Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar som om jag kan få tag på en cykel och jag hade velat ha strumpor till hunden.
Tips på märke/modell/ storlek till en mindre bc?
Sitter de bra som de är eller ska man snurra ett varv med vetflex? (Så att man inte halvvägs inser att det saknas en.)
Ska man ha skor som bara skyddar från underlaget så tycker jag att de här är riktigt bra:
https://www.zoo.se/hund/produkter/protector-bootie

Vill man ha skor med lite värme också så gillar jag de här:
https://www.arkenzoo.se/rukka-protect-softshell-sko-svart-4-pack?41313

Båda de modellerna är sådana som faktiskt sitter kvar på tassarna. Vanliga strumpor och sådant som inte spänns fast runt hundens ben tenderar att ramla av så fort hunden rör sig liiite.
 
Jag har jättebra erfarenhet av den modellen, en enkel tygpåse i slitstarkt tyg och så kardborreband runt "handleden". Enda typen av skor som sitter bra även när mina behövt skydd i hårt arbete i många timmar.
Samma här, det är de enda som sitter kvar på Ammo som gör rivstarter hela tiden. Har alltid hemma för att kunna skydda ev skadade klor/trampdynor.
 
En timme kvar, sedan ska vi åka till skogen och ta en promenad. Det blir lite lugnare idag än igår, men ÅH vad jag längtar efter något annat väder än grått, grått, grått och is överallt. Var ute på lite längre rastning i morse och det var halt! Ska eventuellt åka norrut om någon vecka, där är det iaf ordentligt med snö.
 
Det verkar som om jag kan få tag på en cykel och jag hade velat ha strumpor till hunden.
Tips på märke/modell/ storlek till en mindre bc?
Sitter de bra som de är eller ska man snurra ett varv med vetflex? (Så att man inte halvvägs inser att det saknas en.)
Jag har dragsockor till min hund. Har för mig att jag har köpt dom från Dragråttan. Dom har flera modeller och den jag är Fodrad hundsocka V.I.P. Comfort Fleece. Använder dom främst när vi åker längd/turskidor.

Dom är bra men dom kan åka av, framförallt om det är djupsnö. Jag brukar titta till dom med visst intervall och då ibland dra upp dom lite/spänna om dom. Har använt vetflex någon gång men tyckte det var lite jobbigt.
 
Det blidde ingen kurs för mig utan jag skickade iväg husse istället med Tay. De hade tydligen haft jätteroligt 🥰. Fick mer ont i knät efter träningen i torsdags och lyckades snubbla till ute igår och har haft ganska rejält ont i knät, därav att husse fick köra agility istället.
Imorgon ska jag på magnetröntgen (av mig själv) och på eftermiddagen blir det vallning. Eftersom husse fått träna Tay idag så får jag ta honom till vallningen imorgon så det ju kul! Spock och Nike ska få träna med husse under tiden.

Tay
20230119_145546.jpg
 
Körde lite kvällsträning inne med vovvarna, de ligger då i varsin hundbädd och väntat på sin "tur". När vi var färdiga satt Spock demonstrativt kvar i hundbädden, han hoppades väl på mer träning. Tog ut han därifrån och sa att vi var färdiga men han gick dit och satte sig igen och stirrade på mig. Efter en stund kom han och puttade ett ben i handen på mig istället. Jag la bort det och han satte tillbaka det i handen, som en lydig matte höll jag i tuggbenet åt honom medans han tuggade och jag tittade på tv 😆. Funderade en stund på hur mycket tid som man tillbringar i soffan där man är tuggbenshållare åt nån hund då det bara sånt som sker utan att man reflekterar över det.
 
Äter frukost, använder Ebrah som armstöd och såg precis att Lilys tvillingsyster (de är verkligen precis som tvillingar, bara olika färg) kom 2a på en open field coursing-tävling igår. Så otroligt häftigt och så kul att det går bra för dem :D Snart ska vi ut och leka i snön som kom igår kväll. Inte lika coolt, men förhoppningsvis blir det roligt.
 
Såg tendens till hälta på W igår i slutet på promenaden och på kvällen sen efter några timmar i soffan hade hon jätteont, tokhalt på vänster fram!
Helt klart ont i carpus och det beter sig på precis samma sätt som när hon skadade carpus på höger fram för några år sedan -alltså anledningen till den för tidiga pensioneringen från brukset..

Så nu ser jag framför mej flera månader med konvalescens igen 😔
 
Var iväg och vallade med Tay medans husse åkte och körde agility med de andra två. Tay visade framtassarna idag när vi körde lite delning och att kunna byta fårgrupp att jobba/hålla fokus på. Det fanns många fina bitar i dagens pass så jag är jättenöjd och han var nog också rätt nöjd över sig själv 😁.
Spock fick ta in ankorna igår och gjorde det med bravur, inte för att det är särskilt avancerat då de vet vart de ska.

Tay
20230122_141650.jpg
 
Jaha, så lider den här säsongen mot sitt slut. Två klövviltsjakter och en fågeljakt kvar, sedan är det dags för lite vintervila :)

Finn gjorde ett överambitiöst arbete på ett rådjur idag, sedan fläkte han tyvärr en klo, så det var slutjagat efter det. Han är i bra form nu, så här i slutet av säsongen. 15 km i benen idag, men inte märkbart trött ikväll.

A0F3F5B0-D5E2-4C04-B41A-29D2BC8292A9.jpeg
 
Jaha, så lider den här säsongen mot sitt slut. Två klövviltsjakter och en fågeljakt kvar, sedan är det dags för lite vintervila :)

Finn gjorde ett överambitiöst arbete på ett rådjur idag, sedan fläkte han tyvärr en klo, så det var slutjagat efter det. Han är i bra form nu, så här i slutet av säsongen. 15 km i benen idag, men inte märkbart trött ikväll.

Visa bifogad fil 111073
Finn ❤️
Vi har två inplanerade drevjakter och två älgjakter kvar, känns tråkigt att säsongen nästan är slut. Milo har gått hårt fyra dagar i rad nu så han lär ligga i soffan med tassarna i luften hela dagen. 😅 Atan började löpa igår, så hon har nog bara något släpp kvar denna säsong.
 
I fredags var vi till vet. för att CT röntga Knuts knä som han skadade 16de December. Nu ska bilderna skickas till Cambridge så hoppas på att de återkommer med ett bra resultat så jag kan motionera honom mer.
Även less på turerna till veterinären, han har varit JÄTTEDUKTIG men nu i fredags med en stressad veterinär ville Knut inte få lugnande. Inte mer än att jag fick hålla honom men ändå tråkigt.
Han mår även ganska dåligt efter sövning och nu har det ju blivit 4st inom en månad 🙃 en för känna på korsband, två för vanlig röntgen och nu en för CTn..

Annars är han en så rolig och positiv individ med ett innre lugn 🥰 Lär sig fort och hittar på små bus som jag skrattar gott åt!
Min mor sa det med senast han var där "varför har vi inte köpt en labrador innan? Han är helt underbar!"
Och imorse när han skulle kissa INNAN han går in till mamma så gick han fram och ringde på dörren 🤣
 
Finn ❤️
Vi har två inplanerade drevjakter och två älgjakter kvar, känns tråkigt att säsongen nästan är slut. Milo har gått hårt fyra dagar i rad nu så han lär ligga i soffan med tassarna i luften hela dagen. 😅 Atan började löpa igår, så hon har nog bara något släpp kvar denna säsong.

Ja, den här säsongen har gått så jäkla fort!

Hahaha, Milo 🤩 tänk vilken jäkla tur att han hamnade hos er ❤️
Lilla Atan ❤️ det är ju det där med tikar och löp… det kommer sällan vid en bra tidpunkt :laugh:
 
Ja, den här säsongen har gått så jäkla fort!

Hahaha, Milo 🤩 tänk vilken jäkla tur att han hamnade hos er ❤️
Lilla Atan ❤️ det är ju det där med tikar och löp… det kommer sällan vid en bra tidpunkt :laugh:
Visst hade jag precis hämtat honom när jag hämtade Atan? Att det sen skulle bli en sån jäkla jakthund av honom kunde vi inte ana, men roligt när chansningar blir bra :heart

Ja löp kommer sällan lägligt, men det kunde ha varit värre denna gången :D speciellt när hon envisas med att löpa 3 gånger om året...
 
Visst hade jag precis hämtat honom när jag hämtade Atan? Att det sen skulle bli en sån jäkla jakthund av honom kunde vi inte ana, men roligt när chansningar blir bra :heart

Ja löp kommer sällan lägligt, men det kunde ha varit värre denna gången :D speciellt när hon envisas med att löpa 3 gånger om året...

Hmm, kanske när hon var hos mig ett tag när hon var runt året? För visst hämtade ni honom när hon var vuxen? 🤔

Puh 🥵
Jag tror att jag ska chipkastrera Finn nu till våren och se hur det faller ut. Han tycker att det är lite stökigt med alla hanar som är i familjen just nu, och jag tror han skulle få en lugnare tillvaro utan sitt testosteronpåslag. Det blir extra påtagligt nu i slutet på jaktsäsongen, när han känner sig som kingen 💪🏽
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp