Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en dag med strålande sol och vallning! Började med lösspring ute på fälten hemma på morgonen för Spock och Tay, för första gången på nån månad mötte vi dessutom en människa ute som tyckre att hundarna var väluppfostrade (🤣) och trevliga.

Nu är jag alldeles röd i ansiktet nu trots att jag smörjt in mig med solskydd. Tay fick en välbehövlig dusch när vi kom hem och bägge bc pojkarna ligger fortfarande helt utslagna efter vallningen.

Spock
20230401_122851.jpg
 
Hur fort all glädjekänsla krossas när man upptäcker att Spock har en spräckt klo....
Aja, han verkar inte lida då jag märkte det av en slump och pulpan är intakt än så länge. Klippt bort det jag kunnat och imorgon blir det att jaga efter sko att ha på ute. Tyvärr så blir det lite lugnare aktiviteter ett bra tag framåt. Det vore himla skönt att slippa veterinärbwsök också efter att ha varit inne för ögoninfektion för nån vecka sen och betalat hd/ed röntgen i veckan 😝.
 
Senast ändrad:
Hur fort all glädjekänsla krossas när man upptäcker att Spock har en spräckt klo....
Aja, han verkar inte lida då jag märkte det av en slump och pulpan är intakt än så länge. Klippt bort det jag kunnat och imorgon blir det att jaga efter sko att ha på ute. Tyvärr så blir det lite lugnare aktiviteter ett bra tag framåt. Det vore himla skönt att slippa veterinärbwsök också efter att ha varit inne för ögoninfektion för nån vecka sen och betalat hd/ed röntgen i veckan 😝.
Tygsocka räcker gott. Mako drog ju av hela klokapseln och toppen av klobenet i vintras, han var i full fart och tränade en vecka senare, med hemmasydd draghundstoffla!
 
Tygsocka räcker gott. Mako drog ju av hela klokapseln och toppen av klobenet i vintras, han var i full fart och tränade en vecka senare, med hemmasydd draghundstoffla!

Tack, då tror jag bara att jag köper gummisocka att ha över så att det inte blir så blött. Det skönt om han slipper vila så länge, för oss bägge 😝.
 
I söndags var det hundutställning, igår gick vi en 3 timmar lång skogspromenad och gick förbi ett ställe där de kunde springa av sig också. Idag blev det bara en kort promenad till rastgård, lite lek och sedan hem igen. Det märks att de är trötta nu, men så glada de blivit av att få springa av sig ordentligt :)

Under dagens promenad mötte vi även min favoritkollega från tidigare jobbet. Ebrah hälsade på honom genom att hoppa upp och boxa honom i skrevet :o Sedan ville hon inte alls gå hem, utan istället hoppa ini hans bil och åka med. Hon älskar verkligen att åka bil den där token.

Nu sover de, Ebrah har använt Lily som huvudkudde och båda är hur nöjda som helst. Tur att det inte är så bra väder idag, annars hade jag velat ge mig ut ännu mer.
 
Floki är så tacksam att shejpa med. Satt mig på golvet med godis, han erbjöd nytt beteende, fick godis, började direkt upprepa beteendet, jag la till kommando, 10 minuter totalt så kan han nytt trick. :laugh: Kan man få det här med någon annan ras?

Hexa är exakt likadan och det gör träning så jäkla roligt! :D
Hon lärde sig bland annat att backa bakåt på ca 5-10 minuter genom att jag belönade när hon tog ett steg bakåt och så på den vägen.
Är den roligaste hunden jag haft och alt blir så enkelt.
 
Var med på en onlinetävling i rallylydnad med Ebrah, fick tillbaka protokollet nu. Hade jag inte gjort ett moment helt fel (kortslutning hos mig) och haft lite bråttom vid två skyltar så skulle vi fått nästan 90 poäng :D Nu är det absolut inte samma sak som en riktig tävling, men det gör ändå att jag känner mig mer pepp på att faktiskt testa en riktig tävling och nu vet jag dessutom ännu lite fler småsaker som jag behöver träna på. Det känns mycket positivt!
 
Jag måste verkligen försöka ordna så att jag har tillgång till egen bil igen. Nu ska det ordnas lure coursing-träning på söndag, och jag kanske inte kan ta mig dit pga ingen bil. Och eftersom vinthundsfolk sällan har en hund, utan en hel bil full av egna hundar, så är det inte direkt lätt att hitta samåkning heller :/
 
Jag brukar börja med fästingmedel 1:a april, men nu bor vi inte lika nära skog och mark längre så kan jag nog vänta till 1:a maj i alla fall. Men ja, de jävlarna överlever ju typ året runt nu för tiden 😫
 
Vi har gett hundarna fästingmedel sen slutet av Februari. Hittade en rackare i soffan igår. Bor omringade av skog och hagar så här är det gott om de små kräken:yuck:
 
🙄 Får väl köpa mig ett halsband nästa gång jag handlar. Det är det som funkar bäst för oss rent praktiskt.
 
La ett långt, svårt spår till Virrpannan igår som hon fick gå idag. Det är helt fascinerande att se hur hon fokuserar och ibland tror jag att vi kommit fel och sen går hon exakt vid markeringen. Det blev 1,6 km och flera svårigheter. Hon klarade det galant. Så kul att se henne göra det hon är bra på.
 
Varit iväg och vallat i det fina vårvädret, tänk att det ska vara så kul. Tay är som en solstråle sen vi börjat komma iväg regelbundet och valla, gladare hund finns inte 💖.
Imorgon blir det agilityträning för vovvarna, Spocks klostatus är oförändrad och han verkar inte bry, ska be en bekant kolla imorgon som har erfarenhet av det.
 
Har hållit igång massor nu den här veckan, och det fortsätter idag och imorgon. Sedan blir det nytt jobb på tisdag och det ska dessutom regna då. Gissar att hundarna inte kommer ha något emot en vilodag då vilket passar utmärkt :p

Sitter annars och planerar för vandring. Det ser ut som om det ska börja bli varmt nog på nätterna nu. Får se vad vi hittar på. Jag vet bara att jag vill UT.
 
Så. Nu är ryggsäcken packad med allt förutom vatten och lite tugg till Ebrah. Imorgon är det dags för Lilys BPH! Jag är nervös inför vara lös-delar, men hon har sprungit så mycket senaste dagarna att det borde gå bra. Det är mest om hon tänker att hon måste passa på när hon äntligen är lös som det blir problem. Säger jag nu. Man vet ju aldrig hur de reagerar i helt ny miljö. Lite kul samtidigt att jag oroar mig mer för att hon ska vara lös på inhägnad plan där det inte händer så mycket mer än att hon får en leksak, men inte är orolig när jag har henne lös annars till vardags. Jag vet ju att hon är duktig.

Vi har också planerat in att komma till platsen minst en timme innan det är Lilys tur, hon kan bli stressad vid längre bilfärder så det känns bra om hon kan gå och skaka av sig det och bekanta sig med nya stället innan det är vår tur. Fast jag gissar att det åter igen är så att mycket av marginalen mest är till för min skull :p Samtidigt vet man inte, det KAN ju vara så att hunden innan blir så skraj att den bryter någonstans mitt i beskrivningen och att vi ska in tidigare, även om vi såklart inte hoppas på det.

Ska nu försöka fokusera på det min mor sa när jag berättade för henne om att det är dags för BPH. Hon sa ungefär "Oh... Det blir en upplevelse för alla! Lily kommer ju tycka att det där är det roligaste hon gjort på hela året! En hel äventyrsbana full med roligheter!" :rofl:

Ja jösses. Jag blir ALLTID nervös innan jag ska iväg på något. Oavsett om det är träning, tävling eller så bara åka för att hälsa på en vän där jag är tvungen att passa tider åt något håll. Jag vet att det kommer kännas bra när vi väl kommer iväg imorgon. Jag vet att jag kommer vara stolt och glad över min fantastiska unghund imorgon när vi går in på planen. Men ja. Nervös inför att alls ta mig dit? alltid :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp