Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har suttit hela natten och vårdat min vän och kollegas hund som blivit påkörd för att han blivit skrämd av en stor hund som ägaren inte klarar av att hålla. Jag tror tyvärr inte att han kommer att klara sig :cry:
Blir så jävla arg på folk som har hundar som de inte kan hålla i och inte bryr sig om att göra något åt det :rage:
Denna hund har flera av mina kollegor träffat på där hunden slängt sig i kopplet och ägarna tappat det. Hunden är alltså en stor Sankt Bernhard och ägarna ett tanigt litet pensionärspar. Hur fan tänker folk?!
 
Har suttit hela natten och vårdat min vän och kollegas hund som blivit påkörd för att han blivit skrämd av en stor hund som ägaren inte klarar av att hålla. Jag tror tyvärr inte att han kommer att klara sig :cry:
Blir så jävla arg på folk som har hundar som de inte kan hålla i och inte bryr sig om att göra något åt det :rage:
Denna hund har flera av mina kollegor träffat på där hunden slängt sig i kopplet och ägarna tappat det. Hunden är alltså en stor Sankt Bernhard och ägarna ett tanigt litet pensionärspar. Hur fan tänker folk?!

Fy tusan vad hemskt och ledsamt. Här finns det också många gamla med stora hundar som dom inte orkar hålla, och som inte bryr sig när hundarna sliter sig (med flexikoppel) utan tycker att det bara är så det är med hundar. :banghead:
 
Har suttit hela natten och vårdat min vän och kollegas hund som blivit påkörd för att han blivit skrämd av en stor hund som ägaren inte klarar av att hålla. Jag tror tyvärr inte att han kommer att klara sig :cry:
Blir så jävla arg på folk som har hundar som de inte kan hålla i och inte bryr sig om att göra något åt det :rage:
Denna hund har flera av mina kollegor träffat på där hunden slängt sig i kopplet och ägarna tappat det. Hunden är alltså en stor Sankt Bernhard och ägarna ett tanigt litet pensionärspar. Hur fan tänker folk?!
Visst borde det gå att anmäla på något vis? Jag tänker på att det ju ändå är strikt ägaransvar, då kan man ju inte vara ute och gå med en hund som man tappar då och då för att den är för stor och stark?
 
Floki åkte tåg för andra gången i sitt liv! Förvånande hur en så pass orolig/försiktig hund kan vara cool och chill i ett tåg i rusningstrafik och sen en promenad i stan. 😅 Men får ångest om man möter en chihuahua.

57392468-113F-43AF-A98A-D578B9D3D347.jpeg
 
Har du nån ortos, alltså knästöd? Det gjorde underverk för mig när jag hade det som mest besvärligt med artros i mitt knä. Hade inte kunnat gå vettigt utan det; det hindrade också att jag gjorde alltför dumma rörelser vid snedtramp eller liknande.

Finns ju allt från de som kostar några hundralappar upp till såna som kostar tusenlappar, det är förstås skillnad på hur bra de är men jag klarade mig rätt bra med ett av de billigare.

Har ett jag haft på men det blir väldigt obekvämt att ha på ett längre tag även om det ger ett visst stöd. Ska nog testa dra på det på promenaden. Har försökt ha det på jobbet men jag jobbar 10 timmarspass och det lite meckigt att sätta på och ta av på ett smidigt sätt under arbetskläderna då jag måste ta av byxorna varje gång..
 
Har ett jag haft på men det blir väldigt obekvämt att ha på ett längre tag även om det ger ett visst stöd. Ska nog testa dra på det på promenaden. Har försökt ha det på jobbet men jag jobbar 10 timmarspass och det lite meckigt att sätta på och ta av på ett smidigt sätt under arbetskläderna då jag måste ta av byxorna varje gång..

Ja, det kan jag förstå att det blir jobbigt, men i alla fall på hundpromenaderna kanske det är läge att ha ett bra stöd. Jobbigt med knäproblem, svårt att röra sig och det är ju inte optimalt när man har hund.
 
Har insett att jag nog "bör" komma på ett kennelnamn. Herregud så krångligt. Inte för att det finns någon garanti på Lilyvalpar, men förr eller senare lär jag ha en lämplig avelstik och med tanke på hur svårt det är att komma på ett kennelnamn så kan man lika gärna börja nu :cautious:
 
Har insett att jag nog "bör" komma på ett kennelnamn. Herregud så krångligt. Inte för att det finns någon garanti på Lilyvalpar, men förr eller senare lär jag ha en lämplig avelstik och med tanke på hur svårt det är att komma på ett kennelnamn så kan man lika gärna börja nu :cautious:
Åååh jag har redan två kennelnamn MINST!
Plattanimattan eller Hållihatten. :D
(Gasenibotten och Fulltös)

Nej jag har ingen koll på vilka kriterier det finns. :p
 
Åååh jag har redan två kennelnamn MINST!
Plattanimattan eller Hållihatten. :D
(Gasenibotten och Fulltös)

Nej jag har ingen koll på vilka kriterier det finns. :p
Det är väl främst att namnet inte redan ska vara taget av någon (och såklart inte vara något elakt/olämpligt). Här kan man söka bland alla kennelnamn som redan finns: https://www.fci.be/en/affixes/
Och der finns hur många som helst :cautious:
 
Jag känner en som skickade in en lista med förslag på kennelnamn, hon fick det sista på listan, sitt eget efternamn som hon slängt med bara för att. :D
 
Ja jag fattar inte. Känns som stor risk för att ramla men det verkar ju som att de släpper kopplet istället för att rasa omkull, vilket leder till 80 kg hund som rusar fram mot andra hundar.
Jag vet ett äldre par som har stora mastiffer som de inte har någon koll på. Där släpper de inte, men det hjälper tyvärr inte. Vid något tillfälle har en av hundarna släpat med sig ena ägaren i koppel och ändå rusat fram och bitit en liten hund. :cry:
Ja, de bor på landet och har ett stort hus och stor tomt. De känner sig säkert tryggare med stora hundar, men ibland undrar jag om folk inte har någon självinsikt?
Jag har en trasig kropp och valde medvetet en liten hund, för jag vet att jag får för ont och kanske inte kan hålla i om en stor hund plötsligt får för sig att dra iväg. Tänk om fler kunde tänka så...

På kursen jag var på härom dagen, var det också ett äldre par med en stor, stark och ouppfostrad hund. De hade halti på den inne i en liten kurslokal (dvs hann inte få upp så mycket fart) och ändå drog den omkull matte och husse, sprang mellan benen på en barstol och trasslade in sig och orsakade allmänt kaos innan kursledaren hann rycka in och hjälpa till.
 
Jag vet ett äldre par som har stora mastiffer som de inte har någon koll på. Där släpper de inte, men det hjälper tyvärr inte. Vid något tillfälle har en av hundarna släpat med sig ena ägaren i koppel och ändå rusat fram och bitit en liten hund. :cry:
Ja, de bor på landet och har ett stort hus och stor tomt. De känner sig säkert tryggare med stora hundar, men ibland undrar jag om folk inte har någon självinsikt?
Jag har en trasig kropp och valde medvetet en liten hund, för jag vet att jag får för ont och kanske inte kan hålla i om en stor hund plötsligt får för sig att dra iväg. Tänk om fler kunde tänka så...

På kursen jag var på härom dagen, var det också ett äldre par med en stor, stark och ouppfostrad hund. De hade halti på den inne i en liten kurslokal (dvs hann inte få upp så mycket fart) och ändå drog den omkull matte och husse, sprang mellan benen på en barstol och trasslade in sig och orsakade allmänt kaos innan kursledaren hann rycka in och hjälpa till.
Fy fan alltså! Min mardröm är att mina hundar ska bli påkörda eller bitna av en stor hund. Mötte senast idag en kvinna som hade noll koll på sin hund. Den var i halti men gjorde sådana utfall att hon knappt kunde hålla kvar i hunden. Hade hon tappat kopplet eller kopplet gått sönder så hade den rusat på mina hundar. Jag vände och gick en annan väg samt varnade en kvinna med hennes lilla vita fluff att inte gå åt det hållet.
Så himla otäckt.
 
Fy fan alltså! Min mardröm är att mina hundar ska bli påkörda eller bitna av en stor hund. Mötte senast idag en kvinna som hade noll koll på sin hund. Den var i halti men gjorde sådana utfall att hon knappt kunde hålla kvar i hunden. Hade hon tappat kopplet eller kopplet gått sönder så hade den rusat på mina hundar. Jag vände och gick en annan väg samt varnade en kvinna med hennes lilla vita fluff att inte gå åt det hållet.
Så himla otäckt.
Min med! Lova tycker redan att det är lite läskigt att möta vissa stora, skällande hundar som har tendens till att göra utfall. Jag förstår henne! Hon är ju bara en liten munsbit för en sån hund. 🥺

Kom på att jag mötte en tjej med en stor polarhund när jag var i en närliggande stad för någon vecka sedan. Som tur var utan min hund! Tjejen gick och tittade åt ett håll, hade hunden i flexikoppel, hunden fick syn på något åt motsatt håll och drog iväg.
Den knuffade till mig och sen fastnade jag i kopplet. Ägaren märkte inget först, utan jag fick säga åt henne att ha koll på hunden. "Ojdå." Ingen ursäkt. Bara "Oj". :rage:
 
Var precis ut med hundarna. Ebrah satt och kissade (hon sitter läääänge och kissar) när en man kom gående mot oss och utbrast "Åh, GREYHOUNDS!", tydligt att han tänkte gå fram och hälsa. Jag svarade ungefär "jo, men gå inte fram till dem" och la till att min ena kissar och då vill hon vara ifred. Jag vet mycket väl att det blir världens cirkus om Lily får hälsa och Ebrah inte kan pga kisspaus eller liknande.

Mannen muttrade något i stil med "ok" och gick vidare, men precis när han passerat klart så fräste han "Du behöver inte vara så uppkäftig!" till mig :grin:

Och visst, det går säkert att säga stopp på något sätt som låter trevligare, men dels är jag trött efter att ha jobbat osv idag, dels vill jag att mina hundar ska få vara ifred och dels är jag less på folk som tar för givet att de bara kan klampa fram och klappa utan att ens fråga om det är ok. Speciellt uppkäftig tyckte jag inte att jag var. Men han gillade visst inte att få ett nej...

Och mitt i allt det så kan jag inte heller låta bli att känna mig lite osäker. Det finns så många otrevliga typer här i krokarna och så många drogpåverkade och allt vad det är. Jag vill inte göra någon sur och råka illa ut. Inget jag tänker på vanligtvis, men just när någon blir sur på mig, då känns det jobbigt.
 
Var precis ut med hundarna. Ebrah satt och kissade (hon sitter läääänge och kissar) när en man kom gående mot oss och utbrast "Åh, GREYHOUNDS!", tydligt att han tänkte gå fram och hälsa. Jag svarade ungefär "jo, men gå inte fram till dem" och la till att min ena kissar och då vill hon vara ifred. Jag vet mycket väl att det blir världens cirkus om Lily får hälsa och Ebrah inte kan pga kisspaus eller liknande.

Mannen muttrade något i stil med "ok" och gick vidare, men precis när han passerat klart så fräste han "Du behöver inte vara så uppkäftig!" till mig :grin:

Och visst, det går säkert att säga stopp på något sätt som låter trevligare, men dels är jag trött efter att ha jobbat osv idag, dels vill jag att mina hundar ska få vara ifred och dels är jag less på folk som tar för givet att de bara kan klampa fram och klappa utan att ens fråga om det är ok. Speciellt uppkäftig tyckte jag inte att jag var. Men han gillade visst inte att få ett nej...

Och mitt i allt det så kan jag inte heller låta bli att känna mig lite osäker. Det finns så många otrevliga typer här i krokarna och så många drogpåverkade och allt vad det är. Jag vill inte göra någon sur och råka illa ut. Inget jag tänker på vanligtvis, men just när någon blir sur på mig, då känns det jobbigt.
Men herregud, som att de är någon rättighet att hälsa på hundar?
Jag tänker att folk är så jäkla självcentrerade. Någon som tänker på ifall hunden vill? De passar just då? (Hunden kissar)

Nån tant med en hund som riktat in sig på oss nu när vi flyttat o jag märker hon vill de ska hälsa. Gry har INGET behov av att hälsa o Knut är ju helt galen o glad.
Hon passar på att gå rak mot oss när ja inte kan gå undan (väg/vägg) o jag har handlat mat o har två hundar….
Slutar med att Knut är galet glad o hennes hund typ ska uppfostra honom o han tar ju inget seriöst.
Det gav ju mycket 😅
 
Var precis ut med hundarna. Ebrah satt och kissade (hon sitter läääänge och kissar) när en man kom gående mot oss och utbrast "Åh, GREYHOUNDS!", tydligt att han tänkte gå fram och hälsa. Jag svarade ungefär "jo, men gå inte fram till dem" och la till att min ena kissar och då vill hon vara ifred. Jag vet mycket väl att det blir världens cirkus om Lily får hälsa och Ebrah inte kan pga kisspaus eller liknande.

Mannen muttrade något i stil med "ok" och gick vidare, men precis när han passerat klart så fräste han "Du behöver inte vara så uppkäftig!" till mig :grin:

Och visst, det går säkert att säga stopp på något sätt som låter trevligare, men dels är jag trött efter att ha jobbat osv idag, dels vill jag att mina hundar ska få vara ifred och dels är jag less på folk som tar för givet att de bara kan klampa fram och klappa utan att ens fråga om det är ok. Speciellt uppkäftig tyckte jag inte att jag var. Men han gillade visst inte att få ett nej...

Och mitt i allt det så kan jag inte heller låta bli att känna mig lite osäker. Det finns så många otrevliga typer här i krokarna och så många drogpåverkade och allt vad det är. Jag vill inte göra någon sur och råka illa ut. Inget jag tänker på vanligtvis, men just när någon blir sur på mig, då känns det jobbigt.
Du ska ha haft en rejäl dryg och tråkig ton för att dem orden skulle uppfattas som uppkäftig.
I vilket fall som så var det bättre för dina hundar att du sa till innan han var framme och talla på dem utan att ha frågat först.

Jag hade känt som du om någon sagt så till mig, så vill bara säga att du har verkligen inte gjort något fel.
Även om han inte tänkt hälsa på dem så valde han att bli kränkt 🙃 och det är inte ditt problem.
 
Var på väg in till min förskola och möter på trottoaren utanför en man med en Grand Danois som gör utfall mot mig när jag kommer jämsides och mannen kan knappt hålla den, utan trillar nästan bakåt. Blev sjukt överrraskad då den gått så lugnt mot mig och blev mest rädd för alla barnen som kommer och går från förskolan. De verkade bo i ett av de nya radhusen som byggts bredvid förskolan. Vill inte tänka tanken om den hunden råkar göra utfall mot ett litet barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp