Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är tufft som sjutton att hålla dem lugna och tillfreds. 😞 Vi roade oss med trickträning, slicka sig runt munnen, trycka nosen mot postitlappar, eller vad nu som kan funka. Nära, lugna saker men det gäller ju även att inte skapa frustration.

Ja :(
Floyds problem är att han går in för allt till 100%. Men jag måste ju aktivera hjärnan på honom på något sätt…
 
Vi är på väg hem på tåget från Kungsbacka. Vi har varit borta sen i tisdags, så blir skönt att komma hem, det tycker nog tilda också. Nu börjar hon äntligen kunna vila lite mer ordentligt på tåget, hon har varit väldigt stressad av resan, både ner och hem, men märker helt klart skillnad nu i slutet (ca 5,5 Tim restid enkel väg). Dock tycker hon det är för stressande för att kunna kissa och bajsa, trots längre byten idag (45 min och 55 min). Har dock "upptäckt" att hon är ointresserad av andra människor, åtminstone vännen med familj som vi bott hos. Hon luktar lite på dom ibland men bjuder inte in till lek eller kel 🤷🏼‍♀️

Snapchat-1932044628.jpg
 
Var på ny NW-kurs med Sparven idag. Missade första tillfället förra lördagen, men det var en instruktör jag gått mycket kurser för tidigare :)
Hade väldigt låga förväntningar på prestationen, då vi inte tränat på evigheter och han blir väldigt påverkad i nya miljöer och med nya hundar.

Det var dock perfekt förberett, så alla ekipage satt i separata kompostgallerhagar med täcken för, och en hund i taget körde 👍 En del skall när de andra kom, och när nån gick förbi, men i söken kunde han fokusera så himla bra! Skapligt svåra sök men han använde näsan jättebra 🤩
Så kul och taggad inför nästa vecka :bump:
 
Var på ny NW-kurs med Sparven idag. Missade första tillfället förra lördagen, men det var en instruktör jag gått mycket kurser för tidigare :)
Hade väldigt låga förväntningar på prestationen, då vi inte tränat på evigheter och han blir väldigt påverkad i nya miljöer och med nya hundar.

Det var dock perfekt förberett, så alla ekipage satt i separata kompostgallerhagar med täcken för, och en hund i taget körde 👍 En del skall när de andra kom, och när nån gick förbi, men i söken kunde han fokusera så himla bra! Skapligt svåra sök men han använde näsan jättebra 🤩
Så kul och taggad inför nästa vecka :bump:
Det är jäkligt skönt att sånt är fixat. Jag har varit på en där det är 2 in- och 2 utgångar till hallen, så de hundar med större problem kan ha space där de sitter i bilen också (slippa bli triggade av att se andra hundar).
Aldrig någon risk att man stöter på en hund på in- eller utgång.

Min är rätt obrydd men det är skönt att slippa gå förbi en hund (om än på avstånd) som gör utfall när man vill vara mentalt förberedd och kunna fokusera på uppgiften som kommer.
 
Det är jäkligt skönt att sånt är fixat. Jag har varit på en där det är 2 in- och 2 utgångar till hallen, så de hundar med större problem kan ha space där de sitter i bilen också (slippa bli triggade av att se andra hundar).
Aldrig någon risk att man stöter på en hund på in- eller utgång.

Min är rätt obrydd men det är skönt att slippa gå förbi en hund (om än på avstånd) som gör utfall när man vill vara mentalt förberedd och kunna fokusera på uppgiften som kommer.
Ja, skönt med instruktörer som har koll och lyssnar och ger en bra förutsättningar 🤩
 
Inte världens mest avkopplande promenad idag 🙄 Först blev vi passerade av en cyklist med hund i full galopp. Sådana gånger önskar man det fanns en huvudströmbrytare… tog säkert fem minuter för henne att komma ner från det adrenalinpåslaget.

Sen hamnade vi i kölvattnet av ett gäng fyrbenta sötnosar, mycket spännande. (dålig bild, men nån kan säkert gissa vilket djur)

7D706D96-CDB8-4508-8194-3CD3BBC7914C.jpeg
 
Såg ett täcke jag vill ha som såldes på tradera, i rätt storlek osv. Men, säljaren var Sellpy och jag vet mycket väl hur de kan vara med information osv :grin: Vågade pga detta inte lägga bud, vilket ingen annan gjort heller, men har nu skrivit till dem för att fråga om de kan kolla vad det står för storlek på lappen i täcket. Deras mått stämmer inte med några mått alls i storlekstabellen, så de har mätt fel på något vis. Antingen har de mätt längd inkl den långa kragen, eller så har de bara mätt halva omkretsen... Har de mätt fel på längden så är det ju ganska ointressant att köpa något. Så eh. Håll tummarna för att de faktiskt svarar och att jag får möjlighet att köpa ett täcke i rätt storlek? :p

Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att göra bra annonser. Står det något på en lapp i ett hundtäcke, fotografera lappen! Står det tillverkare/märke på någon lapp, skriv av det och extrachecka så att det inte blir felstavat. Fotografera en bild där man ser hela täcket. Men nej... oftast inget av det.
 
Stör mig på gubben som kom gåendes med sin lösa BC när jag var ute med Tonto. Den var lös och sprang typ 10 meter före. Säkert ingen fara tänkte jag, dom flesta gubbar brukar ha koll på sina BC, Tonto tycker det är äckligt med lösa hundar som går någon meter ifrån så han spänner upp sig och gubben frågar då ”är han lite bånglig?” och jag svarar ”ja han är lite dum ibland” med ett skratt och klappade Tonto lite.

Får tillbaka ”det är bara ägare som är dumma och inte tränar sina hundar, inte hunden”.

Ja, säger du som har BC tänkte jag. 😂 Dom har sina saker man får jobba på, och min egen BC är inte okomplicerad men fan så mycket lättare det är när man har en hund som vill lyssna. 😅 Att Tonto ens accepterar mötande hund utan ett meltdown är helt fantastiskt liksom. Så himla typiskt av gubbe med BC. 😅

Eller bara typiskt gubbe. 🙄💩
 
Vi har haft en intensiv sista jakthelg.
I lördags jagade vi rådjur, vilket höll på att ta ände med förskräckelse.
Det sköts på ett rådjur för Finn som fortsatte vidare, och efter ungefär 1,5km drev gick det ut på en sjö. Jag visste att isen var väldigt tunn, så när jag såg vart det började ta vägen, tog jag mig mot bilen så fort det gick. Rätt var det var såg jag att det stod det still på isen, och jag har nog aldrig sprungit så fort i hela mitt liv. Finn stod still i vad som kändes i evigheter, även om det bara var ett par minuter, och började inte röra sig förrän jag var i bilen.
Lättnaden när man insåg att han i alla fall inte låg på botten…

Helt otroligt nog hade isen hållit för både honom och rådjuret! Det var liksom knappt ens is i sjökanten.
Han kom ikapp det på isen i alla fall och kunde avfånga det. Det var väldigt bra, för det hade inte varit ett enkelt eftersök att göra. Till slut fick vi hem rådjuret med hjälp av kastspö, för isen bar inte för någon av oss…
Ibland ska man ha både tur och extra tur på sin sida.

AB3944BB-C75A-4E72-8F32-1AC7C0966B64.jpeg


Igår jagade vi fasaner, och Louie fick jobba på. Han fick en riktigt slitig plats i sista såten, där alla fåglar landade uppe på toppen av en lång, brant granbacke, så han fick slita. Han var lite halt när han kom tillbaka med sista fågeln som han hämtat lååångt ut, men det verkade bättre redan igår kväll så förhoppningsvis har han bara vrickat sig lite.
 
Igår jagade vi fasaner, och Louie fick jobba på. Han fick en riktigt slitig plats i sista såten, där alla fåglar landade uppe på toppen av en lång, brant granbacke, så han fick slita. Han var lite halt när han kom tillbaka med sista fågeln som han hämtat lååångt ut, men det verkade bättre redan igår kväll så förhoppningsvis har han bara vrickat sig lite.

Bild i spoiler pga fågel i munnen. Han är i bra form nu, han har musklat på sig fint under säsongen 💪🏽

92A22225-D181-4DF3-8311-E864A6B40BAB.jpeg
 
Vi har haft en intensiv sista jakthelg.
I lördags jagade vi rådjur, vilket höll på att ta ände med förskräckelse.
Det sköts på ett rådjur för Finn som fortsatte vidare, och efter ungefär 1,5km drev gick det ut på en sjö. Jag visste att isen var väldigt tunn, så när jag såg vart det började ta vägen, tog jag mig mot bilen så fort det gick. Rätt var det var såg jag att det stod det still på isen, och jag har nog aldrig sprungit så fort i hela mitt liv. Finn stod still i vad som kändes i evigheter, även om det bara var ett par minuter, och började inte röra sig förrän jag var i bilen.
Lättnaden när man insåg att han i alla fall inte låg på botten…

Helt otroligt nog hade isen hållit för både honom och rådjuret! Det var liksom knappt ens is i sjökanten.
Han kom ikapp det på isen i alla fall och kunde avfånga det. Det var väldigt bra, för det hade inte varit ett enkelt eftersök att göra. Till slut fick vi hem rådjuret med hjälp av kastspö, för isen bar inte för någon av oss…
Ibland ska man ha både tur och extra tur på sin sida.

Visa bifogad fil 111634

Igår jagade vi fasaner, och Louie fick jobba på. Han fick en riktigt slitig plats i sista såten, där alla fåglar landade uppe på toppen av en lång, brant granbacke, så han fick slita. Han var lite halt när han kom tillbaka med sista fågeln som han hämtat lååångt ut, men det verkade bättre redan igår kväll så förhoppningsvis har han bara vrickat sig lite.

Fyfan! Is och hund, inte en rolig kombo alltså. Förstår din skräck!
 
Vart vänder man sig när man har kört helt fast med sin hund?

För någon månad sedan bet Ivar mig i handen och i morse bet han husse i ansiktet. Jag känner mig så ledsen, misslyckad, arg och vilsen på en och samma gång. 😞

När vi pratat med de hundtränare vi har gått kurser i så verkar ingen riktigt vilja/kunna hjälpa. Många av instruktörerna här omkring är unga (och säkert duktiga på sitt sätt) men vet inte hur de ska tackla problemen som vi har.
 
Vart vänder man sig när man har kört helt fast med sin hund?

För någon månad sedan bet Ivar mig i handen och i morse bet han husse i ansiktet. Jag känner mig så ledsen, misslyckad, arg och vilsen på en och samma gång. 😞

När vi pratat med de hundtränare vi har gått kurser i så verkar ingen riktigt vilja/kunna hjälpa. Många av instruktörerna här omkring är unga (och säkert duktiga på sitt sätt) men vet inte hur de ska tackla problemen som vi har.
Inte vad du vill höra, men en (i övrigt frisk) hund som beter sig så, hade jag avlivat.
Aldrig att jag hade riskerat att vara ansvarig allvarlig skada på mig själv eller någon annan.

Få instruktörer vill ta på sig en sån hund, av den enkla anledningen att den typen av opålitlighet går sällan (typ nästan aldrig) att helt få bort.
 
Vart vänder man sig när man har kört helt fast med sin hund?

För någon månad sedan bet Ivar mig i handen och i morse bet han husse i ansiktet. Jag känner mig så ledsen, misslyckad, arg och vilsen på en och samma gång. 😞

När vi pratat med de hundtränare vi har gått kurser i så verkar ingen riktigt vilja/kunna hjälpa. Många av instruktörerna här omkring är unga (och säkert duktiga på sitt sätt) men vet inte hur de ska tackla problemen som vi har.

Men vad trist :(
Är han kollad av veterinär?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp