Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.

Denna? Jag började faktiskt med den igår. :)

Jag gillar även nolimitobedience-övning där man gå igenom två koner (start) leker i 15 sek och går ut igen. Sen lägger man till 15 sek för var dag (dock gör man inte den i 30 dagar). Men man hade kunnat göra 10 sek i 30 dagar och på en ny plats var dag?
Sista övningen är tacksam att göra om man har en hund som lätt blir störd på nya platser.

Vi får kanske planera för fler utmaningar nästa år. :D Jag vill gärna komma ut på åtminstone 3 startklasser nästa år.
Ja precis.
 
Några 150*150 meter får jag definitivt inte ihop här ute i skogen, iaf inte om det kommer mer snö vilket det garanterat gör. Isen har inte lagt sig än heller och pterigen- lär vara rätt djup snö senare.
 
Jag hade gärna varit på. Men 150*150 meter och varje dag.. i januari?! Nej, tack! 😂🙈
😝😝😝

Jag tänker tvärtom, hunden måste ut och helst tränas, skitbra med ett "måste". Sen börjar det ju med 5 meter och inte 150 m. 😁

Är det meterna som är svåra att få ihop så kan man ju gå fram och tillbaka på en grusväg tex. Och det är principen som ska åts och inte meterna i slutändan.

Jag är iaf skitpepp! Vill som sagt tävla i vår och då kan man ju inte börja träna när vädret är bättre. 🙂
 
Har ett mindre helvete hemma. Hundar som inte går ihop. Hur sjutton väljer man bort en, eller fler? :cry:

Det är framförallt två som är osams, och den tredje blandar sig i. Den som startar allt kan inte säljas, det är sista vilan som gäller isåfall. Den som får ta allt skit kan inte placeras hos vem som helst, och jag har ett bra hem åt hen men de har just nu inte ens själva någonstans att bo så kan inte ta emot en hund till just nu. Den tredje som blandar sig i allt kan egentligen säljas till vem som helst, men hen är inte ett problem här hemma hela egentligen, så länge inte den första startar bråk.

FAN rent ut sagt :cry:
 
Har ett mindre helvete hemma. Hundar som inte går ihop. Hur sjutton väljer man bort en, eller fler? :cry:

Det är framförallt två som är osams, och den tredje blandar sig i. Den som startar allt kan inte säljas, det är sista vilan som gäller isåfall. Den som får ta allt skit kan inte placeras hos vem som helst, och jag har ett bra hem åt hen men de har just nu inte ens själva någonstans att bo så kan inte ta emot en hund till just nu. Den tredje som blandar sig i allt kan egentligen säljas till vem som helst, men hen är inte ett problem här hemma hela egentligen, så länge inte den första startar bråk.

FAN rent ut sagt :cry:
Usch vilken hemskt situation. Det är min mardröm att hundarna ska börja bråka, förstår att du känner dig förtvivlad.

Hur gammal är den äldsta, som startar det hela? Är det aktuellt att avgränsa den hunden från den som får ta skiten, och sedan, beroende på hur långt den äldre ha kvar antingen ta bort den hunden eller se om det löst sig för dina vänner så den ”snälla” hunden kanske kan bo där ett tag tills det är dags för den äldsta att somna in? Det behöver ju inte vara så att hunden måste omplaceras för alltid, utan dom kanske kan låna hunden en tid bara?
 
Har ett mindre helvete hemma. Hundar som inte går ihop. Hur sjutton väljer man bort en, eller fler? :cry:

Det är framförallt två som är osams, och den tredje blandar sig i. Den som startar allt kan inte säljas, det är sista vilan som gäller isåfall. Den som får ta allt skit kan inte placeras hos vem som helst, och jag har ett bra hem åt hen men de har just nu inte ens själva någonstans att bo så kan inte ta emot en hund till just nu. Den tredje som blandar sig i allt kan egentligen säljas till vem som helst, men hen är inte ett problem här hemma hela egentligen, så länge inte den första startar bråk.

FAN rent ut sagt :cry:
Fy vilken skitsituation, känner verkligen med er! :heart
Vi hade så mellan Skrället och Terrorn en period i slutet av april. Det var en dryg vecka av åtskiljda hundar där Skrället blev rabiat bara av att se ynglingen och den senare i sin tur blev väldigt "på tå". Vi fick ordning på det med hjälp av en riktigt duktig kompis/instruktör, men jag förstår verkligen att det inte är en lösning i alla situationer.
Med facit i hand är jag rätt säker på att det var första symtomet på att Skrällets hälsa började vackla och då blev toleransen med den intensiva unghunden obefintlig. Är medveten om att jag fortfarande är påverkad av det här skitåret men men jag hade velat kolla av hälsoläget på hunden om det inte redan är gjort, särskilt om det är drastiska beslut som ska tas.
 
Usch vilken hemskt situation. Det är min mardröm att hundarna ska börja bråka, förstår att du känner dig förtvivlad.

Hur gammal är den äldsta, som startar det hela? Är det aktuellt att avgränsa den hunden från den som får ta skiten, och sedan, beroende på hur långt den äldre ha kvar antingen ta bort den hunden eller se om det löst sig för dina vänner så den ”snälla” hunden kanske kan bo där ett tag tills det är dags för den äldsta att somna in? Det behöver ju inte vara så att hunden måste omplaceras för alltid, utan dom kanske kan låna hunden en tid bara?
Det är inte den äldsta som startar det, utan den som startar det är bara 3 år :( och jag vill inte ta bort honom bara för att han råkar ogilla en annan hund.. Han är en extremt svår hund, det har sina skäl, vilket gör att han inte kan omplaceras men hemma med våra rutiner så är han väldigt enkel så länge han inte måste umgås med den andra hunden. De har aldrig varit bästa vänner men har mest bara ignorerat varandra. Nu har han dock blivit utåtagerande efter att han chipkastrerades (igen, han har varit chipkastrerad tidigare och visade då tendenser men det är mycket värre denna gång) vilket gör att vi måste hitta en lösning..

Den hunden som tar all skit är den äldsta. Tanken har varit länge att min bror med sambo ska ta henne, men de är just nu mellan två boenden och det är oklart när de hittar ett nytt hus på dagens marknad..

Det är inte konstant bråk men han kan få för sig att vakta saker huxflux och då ger han sig på henne. Hon svarar inte upp så det blir inget stort av det, men hon går runt och är rädd hela tiden nu så det är inte hållbart. Den tredje hunden blandar sig dessutom i och ger sig på samma stackars hund. Denna vecka håller jag dem separerade, vilket innebär att tiken får vara undanstängd hela tiden och hanen får vara med mig för annars skriker han konstant.. Tycker inte det är schysst för tiken att leva så hela tiden heller, så från och med nästa vecka tar min mamma henne. Mamma har dock redan två hundar och klarar knappt av en tredje, så det innebär att jag kommer få hjälpa henne avlasta med hennes hundar istället. Ingen perfekt lösning för någon direkt. Men förhoppningsvis får brorsan tag på ett hus snart och chippet går ju ur så småningom.
 
Fy vilken skitsituation, känner verkligen med er! :heart
Vi hade så mellan Skrället och Terrorn en period i slutet av april. Det var en dryg vecka av åtskiljda hundar där Skrället blev rabiat bara av att se ynglingen och den senare i sin tur blev väldigt "på tå". Vi fick ordning på det med hjälp av en riktigt duktig kompis/instruktör, men jag förstår verkligen att det inte är en lösning i alla situationer.
Med facit i hand är jag rätt säker på att det var första symtomet på att Skrällets hälsa började vackla och då blev toleransen med den intensiva unghunden obefintlig. Är medveten om att jag fortfarande är påverkad av det här skitåret men men jag hade velat kolla av hälsoläget på hunden om det inte redan är gjort, särskilt om det är drastiska beslut som ska tas.
Tack för att du delar med dig, det uppskattas :heart förstår att det måste vara väldigt jobbigt att tänka tillbaka på.

Min utåtagerande hund är inte helt rabiat konstant utan utfallen utlöses av att han vaktar saker. Det är i hemmet problemet finns, där han tycker sig äga saker. Ute kan de leka med varandra utan problem. Det ligger ett visst mått osäkerhet bakom vaktandet samtidigt som han är en väldigt skarp/vass hund, och tyvärr var jag dum nog att chipkastrera honom igen vilket (gissningsvis) gör honom mer osäker och därför reagerar starkare. Problemet finns alltså inte alls när han inte är kastrerad utan då ignorerar han bara den andra hunden.

Det jag tycker är märkligt att han bara vaktar mot en av mina andra hundar. Jag har 5 st.. Han vaktar bara mot den som är lägst i rang, den som viker sig för allt och alla och aldrig svarar upp. Kan det vara för att han vet att han inte kommer få stryk själv då?

Jag kommer inte att ta bort honom, inte just nu. Jag har öppnat dörren för det för ett tag sen, just för att han är en svår hund med osäkerhet, men just detta problem kan vi lösa på andra sätt. Tanken har sen länge varit att den andra hunden ska få ett nytt hem och chippet går ju ut så småningom, så det känns inte rättvist att ta bort honom pga detta.

Med facit i hand så var jag dum som chippade honom igen med tanke på att jag såg tendenser redan förra gången men.. Nu är det som det är. Jag har gråtit och slitit mitt hår ikväll efter två duster idag, men mamma ställer upp och vi löser det.
 
Tack för att du delar med dig, det uppskattas :heart förstår att det måste vara väldigt jobbigt att tänka tillbaka på.

Min utåtagerande hund är inte helt rabiat konstant utan utfallen utlöses av att han vaktar saker. Det är i hemmet problemet finns, där han tycker sig äga saker. Ute kan de leka med varandra utan problem. Det ligger ett visst mått osäkerhet bakom vaktandet samtidigt som han är en väldigt skarp/vass hund, och tyvärr var jag dum nog att chipkastrera honom igen vilket (gissningsvis) gör honom mer osäker och därför reagerar starkare. Problemet finns alltså inte alls när han inte är kastrerad utan då ignorerar han bara den andra hunden.

Det jag tycker är märkligt att han bara vaktar mot en av mina andra hundar. Jag har 5 st.. Han vaktar bara mot den som är lägst i rang, den som viker sig för allt och alla och aldrig svarar upp. Kan det vara för att han vet att han inte kommer få stryk själv då?

Jag kommer inte att ta bort honom, inte just nu. Jag har öppnat dörren för det för ett tag sen, just för att han är en svår hund med osäkerhet, men just detta problem kan vi lösa på andra sätt. Tanken har sen länge varit att den andra hunden ska få ett nytt hem och chippet går ju ut så småningom, så det känns inte rättvist att ta bort honom pga detta.

Med facit i hand så var jag dum som chippade honom igen med tanke på att jag såg tendenser redan förra gången men.. Nu är det som det är. Jag har gråtit och slitit mitt hår ikväll efter två duster idag, men mamma ställer upp och vi löser det.
Det är lätt att vara efterklok angående chip, men det var ju inget du visste. Och tro mig, jag grinade också mycket den perioden. Det är både hjärtekrossande och frustrerande.
För oss gick det också bättre utomhus, även om det också var jobbigt en kortare period när det var som sämst. Inomhus fick vi städa bort allt de hade kunnat bråka om och mat serverades avskiljt. Tack och lov vaktades det mest på resurser som leksaker, ätbart och mig, inte sovplatser o dyl, så det var ju en enkel anpassning att göra i vårt fall.
Hoppas att det löser sig så bra det bara kan för er! :heart
 
Beställt ett täcke till min dsg. Rukka Stormy.
För långt, storlek 40 men för litet runt magen/bröstkorgen 🙃
Hon har både realtivt bred och djup bröstkorg..
Får skicka tillbaka de 😕

Ska man köpa som är gjort för wippets?
Svårt med täcken…
 
Beställt ett täcke till min dsg. Rukka Stormy.
För långt, storlek 40 men för litet runt magen/bröstkorgen 🙃
Hon har både realtivt bred och djup bröstkorg..
Får skicka tillbaka de 😕

Ska man köpa som är gjort för wippets?
Svårt med täcken…
Min dvärgschnauzer har likadan kroppsform och jag har också svårt att hitta täcken. För
oss har Hurttas gamla modell på vinterdäcken fungerat bäst. Brukar gå att hitta på tradera för billigt.
Annars har jag en Pomppa Jumpa som sitter bra så funderar på om deras vintertäcken skulle fungera också.
Vinthundskläder skulle aldrig få eftersom dom har en smal bröstkorg, lång hals och bär svansen nedåt dvs allt tvärt emot min dvärgschnauzer 😄
 
Precis kommit hem från årligt hjärtultraljud med Dahlia. Allt ser stabilt ut, ingen försämring alls så hon behöver fortsatt ingen behandling. Har hållit sig så här i flera år så förhoppningvis fortsätter det så. Hon blir 11 i februari ❤️
Men dyrt har det blivit, 6500kr 🤑
 
Min dvärgschnauzer har likadan kroppsform och jag har också svårt att hitta täcken. För
oss har Hurttas gamla modell på vinterdäcken fungerat bäst. Brukar gå att hitta på tradera för billigt.
Annars har jag en Pomppa Jumpa som sitter bra så funderar på om deras vintertäcken skulle fungera också.
Vinthundskläder skulle aldrig få eftersom dom har en smal bröstkorg, lång hals och bär svansen nedåt dvs allt tvärt emot min dvärgschnauzer 😄
Jag har Pomppas regn- och vintertäcke till min dvärgschnauzer. Just för att Jumppa satt så bra, tänkte jag att jag testar. Det sitter mycket bättre på henne än Hurttas täcken. Jag har inte kommit över någon gammal modell att prova, men de nya är 30 lagom i ryggen, men för trånga framtill och 35 hänger ner alldeles för mycket där bak.
 
Min dvärgschnauzer har likadan kroppsform och jag har också svårt att hitta täcken. För
oss har Hurttas gamla modell på vinterdäcken fungerat bäst. Brukar gå att hitta på tradera för billigt.
Annars har jag en Pomppa Jumpa som sitter bra så funderar på om deras vintertäcken skulle fungera också.
Vinthundskläder skulle aldrig få eftersom dom har en smal bröstkorg, lång hals och bär svansen nedåt dvs allt tvärt emot min dvärgschnauzer 😄

Ja jag har ett sånt Hurtta men de är lite omsytt för hon lyfter frambenen högt o då var täcket ivägen. Så just nu är de inte så snyggt men de funkar 🙂
Chansade o beställde ett Dogman Pom, har du provat de? Enligt mått ska bröstomfång kunna va upp till 70cm o Gry har typ 65
 
Jag har Pomppas regn- och vintertäcke till min dvärgschnauzer. Just för att Jumppa satt så bra, tänkte jag att jag testar. Det sitter mycket bättre på henne än Hurttas täcken. Jag har inte kommit över någon gammal modell att prova, men de nya är 30 lagom i ryggen, men för trånga framtill och 35 hänger ner alldeles för mycket där bak.
Klassiskt problem med Hurtta! Dom gamla
modellerna finns nämligen i strl 33 som blir perfekt 😃 Har både gamla regntäcken och vintertäcken från Hurtta i den storleken och de sitter bra.
 
Ja jag har ett sånt Hurtta men de är lite omsytt för hon lyfter frambenen högt o då var täcket ivägen. Så just nu är de inte så snyggt men de funkar 🙂
Chansade o beställde ett Dogman Pom, har du provat de? Enligt mått ska bröstomfång kunna va upp till 70cm o Gry har typ 65
Har inte privat Dogman Pom men googlade och tycker att det ser ut som att det ska kunna fungera! Hoppas det passar på Gry 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp