Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Floyd har vilat sedan strax innan jul nu, och alltså… det börjar tära på vår relation.
Jag fick lugnande till honom första veckan efter att vi fått second opinion, som funderade väldigt bra. Det tog liksom udden av hans explosivitet utan att han blev dåsig eller slö. Funderar på att fråga om jag kan få mera utskrivet till honom.

Han vill ju så gärna vara med och vara till lags, och i vanliga fall är hans explosivitet och energi inga problem alls - men just nu ser jag bara skaderisker i det vilket gör mig så frustrerad. Vilket gör honom lite stressad och så är den onda cirkeln igång.

Han är ju van vid att gå hårt och var verkligen i toppform när jag ställde av honom. Han är van vid att arbeta och tänka, men jag kan inte ens låta honom testa lite specialsök utan att han blir så till sig av glädje att han är överallt.

Sorry för ett neggo inlägg, men jag behövde bara kräkas ur lite frustration… 😞

Är så orolig för att han aldrig kommer bli återställd om han ska hålla på så här. Han står still - rivstartar. Alltid, överallt.
Begränsar honom inne med bur och kompostgaller (på inrådan från vet pga hur han är), koppel på vid alla transporter, även inomhus, och jobbar massor med närhet för att han ska få något positivt ur livet som är nu. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra…

Det enda positiva med detta är att han lärt sig att bajsa i koppel 😅

Nåväl, bara tre veckor kvar….
Vad var det för lugnande? Har frågat efter det till min unghund som rehabar, men fick till svar att det finns inte för den effekten. Tär helt klart på både henne och mig, och vår relation :cry:
 
Koppel till maj 😩 fy fan rent ut sagt. Så trist för er! Får han motioneras i koppel, eller ska han hållas stilla dessutom? Kan det vara värt att få en second opinion på det, för att vara säker på att det verkligen är det rätta att göra?
Det påverkar ju ändå livet för både er och Knut rätt rejält.

Ja jag ska be om en secon opinion för det känns väldigt tufft.
Ena sidan sa vet. att han inte ska röra sig alls men förstod att han måste få gå ut o då ska det vara kopplad. Sen är det ju bra om han är ordentligt musklad för de underlättar ju..
När vi gått med koppel en månad där han bara skulle rastas började han ju med sina hopp.. bet i kopplet o mot mina händer 🙃 o gjorde några snurrar i luften vilket inte alls är bra.
Ska fråga otopeden i strömsholm tänkte jag.
 
Angende att folk låter sina hundar hälsa eller komma fram så har jag inte det problemet. Går med rejält halt, stapplig gång, tre hundar oftast i kopplets fulla längd varav två stora bc's där en har halti förutom halsband och en miniråtta. Ser antagligen ut att kunna stupa i backen när som helst (vilket jag antagligen skulle göra om hundarna skulle dra).

Naturligtvis tar jag in hundarna när det närmar sig möte men folk tar ut rejält avstånd ofta så det behövs inte. Ska bli spännande att se vad MR säger om mitt knä för jag har fortfarande ganska ont och haltar en del. Kan bero på att så fort det börjar kännas lite bättre så trampar jag fel, halkar eller råkar snubbla till, tål inte alls nån belastning och därför får unghunden ha halti på sig då han lätt glömmer sig och drar iväg nån gång och det är helt förödande för mitt knä.
 
Vad var det för lugnande? Har frågat efter det till min unghund som rehabar, men fick till svar att det finns inte för den effekten. Tär helt klart på både henne och mig, och vår relation :cry:

Jag kan kolla vad den hette, men det var en antidepressiv medicin för människor 😅 och därför tror jag den är svår att få utskriven till Floyd, för jag tror inte veterinärer får skriva ut den typen av medicin? Kanske är jag ute och snurrar på det dock, jag ska fråga min veterinär.
Jag fick tabletter för en vecka när vi åkte från kliniken.
 
Ja jag ska be om en secon opinion för det känns väldigt tufft.
Ena sidan sa vet. att han inte ska röra sig alls men förstod att han måste få gå ut o då ska det vara kopplad. Sen är det ju bra om han är ordentligt musklad för de underlättar ju..
När vi gått med koppel en månad där han bara skulle rastas började han ju med sina hopp.. bet i kopplet o mot mina händer 🙃 o gjorde några snurrar i luften vilket inte alls är bra.
Ska fråga otopeden i strömsholm tänkte jag.

Det tycker jag absolut att du ska göra!
Det känns som att det sista man vill är att koppelvila en unghund som ska arbeta senare i livet..
 
Nu har jag missat vad det var för initialt trauma men jag växte själv snett pga trauma. Ramlade som liten och slog munnen i en sängram. Ingenting märktes då men jag min à käkar är numera olika långa, med medföljande problem.

Alltså han vred knät i mitten av december och var halt 2 veckor.
De påstår att tillväxtrubbningen fanns innan men iom detta hittade vi den med CT röntgen.
Det är väl att ett knä som växer snett påverkar lite mer i detta fall.. vi får se.
Än så länge är de ju rakt så vi vet ju inte om de kommer växa snett. Men att hålla en så ung hund lugn i 4 månader till! (Redan gått 2 månader ca) det känns stort.
Inte leka med andra hundar mm mm
 
Jag kan kolla vad den hette, men det var en antidepressiv medicin för människor 😅 och därför tror jag den är svår att få utskriven till Floyd, för jag tror inte veterinärer får skriva ut den typen av medicin? Kanske är jag ute och snurrar på det dock, jag ska fråga min veterinär.
Jag fick tabletter för en vecka när vi åkte från kliniken.
Kan det ha varit några av följande: Trazodon, Gabapentin eller Lyrica (Pregabalin)? Det är åtminstone de vanligaste lugnande mediciner man använder för just det du beskrivit 😊
 
Kan det ha varit några av följande: Trazodon, Gabapentin eller Lyrica (Pregabalin)? Det är åtminstone de vanligaste lugnande mediciner man använder för just det du beskrivit 😊

Ja, Trazodon var det! Tack! Som tre ”bubblor” i en tablett? Som en jämntjock michelingubbe :D

Fungerade väldigt bra på Floyd :)
Kan man få det utskrivet, eller lämnas de bara ut från klinik?
 
Ja, Trazodon var det! Tack! Som tre ”bubblor” i en tablett? Som en jämntjock michelingubbe :D

Fungerade väldigt bra på Floyd :)
Kan man få det utskrivet, eller lämnas de bara ut från klinik?
Ja precis! Det är nog den skummaste formen på en tablett jag sett :p
Det är ett så kallat licenspreparat dvs inte godkänt i Sverige. Det går fortfarande att få det på recept men det kan ta 1-2 veckor innan man får hem medicinen och den måste först beställas på plats på apoteket eftersom det krävs en särskild licens. Därför skickar vi ofta med det hem från kliniken istället när det handlar om kortare perioder. Ett väldigt bra läkemedel dock, jag använder det mycket.
 
Ja precis! Det är nog den skummaste formen på en tablett jag sett :p
Det är ett så kallat licenspreparat dvs inte godkänt i Sverige. Det går fortfarande att få det på recept men det kan ta 1-2 veckor innan man får hem medicinen och den måste först beställas på plats på apoteket eftersom det krävs en särskild licens. Därför skickar vi ofta med det hem från kliniken istället när det handlar om kortare perioder. Ett väldigt bra läkemedel dock, jag använder det mycket.

Verkligen skum! :laugh:

Ah, jag förstår. Ska kolla med veterinären om jag kan få det utskrivet, även om det inte är så lång tid kvar av koppelvilan så förutsätter jag att rehaben kommer startas ganska långsamt. Jag fick med för en vecka. Fick ge två/dag vid behov, men en var perfekt dos för honom.

Förstår att du använder den mycket om den fungerar lika bra på andra som på Floyd!
 
Ja precis! Det är nog den skummaste formen på en tablett jag sett :p
Det är ett så kallat licenspreparat dvs inte godkänt i Sverige. Det går fortfarande att få det på recept men det kan ta 1-2 veckor innan man får hem medicinen och den måste först beställas på plats på apoteket eftersom det krävs en särskild licens. Därför skickar vi ofta med det hem från kliniken istället när det handlar om kortare perioder. Ett väldigt bra läkemedel dock, jag använder det mycket.
Typiskt, då kommer det nog inte vara ett alternativ för oss. Men bra att veta inför eventuella framtida behov, tack för att du tar dig tid och informerar!
 
Verkligen skum! :laugh:

Ah, jag förstår. Ska kolla med veterinären om jag kan få det utskrivet, även om det inte är så lång tid kvar av koppelvilan så förutsätter jag att rehaben kommer startas ganska långsamt. Jag fick med för en vecka. Fick ge två/dag vid behov, men en var perfekt dos för honom.

Förstår att du använder den mycket om den fungerar lika bra på andra som på Floyd!
Jag tror absolut att du kan få det utskrivet! Skönt att det fungerade så bra 😊
 
Stör mig på gubben som kom gåendes med sin lösa BC när jag var ute med Tonto. Den var lös och sprang typ 10 meter före. Säkert ingen fara tänkte jag, dom flesta gubbar brukar ha koll på sina BC, Tonto tycker det är äckligt med lösa hundar som går någon meter ifrån så han spänner upp sig och gubben frågar då ”är han lite bånglig?” och jag svarar ”ja han är lite dum ibland” med ett skratt och klappade Tonto lite.

Får tillbaka ”det är bara ägare som är dumma och inte tränar sina hundar, inte hunden”.

Ja, säger du som har BC tänkte jag. 😂 Dom har sina saker man får jobba på, och min egen BC är inte okomplicerad men fan så mycket lättare det är när man har en hund som vill lyssna. 😅 Att Tonto ens accepterar mötande hund utan ett meltdown är helt fantastiskt liksom. Så himla typiskt av gubbe med BC. 😅
 
Idag blir älskade Fred 10 år! :heart
Det är helt galet hur fort tiden går. Han känns inte gammal och när jag tar kort på honom blir jag så förvånade jämt för då ser han alltid så gammal ut.
Jag hoppas att jag någon gång kommer få en lika fantastisk hund som honom igen. :heart
326207324_879805793233322_98350149560214403_n.jpg
 
Idag blir älskade Fred 10 år! :heart
Det är helt galet hur fort tiden går. Han känns inte gammal och när jag tar kort på honom blir jag så förvånade jämt för då ser han alltid så gammal ut.
Jag hoppas att jag någon gång kommer få en lika fantastisk hund som honom igen. :heart
326207324_879805793233322_98350149560214403_n.jpg
Så är det för mig med Ebrah också, jag ser på vissa foton att hon är vit i ansiktet och att huden under hakan är lite slappare. Samtidigt är hon vild(!) ute och hur pigg och glad som helst, men å andra sidan är hon bara 7 år också, så hon är ju inte gammal. Hon bara inte ser ut som en unghund längre.
 
Floyd har vilat sedan strax innan jul nu, och alltså… det börjar tära på vår relation.
Jag fick lugnande till honom första veckan efter att vi fått second opinion, som funderade väldigt bra. Det tog liksom udden av hans explosivitet utan att han blev dåsig eller slö. Funderar på att fråga om jag kan få mera utskrivet till honom.

Han vill ju så gärna vara med och vara till lags, och i vanliga fall är hans explosivitet och energi inga problem alls - men just nu ser jag bara skaderisker i det vilket gör mig så frustrerad. Vilket gör honom lite stressad och så är den onda cirkeln igång.

Han är ju van vid att gå hårt och var verkligen i toppform när jag ställde av honom. Han är van vid att arbeta och tänka, men jag kan inte ens låta honom testa lite specialsök utan att han blir så till sig av glädje att han är överallt.

Sorry för ett neggo inlägg, men jag behövde bara kräkas ur lite frustration… 😞

Är så orolig för att han aldrig kommer bli återställd om han ska hålla på så här. Han står still - rivstartar. Alltid, överallt.
Begränsar honom inne med bur och kompostgaller (på inrådan från vet pga hur han är), koppel på vid alla transporter, även inomhus, och jobbar massor med närhet för att han ska få något positivt ur livet som är nu. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra…

Det enda positiva med detta är att han lärt sig att bajsa i koppel 😅

Nåväl, bara tre veckor kvar….
Det är tufft som sjutton att hålla dem lugna och tillfreds. 😞 Vi roade oss med trickträning, slicka sig runt munnen, trycka nosen mot postitlappar, eller vad nu som kan funka. Nära, lugna saker men det gäller ju även att inte skapa frustration.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp