Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, kanske när hon var hos mig ett tag när hon var runt året? För visst hämtade ni honom när hon var vuxen? 🤔

Puh 🥵
Jag tror att jag ska chipkastrera Finn nu till våren och se hur det faller ut. Han tycker att det är lite stökigt med alla hanar som är i familjen just nu, och jag tror han skulle få en lugnare tillvaro utan sitt testosteronpåslag. Det blir extra påtagligt nu i slutet på jaktsäsongen, när han känner sig som kingen 💪🏽
De är nästan lika gammal, Milo är någon månad äldre och han var dryga året när vi hämtade honom så det kan nog stämma.

Haha Finn :laugh: klart han är kingen! Är han bara det minsta lik Atan så kan jag tänka mig hur han uttrycker sig. Atan är polis hemma, om Vida så bara tittar på något som Atan anser är värdefullt så muttrar hon. Att Atan själv sedan stjäl från bänkar, länsar spotunnor eller rotar i väskor när hon får ett obevakat tillfälle, det hör inte till diskussionen. Atan tror absolut att hon är störst, bäst och vackrast i vår flock :p

Testade att chipkastrera Milo för något år sedan, tyärr har han ju en del osäkerhet i botten som blev värre. Så vi valde att inte kastrera honom eller fortsätta med chip.
 
De är nästan lika gammal, Milo är någon månad äldre och han var dryga året när vi hämtade honom så det kan nog stämma.

Haha Finn :laugh: klart han är kingen! Är han bara det minsta lik Atan så kan jag tänka mig hur han uttrycker sig. Atan är polis hemma, om Vida så bara tittar på något som Atan anser är värdefullt så muttrar hon. Att Atan själv sedan stjäl från bänkar, länsar spotunnor eller rotar i väskor när hon får ett obevakat tillfälle, det hör inte till diskussionen. Atan tror absolut att hon är störst, bäst och vackrast i vår flock :p

Testade att chipkastrera Milo för något år sedan, tyärr har han ju en del osäkerhet i botten som blev värre. Så vi valde att inte kastrera honom eller fortsätta med chip.

Hahaha, Ata ❤️

Polis, gud ja :laugh: det ska vara lugn och ordning, inte en massa flams! Sedan har han inte så mycket resursförsvar, men han stjäl precis som Ata och jag tror att de har ärvt det av sin mor, mästertjuven :laugh:

Mamma hade med Ladda i en djuraffär häromdagen, och hon stal grejer så fort mamma pratade med någon eller vände ryggen till. Hon var nära att behöva köpa halva butiken för att Ladda hämtat allt :laugh: tror det är tur att Finn har Ladda som håller nere honom och hans ego lite på jorden :D

Ja, jag upplever Finn som en stabil och trygg hund, men man vet ju inte vad som döljer sig där bakom. Tänker att chipkastrering är en bra medelväg att börja med. Då finns det ju en väg tillbaka om det visar sig fungera dåligt.
Hur länge testade ni chip med Milo? Märktes skillnaden snabbt eller tog det tid?
 
Hahaha, Ata ❤️

Polis, gud ja :laugh: det ska vara lugn och ordning, inte en massa flams! Sedan har han inte så mycket resursförsvar, men han stjäl precis som Ata och jag tror att de har ärvt det av sin mor, mästertjuven :laugh:

Mamma hade med Ladda i en djuraffär häromdagen, och hon stal grejer så fort mamma pratade med någon eller vände ryggen till. Hon var nära att behöva köpa halva butiken för att Ladda hämtat allt :laugh: tror det är tur att Finn har Ladda som håller nere honom och hans ego lite på jorden :D

Ja, jag upplever Finn som en stabil och trygg hund, men man vet ju inte vad som döljer sig där bakom. Tänker att chipkastrering är en bra medelväg att börja med. Då finns det ju en väg tillbaka om det visar sig fungera dåligt.
Hur länge testade ni chip med Milo? Märktes skillnaden snabbt eller tog det tid?
Har för mig att det märktes ganska snabbt. Men har flera andra bekanta som tyckt det gett god effekt :)
 
Låneterriern tänkte sig bli boss i stugan..

20230123_143051.jpg


Den idén glömde hon fort och turligt nog för henne, så undviker fauven in i det längsta att skada = hon blev mest mörbultad och tilltufsad.

Fascinerande ändå att fauven håller tillbaka och inte bara går all in, fastän motståndaren går in för att skada.
 
Vi hade besök i helgen. Så gulligt att hundarna som bara träffat besöket enstaka ggr blev helt tokiga av glädje när de kände igen besöket. ❤️ ILY är ju übersocial. Men Peb är ju lite mindre så där direkt med folk som hon inte är jättetight med. Så att hon reagerade så var intressant.
Peb hann kuta mellan vardagsrum och hall och hälsa i överljudshastighet typ 3000 ggr innan besöket hunnit ta av skor och jacka. Sen tappade hon det totalt och sprang som en galen räka med tungan hängandes åt sidan i den öppna munnen och ögonen uppspärrade in i köket, vardagsrum, upp i soffan, ner, ut i köket etc etc i ca 10 min. ILY körde tvångshångel och full attack i soffan och försökte ömsom pussas i ansiktet och ömsom kasta sig på besöket bakifrån från ryggstödet. (Ja, gästen tyckte det var kul och de fick hållas)
Hade vi haft Cane Corso tex hade det väl varit lite annan sak med sådana fulla attacker och rusningar. :laugh:
 
I helgen var Roy på besök så han fick valla lite. Hans nya matte är nybörjare så det blev inget avancerat utan mesta bara att gå runt och balansera och lite kommandon så att hon fick känna på vallningen. Tyvärr blev han lite stel/halt trots lugn träning men visserligen var det -10 och han fick pulsa i ca 1 dm snö men det stärkte verkligen mig att jag gjort rätt som hittat ett lugnare hem till honom. På sommaren när det är varmare och ingen snö så klarar han visserligen mera men fortfarande inte mer en till lite hobbyvallning. Jag hade egentligen bestämt mig för att behålla honom för hur hittar man ett bra hem till en hund som visserligen är tämligen okomplicerad i vardagen men med foderallergi och kroniska muskelinflammationer men jag är inte ett dugg orolig för honom där han är nu och Roy verkar väldigt nöjd i sitt nya hem och hans nya matte är alldeles kär i honom :heart

Bild på Roy som valp :love: jag gillar facebooks funktion med minnen som kommer upp, det värsta är att jag blir valpsjuk när jag ser alla gulliga bilder 😅
50781367_2187628814620678_7687353128915566592_n.jpg
 
Igår gick ju Tay köra ett riktigt vallpass och det lustigt att det kan märkas så mycket på humöret när han fått jobba med djur. Han har känts lite som en halvsur liten gubbe i veckan så både jag och husse funderade på om vi skulle kolla upp honom även om vi inte kan se nån rörelsestörning. Igår efte vallningen var han som valp pånyttfödd.. han lekte inne på kvällen med sitt tuggben, gick och pussade på Spock och humöret var på topp.
Idag var han med till fårhagen och fick hålla undan tackorna när jag öppnade en ny bal och sen fick han fösa lite. Även idag är humöret på topp. Imorgon ska jag också iväg och titta till fåren och på onsdag ska jag valla.

20230123_113218.jpg



Nike fick följa med till jobbet idag då jag hade möte, hon var väldigt poppis både bland de boende och personalen. Egentligen perfekt som besökshund i temperament och storlek, väldigt få tror att hon tävlar agility då hon är så otroligt lugn 😆.
 
Tycker synd om Ebrah :( Hon fick två små sår när hon sprang idag, verkade oberörd och rör sig inte direkt konstigt, men när hon ska resa sig efter att tex vilat i soffan så är hon klart påverkad och undviker att använda ena benet. Gissar att det beror på att tassen enligt henne är nästan avkapad, så det lär vara bra imorgon, men ja...

Tur att hon ändå kunde springa massor och gå rejäl långpromenad innan tassen kändes dålig, då gör det inget om vi tar det lite lugnare tills tassen känns bättre.
 
3-bent fauve pga väldigt ond tass, såpass att hon morrar om man stryker lätt över den, så terriern bet på bra :meh:

Nåja, hon är inte gjord av socker som tur är och jag har bollat med min vet. Skicket imorgon avgör om det behövs en tripp ner dit eller inte.
 
Min lilla pärla kom och bad om att få gå ut så visst, på med kläder och ut. Väl ute drog hon mot fotbollsplanen och vi fick till en fantastisk träning med både stoj och bus och allvar. Så kul att jag tror att jag hittat lite på knappar. Hon gillar fot och höger i språngmarsch. Det bådar gott inför htm finns massa skojigt man kan hitta på ju.
 
Hahaha, Ata ❤️

Polis, gud ja :laugh: det ska vara lugn och ordning, inte en massa flams! Sedan har han inte så mycket resursförsvar, men han stjäl precis som Ata och jag tror att de har ärvt det av sin mor, mästertjuven :laugh:

Mamma hade med Ladda i en djuraffär häromdagen, och hon stal grejer så fort mamma pratade med någon eller vände ryggen till. Hon var nära att behöva köpa halva butiken för att Ladda hämtat allt :laugh: tror det är tur att Finn har Ladda som håller nere honom och hans ego lite på jorden :D

Ja, jag upplever Finn som en stabil och trygg hund, men man vet ju inte vad som döljer sig där bakom. Tänker att chipkastrering är en bra medelväg att börja med. Då finns det ju en väg tillbaka om det visar sig fungera dåligt.
Hur länge testade ni chip med Milo? Märktes skillnaden snabbt eller tog det tid?
Det är så intressant hur olika de är på vissa saker. Ville är bara flams med kompis på besök, men å andra sidan är han ensamhund och har inget behov att ha sin plats i flocken.
 
Min lilla tjej fick "hälsa" (läs se) på lamm i fölboxen häromdagen. Så spännande och små, luktade konstigt.

Idag fick hon följa med in till ungtackorna, hon har inte fått göra något med får på nästan två månader (hon har ju dock varit med och hängt utanför).
Shit vilken skillnad! Mycket lugnare/tryggare och när en av tackorna sa "säg inte till mig vad jag ska göra" så möte hon upp och släppte så fort tackan backade.
 
Varning! Argt gnällinlägg :rage:
Gick morgonrundan i motionsspåret. Glada hundar som lekte och svansar som gick dom små propellrar. Efter 3 km så rundar det en öppen yta med äng och motionscenter. Ser på ca 100 m håll en kvinna komma mot oss med en lös Schäfer. Jag stannar upp direkt och väntar på att hon ska få syn på oss och koppla hunden. Men hon har noll koll på omgivningen utan fortsätter kasta boll och leka med hunden. När hon är 50-60 m ifrån oss får hon syn på oss och ropar på hunden som ännu inte sett oss. Den kommer inte. Hon försöker få fatt i den lite tafatt men den fintar undan henne och får istället syn på oss.
Med några kraftfulla Vovvovvov drar den i full sula mot oss. Jag hivar upp Wally på armen men Frasse orkar jag inte också få upp. Han flyr bakom mina ben.
Ägaren ropar ett par gånger men kapitulerar direkt och ropar istället ”han är snäll” :banghead:
Jojo…med raggen uppe och morrande så jagar han Frasse tre varv runt mig :rage:☠️
Jag kickar efter hunden och försöker hålla mig mellan Frasse och Schäfern för att freda honom. Ägaren gör ingenting :meh: När jag ropar FAAAAN högt så börjar hon kalla på hunden igen. Ingen insatts öht att springa fram och ta sin hund.
Hunden springer iaf tillbaka till ägaren som kopplar honom och ropar ”jag är ledsen”
Jag har redan vänt på klacken och går därifrån för Frasses skull.
Fan alltså. Sista 1,5 året har vi jobbat som tusan med hundmöten och gått 2 kurser och det har gått riktigt bra det sista.
Wally trippade glatt på hemmåt men Frasse var märkbart stukad. När Wallan försökte flirta upp till lek så fräste han av henne. Mötte grannhunden ute på gatan och Frasse gjorde utfall. Något han inte gjort på många månader.

Jag är så jäkla arg och ledsen på folk som inte har uppmärksamhet på sin omgivning när de har hunden lös. Och jag är så less på folk som skaffar dådkraftiga brukshundar utan att varken kunna läsa hund eller träna in en vettig inkallning. Man släpper inte lös sånna hundar på en plats där det går massor med hundar dagligen.

Slut på gnäll.

Nej men vilken jävla skit! Finns ju bättre ställen att ha sin hund lös på än där... 🤦🏼‍♀️

Hoppas Frasse inte tar åt sig allt för mycket utan släpper det snabbt ❤️
 
Vi ingår i en coachgrupp som kommer ses under hela 2023 för att jobba med våra mentala mål, träningsmål och tävlingsmål. Här är ett kort klipp från första träningspasset. Vi har inte tränat lydnad på hela hösten och vintern nästan men är glad över vår känsla och nu ska vi köra på EN strategi för fotgåendet och inte hatta mellan flera olika tills allt blir pannkaka. Känns som om det kan bli nåt bra av det här!
 
I söndags hade jag en sån där, vad är det för fel på en del hundmänniskor? Ville är en bondhund och vi möter sällan, extremt sällan hundar på våra promenader hemikring och jag vet att han jagar upp sig när det händer. Alltså när jag ser att ett stort gäng med människor och lösa hundar kommer emot oss så stannar jag först för att de ska se mig, dottern och Ville och väljer sedan att gå 20 meter åt sidan för att han ska hålla sig lugn.
Ville håller sig lugn, tittar lite, gnäller någon gång men håller fokus på mig. Tills de sista i den stora gruppen som inte kallar in sina lösa hundar utan låter dem i stort sett omringa oss och när jag skriker gå bort åt hundarna som kommer nära och dotter försöker mota bort dem så kallar de in dem och talar om för mig att jag bara borde ha fortsatt gå, för det hade varit bättre. Jag valde att ignorera dem och lägga fokus på att Ville faktiskt var lugn igen. 🙄

Nej jag fortsätter inte gå på en smal väg vid möte av 20 lösa hundar med en hund som visserligen mest av allt vill hälsa på alla, men är uppvarvad.
 
I söndags hade jag en sån där, vad är det för fel på en del hundmänniskor? Ville är en bondhund och vi möter sällan, extremt sällan hundar på våra promenader hemikring och jag vet att han jagar upp sig när det händer. Alltså när jag ser att ett stort gäng med människor och lösa hundar kommer emot oss så stannar jag först för att de ska se mig, dottern och Ville och väljer sedan att gå 20 meter åt sidan för att han ska hålla sig lugn.
Ville håller sig lugn, tittar lite, gnäller någon gång men håller fokus på mig. Tills de sista i den stora gruppen som inte kallar in sina lösa hundar utan låter dem i stort sett omringa oss och när jag skriker gå bort åt hundarna som kommer nära och dotter försöker mota bort dem så kallar de in dem och talar om för mig att jag bara borde ha fortsatt gå, för det hade varit bättre. Jag valde att ignorera dem och lägga fokus på att Ville faktiskt var lugn igen. 🙄

Nej jag fortsätter inte gå på en smal väg vid möte av 20 lösa hundar med en hund som visserligen mest av allt vill hälsa på alla, men är uppvarvad.
Förstår inte vad det är med folk. Jag gick ut i bilvägen(ingen trafik, på kvällen) med min valp häromdagen för att hålla gott avstånd till en människa med vitt fluff i flexikoppel som härjar runt och skäller. Valp superduktig tills jag ser att hon släpper fram skällande monster i flexikopplet mot min valp?? Får ryta i åt henne att håva in hunden! 🔫 fattas bara att vi trasslat in oss i flexikopplet också 🫣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp