Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade lite lydnad med damerna nu på kvällen. Hittade något gammalt, stinkande godis som Lily knappt ville ha, men Ebrah blev vild av det :rofl: Jag har köpt mer gott godis till dem, frystorkat, men det är tänkt att bli julklapp... Får se vad Lily kan tänkas gilla. Båda var i alla fall riktigt duktiga ikväll (jag hade annat godis också som Lily gillade) och jag ska absolut försöka ta itu med att filma dem (oss) någon dag.
 
Igår åkte jag och tränade Spock och Nike på klubben i lite lydnad mrdans husse var på agilitytävling med Tay. Idag åkte jag och tränade ett pass lydnad igen med alla hundarna då vi skulle iväg på julbord och jag ville att de skulle vara nöjda ett par timmar.. Vi jobbar just nu på de momenten med fart eller snarare sekvenser av moment så som runda kon, rutan och apportering. Tay var supertaggad idag, han var nästan mer i luften än i marken och så himla glad och duktig. Nike var också ett litet yrväder och Spock är ju Spock 😁. Jag börjar känna att fokus börjar komma och att han börjar hålla ihop bättre och bättre. Jag försöker hålla träningen rolig och utmanande utan att gå in med detaljpill och massa krav och det känns väldigt bra.
Spock var duktig på att ligga brevid plan och vänta på sin tur, inte nåt ljud alls när han får ligga lös.

Spock idag:
20221202_153958.jpg
 
Om jag får fråga då jag är nyfiken :o:D Du har ju labradorer och wachtlar. Labradorerna känner jag till att de jobbar inom jakten som apporterande hundar. Wachtel stöter fram djur om jag uppfattat rätt.
Cockerspaniel läser jag fungerar som både och, stötande och apporterande hund, vad upplever du för skillnad mellan en spaniel och en labrador/wachtel (då jag får uppfattningen att en spaniel kan jobba inom bägge områdena)? Blir nyfiken när du säger att det är ett roligt sätt att arbeta med hunden då det låter på dig som att det är annorlunda från de andra två raserna ☺️

Nu har du ju redan fått eminenta svar av @Snurrfian och @Myrten och de har helt rätt :)
 
Tog en 1 1/2 timmes promenad till jobbet idag, via rastgård där Lily sprang som en galning (Ebrah ville mest leka utanför rastgården :cautious:). Hemvägen blev ca 35-40min promenad och nu har båda fått middag. Ebrah sover lugnt. Lily? Hon är en tornado. Hon blir alltid så galet busig efter att ha ätit. Vet inte vad jag ska hitta på lite. Jag är trött efter jobb och har inte jättestor lust att leka hur mycket som helst med henne. Tuggben är tråkiga och allt annat är också tråkigt, förutom att riva sönder mitt underlakan och ha brottningsmatch med alla kuddar...

Borde börja träna henne lite mer mentalt, och på måndag när jag äntligen är ledig ska vi gå till någon roligare inhägnad där även Ebrah vill leka.
 
Tog en 1 1/2 timmes promenad till jobbet idag, via rastgård där Lily sprang som en galning (Ebrah ville mest leka utanför rastgården :cautious:). Hemvägen blev ca 35-40min promenad och nu har båda fått middag. Ebrah sover lugnt. Lily? Hon är en tornado. Hon blir alltid så galet busig efter att ha ätit. Vet inte vad jag ska hitta på lite. Jag är trött efter jobb och har inte jättestor lust att leka hur mycket som helst med henne. Tuggben är tråkiga och allt annat är också tråkigt, förutom att riva sönder mitt underlakan och ha brottningsmatch med alla kuddar...

Borde börja träna henne lite mer mentalt, och på måndag när jag äntligen är ledig ska vi gå till någon roligare inhägnad där även Ebrah vill leka.
Säg åt henne att gå och lägga sig?
 
Säg åt henne att gå och lägga sig?
Jo, det fick bli så. Hon är rätt söt när hon leker tornado, men nu ligger vi alla tre på sängen och vilar istället :) Det är inga problem egentligen att få henne att avbryta och koppla av, men det brukar inte heller vara något problem att låta henne busa runt lite eftersom hon busar på ett så snällt sätt ändå. Inte som när mina andra varit unghundar och deras bus bestod av att tugga sönder inredning... Lily mest kastar runt saker och brottas med kuddar :D
 
Sotis har nu bott hos mig i en vecka och det går jättebra men nu har jag fått se problemet som hans ägare har med honom. Det finns en stor frustration inom honom och när den kommer fram blir han helt okontaktbar och börjar skälla och kasta sig i kopplet, det har bara hänt hos mig när vi ska valla och då precis innan när han måste vara kopplad men det har redan blivit bättre så det kommer nog lösa sig.

Jag har vallat några gånger den här veckan utan att ställa så mkt krav bara så vi får lära känna varandra men idag kände jag att det var dags. Inkallningen är ett stort problem där de bråkat mkt med varandra men hos mig har han kommit, troligen också för han följer ju med mina andra hundar. Men hos fåren funkar det inte alls vilket inte är så konstigt för han har precis upptäckt glädjen med vallning men han triggar verkligen igång och det ser ut som han börjar leka istället.
Så idag var det dags att ta tag i träningen, jag fokuserar ganska mkt på inkallning och använder mig av lina där jag kallar av hunden. Ibörjan kräver jag aldrig att hunden kommer ända fram till mig, jag ser hellre att de direkt tar sin belöning och går tillbaka till fåren men så fort de börjar släppa fåren på riktigt och komma när jag ropar börjar jag ställa mer och mer krav. Han fattade fort och han var duktig så jag ser verkligen fram emot att få fortsätta träna honom. :heart

Vi har varit ute större delen av dagen då jag sen åkte till en bekant och hjälpte henne att valla in hennes får med Fred och Izzy så Sotis är helt slut men Izzy och Fred verkar ha ganska mkt energi kvar. 😅 Fred kom för en liten stund och ställde sig och stirrade på Sotis, det såg ut som han frågade om han inte skulle komma och leka (när jag tog fram kameran började han titta på mig istället). Sotis kisade på honom men la snabbt ihop ögonen igen. Izzy håller på med nån leksak men även det struntar Sotis i, han verkar ha lagt sig för kvällen :heart
317884844_5984224614961060_8516501469201597663_n.jpg
 
Gick en långpromenad idag och avslutade med ett snirkligt viltspår. Det gick alldeles strålande i sak, hon plockar upp det själv utan tvekan och tar sig från start till mål med bara mindre avvikelser från spårkärnan. Men runtomkring gården (dvs där jag la spåret) är det ganska stora ytor av högt blåbärsris, och där väljer hon att inte ha nosen nära marken — det går bra ändå liksom.

Ska man bry sig? Tips på övningar? :) När det blir mindre ris så åker nosen ner, men eftersom vi även fuskar i personspår så funderar jag på om jag ska lägga nån vikt vid att hon går lite högt ibland när hon spårar klöv…
 
Gick en långpromenad idag och avslutade med ett snirkligt viltspår. Det gick alldeles strålande i sak, hon plockar upp det själv utan tvekan och tar sig från start till mål med bara mindre avvikelser från spårkärnan. Men runtomkring gården (dvs där jag la spåret) är det ganska stora ytor av högt blåbärsris, och där väljer hon att inte ha nosen nära marken — det går bra ändå liksom.

Ska man bry sig? Tips på övningar? :) När det blir mindre ris så åker nosen ner, men eftersom vi även fuskar i personspår så funderar jag på om jag ska lägga nån vikt vid att hon går lite högt ibland när hon spårar klöv…

Tror du inte att vittringen helt enkelt ligger högre upp i riset mot när det är barmark? :)
 
Tror du inte att vittringen helt enkelt ligger högre upp i riset mot när det är barmark? :)

Absolut! Hon behöver ju inte ner för att känna av det, det märker man :) Och jag är ju egentligen framförallt ute efter aktivering — inte tävling. Vi båda gillar viltspårets målmedvetenhet :D

Men för bruksspårets skull, så funderar jag lite löst om vi ”borde” öva närmare marken, så att hon inte missar eventuella apeller. Hittills har jag i personspåren droppat nån leksak eller vante att markera på, inte pinnar. Men winter is coming, så kanske vi tränar mer på att markera apeller inne när det är som mest snö… (obs väldigt spåniga tankar, men det är ju så roligt att se henne jobba så jag grunnar över nästa steg :) )
 
Idag blev det ett viltspår i ena beteshagen. Kanske 500-600 meter långt. Jag tränade mig själv på att använda spårlina, hatar de jäklarna :mad: B har inga problem med att jobba längre ifrån, så det är jag som framförallt behöver öva…

Här tar hon en vinkel superfint! Önskar att snön kunde hålla sig borta — vi vill ju spåra! …men jag bor på fel ställe :D

5B94BAEE-EB04-4124-8CE4-4C1FD81F44D3.jpeg
 
Igår gick vi på julmarknad och Spock fick följa med och mingla. Han är ju löjligt glad i folk och man får parera hans intensiva kontaktförsök då de flesta faktiskt inte vill ha en enorm bc i famnen. Det blir väl nåt man får försöka ta tag i men vi bor ju så vi aldrig träffar folk ute och vi har typ aldrig besökare så det inget vi har problem med. Har iallafall hellre en för glad hund än en som blir skitskraj i folksamlingar.
På kvällen blev det sen agilityträning i inomhushall med alla hundarna. Alltså Spock 😍😍😍! Så fin, så duktig och SÅ taggad som alltid, nu ligger vi ju bara i startgroparna till att påbörja riktig träning men jag har förhoppningar om att jag skulle kunna tävla med honom om ett år.
Imorgon blir det privatlektion i vallning med bc pojkarna, ska bli kul!

Spock
20221203_131924.jpg
 
Igår gick vi på julmarknad och Spock fick följa med och mingla. Han är ju löjligt glad i folk och man får parera hans intensiva kontaktförsök då de flesta faktiskt inte vill ha en enorm bc i famnen. Det blir väl nåt man får försöka ta tag i men vi bor ju så vi aldrig träffar folk ute och vi har typ aldrig besökare så det inget vi har problem med. Har iallafall hellre en för glad hund än en som blir skitskraj i folksamlingar.
På kvällen blev det sen agilityträning i inomhushall med alla hundarna. Alltså Spock 😍😍😍! Så fin, så duktig och SÅ taggad som alltid, nu ligger vi ju bara i startgroparna till att påbörja riktig träning men jag har förhoppningar om att jag skulle kunna tävla med honom om ett år.
Imorgon blir det privatlektion i vallning med bc pojkarna, ska bli kul!

Spock
Visa bifogad fil 107065
Du har inte lust att skicka ett pm om vem du tränar för? Du verkar nöjd och det skadar inte att lägga ett namn på minnet, tror vi bor på rätt olika håll men så har jag pejl om personen kommer neråt.
 
Hemma i soffan efter sista arbetsdagen på ett litet tag nu. Damerna fick en långpromenad på väg till jobbet och blev i vanlig ordning överlyckliga när vi kom fram. Lily har nu börjat glädjemorra när hon ser chefen :rofl:

Imorgon ska vi passa på att ta en rejäl skogspromenad, men just nu ligger vi bara i soffan och slappar.
 
Efter två heldagar med fågeljakt (fasaner och fasaner/änder) och idag en halvdag med rådjursjakt för att sedan jobba ikapp lite på jobbet, så känner jag mig onekligen lite mör. Tur det är kontorsjobb i morgon, så man kan vila upp sig :laugh:

Är väldigt nöjd med mina hundar den här helgen, de har jobbat och slitit med den äran ❤️ labbarna har båda gjort fina apporter och Finn skötte sig utmärkt under förmiddagens släpp, vilket resulterade i ett kid för honom.

2B54502F-206B-475D-A510-E46A2B7F34B6.jpeg
 
Efter två heldagar med fågeljakt (fasaner och fasaner/änder) och idag en halvdag med rådjursjakt för att sedan jobba ikapp lite på jobbet, så känner jag mig onekligen lite mör. Tur det är kontorsjobb i morgon, så man kan vila upp sig :laugh:

Är väldigt nöjd med mina hundar den här helgen, de har jobbat och slitit med den äran ❤️ labbarna har båda gjort fina apporter och Finn skötte sig utmärkt under förmiddagens släpp, vilket resulterade i ett kid för honom.

Visa bifogad fil 107111
EA6F70D2-3923-4CFB-8056-8A19719B3B2C.jpeg
Redo för släpp ❤️
Kolla lutet, han är i princip redan på väg :laugh:
 
Hyfsat nöjd med hundens vecka. Två korta spår, ett noseworkpass och idag blev det uppletande på promenaden.
Hon är just nu mitt konstanta dåliga samvete då hon får för lite av både motion och träning, men ja, bebis och flytt Och livet i allmänhet har gjort att hon fått stå tillbaka ❤️

Skönt att känna att hon fått blåsa ur lite iaf. Idag gick vi dessutom i skogen där hon kunde gå lös några kilometern. Mycket glad och nöjd och busig hund 😍
 
Någon här som är intresserad av en 30 dagars fotgåendeutmaning i början på det nya året?
Funderar på att starta en ny tråd men tänkte kolla intresset här först.
Denna tänkte jag på då, en kvadrat på 5 meter långa sidor och förlänger efterhand.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp