Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
@AraSlei Han har varit knepig ända sen valp, men det behöver ju inte betyda att han inte har ont ändå. Jag ska boka en tid så får de göra vad de kan med honom vaken, så får de kanske söva honom för resten 😕

Jag är bara så rädd att hanteringen av honom ska bli ännu värre när han upplever att man kränker hans integritet. Samtidigt kan man väl inte gå runt och tassa på tå och göra allt för att inte provocera honom heller...

När han bet mig så var det för att jag skulle fösa ut honom i hallen för en kvällskiss när det regnade ute.

Imorse var det när han satt i mitt knä och husse skulle luta sig framåt för att hälsa på honom. Men han var egentligen spänd för att han skulle gå ut på morgonpromenad.
 
Senast ändrad:
@AraSlei Han har varit knepig ända sen valp, men det behöver ju inte betyda att han inte har ont ändå. Jag ska boka en tid så får de göra vad de kan med honom vaken, så får de kanske söva honom för resten 😕

Jag är bara så rädd att hanteringen av honom ska bli ännu värre när han upplever att man kränker hans integritet. Samtidigt kan man väl inte gå runt och tassa på tå och göra allt för att inte provocera honom heller...

Skickar PM.
 
Vart vänder man sig när man har kört helt fast med sin hund?

För någon månad sedan bet Ivar mig i handen och i morse bet han husse i ansiktet. Jag känner mig så ledsen, misslyckad, arg och vilsen på en och samma gång. 😞

När vi pratat med de hundtränare vi har gått kurser i så verkar ingen riktigt vilja/kunna hjälpa. Många av instruktörerna här omkring är unga (och säkert duktiga på sitt sätt) men vet inte hur de ska tackla problemen som vi har.
Jag vet en beteendekonsult som har jobbat med liknande problem.
Jag är rätt säker på att ni bor på olika sidor av Sverige, men det kan kanske vara värt att höra av sig till henne ändå? Om inte annat har hon kanske någon kollega,?
Kan pm'a hennes hemsida.
 
Köpte på mig 12 kg Pondus NGK från My Dog. Fick det billigare så de slapp släpa det tillbaka. Äter hunden det? Nej. Jag borde antagligen lärt mig från förra My Dog då jag köpte Anka och Ris från VoM, som han inte heller åt. Får skriva upp det på listan tillsammans med alla foder från Mush. Han är lite speciell den där hunden. Tur att jag har två.
 
Köpte på mig 12 kg Pondus NGK från My Dog. Fick det billigare så de slapp släpa det tillbaka. Äter hunden det? Nej. Jag borde antagligen lärt mig från förra My Dog då jag köpte Anka och Ris från VoM, som han inte heller åt. Får skriva upp det på listan tillsammans med alla foder från Mush. Han är lite speciell den där hunden. Tur att jag har två.
Åh, just NGK är min unghunds favorit (men jag köper aldrig pga dyrt) :p Önskar att jag hade kommit över något rea-liknande.
 
Fan. Lily sprang ute och efter att ha varit kopplad någon minut upptäckte jag att ena frambenet är jättesvullet. Hon verkar ha lite ont och är inte pepp på att låta mig kyla heller. Känner att jag kanske borde ta henne till veterinär och röntga karpalleden för det är där det verkar vara som mest svullet. Är lite rädd att hon slagit i och att något är sönder. Hon är inte jättehalt, men går inte rent heller. Frågan är bara vilken veterinär man ska åka till i så fall... :(
 
Fan. Lily sprang ute och efter att ha varit kopplad någon minut upptäckte jag att ena frambenet är jättesvullet. Hon verkar ha lite ont och är inte pepp på att låta mig kyla heller. Känner att jag kanske borde ta henne till veterinär och röntga karpalleden för det är där det verkar vara som mest svullet. Är lite rädd att hon slagit i och att något är sönder. Hon är inte jättehalt, men går inte rent heller. Frågan är bara vilken veterinär man ska åka till i så fall... :(
Mtp att jag nyss haft en blockhalt (dvs trebent) hund pga skada/bett i nedre ben/tass, så hade jag -igen- chillat och avvaktat nån dag och sett hur det utvecklas.
 
Har nu haft videosamtal med veterinär, som tycker att med tanke på var svullnaden sitter osv så är det nog en bra idé att åka in med henne åtminstone imorgon. Gissar på att det får bli just imorgon, för de enda ställen jag hinner till innan rusningstrafiken sätter igång har intagninsstopp på akuten.

Lily tyckte inte(!) om när jag försökte visa veterinären var det är svullet osv. Hon for iväg, nu kraftigt haltande och jag tycker så synd om henne :( Men ja, hon blir nog inte sämre av att ligga hemma och vila till imorgon...
 
Har nu haft videosamtal med veterinär, som tycker att med tanke på var svullnaden sitter osv så är det nog en bra idé att åka in med henne åtminstone imorgon. Gissar på att det får bli just imorgon, för de enda ställen jag hinner till innan rusningstrafiken sätter igång har intagninsstopp på akuten.

Lily tyckte inte(!) om när jag försökte visa veterinären var det är svullet osv. Hon for iväg, nu kraftigt haltande och jag tycker så synd om henne :( Men ja, hon blir nog inte sämre av att ligga hemma och vila till imorgon...

Stackarn :( Så himla jobbigt med skadade djur!
 
@Elegant machinery är det ett beteende som eskalerat så hade jag absolut börjat med en genomgång av hunden. Har en hund med lite mer integritet som accepterar hantering men som inte direkt är överförtjust och har haft hundar tidigare med olika mått integritet och ovilja av hantering särskilt när det kommer till främlingar. Jag upplever att det svårare att upptäcka smärta på såna hundar än hundar som är glada i hantering och där man kan tydligt se på minspelet när man känner igenom att de upplever obehag. Duktiga veterinärer är dock bra på att uppfatta små små signaler av olika slag. En tidigare hund bad jag om smärtstillande till för att kunna utesluta smärta och han blev som en helt annan hund av det och även rörelsemönstret ändrades så vi kunde konstatera att nånstans gör det ont. Jag har aldrig upplevt att de direkt blivit sämre av veterinär hantering menbhar haft proffsiga luttrade veterinärer och en munkorg på. Mina hundar har i regel släppt det lika fort som man klivit utanför dörren.

Sen oavsett så är det aldrig fel att ta bort en hund son inte verkar må bra oavsett om det psykiskt eller fysiskt och framförallt inte en hund som innebär risk för omgivningen.
 
Hon blev visst blå min lilla hund :( Iaf inget brutet, så vi ska hem och vila. Herregud så upprörd hon blev när veterinären skulle kolla ordentligt på henne och raka benet.
20230130_171740.jpg
 
Förra veckan blev terriern dålig i magen, det höll i sig två dagar (då jag dumt nog började med Canikur paste dag 2 - tänkte inte så långt). Det gav med sig med Canikur.
I natt blev hon dock dålig igen, steg upp jag vet inte hur många gånger.

Sist fick hon oxstrupe som jag trodde att det var hon reagerade på, däremot har hon har fått det tidigare utan problem.
Igår blev hon passade av syster i stallet, jag funderar på att hon kanske har fått i sig något skit där + fortfarande lite känslig.
Hon får Canikur igen och tycker nog att hon verkar bättre redan.

Jag funderar på någon typ av probiotika att ge för att hjälpa henne om det är så att tarmfloran är lite störd.
Nu får hon lite torrfoder som hon äter med god aptit.
Är Svenska Djurapotekets Probiotika något att ha? Ganska dyr men är ju värt pengarna om det kan hjälpa henne.
 
Förra veckan blev terriern dålig i magen, det höll i sig två dagar (då jag dumt nog började med Canikur paste dag 2 - tänkte inte så långt). Det gav med sig med Canikur.
I natt blev hon dock dålig igen, steg upp jag vet inte hur många gånger.

Sist fick hon oxstrupe som jag trodde att det var hon reagerade på, däremot har hon har fått det tidigare utan problem.
Igår blev hon passade av syster i stallet, jag funderar på att hon kanske har fått i sig något skit där + fortfarande lite känslig.
Hon får Canikur igen och tycker nog att hon verkar bättre redan.

Jag funderar på någon typ av probiotika att ge för att hjälpa henne om det är så att tarmfloran är lite störd.
Nu får hon lite torrfoder som hon äter med god aptit.
Är Svenska Djurapotekets Probiotika något att ha? Ganska dyr men är ju värt pengarna om det kan hjälpa henne.
Canikur pasta är probiotika 😊
 
@AraSlei Han har varit knepig ända sen valp, men det behöver ju inte betyda att han inte har ont ändå. Jag ska boka en tid så får de göra vad de kan med honom vaken, så får de kanske söva honom för resten 😕

Jag är bara så rädd att hanteringen av honom ska bli ännu värre när han upplever att man kränker hans integritet. Samtidigt kan man väl inte gå runt och tassa på tå och göra allt för att inte provocera honom heller...

När han bet mig så var det för att jag skulle fösa ut honom i hallen för en kvällskiss när det regnade ute.

Imorse var det när han satt i mitt knä och husse skulle luta sig framåt för att hälsa på honom. Men han var egentligen spänd för att han skulle gå ut på morgonpromenad.

Hoppas att ni hittar något fysiskt på honom, man ska så klart inte behöva gå runt och tassa på tå :(

Det låter inte som någon rolig situation alls. Hoppas ni hittar bra hjälp ❤️
 
Det är väldigt intressant när man kommer till insikt hur skev bild man kan få av vad som är normalt. Jag inser ju nu när jag börjat spåra med lite olika hundar och inte bara Theo att han var nog väldigt duktig på det. Jag saknar verkligen att spåra med honom, det var så roligt att se honom jobba. Jag saknar dock inte att lägga spår till honom då han krävde minst 1000 m för att ens bli trött. 😅 Jag saknar Theo jättemycket och skulle inte alls bli ledsen om jag fick tillbaka honom samtidigt vet jag ju att han har det bättre hos någon som har mer tid för honom. :heart

Igår fick Izzy, Sotis och Fred varsitt spår på kanske 200-300 m och det är ju bara att inse att det var alldeles för långa men trötta blev de iaf. Sotis tar upp spåret bra men han blir direkt distraherad av allt möjligt så där måste jag verkligen tänka om.
Izzy gjorde det överlag bra men det hade gått en räv fram och tillbaka och då blev hon ganska distraherad men sen kunde hon fortsätta när vi passerat det.

Fred kommer jag nog inte spåra med igen för han går nästan hela spåret tittandes på mig. Jag gjorde nämligen misstaget en gång att kampa med honom i spåret så nu går han bara och väntar på att vi ska leka. Märkligt nog gick han ganska bra i spåret ändå, jag hjälpte honom lite men följde mest efter honom. Jaja han gillar att leta leksaker i skogen så kommer göra det istället för mina nerver klarar inte av att testa spåra mer med honom.
 
Nike har hängt med mig två nätter på jobbet och skött sig exemplariskt ❤. Husse har tränat agility med de andra två i helgen.
Idag har jag bara segat runt men på kvällen fick killarna leta vittringspinne, denna gång gömde jag den i ett rum dom de fick söka igenom. Bägge var supertaggade på lite nosarbete och duktiga. Tay har lite mer struktur i letandet och söker av metodiskt och noggrant medans Spock far om kring som en virvelvind åt alla håll och kanter tills han råkar stöta på en doft 😅. Bägge klarade dock att hitta den även när jag gjorde det lite svårare.
Imorgon ska jag iväg och träna hundarna på eftermiddagen och på onsdag ska jag uväg och valla med Tay. Syster har fått hem en bc valp nu och det ska bli så kul att få träffa den på onsdag då vi skulle iväg tillsammans 💖. Kanske min tur att kidnappa en hund 😁😁😁? Har sett bilder och den är sjukt söt och mycket mer välpälsad än vad Tay var som valp.


Städade igår hemma men Spock tyckte tydligen att det behövdes piffas upp lite, jag som precis dan innan tänkt att han kansle börjar växa ur demolerings fasen då han inte haft sönder nåt på ett tag 😝.

Spock
20230129_192350.jpg
 
och nu dags för nästa hund... Ebrah skrek till när hon hoppade ner från soffan tidigare ikväll, sedan efter kort rastning så låg hon i sängen och skakade, men när hon väl slappnade av verkade allt lugnt. Well. Hon som normalt sett är ett matvrak vägrade godisbit och när jag försökte ta henne till vattenskålen så försökte hon bara ligga ner, vill absolut inte stå trots att hon väl vid vattenskålen ville dricka. Ingen feber dock. Vet inte om hon av någon anledning bara mår illa pga ätit mycket och sent (det blev väldigt sen middag pga Lily) eller om det är något mer allvarligt. Hon har svårt att koppla av och uppenbart besvärad av... vad det nu är. Fan alltså. Och mitt i natten när jag inte kan prata med någon som kan lugna mig eller vad som helst.
 
OK, så jag fick känslan av att en promenad kunde bara bra. Ebrah höll med. Hon ville inte stå still i början, cirklade oroligt runt. Sedan gick hon lugnare men vägrade gå hemåt. Nu känns hon nästan som vanligt igen och funderade t.o.m. på att busa. Snart hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp