll) och verkar inte ha ont ❤️

Nått särskilt man ska tänka på vid sådana skador?
Är sporren fortfarande i sin naturliga vinkel? Verkar han ha ont på något vis?
Att jag frågar är för att Aysu en gång drog till sporren lite tokigt, den petade liiite utåt och alla jag pratade med var övertygade om att det var ett klokapselbrott. Vi bokade iaf tid hos veterinär dagen efter och jag insisterade på att vi skulle röntga, trots att veterinären tyckte att det var helt onödigt. Väl röntgad så konstaterades det att hon hade en rejäl klobensfraktur och att sporren behövde amputeras...
 
20220623_164053.jpg


Igår tog vi med hundarna till grustaget så de fick bada i värmen. Lille Tam har installerat sig fantastiskt snabbt här hemma och leker som bara den med kusin Zoe, han till och med testade att simma några meter!
 
Är sporren fortfarande i sin naturliga vinkel? Verkar han ha ont på något vis?
Att jag frågar är för att Aysu en gång drog till sporren lite tokigt, den petade liiite utåt och alla jag pratade med var övertygade om att det var ett klokapselbrott. Vi bokade iaf tid hos veterinär dagen efter och jag insisterade på att vi skulle röntga, trots att veterinären tyckte att det var helt onödigt. Väl röntgad så konstaterades det att hon hade en rejäl klobensfraktur och att sporren behövde amputeras...
Tack för svar! Ja, jag tycker den är det, men ja han har ont när jag är där och fixar med den. Han haltar inte utan bandage på, men med bandage haltar han ordentligt..
ska ta en app-konsultation nu tänker jag, vill inte åka in med honom om jag inte måste då han är så svårhanterad av andra än mig :(
 
Tack för svar! Ja, jag tycker den är det, men ja han har ont när jag är där och fixar med den. Han haltar inte utan bandage på, men med bandage haltar han ordentligt..
ska ta en app-konsultation nu tänker jag, vill inte åka in med honom om jag inte måste då han är så svårhanterad av andra än mig :(
Fick tid på en klinik där jag varit med min katt, och han är nu inne och tar bort resterna av klon. Känns tryggt ändå att någon professionell tittar på det :) Så kanske jag i bästa fall kan bli lugn nog att lämna honom till mina föräldrar ett dygn så jag kan åka på min väns bröllop imorgon 🙃
 
Även i Sthlm är det varmt. Jag märker det mest på att Lily inte är en konstant tornado och att Ebrah faktiskt håller sig till att sola någon enstaka minut åt gången.

Funderar på att ta en långpromenad nu ikväll. Vi har planerat dagsvandring imorgon men får se hur det blir med det...
 
Är mäkta imponerad av hunden, vi campar på ett ställe med MÅNGA hundar. Han sköter sig, inga utfall och våran granne har en hanhund som han tittar på ibland. Promenaderna går utmärkt och vi kan gå förbi husvagnar där det bor hundar utan utfall, skrik eller protester. Ibland kan han. :love:
 
Den här dagen inleddes med en tur till Ekerö, eller närmare bestämt Kärsön. Där finns en liten vandringsled som är ca 7km lång och den gick vi!

Leden går som runt hela Kärsön, mestadels fina stigar, några korta grusvägar. Eftersom den går nära vattnet hela tiden fanns det gott om möjligheter för hundarna att kliva ner och svalka sig (vilket de gjorde många gånger!). Koppeltvång överallt, men det gjorde oss ingenting :) Jag hade på flexi på båda damerna och knatade på.

Det kändes som en perfekt promenad med tanke på vädret. Nu ligger vi hemma och vilar. Persiennerna är nere på den sidan av lägenheten som solen är på och så har jag öppnat så att det blir korsdrag. Riktigt behaglig temperatur här faktiskt.
 
En riktigt lyckad midsommar. Fint väder så vi kunde sitta ute efter lunchen och när vi kom ut blev det mycket lugnare med hundarna. Dom blev först helt till sig av glädje av alla dofter, all mat omkring dom, ett ställe dom nästan aldrig är på och många människor att hälsa på både kända och okända men sen fick dom ligga still på samma ställe där jag visade dom när vi åt. Dom behövde bara kika runt lite och hälsa på alla först. Dom ställer sig gärna hos farfar annars för att han tappar mat titt som tätt :p Vilket jag dock inte vill och inte tycker är ok.Men förstår lockelsen.

Blev ett par promenader men när vi satte oss på gräset med en filt blev det ännu mysigare. Grabbarna lekte och jagade och brottades med varandra. Farbror Alvin på 12 år fick ett riktigt busryck och Milou blev hel vild. När dom slutat försökte Alvin få igång Milou igen men ynglingen verkade inte intresserad efter ett par rejäla busryck i full fart då han tog ut sig rejält. Det var verkligen roligt att se dom, så glada båda två. Och skönt med en frisk lite äldre gubbe. Inte som en 12 åring mer som en på 12 månader.

En av dom bästa sakerna är att Alvin och Milou som är både ovana med barn och att dom tycker barn är lite läskiga var att en liten flicka på 6 år blev accepterad, hon fick ge dom godis och klappa och pyssla med dom. Mycket uppskattat från båda hållen. Jag och mamma satt på en filt på gräset och flickan var så söt, hon satte sig helt enkelt bara hos oss som att det var självklart. Hon sa hej då när hon skulle gå men hon sprang tillbaka en andra gång och sa hej då till Alvin och Milou. Inte mig :rofl:

Alvin kan gosa i en evighet så han var i himmelriket.:heart
 
32 grader här. Då kunde jämten lära sig simma :laugh:
Nu får husse lägga extra krut på inkallningsträningen, för några bäckar lär inte stoppa den här damen :p
664FECEF-CA37-448B-99F0-A1B3C1C08B95.jpeg


Det är vanligt att spetsar inte simmar, så för de som inte kan kalla in sina hundar under jakt brukar en bredare bäck kunna hjälpa till för att få stopp på dem :p
 
Ville har haft en bra midsommar, vi har varit hos kompisar i deras stuga, igår utflykt med hela gänget och fika. När vi kom tillbaka fick han bada lite, sen satt han och jag i skuggan en bit bort eftersom det egentligen var hundförbud på badplatsen. Men vi kunde avsluta med att simma innan vi gick tillbaka till stugan eftersom det var tomt på folk. Sen hängde vi i skuggan och när knotten kom flyttade vi in och slog igång ACn.
Idag långpromenad med bad i bäckar och sen spola jag av honom när vi kom tillbaka. Sen satt vi i skuggan och njöt vid stugan medans de andra bada. :) Nu hemma igen där det finns många svala platser :)
20220624_112837.jpg
 
Vi tog oss ut på utflykt på två och en halv timme bara vi tre. Det är längre än Alvin orkar i värmen så vi gick till ett mysigt ställe där vi satt och låg i gräset och njöt av vädret och bara tog det lugnt. Alla tre hade det väldigt bra. Tycker så mycket om det stället. Lugnt och skönt och nära. Alvin somnade till och med.
82E8976D-802A-4126-A552-1F4E6975E07F.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp