Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer nog aldrig kunna ha en "vanlig" hund (läs: icke vinthund). Igår på jobbet var Lily enligt mig riktigt stökig, sådär så att jag nästan väntade mig att chefen skulle säga åt mig att hundarna måste uppföra sig om de ska vara med. Hon sprattlade runt och var överdrivet glad när vi kom in från rastningen, vrålmorrade av glädje när hon såg chefen och lite sådant :p När jag sedan pratade med chefen och nämnde att Lily visst var lite övertaggad idag, så blev svaret: "Du är bara för van vid salukis! Ebrah är ju mer så som man väntar sig att en saluki ska vara, Lily är så social och glad hela tiden!". Så eh. Det som jag upplever som smått kaotiskt är visst bara "vanligt hundigt" typ :rofl:
 
Jag är ju lagom korkad ibland :cautious:
Aysu hade alltid 55cm långa täcken. Lily har ärvt hennes regntäcke och det sitter bra nu. Jag har därför tagit för givet att Lily också är 55cm lång. Well. Nu när jag flyttade täcket så råkade jag få syn på storlekslappen. 60cm. Jag "råkade" visst köpa ett i en storlek större när det var på extrem rea och sedan glömt bort att det var lite större :p Sååå Lily är nog inte så kort som jag tänkt ändå, vilket känns rimligt med tanke på hur jag i övrigt upplever henne.
 
Jag kommer nog aldrig kunna ha en "vanlig" hund (läs: icke vinthund). Igår på jobbet var Lily enligt mig riktigt stökig, sådär så att jag nästan väntade mig att chefen skulle säga åt mig att hundarna måste uppföra sig om de ska vara med. Hon sprattlade runt och var överdrivet glad när vi kom in från rastningen, vrålmorrade av glädje när hon såg chefen och lite sådant :p När jag sedan pratade med chefen och nämnde att Lily visst var lite övertaggad idag, så blev svaret: "Du är bara för van vid salukis! Ebrah är ju mer så som man väntar sig att en saluki ska vara, Lily är så social och glad hela tiden!". Så eh. Det som jag upplever som smått kaotiskt är visst bara "vanligt hundigt" typ :rofl:

Haha ja, Tonto är snart 8 och standard är att böja på knäna varje gång han kommer nära för att han välter allt och alla. :laugh: Men han är å andra sidan galen.
 
Ja precis! En annan CC än när hon hängde här, men hon har mängder med kurser numera och jag har varit där på lite sommarläger och liknande. Så inspirerande 🤩
Jag var så sugen att gå på deras "Nossafari" (eller vad de nu kallade det) som de hade på Nyårsaftons morgonen. Hoppas det kommer fler gånger!
 
Ska sno husses hund i helgen och gå på kurs för att testa gambler grenarna i agility, ska bli så kul!
På söndag ska jag valla med Spock, då fick jag inte låna Tay då husse ville träna honom.. Få se om killarna får valla imorgon, syrran kanske skulle ta dom en vända.
Idag ska vi till rasthagen och träffa pudelkompisen på eftermiddagen och på kvällen blir det agilityträning för gänget.
Nike var hos kiro igår för genomgång igen, hon har varit lite fast i nacken efter sin väldigt långa öroninfektion när hon gick snett med huvudet länge. Tredje gången men denna gången hade hon bara en liten låsning och kom hem helt odräglig och skulle busa med bc killarna. Samma nu på morgonen, hon skulle busa igång killarna och det märks att humöret är på topp nu.

Har också anmält mig och Tay på vallkurs i mars, ser verkligen fram emot det!

Tay
20230114_124553.jpg
 
Varning! Argt gnällinlägg :rage:
Gick morgonrundan i motionsspåret. Glada hundar som lekte och svansar som gick dom små propellrar. Efter 3 km så rundar det en öppen yta med äng och motionscenter. Ser på ca 100 m håll en kvinna komma mot oss med en lös Schäfer. Jag stannar upp direkt och väntar på att hon ska få syn på oss och koppla hunden. Men hon har noll koll på omgivningen utan fortsätter kasta boll och leka med hunden. När hon är 50-60 m ifrån oss får hon syn på oss och ropar på hunden som ännu inte sett oss. Den kommer inte. Hon försöker få fatt i den lite tafatt men den fintar undan henne och får istället syn på oss.
Med några kraftfulla Vovvovvov drar den i full sula mot oss. Jag hivar upp Wally på armen men Frasse orkar jag inte också få upp. Han flyr bakom mina ben.
Ägaren ropar ett par gånger men kapitulerar direkt och ropar istället ”han är snäll” :banghead:
Jojo…med raggen uppe och morrande så jagar han Frasse tre varv runt mig :rage:☠️
Jag kickar efter hunden och försöker hålla mig mellan Frasse och Schäfern för att freda honom. Ägaren gör ingenting :meh: När jag ropar FAAAAN högt så börjar hon kalla på hunden igen. Ingen insatts öht att springa fram och ta sin hund.
Hunden springer iaf tillbaka till ägaren som kopplar honom och ropar ”jag är ledsen”
Jag har redan vänt på klacken och går därifrån för Frasses skull.
Fan alltså. Sista 1,5 året har vi jobbat som tusan med hundmöten och gått 2 kurser och det har gått riktigt bra det sista.
Wally trippade glatt på hemmåt men Frasse var märkbart stukad. När Wallan försökte flirta upp till lek så fräste han av henne. Mötte grannhunden ute på gatan och Frasse gjorde utfall. Något han inte gjort på många månader.

Jag är så jäkla arg och ledsen på folk som inte har uppmärksamhet på sin omgivning när de har hunden lös. Och jag är så less på folk som skaffar dådkraftiga brukshundar utan att varken kunna läsa hund eller träna in en vettig inkallning. Man släpper inte lös sånna hundar på en plats där det går massor med hundar dagligen.

Slut på gnäll.
 
Min instruktör väntar valpar vilken dag som helst, jaktcockerspaniels. När jag träffade henne senast kläckte hon ur sig att jag kan få ta en av valparna på foder mot att hon får sköta jaktträningen. Åh vad jag önskar att det hade funkat med min livssituation, jag är så kär i hennes energiska små hundar :love: Jag älskar vår labbe, hon passar jättebra in i vårt liv, men det skär sig mellan oss när vi ska träna eftersom jag behöver nöta för att lära mig och hon tröttnar jättefort.
 
Jaha, så var det dags för en kloskada nu då. Mako skulle ner för stegen till mjölkgropen, klon blev kvar på stegen... 🤢😱 Rent och fint i lagårn dessutom. Tur han är snäll, tassen är tvättad, såret tvättat, allt omlagt och som tur var fruset ute så han iaf kan gå ut och kissa utan att sabba och kladda ner bandaget. Två veckors vila för högenergisk arbetande ettåring kommer bli kul 😬😬 Lägger bilden på klokapseln som spoiler pga blod...
20230119_063205.jpg
 
Varning! Argt gnällinlägg :rage:
Gick morgonrundan i motionsspåret. Glada hundar som lekte och svansar som gick dom små propellrar. Efter 3 km så rundar det en öppen yta med äng och motionscenter. Ser på ca 100 m håll en kvinna komma mot oss med en lös Schäfer. Jag stannar upp direkt och väntar på att hon ska få syn på oss och koppla hunden. Men hon har noll koll på omgivningen utan fortsätter kasta boll och leka med hunden. När hon är 50-60 m ifrån oss får hon syn på oss och ropar på hunden som ännu inte sett oss. Den kommer inte. Hon försöker få fatt i den lite tafatt men den fintar undan henne och får istället syn på oss.
Med några kraftfulla Vovvovvov drar den i full sula mot oss. Jag hivar upp Wally på armen men Frasse orkar jag inte också få upp. Han flyr bakom mina ben.
Ägaren ropar ett par gånger men kapitulerar direkt och ropar istället ”han är snäll” :banghead:
Jojo…med raggen uppe och morrande så jagar han Frasse tre varv runt mig :rage:☠️
Jag kickar efter hunden och försöker hålla mig mellan Frasse och Schäfern för att freda honom. Ägaren gör ingenting :meh: När jag ropar FAAAAN högt så börjar hon kalla på hunden igen. Ingen insatts öht att springa fram och ta sin hund.
Hunden springer iaf tillbaka till ägaren som kopplar honom och ropar ”jag är ledsen”
Jag har redan vänt på klacken och går därifrån för Frasses skull.
Fan alltså. Sista 1,5 året har vi jobbat som tusan med hundmöten och gått 2 kurser och det har gått riktigt bra det sista.
Wally trippade glatt på hemmåt men Frasse var märkbart stukad. När Wallan försökte flirta upp till lek så fräste han av henne. Mötte grannhunden ute på gatan och Frasse gjorde utfall. Något han inte gjort på många månader.

Jag är så jäkla arg och ledsen på folk som inte har uppmärksamhet på sin omgivning när de har hunden lös. Och jag är så less på folk som skaffar dådkraftiga brukshundar utan att varken kunna läsa hund eller träna in en vettig inkallning. Man släpper inte lös sånna hundar på en plats där det går massor med hundar dagligen.

Slut på gnäll.
Fyfan, sånt där är så bedrövligt! Och just det där idiotiska "han är snäll!"... Ffs. Ska ropa att mina har smittsam sjukdom eller något om (när) det händer igen...
 
Haft ett trevligt samtal ikväll med en intressant uppfödare 🙂 planen är ett besök till våren och förhoppningsvis att det blir någon kull till hösten/nästa vinter och då efter en tik som är kullsyster till en tik som jag tycker är supertrevlig och bor granne med 😁 Kände verkligen att jag klickade med uppfödaren och hon verkar ha jättefina trevliga hundar 🙂
 
Unghunden löpte för första gången i slutet av förra året och är skendräktig, svullna mjölkkörtlar och är inte så pigg på att äta.
Annars så är hon som vanligt, pigg och glad.
Hur har/ hade ni gjort med maten? Bara gett sådant som hon jag vet att hon äter (typ färs?) eller haft is i magen?

Jag tycker hon har varit petig hela veckan (men äter godis t.ex. vid träning) och ätit något tuggben, tagit enstaka tugga av maten (färskfoder) morgon/kväll, men jag plockar undan och sätter in den igen i kylskåpet efter en stund.

Vägde henne när jag var hos "veterinären" med den andra och hon har tappat något enstaka hekto, träffade tyvärr bara sköterska då.

Har funderat på att köpa frystorkat färskfoder mush/ sund hundmat och ha som godis tillsvidare, bara som en idé. Hon är inte heller sugen på torrfodret hon annars äter.
 
@Pilot har inte upplevt att nån av mina tikar blivit kinkiga med maten kring skendräktighet, tvärtom. Jag har dessutom försökt snåla med maten för att de inte ska lägga på sig, har hört att skendräktigheten kortas också vid motion och snålkost men vet inte om det stämmer. Jag skulle inte vara överdrivet orolig för att hunden äter dåligt en period, bara det inte är ett symptom på annat. Har du tempat?
 
Unghunden löpte för första gången i slutet av förra året och är skendräktig, svullna mjölkkörtlar och är inte så pigg på att äta.
Annars så är hon som vanligt, pigg och glad.
Hur har/ hade ni gjort med maten? Bara gett sådant som hon jag vet att hon äter (typ färs?) eller haft is i magen?

Jag tycker hon har varit petig hela veckan (men äter godis t.ex. vid träning) och ätit något tuggben, tagit enstaka tugga av maten (färskfoder) morgon/kväll, men jag plockar undan och sätter in den igen i kylskåpet efter en stund.

Vägde henne när jag var hos "veterinären" med den andra och hon har tappat något enstaka hekto, träffade tyvärr bara sköterska då.

Har funderat på att köpa frystorkat färskfoder mush/ sund hundmat och ha som godis tillsvidare, bara som en idé. Hon är inte heller sugen på torrfodret hon annars äter.

Jag hade bara ökat motionen, rätt rejält. Det brukar kunna få igång hungern.
Först om det inte funkar hade jag börjat lägga till och ändra i kosten.
 
@Pilot har inte upplevt att nån av mina tikar blivit kinkiga med maten kring skendräktighet, tvärtom. Jag har dessutom försökt snåla med maten för att de inte ska lägga på sig, har hört att skendräktigheten kortas också vid motion och snålkost men vet inte om det stämmer. Jag skulle inte vara överdrivet orolig för att hunden äter dåligt en period, bara det inte är ett symptom på annat. Har du tempat?
Jag har inte tempat, det kan jag göra.

Den andra hunden jag har blir ju betydligt mer påverkad vid skendräktighet och hon blir också mindre sugen på mat just den perioden. Hon vill dock gärna "boa" (men adopterar inga valpar), där har det inte hjälpt med mer motion eller liknande. Hon blir däremot som vanligt om vi kör iväg och rastar på andra ställen än hemma.

@AraSlei Jag är halvt skadad så just nu har det varit mindre motion än vanligt, vilket såklart är mindre bra kombination. Hade jag haft en cykel hade problemet varit löst, vilket nu när jag säger det kan jag eventuellt lösa.
 
Unghunden löpte för första gången i slutet av förra året och är skendräktig, svullna mjölkkörtlar och är inte så pigg på att äta.
Annars så är hon som vanligt, pigg och glad.
Hur har/ hade ni gjort med maten? Bara gett sådant som hon jag vet att hon äter (typ färs?) eller haft is i magen?

Jag tycker hon har varit petig hela veckan (men äter godis t.ex. vid träning) och ätit något tuggben, tagit enstaka tugga av maten (färskfoder) morgon/kväll, men jag plockar undan och sätter in den igen i kylskåpet efter en stund.

Vägde henne när jag var hos "veterinären" med den andra och hon har tappat något enstaka hekto, träffade tyvärr bara sköterska då.

Har funderat på att köpa frystorkat färskfoder mush/ sund hundmat och ha som godis tillsvidare, bara som en idé. Hon är inte heller sugen på torrfodret hon annars äter.
Min unga tik har varit kinkig med maten en period under skendräktigheten vid alla löp, det har dock blivit mindre och mindre. Om jag minns rätt var det samma för mina andra tikar. De har båda vuxit ifrån det och jag tror att Lola kommer göra det med. Nu vid senaste skendräktigheten var det betydligt mindre och kortare tid jämfört med gångerna innan 😊 Hon fyller snart 2 år. Har gett henne det hon vill äta istället och ibland har hon helt hoppat över något mål men ätit ett tuggben istället. Gått ned 1-2 hekto men det har hon snabbt ätit upp igen när aptiten kommit igång. Har aldrig varit orolig över det.
 
Min unga tik har varit kinkig med maten en period under skendräktigheten vid alla löp, det har dock blivit mindre och mindre. Om jag minns rätt var det samma för mina andra tikar. De har båda vuxit ifrån det och jag tror att Lola kommer göra det med. Nu vid senaste skendräktigheten var det betydligt mindre och kortare tid jämfört med gångerna innan 😊 Hon fyller snart 2 år. Har gett henne det hon vill äta istället och ibland har hon helt hoppat över något mål men ätit ett tuggben istället. Gått ned 1-2 hekto men det har hon snabbt ätit upp igen när aptiten kommit igång. Har aldrig varit orolig över det.
Vad bra! Hjärnan säger att jag kan ta det lugnt, men sen när man är själv och inte har någon annan bolla med så börjar jag oroa mig.

Kl
Vi pallra oss ut i 1,5 h och körde några uppletande och transportfot sista kvarten.
Blir nog soffliggande resten av helgen för foten har inte uppskattat det.
 
Jag har inte tempat, det kan jag göra.

Den andra hunden jag har blir ju betydligt mer påverkad vid skendräktighet och hon blir också mindre sugen på mat just den perioden. Hon vill dock gärna "boa" (men adopterar inga valpar), där har det inte hjälpt med mer motion eller liknande. Hon blir däremot som vanligt om vi kör iväg och rastar på andra ställen än hemma.

@AraSlei Jag är halvt skadad så just nu har det varit mindre motion än vanligt, vilket såklart är mindre bra kombination. Hade jag haft en cykel hade problemet varit löst, vilket nu när jag säger det kan jag eventuellt lösa.

Typiskt att du är skadad!
Floyd kan vara lite kinkig med maten ibland när det är lugnare med träning och jakter, för att inte tala om nu när han koppelvilar… Motion gör alltid nytta för honom, om det så bara är en långprommis.

Skönt att ni kom ut sen ändå :)
 
Det verkar som om jag kan få tag på en cykel och jag hade velat ha strumpor till hunden.
Tips på märke/modell/ storlek till en mindre bc?
Sitter de bra som de är eller ska man snurra ett varv med vetflex? (Så att man inte halvvägs inser att det saknas en.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp