Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men herregud, som att de är någon rättighet att hälsa på hundar?
Jag tänker att folk är så jäkla självcentrerade. Någon som tänker på ifall hunden vill? De passar just då? (Hunden kissar)

Nån tant med en hund som riktat in sig på oss nu när vi flyttat o jag märker hon vill de ska hälsa. Gry har INGET behov av att hälsa o Knut är ju helt galen o glad.
Hon passar på att gå rak mot oss när ja inte kan gå undan (väg/vägg) o jag har handlat mat o har två hundar….
Slutar med att Knut är galet glad o hennes hund typ ska uppfostra honom o han tar ju inget seriöst.
Det gav ju mycket 😅
Vissa verkar tycka det. Framförallt om de anser sig veta t.o.m. vilken ras hundarna är (nu hade ju den här mannen fel, men det orkade jag inte upplysa honom om). Jag tycker man ofta ser väldigt tydligt vilka som är på väg till hundarna och vilka som inte är det, och i det här fallet var det ingen tvekan. Även om Lily gärna hade velat hälsa just då så tyckte inte jag direkt att det passade. Av någon anledning är barn SÅ mycket duktigare än vuxna på att fråga om det är ok. Förstår inte hur det går till.

Du ska ha haft en rejäl dryg och tråkig ton för att dem orden skulle uppfattas som uppkäftig.
I vilket fall som så var det bättre för dina hundar att du sa till innan han var framme och talla på dem utan att ha frågat först.

Jag hade känt som du om någon sagt så till mig, så vill bara säga att du har verkligen inte gjort något fel.
Även om han inte tänkt hälsa på dem så valde han att bli kränkt 🙃 och det är inte ditt problem.
Nä, det är nog så... Jag är 100% säker på att han tänkte hälsa, åtminstone på Lily som just då mest stod och tittade runt och hade tråkigt. Hon hade inte riktigt kommit på än varför vi var ute :p Han räknade nog med att jag skulle bli så glad åt att han "visste" vilken ras hundarna var att det självklart skulle vara ok att klappa. Eller så hade han inte en tanke på att det inte skulle vara ok. Får hoppas att han inte är grinig om/när jag ser honom igen...
 
Har inte kört rally på ett tag. Innan uppehållet hade vi väldigt svårt med högerhandling men efter att ha tränat agility en gång i veckan i ett halvår nu så var det problemet som bortblåst 😁 han blir snart 11år så kommer inte köra så mycket mer agility nu, visst att han kan få prova nått hinder om vi ändå är på klubben men inte mer än så. Så nu har jag börjat ta upp både rallyn och noseworken lite istället. Helt otroligt vad lite tid ifrån träningen kan göra. Har inte kört speciellt mycket nosework innan då jag inte riktigt fått till det och "fastnat" för det. Jack har mest blivit stressad och kastat sig över gömman, rivt som en galning med tassarna och försökt äta upp den 😅 men helt plötsligt när vi nu provade igen så var det stor skillnad, sökte lugnare och sen gjorde nosdutt mot gömman, mycket bättre 😁 får kanske ta tag i det lite mer. Har faktiskt en bekant som är noseworkinstruktör och som har bjudit in mig till att träna med henne och få lite råd men har inte tagit mig tid till det riktigt.

Om några veckor är det dags att åka och hälsa på hos uppfödaren där vi förhoppningsvis ska få köpa en valp i framtiden, längtar! 🙂
 
Idag ska husse åka och träna agility med gänget när jag åker till jobbet. Igår var husse och tävlade den lilla divan i agility och kammade hem två vinster och en andraplats på kluriga banor. Nu behöver de ett till kval. resultat i agility för att vara klara för SM.
Imorgon ska jag åka in och röntga Spock och på onsdag börjar vi på rallykurs, hade ju hoppats på bättre väder men efter riktigt skönt vårväder tidigare i veckan så har vi nu ett rejält lager snö igen 🙄..
 
Har vaknat, tagit en promenad till rastgården och fixat frukost till damerna. De sprang av sig ordentligt när vi var ute och det känns bra även för mig :) Om någon timme ska jag snabbrasta dem och sticka iväg till nya jobbet, sedan kommer partnern efter lunch och tar ut dem en sväng. Det blir nog bra det här.
 
Gry är så vit redan i ansiktet? Hon fyller 7 i år.
Sover även mycket mer o tungt ♥️
Fryser lättare. Känns som 7 ändå inte är någon hög ålder på en DSG?
 

Bifogade filer

  • DFDF5408-80DA-4850-9C83-1D39A4EBE269.jpeg
    DFDF5408-80DA-4850-9C83-1D39A4EBE269.jpeg
    354,7 KB · Visningar: 63
Tilda har äntligen börjat löpa, exakt på sin 18 månaders dag typ 😅 hon har inte visat några tydliga tecken och är heller inte svullen än. Hon är inte så road över nya underbyxan 🙄😂 (hon ska vara utan dagtid, det är mest om vi ska iväg eller sova jag vill ha en på henne för att slippa fläckar i sängen osv)
IMG_20230330_165321.jpg
 
Tilda har äntligen börjat löpa, exakt på sin 18 månaders dag typ 😅 hon har inte visat några tydliga tecken och är heller inte svullen än. Hon är inte så road över nya underbyxan 🙄😂 (hon ska vara utan dagtid, det är mest om vi ska iväg eller sova jag vill ha en på henne för att slippa fläckar i sängen osv) Visa bifogad fil 115530
Vilka söta byxor! Hoppas hon får problemfria löp, mer än att hon måste ha på sig underbyxorna då. Fast hon var bra söt i dem. 😍
 
Idag har det äntligen blivit lite "allt av allt". Hela veckan har jag jobbat mer än vanligt, och partnern har fått vara hundvakt. Jag har ändå gått långpromenad på kvällen, men det har inte blivit lika mycket aktivitet som vanligt.

Så idag sken solen och jag var ledig. Vi tog en promenad till en rastgård där damerna gillar att springa, och det var full fart! På vägen hem tog vi en omväg via ännu en rastgård, och där sprang de ännu mer, hälsade lite på en hund som kom in i rastgården bredvid och sprang lite till :p

Hemma så tränade vi lite stå på kommando. På söndag blir det utställning så jag ville finslipa lite. Viss mental träning för damerna ändå, framförallt när de var tvungna att stå en liten stund för att få godiset. Kort rastning på eftermiddagen och då mötte vi grannen med hund, damernas nya bästa kompis. Hej så kul det var och så busade de runt lite utanför huset (dock kopplade).

Sedan blev det dags för middag, och eftersom jag råkat koka för mycket ris åt mig själv så fick de allt som blev över. Det blev väl mycket egentligen, så det blev en riktig festmåltid för dem. Efter det har Ebrah sovit i soffan och sett sååå nöjd ut. Lily är också nöjd, men har sträckt ut sig på min säng istället.

Solsken, spring, mental träning, träffa kompis och äta mycket mat! Kan inte bli så mycket bättre.
339338213_609196454100377_4796474246948247290_n.jpg
 
Fantastiskt väder idag! Bc pojkarna var ute på fältet med mug och fick springa lösa medans Nike gick en promenad med husse och fick lite egentid. På eftermiddagen åkte vi och vallade hos en bekant och jag är väldigt nöjd med både Spock och Tay även om det mycket kvar att jobba på. Spock har ju knappt kommit igång och vintern vägrar ju släppa sitt grepp om oss.
Vi ska iväg imorgon igen, så lyxigt med en 25a att träna i med bra underlag istället för 3 hektar kuperad skogshage 😅.

20230401_122853.jpg
 
Äter frukost och tittar igenom katalogen för dagens utställning. 5 tikar i Lilys klass, bara 2 i Ebrahs (hon går i bruksklass och den är aldrig populär). Totalt 43 salukis. Räknar med ett VG på Lily och gissar i vanlig ordning att Ebrah åker ut på ett slätt excellent. Dock tävlade hon och den andra tiken mot varandra förra sommaren och då vann Ebrah, så saker kan ju hända. Åker oavsett bara dit för att träna, utställningen är 30 min bort och den var förvånansvärt billig att anmäla till. Fokus blir på att ha kul och få Lily att vara åtminstone lite prydlig istället för en fånigt glad studsboll :p
 
Äter frukost och tittar igenom katalogen för dagens utställning. 5 tikar i Lilys klass, bara 2 i Ebrahs (hon går i bruksklass och den är aldrig populär). Totalt 43 salukis. Räknar med ett VG på Lily och gissar i vanlig ordning att Ebrah åker ut på ett slätt excellent. Dock tävlade hon och den andra tiken mot varandra förra sommaren och då vann Ebrah, så saker kan ju hända. Åker oavsett bara dit för att träna, utställningen är 30 min bort och den var förvånansvärt billig att anmäla till. Fokus blir på att ha kul och få Lily att vara åtminstone lite prydlig istället för en fånigt glad studsboll :p
Enköping?
 
Det gick förvånansvärt bra på utställningen, Lily kom inte sist! Hon kom 4a (av 5), fick very good och en kritik som jag absolut kan förstå :) Och även om jag nog hade gjort vissa ändringar i hur hundarna blev placerade idag så var det ändå mycket som var bra, tex att domaren bad folk springa långsammare med sina hundar (folk har en tendens att kuta på som om de var på löpartävling för människor och inte hundutställning...). Jag träffade också flera jättetrevliga personer och fick se flera fina hundar :)

Stillbild från film på en glad Lily
Screenshot_20230402_133712_Gallery-01.jpeg
 
Vi hade en jäkla toppen-miljöträning inne i stan idag 😍 Massor med folk, hundar, cyklar… vi har parkourat, sniffat, promenerat och letat kong både på tågperrongen och på ett parkeringstak. Jag kunde rent av gå runt och känna mig mallig över min flamsmaja 🖤

”Här är den!”

967A8444-BFA7-4079-A295-5E656D3EFCC8.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp