Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick för övrigt svar på MR för mina egna knän nu, sen hur mycket jag uppfattade när jag jobbat natt och inte sovit är oklart. Det läkaren sa var att saker var trasiga i vänster knä och det inget som kommer läka, operation är inte aktuell få det inte skulle förbättra nåt. Förutom allt det trasiga har jag artros och inflammation i knäna så jag skulle kontakta rehab för artrosskola 🙄.
Summa summarum: jag är trasig och kommer förbli så. Kul!

Jag måste hitta nåt sätt att lösa hundpromenaderna först och främst om jag inte kan förvänta min nån förbättring, måste ju kunna komma ut på långpromenader med dom och inte bara korta rastrundor..
 
Fick för övrigt svar på MR för mina egna knän nu, sen hur mycket jag uppfattade när jag jobbat natt och inte sovit är oklart. Det läkaren sa var att saker var trasiga i vänster knä och det inget som kommer läka, operation är inte aktuell få det inte skulle förbättra nåt. Förutom allt det trasiga har jag artros och inflammation i knäna så jag skulle kontakta rehab för artrosskola 🙄.
Summa summarum: jag är trasig och kommer förbli så. Kul!

Jag måste hitta nåt sätt att lösa hundpromenaderna först och främst om jag inte kan förvänta min nån förbättring, måste ju kunna komma ut på långpromenader med dom och inte bara korta rastrundor..
Usch lider med dig! Kan elcykel vara något som går att vänja in? Tänker att det borde vara skonsamt mot knät?
 
Usch lider med dig! Kan elcykel vara något som går att vänja in? Tänker att det borde vara skonsamt mot knät?

Ja, jag funder på det men kanske en trehjulig för bättre stabilitet. Har cyklat hundarna med vanlig cykel så det inga problem, däremot vore det skönt med nåt stabilare och där jag inte är beroende av bra väglag. Cyklade ju omkull två ggr förra året och det är verkligen inte superbra för redan kassa knän om man landar på nåt av dem.
 
Är anmäld till heelworktävling på söndag men har velat fram och tillbaka om vi ska åka. Programmet sitter inte helt. Det är långt att köra. Det kan bli ösregn hela dagen, vilket är lite jobbigt även om själva tävlingen är inomhus.
Men nu har jag bestämt att vi kör! Kanske blir en väldigt dyr träningstävling men då får det vara så.
 
Ja, jag funder på det men kanske en trehjulig för bättre stabilitet. Har cyklat hundarna med vanlig cykel så det inga problem, däremot vore det skönt med nåt stabilare och där jag inte är beroende av bra väglag. Cyklade ju omkull två ggr förra året och det är verkligen inte superbra för redan kassa knän om man landar på nåt av dem.
Det finns ju också el-trehjulingar, och sådana som går smidigt att använda om man vill låta hundarna dra. Kanske bättre så att det är mer stabilt än en vanlig cykel?
 
Är anmäld till heelworktävling på söndag men har velat fram och tillbaka om vi ska åka. Programmet sitter inte helt. Det är långt att köra. Det kan bli ösregn hela dagen, vilket är lite jobbigt även om själva tävlingen är inomhus.
Men nu har jag bestämt att vi kör! Kanske blir en väldigt dyr träningstävling men då får det vara så.
Heja heja heja
 
Det är intressant att om än jag jobbat mycket mer med att göra eukalyptus intressant, så gillar hon hittills att söka kong betydligt mer 🤔 Hon tar eukalypusen också utan problem, men kongsök är liksom roligare!

Hemsk bild från torsdagens noseworkträning 😁 Fördelen med att bli fotad och filmad är ju att man ser alla tokerier man gör 🤨 Jag upplevde tex inte att jag var så nära henne i söken, men kameran says otherwise…

40390EBA-E8F6-44CF-88B3-0AEEA13771C0.jpeg
 
Det är intressant att om än jag jobbat mycket mer med att göra eukalyptus intressant, så gillar hon hittills att söka kong betydligt mer 🤔 Hon tar eukalypusen också utan problem, men kongsök är liksom roligare!

Hemsk bild från torsdagens noseworkträning 😁 Fördelen med att bli fotad och filmad är ju att man ser alla tokerier man gör 🤨 Jag upplevde tex inte att jag var så nära henne i söken, men kameran says otherwise…

Visa bifogad fil 114679
Kan ju vara en behagligare doft att söka?
Jag har alltid reagerat på att man använder så starka dofter i NW, tänker att det nästan luktar för mycket för hundarna.
 
Kan ju vara en behagligare doft att söka?
Jag har alltid reagerat på att man använder så starka dofter i NW, tänker att det nästan luktar för mycket för hundarna.
Hydrolaten är ju väldigt utspädda. Jag kan inte känna minsta eucalyptusdoft på det jag har använt. Men jag kan å andra sidan inte känna någon lukt på kongen heller :p.

Men jag håller med i övrigt, Valkyria är betydligt mer intensiv i kongsök än på annan doft.
 
Hydrolaten är ju väldigt utspädda. Jag kan inte känna minsta eucalyptusdoft på det jag har använt. Men jag kan å andra sidan inte känna någon lukt på kongen heller :p.

Men jag håller med i övrigt, Valkyria är betydligt mer intensiv i kongsök än på annan doft.
Vi har ju dock ett betydligt sämre luktsinne än hundar ;) De känner ju av en massa dofter som vi inte känner av, så även om det är utspätt tänker jag att det blir en stark doft för en hund.
 
Kan ju vara en behagligare doft att söka?
Jag har alltid reagerat på att man använder så starka dofter i NW, tänker att det nästan luktar för mycket för hundarna.

Ja, jag tror också det. För nån skillnad är det! Som det känns just nu så är det specialsöket vi kommer köra vidare på, när kursen i nosework är slut nästa vecka.
 
Efter bakslaget med beskedet om mina knän så är dagens utbildningsdag (till agility instruktör) en rejäl boost. Hon som håller i utbildningen måste nog vara en av Sveriges bästa distanshandlers och efter att ha sett klipp där hon skickar hunden runt banan och står still och andra fina klipp på hundar som springer väldigt självständigt så känner jag mig motiverad att orka fortsätta trots att jag troligen aldrig kommer kunna springa ett steg. Har ju också lyxen att jag faktiskt kan träna sekvenser och detaljer och låta husse stå för springandet. Mitt mål är först och främst blir att lyckas komma runt en klass 1 bana med Spock.
Har ju faktiskt lyckats ta en lättare bana med Tay när jag stukade foten och knappt kunde gå och t.o.m. tagit pinne och vunnit ett lopp med Tay när husse hade förhinder från att tävla och det var inte mycket jag rörde mig på banan så jag borde ju lyckas med min egen hund som jag tränar mer med även om jag inte kan springa 😅.
 
Fick för övrigt svar på MR för mina egna knän nu, sen hur mycket jag uppfattade när jag jobbat natt och inte sovit är oklart. Det läkaren sa var att saker var trasiga i vänster knä och det inget som kommer läka, operation är inte aktuell få det inte skulle förbättra nåt. Förutom allt det trasiga har jag artros och inflammation i knäna så jag skulle kontakta rehab för artrosskola 🙄.
Summa summarum: jag är trasig och kommer förbli så. Kul!

Jag måste hitta nåt sätt att lösa hundpromenaderna först och främst om jag inte kan förvänta min nån förbättring, måste ju kunna komma ut på långpromenader med dom och inte bara korta rastrundor..
Varför är inte operation aktuell ?
Har du grav artros så är ju knäbyte aktuellt. Testa att skriva en egenremiss - till annat ställe än där du varit.
Jag fick kämpa för att få en halvprotes i höger knä för 3,5 år sedan men det blev toppen när jag väl fick det gjort.
Tyvärr pajjade mina menisker i vänster knä för ett år sedan där "min" ortoped säger att det är bara att byta hela knät (mycket trasigt förutom mild artros, men rehab har visat att det är endast meniskerna som gör ont) - jag byter inte knä för mild artros, men efter ett år med krycka nu och 4 hundar vill jag nu få en operation av meniskerna....få se vad som sägs imorgon när ja ska träffa opererande ortopeder (tog bara 1 år att få den tiden från det jag skadade mig....bah).
Jag har lärt mig att man får stå på sig som f*n för att få rätt till hjälp :mad: Så ge dig inte :heart
 
Varför är inte operation aktuell ?
Har du grav artros så är ju knäbyte aktuellt. Testa att skriva en egenremiss - till annat ställe än där du varit.
Jag fick kämpa för att få en halvprotes i höger knä för 3,5 år sedan men det blev toppen när jag väl fick det gjort.
Tyvärr pajjade mina menisker i vänster knä för ett år sedan där "min" ortoped säger att det är bara att byta hela knät (mycket trasigt förutom mild artros, men rehab har visat att det är endast meniskerna som gör ont) - jag byter inte knä för mild artros, men efter ett år med krycka nu och 4 hundar vill jag nu få en operation av meniskerna....få se vad som sägs imorgon när ja ska träffa opererande ortopeder (tog bara 1 år att få den tiden från det jag skadade mig....bah).
Jag har lärt mig att man får stå på sig som f*n för att få rätt till hjälp :mad: Så ge dig inte :heart
Jag gissar på att jag inte får hjälp eftersom jag fortfarande lyckas jobba, bytte jobb för x antal år sen just pga knäna inte pallade det gamla och det hade bara varit en tidsfråga innan jag fått sjukskriva mig istället.
Har dock en fd kollega som gjort knäoperation och för hennes del har det inte varit nån nämnvärd förbättring. Absolut att jag skulle söka second opinion men jag är själv inte så glad I tanken på operation, ska börja med att gå till rehab och se vad de säger.
 
När jag hämtade hem Lakrits fick jag med lite hundgrejer. Bland annat en björkris sele, som dock inte var till honom så tänkte jag skulle se hur den passade idag för det tycker jag ändå att jag har lite koll på. Men jag lyckas inte tråckla in hunden i den :laugh: Jag går vilse bland alla remmar. Över huvudet går bra. Ena benet. Sen är jag vilse.

Får kolla något klipp på youtube senare, jag hamnade i städmood bland hundgrejerna.
 
Har precis spenderat på tok för mycket pengar på anmälningsavgifter till hundutställningar... Men förhoppningsvis blir Lily klar när det gäller meriter för LC, så det är så sett värt det. Hoppas på att hitta några utställningsträningar innan också så att vi verkligen kan få fram för domaren att hon är en riktigt tjusig ung dam :)
 
Jag gissar på att jag inte får hjälp eftersom jag fortfarande lyckas jobba, bytte jobb för x antal år sen just pga knäna inte pallade det gamla och det hade bara varit en tidsfråga innan jag fått sjukskriva mig istället.
Har dock en fd kollega som gjort knäoperation och för hennes del har det inte varit nån nämnvärd förbättring. Absolut att jag skulle söka second opinion men jag är själv inte så glad I tanken på operation, ska börja med att gå till rehab och se vad de säger.
Helt sjukt och bakvänt tänkt av dom. Hur fasiken ska någon klara av att jobba fullt ut med trasiga knän.
Jag körde mycket egenträning via Joint academy, men även artrosskolan är bra och vettigt att börja med.
Jag sitter själv i sitsen att idag ha fått besked att jag får nytt knä (eller halv nytt knä) i september. Ja har ju gjort en sådan operation för 3,5 år sedan och så värt det......även om jag inte riktigt känner för att göra en igen :crazy: men då jag gått med krycka 1 år nu sen mitt tidigare bra knä plötsligt pajade så har jag inget val.
Kan nämna att mitt tidigare opererade knä är till 95% lika bra som ett bra och friskt knä, så det är väl värt det :)
 
@russinbulle kä ns ju bara som en tidsfråga innan knät pajar såpass att jag inte kan gå utan stöttning. Redan nu är varje promenad ett äventyr, det känns som knät ska vika sig. Har otroligt svårt att ta mig uppför trappor och har fått börja vrida mig ur bilen så jag får ut bägge benen innan jag ställer mig upp för att inte belasta knät. Har fått tid på rehab i maj...

Idag har jag varit och tittat till syrrans får med Tay som fick gå lite på dom. På eftermiddagen åkte jag och hade privatlektion med Spock i vallning, tränaren fick gå på slutet med honom för jag kände att knät inte orkade mer. Han skötte sig jättefint lilla Spock 💖.
Nu ligger jag i soffan och har ont så det blir till att trycka i sig värktabletter sen så man kan sova men men.

Tay i fårhagen
20230322_090239.jpg
 
Jag gissar på att jag inte får hjälp eftersom jag fortfarande lyckas jobba, bytte jobb för x antal år sen just pga knäna inte pallade det gamla och det hade bara varit en tidsfråga innan jag fått sjukskriva mig istället.
Har dock en fd kollega som gjort knäoperation och för hennes del har det inte varit nån nämnvärd förbättring. Absolut att jag skulle söka second opinion men jag är själv inte så glad I tanken på operation, ska börja med att gå till rehab och se vad de säger.
Har du nån ortos, alltså knästöd? Det gjorde underverk för mig när jag hade det som mest besvärligt med artros i mitt knä. Hade inte kunnat gå vettigt utan det; det hindrade också att jag gjorde alltför dumma rörelser vid snedtramp eller liknande.

Finns ju allt från de som kostar några hundralappar upp till såna som kostar tusenlappar, det är förstås skillnad på hur bra de är men jag klarade mig rätt bra med ett av de billigare.
 
I helgen startade Izzy ik1 för första gången och om man tittar på resultatet gick det väldigt dåligt vilket inte var någon överraskning då jag visste att hon inte riktigt är redo än. Vi startade mest för att det var nära och det är lite roligt att få facit vart man är i träningen. Hon gör aldrig något dumt mot djuren utan hennes största problem är att hon är för artig och försiktig. Jag är ändå riktigt nöjd för det kom inte fram några överraskningar utan hon betedde sig precis som hemma. Hon är lite mer känslig än vad jag är van med så var lite orolig att hon skulle reagera negativt på stämningen och att jag är lite annorlunda men hon var precis som vanlig.

Hennes självförtroende verkar rent av ha ökat efter helgen för i dag var hon mycket mer på hugget och med mig och hon kunde fösa fåren längre ifrån mig och ta mer kommandon i fösningen än vad hon gjorde innan tävlingarna :heart
337382004_174593538765326_8949295439956683414_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp